Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Wilders is altijd de gebeten hond terwijl hij verwoordt wat veel mensen denken, maar niet durven te zeggen. De manier waarop hij zich uitlaat is niet altijd even chic , handig en correct.
Hetzelfde zie je met Sylvana Simons : ze heeft best een punt, maar de manier waarop ze zich presenteert en zich uitlaat , wekt bij velen irritaties en wrevel op , ook bij mij.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ook geen Wilders stemmer maar;
Als wij Christenen en Atheisten minder kinderen maken en zij meer kinderen hebben...
Dan komen er gewoon meer kleine Marokkaantjes.

Dus gewoon de schuld van onszelf... dus vanavond gelijk proberen dit probleem op te lossen? :mrgreen:

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Het aantal Marokkanen, turken, blanken of (vul zelf maar een groep in) is niet het probleem. Het probleem is dat een minderheid van bepaalde groepen zich niet volgens de normen en waarden van de meerderheid weten te gedragen. Het aantal van een groep heeft hier niets mee van doen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

mh73 schreef:
05 feb 2020 08:56
In reactie op wat Lady schreef: 'Het is natuurlijk ook belachelijk dat mensen hier de Chinees daar nu op aankijken en die restaurants nu links zouden laten liggen' was mijn bericht bedoeld: 'Toch krijg je van die dingen'. Dat was misschien niet duidelijk.
Dat was mij in ieder geval niet duidelijk. Ik had ook niet verder teruggelezen in de huiskamer, iets wat ik ándere topics normaal wel doe. Ofwel: ik had de aanleiding van je reactie gemist. Met jouw toelichting begrijp ik wat je wilde zeggen - en is mijn afdronk dat ik jouw reactie racistisch vond onjuist. Excuus!
tttlocke schreef:
05 feb 2020 12:05
Maar wat mij betreft is dit typisch een gevalletje van iemand 'het voordeel van de twijfel gunnen' in plaats van te laten zien dat je, aan de goede kant van de geschiedenis staand natuurlijk, op het vinkentouw zit, om 'racisme' te roepen bij de minste of geringste gelegenheid die je daartoe ziet.
Mag ik stellen dat je in deze reactie de behoedzaamheid die je mij aanraadt zélf evenmin laat zien? Laat ik zeggen dat ik me niet bepaald herken in je kwalificaties.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Lowieze schreef:
05 feb 2020 13:03
mh73 schreef:
05 feb 2020 11:19
Lowieze schreef:
05 feb 2020 11:04
Misschien zijn ze weinig gewend in uw regio dan?

Ik neem de moeite om uitgebreid op uw reactie te reageren. Pikt u er zo'n klein stukje uit om dan een weinig toevoegende reactie te plaatsen. Jammer.
U had kunnen schrijven: “Toch krijg je van die dingen. Van de week stond er een groepje jongemannen voor mijn winkeldeur: zullen we deze eens pakken? Ze liepen gelukkig door.
Stapt er gisteren een man, die ik meende te herkennen van het eerdere groepje jongemannen, de winkel binnen. Dan schrik je toch even. Vooral omdat er in mijn hobbyzaak niet zoveel mannen komen, is toch meer een vrouwending. Bleek het een hele vriendelijke man te zijn die helemaal enthousiast werd bij het zien van alle materialen. Hij stapte met een tas vol de winkel uit.“

Komt toch heel anders over hè.

Had gekund ja. Maar je kan ook tussen de regels door lezen en dit niet meteen als discriminerend zien.

Feit is dat bepaalde mensen met een bepaald uiterlijk ( zeg ik het zo voorzichtig genoeg ? ) meer vertegenwoordigd zijn met een bepaald negatief gedrag welke dagelijks in de kranten / social media / televisie etc etc etc komt te staan.


Ik durf het beestje ook bij de naam te noemen. En interesseert mij geen kont of deze nu blank, zwart, bruin, geel van huidskleur is.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Moneyman schreef:
05 feb 2020 16:49
mh73 schreef:
05 feb 2020 08:56
In reactie op wat Lady schreef: 'Het is natuurlijk ook belachelijk dat mensen hier de Chinees daar nu op aankijken en die restaurants nu links zouden laten liggen' was mijn bericht bedoeld: 'Toch krijg je van die dingen'. Dat was misschien niet duidelijk.
Dat was mij in ieder geval niet duidelijk. Ik had ook niet verder teruggelezen in de huiskamer, iets wat ik ándere topics normaal wel doe. Ofwel: ik had de aanleiding van je reactie gemist. Met jouw toelichting begrijp ik wat je wilde zeggen - en is mijn afdronk dat ik jouw reactie racistisch vond onjuist. Excuus!

