Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
mh73

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door mh73 »

Mmm, dochterlief blijkt het 'niet leren' van de lesstof bij nog veel meer vakken als leermethode gebruikt te hebben, gezien de cijfers.
Iemand nog ideeën hoe we dat een beetje op de rails krijgen? Gezien de worsteling om Havo 1 door te komen (zelfde leermethode toegepast vrees ik 🤣) sta ik open voor creatieve oplossingen.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

mh73 schreef:
12 nov 2019 10:26
Mmm, dochterlief blijkt het 'niet leren' van de lesstof bij nog veel meer vakken als leermethode gebruikt te hebben, gezien de cijfers.
Iemand nog ideeën hoe we dat een beetje op de rails krijgen? Gezien de worsteling om Havo 1 door te komen (zelfde leermethode toegepast vrees ik 🤣) sta ik open voor creatieve oplossingen.
Is er geen (huiswerk) begeleiding mogelijk vanuit de school? Mijn kinderen hebben daar veel van opgestoken, sommigen moeten leren hoe ze het beste kunnen leren. Zeker als je een opleiding doet waarvan veel zelfstandigheid wordt verwacht, is (tijdelijke) begeleiding wel handig.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Komkommertijd schreef:
12 nov 2019 10:19
Permanent op Camping?

Daar is een oplossing voor!

Kringloop Bejaarden!
Ja, als je niet permanent mag wonen maar wel permanent mag verhuren...
Als 4 goede vrienden, familie of oud collega's hun Camping elke maand 1 plek doorschuiven.

Ja, dan is het geen permanent dezelfde bewoners en dat je dan 3x per jaar op zelfde plek komt, van Zeeuwse strand, via België en Bossen naar de Drentse heide!

4 Ouderen die het zo opgelost hebben, hun kind kreeg de post waar ze officieel wonen, en die scheurde alle post open, en gaat het door mailen...
Ik adviseerde TV, Wasmachine, Magnetron en Vaatwasser gelijk dezelfde te kopen, hoef je niets te leren... en ook de sloten... voordeur, achterdeur en berging , en dat is dan 3x4 of 12 sloten met 1 sleutel... alleen opleg matras, lakens en kleding maandelijks doorschuiven... en dat valt best mee!

Dus Gelegaliseerd Kringloop Kamperen mits je alleen parken kiest die hele jaar open zijn en verhuurd worden!
Er zijn wel meerdere dingen simpel op te lossen, je moet het alleen zien en lef. :wink:

mh73

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door mh73 »

Lowieze schreef:
12 nov 2019 10:38
Is er geen (huiswerk) begeleiding mogelijk vanuit de school? Mijn kinderen hebben daar veel van opgestoken, sommigen moeten leren hoe ze het beste kunnen leren. Zeker als je een opleiding doet waarvan veel zelfstandigheid wordt verwacht, is (tijdelijke) begeleiding wel handig.
Ze hebben nu huiswerkuren en flexuren die ze kunnen volgen voor vakken waar ze minder goed in zijn. Maar de huiswerkuren zijn zo rumoerig dat het eigenlijk geen winst oplevert (ze worden ook niet begeleid, er zit een leraar bij maar die zit gewoon na te kijken) en bij de flexuren was bedacht dat de leerlingen van de bovenbouw die van de onderbouw zouden helpen, maar dat gebeurt in de praktijk niet.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Obelix1 »

mh73 schreef:
12 nov 2019 10:26
Mmm, dochterlief blijkt het 'niet leren' van de lesstof bij nog veel meer vakken als leermethode gebruikt te hebben, gezien de cijfers.
Iemand nog ideeën hoe we dat een beetje op de rails krijgen? Gezien de worsteling om Havo 1 door te komen (zelfde leermethode toegepast vrees ik 🤣) sta ik open voor creatieve oplossingen.
Ik ging vroegah zelf bij de kinderen zitten, ze konden dan laten zien wat ze geleerd hadden en konden mij strik vragen stellen. Voordat ze het zelf wisten waren we snel 2 uurtjes verder, de discipline groeide er snel in ...ze vonden het leuk dat studeren :D
Nu hebben beiden een wereldbaan, niet dankzij mij hoor.. ze hebben er zelf veel moeite voor gedaan.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

mh73 schreef:
12 nov 2019 10:43


Ze hebben nu huiswerkuren en flexuren die ze kunnen volgen voor vakken waar ze minder goed in zijn. Maar de huiswerkuren zijn zo rumoerig dat het eigenlijk geen winst oplevert (ze worden ook niet begeleid, er zit een leraar bij maar die zit gewoon na te kijken) en bij de flexuren was bedacht dat de leerlingen van de bovenbouw die van de onderbouw zouden helpen, maar dat gebeurt in de praktijk niet.
Dat schiet niet op zo. Kunt u haar zelf niet begeleiden bij het huiswerk maken? Overhoren etc.
En soms leren ze ervan door een jaar gewoon over te doen, je kunt als ouders ook alleen maar je best doen. Uiteindelijk moeten de kinderen beseffen dat ze zich moeten inzetten, willen ze het diploma halen.