Chapeau. Dat mag ook gezegd worden :mrgreen:

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Chapeau, inderdaad.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Teunbosseman “Had gekund ja. Maar je kan ook tussen de regels door lezen en dit niet meteen als discriminerend zien. “

Ik wil u er wel even op wijzen dat ik het woord discriminatie/discrimineren niet gebruikt heb. Ook heb ik het nergens over racisme gehad.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Zou je statistisch kunnen bekijken welke kleur de bevolkingsgroep van West Europa is, ik denk dat kaaskoppen kleur in de minderheid is. Dus ook weer logisch bij opsporing verzocht.

mh73

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door mh73 »

Moneyman schreef:
05 feb 2020 16:49
Dat was mij in ieder geval niet duidelijk. Ik had ook niet verder teruggelezen in de huiskamer, iets wat ik ándere topics normaal wel doe. Ofwel: ik had de aanleiding van je reactie gemist. Met jouw toelichting begrijp ik wat je wilde zeggen - en is mijn afdronk dat ik jouw reactie racistisch vond onjuist. Excuus!
Ik dacht zoiets al uit je reactie te lezen, vandaar de latere toelichting. Lief dat je er nog op terugkomt.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
05 feb 2020 16:49
tttlocke schreef:
05 feb 2020 12:05
Maar wat mij betreft is dit typisch een gevalletje van iemand 'het voordeel van de twijfel gunnen' in plaats van te laten zien dat je, aan de goede kant van de geschiedenis staand natuurlijk, op het vinkentouw zit, om 'racisme' te roepen bij de minste of geringste gelegenheid die je daartoe ziet.
Mag ik stellen dat je in deze reactie de behoedzaamheid die je mij aanraadt zélf evenmin laat zien? Laat ik zeggen dat ik me niet bepaald herken in je kwalificaties.
Prima, dat jij jezelf niet herkent in mijn bewoordingen. Dat hoeft ook niet. Je was er als de kippen bij om iemands reactie 'racistisch' te noemen. Ten onrechte, zoals jezelf inmiddels ook vindt. Dáár reageerde ik op. Ik neem uw reacties serieus en ik moet het doen met wat ik lees. Hoe had ik meer behoedzaam kunnen zijn? Had ik moet denken: 'ach die Moneyman, die zal het vast niet goed gelezen hebben en niet begrepen hebben wat er bedoeld werd'?

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

breien schreef:
05 feb 2020 17:07
Bij bet programma na Opsporing Verzocht, Opgelicht? zie ik maar heel weinig memsen met een niet West+Europees tintje.
Dan zou ik het programma nog maar een paar keer bekijken

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ben weer thuis, en er is heel wat gebeurd hier in dit topic, zie ik.

Na het 'werk' nog even naar Varik gegaan om een puzzel van 5000 stukjes op te halen. De nachtwacht, nieuw in cellofaan, net prijsje. En onderweg kwam ik in Geldermalsen uit. Van tevoren opgebeld, en ze hadden nog ruim voldoende gastendoekjes. Ruim voldoende voor wat ik dus zocht. Dus die dingen even opgehaald, reed er toch praktisch langs.

Geen verkeerd dagje dus, zeker niet omdat het op het 'werk' eigenlijk ook wel lekker ging.

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij Varik denk ik direct aan de Varikse Zwarte, een heerlijke kers. Nog een maand of zes wachten, helaas.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

tttlocke schreef:
05 feb 2020 17:49
Moneyman schreef:
05 feb 2020 16:49
tttlocke schreef:
05 feb 2020 12:05
Maar wat mij betreft is dit typisch een gevalletje van iemand 'het voordeel van de twijfel gunnen' in plaats van te laten zien dat je, aan de goede kant van de geschiedenis staand natuurlijk, op het vinkentouw zit, om 'racisme' te roepen bij de minste of geringste gelegenheid die je daartoe ziet.
Mag ik stellen dat je in deze reactie de behoedzaamheid die je mij aanraadt zélf evenmin laat zien? Laat ik zeggen dat ik me niet bepaald herken in je kwalificaties.
Prima, dat jij jezelf niet herkent in mijn bewoordingen. Dat hoeft ook niet. Je was er als de kippen bij om iemands reactie 'racistisch' te noemen. Ten onrechte, zoals jezelf inmiddels ook vindt. Dáár reageerde ik op. Ik neem uw reacties serieus en ik moet het doen met wat ik lees. Hoe had ik meer behoedzaam kunnen zijn? Had ik moet denken: 'ach die Moneyman, die zal het vast niet goed gelezen hebben en niet begrepen hebben wat er bedoeld werd'?
Dat had je, als je je eigen raad ter harte zou nemen, inderdaad kunnen/ moeten doen. Betrokkene las mijn reactie zelf namelijk ook zo.
Ik zie niet in waarom je mij de maat zou moeten nemen, terwijl je zelf niet aan je eigen norm (namelijk “iemand het voordeel van de twijfel gunnen”) voldoet.

Los daarvan gebruik je een woordkeuze die geen recht doet aan wat ik feitelijk schreef. Hoezo, “er als de kippen bij”, hoezo “op het vinkentouw”, hoezo, ”aan de goede kant van de geschiedenis”, hoezo, “bij de minste of geringste gelegenheid”? Als ik nou altijd direct met de racismekaart zou staan wapperen had je misschien een punt. Nu evident niet.