Lady1234
Berichten: 27095
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan er maar dagelijks zelf een uurtje mee aan tafel gaan zitten en begeleiden en overhoren. Samen stampen. En is het een vak waar u niets van weet, in uw omgeving kijken wie dat wel kan en daar hulp aan vragen.

Zo heb ik het gedaan met mijn ene kleinzoon inzake Frans en met de andere inzake Duits en wiskunde. Haalde daardoor mijn eigen kennis ook weer op. En zij haalden voldoendes.

mh73

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door mh73 »

Lowieze schreef:
12 nov 2019 10:50
Kunt u haar zelf niet begeleiden bij het huiswerk maken? Overhoren etc.
En soms leren ze ervan door een jaar gewoon over te doen, je kunt als ouders ook alleen maar je best doen. Uiteindelijk moeten de kinderen beseffen dat ze zich moeten inzetten, willen ze het diploma halen.
We begeleiden waar mogelijk, maar het blijft een eigenwijze puber natuurlijk.
Jaar over doen gebeurt niet zo vaak meer, ze gaan meestal in niveau omlaag. Heb ik op zich niet zo'n moeite mee, maar het is wel een soort van beloning, want dan hoeft ze minder haar best te doen. En ik ben bang dat ze dan nóg minder gaat doen omdat het dan makkelijker is.

mh73

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door mh73 »

Lady1234 schreef:
12 nov 2019 10:53
Dan er maar dagelijks zelf een uurtje mee aan tafel gaan zitten en begeleiden en overhoren. Samen stampen. En is het een vak waar u niets van weet, in uw omgeving kijken wie dat wel kan en daar hulp aan vragen.

Zo heb ik het gedaan met mijn ene kleinzoon inzake Frans en met de andere inzake Duits en wiskunde. Haalde daardoor mijn eigen kennis ook weer op. En zij haalden voldoendes.
De grap (of nou ja grap) is dat ík het na het samen stampen wél weet, maar zij dus niet. Nou moet ik zeggen dat aardrijkskunde en geschiedenis vooral heel veel saaie begrippen zijn (dat kan ik me uit mijn tijd niet zo herinneren) en dat ze dan de pech heeft dat bij één van die leraren je die begrippen echt woordelijk moet kunnen opschrijven. In eigen woorden, ook al is het juist, is toch fout.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

mh73 schreef:
12 nov 2019 11:00

We begeleiden waar mogelijk, maar het blijft een eigenwijze puber natuurlijk.
Jaar over doen gebeurt niet zo vaak meer, ze gaan meestal in niveau omlaag. Heb ik op zich niet zo'n moeite mee, maar het is wel een soort van beloning, want dan hoeft ze minder haar best te doen. En ik ben bang dat ze dan nóg minder gaat doen omdat het dan makkelijker is.
Dat zou jammer zijn als ze daardoor een niveau lager zou moeten. Hoewel dit besef er bij sommige kinderen toch voor zorgt dat zij zich alsnog gaan inzetten op het huidige niveau. En voor anderen is een niveau lager een betere plek waar zij zich thuis voelen.
En ja, eigenwijze pubers, breek me de bek niet open :D

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Niveau omlaag is een beloning op niet-leren, terwijl je kind juist moet leren hoe te leren. Oplossing heb ik niet zonder meer te weten, al werkt het vaak goed om ze een week ergens onder te brengen, waar ze zichzelf moeten redden of je moet geluk hebben en net de goede woorden vinden, die wel aanslaan. Vragen stellen zonder zelf het antwoord te geven, is een andere truc.
Pubers eigenwijs? *glimlach* Hier ermee! We hebben regelmatig van die lastige jochies te gast en als ze weer thuis zijn, vragen de ouders wat we gedaan hebben, omdat zoonlief ineens zonder gezeur meedraait in het gezin. Niets, alleen een goed gesprek gevoerd, wat meer zelfvertrouwen gegeven, dat is alles.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Waarom ze het even niet kan bijsloffen kan verschillende redenen hebben :
-of ze voelt zich niet senang in de klas
-of haar hoofd zit vol met voor haar belangrijke ( puber ) zaken
-of het niveau is nú toch iets te hoog
-met ( te) veel pushen bereik je vaak het tegenovergestelde , ze wordt misschien faalangstig
-met ( te) weinig pushen wordt ze misschien lui.

Probeer eens dóór te vragen waar het volgens haarzelf aan ligt ?