Beetje jammer dit. Ik ben beter van je gewend.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Lowieze schreef:
05 feb 2020 17:06
@Teunbosseman “Had gekund ja. Maar je kan ook tussen de regels door lezen en dit niet meteen als discriminerend zien. “

Ik wil u er wel even op wijzen dat ik het woord discriminatie/discrimineren niet gebruikt heb. Ook heb ik het nergens over racisme gehad.

Nee dat klopt, niet letterlijk nee. Daarbij heb ik het woord racisme weer niet genoemd in mijn reactie naar jou toe :wink:

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Obelix1 »

M`n Bob Marley doet er wel heel lang over dit jaar.

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ondanks alle gevoeligheden, blijkt het CBS nog steeds cijfers te publiceren over de migratieachtergrond van de bevolking: Rapport januari 2020

Daarin zien we dat van de Nederlandse bevolking 13,7% een niet-Westerse migratieachtergrond heeft.

Hier staan de cijfers waarop het rapport is gebaseerd, inclusief land van herkomst.

Hier staan nog veel gedetailleerdere gegevens naar land van herkomst. Zoek uw favoriete land op en zie hoeveel inwoners van Nederland daar vandaan komen.

Ik vind het allemaal nogal meevallen en suggesties dat de bevolking zou verkleuren of homeopatisch zou verdunnen vind ik schromelijk overdreven.


Noot: homeopatische verdunning betekent een aantal keren (bv 6) een factor (bv 10) wordt verdund. Een gebruikelijke verdunning is bv D12, twaalf keer tienmaal verdunnen. De verdunning is dan 1op 1-met-12-nullen, ofwel 1 op een-miljoen-maal-een-miljoen. Trek uw eigen conclusie over "homeopatische verdunning" van de bevolking.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Klopt, daar wonen alleen maar immigranten uit Australië. En die wonen wellicht wel in Nederland.
Bovendien is Nederland niet heel West + Europa, in dat opzicht zullen de cijfers wel heel anders blinken.

Dan de kleur of tint, wat mij helemaal niet uitmaakt, denk ik toch dat Nederland steeds minder blonde haren en blauwe ogen laat zien. Misschien ook statistisch aan te tonen.

Een ding staat als een paal boven water, buitenlandse Nederlanders die in Nederland wonen hebben grotere gezinnen met meerdere kinderen. Dus het is vanzelfsprekend dat de blanke Nederlander minder begint op te vallen, zeker over een jaar of tien.

Ik doe het andersom, ik ga gewoon daarop niet wachten maar naar een land waar alleen maar getinte mensen wonen. Moet zeggen in de natuur en een nat uur waar ik de vogels na tuur, natuurlijk. Discriminatie ''walgelijk".

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Vermeend racisme en projectie...

Opsporing verzocht: daar zie je de groepen, waar de politie zelf geen informanten heeft of te weinig personeel met dezelfde culturele achtergrond. Sinds de eerste bezuinigingsronde bij de npo ook meer bewakingsbeelden, want die levert de politie en dan hoeft er geen eigen cameraman heen te rijden.

Asielzoekers. Bij de echte oorlogsvluchtelingen zie je wat te weinig leefgeld en lange procedures met mensen doen: de kilo's vliegen eraf. Bij de andere groepen vraag ik mij af of het beleid niet crimineel gedrag uitlokt. Afgewezen, niet terug kunnen ... niets te verliezen.

De aanleiding van de discussie, projectie, snap ik wel. Ander voorbeeld: Betalen bij de benzinepomp, geld uit de binnenzak pakken en de kassamedewerker schrikt zich rot. Ja, overval meegemaakt, automatische reactie als mensen naar hun binnenzak grijpen. Zoiets.

Nederland is wel goed in het onbedoelde racisme en in hokjes stoppen.
Grote gezinnen? Waren er vroeger genoeg en bij de grote gezinnen met buitenlandse wortels heeft de volgende generatie nog maar 1 of 2 kinderen. Integratie in de praktijk.
Vet accent en blanke huidskleur? 'Goh, wat praat je goed Nederlands. Hoe lang ben je hier?' Tenzij het de politie is, want die gaat juist dan eerst heel uitgebreid alles controleren, voordat je weer verder mag.
Nieuwe buren, ouders als gastarbeider naar Nederland gehaald. Vrij pijnlijk om te horen, dat wij de eerste Nederlanders zijn, die ze niet als buitenlander of crimineel zien, maar als nieuwe buren en ze gewoon groeten.
Ja, vooroordelen zijn moeilijk af te leren.

En Wilders ... ik ben er alleen voor, dat de man ook na zijn pensioen nog beveiliging, desnoods een nieuwe identiteit, krijgt. Op staatskosten. Alle andere populisten mogen van mij emigreren, zodat ze zelf ervaren, dat alles niet zo makkelijk is als ze denken.

Plaats reactie