Vindt ze de stof wel interessant/leuk?
Is ze misschien meer ' praktisch ' gericht?
Is ze misschien moe ( of verliefd ) ?
Pubers hebben wel 10 uur slaap nodig , dat wordt niet altijd zo onderkend .
Dat puberen kost bakken energie , daarnaast willen ze zich voortdurend conformeren met de rest , nou ga er maar aanstaan !
Of zij is een vroege leerling, dat maakt ook écht verschil.

Mijn zoon was nog maar 11 (!) in de 1e klas middelbare school , wow , hij is niet in de 1e , maar wél in de 2e dus blijven zitten.

Het belangrijkste is toch vaak dat je als ouder je kind hóe dan ook steunt en dat ze zich begrepen en gehoord en niet afgewezen voelt , omdat ze even niet goed meekomt.
Het is een bekend fenomeen dat er vaak rond de Kerst een kantelpunt komt.

mh73 ...niet wanhopen ...de pubertijd vraagt véél van het kind maar ook van ouders .
Een troost: het gaat voorbij en als de basis goed is rollen ze er hoe dan ook heel goed doorheen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
12 nov 2019 09:54
(...)
Of vind jij het gedrag uit het voorbeeld allemaal goed? Mensen niet op hun prestaties beoordelen,maar op wat ze zijn of hoe ze privé leven?
alsjeblieft!
(Be ) oordelen is sowieso niet gepast en ik vind juist dat je een mening kunt hebben over hoe iemand is en juist niet over wat ie heeft gepresteerd .
In alle religies komen nu eenmaal extremiteiten voor , daar kun je je simpel over opwinden of je ervan distantiëren .
Dat er afschuwelijke dingen gebeuren uit extreem gedachtegoed is zonneklaar , maar ik kan niet in hun hoofd kijken, wil er ook niets mee en distantieer mij daar nadrukkelijk van en leef mijn eigen leven met mijn eigen ( kern) waarden.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

moederslink schreef:
12 nov 2019 12:30
(...) Het belangrijkste is toch vaak dat je als ouder je kind hóe dan ook steunt en dat ze zich begrepen en gehoord en niet afgewezen voelt, omdat ze even niet goed meekomt.
Het is een bekend fenomeen dat er vaak rond de Kerst een kantelpunt komt.

mh73 ...niet wanhopen ...de pubertijd vraagt véél van het kind maar ook van ouders .
Een troost: het gaat voorbij en als de basis goed is rollen ze er hoe dan ook heel goed doorheen.
Mh73, zolang u dit voor ogen houdt, komt alles op zijn pootjes terecht.

mh73

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door mh73 »

Bedankt voor het meedenken!

De oudste twee hebben we zonder veel problemen naar 'volwassenheid' geholpen, maar deze heeft toch een andere gebruiksaanwijzing. Het is toch jammer dat ze die er niet bij leveren.

We gaan het komende periode maar eens aankijken. Proberen een beetje bij te sturen zonder te pushen. En mocht het toch niet gaan, dan maar een niveau lager.

Ik bedoel, onze oudste deed VWO, ging vervolgens naar het HBO en studeerde af samen met een hoop studenten die de route VMBO/MBO gedaan hadden. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Lady1234
Berichten: 27095
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En soms hoef je niet eens naar Rome te reizen.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

mh73 schreef:
12 nov 2019 13:51
(...) en studeerde af samen met een hoop studenten die de route VMBO/MBO gedaan hadden. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Zo is het maar net. De dochter van een vriend is nu een gewaardeerde en goede docent Engels. Zij begon zelf op het vwo, ging verder op de Havo, zonder diploma van school (!), om na de nodige omzwervingen alsnog met lof het hbo af te ronden. Rome is een omweg waard :wink:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het probleem is dat niet elke leerling goed presteerde bij een bepaalde manier van les geven.

Mathematica? Laat de leerling het uitleggen en je ziet de fout en je kunt dan uitleggen wat zijn/haar fout is.
En dan een voorbeeld nogmaals en je snapt het of niet, een beetje goed lukt niet, stampen leverde alleen hoofdpijp op.

De juiste manier van lesgeven is vooral belangrijk en niet elke leerling past bij elke leraar.
Laat de leerling uitleg geven en grijp in zodra deze de fout in gaat, dat werkte beter en sneller is mijn ervaring.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

In Montélimar (Zuid-Frankrijk) was gisteren een stevige aardbeving, 4,8 tot 5,4 op de schaal van Richter. Een paar gewonden, gebouwen beschadigd en een kerncentrale gecontroleerd. Reguliere Nederlandse nieuwsmedia hebben daar (nog) geen aandacht aan besteed. Nu dus een primeur op het Radar-forum!

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Ik heb tijdens het timmeren vandaag behoorlijk hard op mijn duim geslagen met een koppel van 40 Nm. Aftikaans nieuws media heeft het nog niet in de ether kunnen gooien vandaar het nieuwtje uit de eerste hand. Niet die van de duim want die is er erg aan toe, zelfs zuigen doet pijn. Bron Pretoria (Africa)

Plaats reactie