Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lowieze schreef:
07 feb 2020 17:00
Erthanax schreef:
07 feb 2020 15:24
Of deze dan: Alles in de wind, alles in de wind, 't is maaaar een schipperskind.
Misschien zong u het altijd zo :D , maar de tekst is “daar liep een schipperskind”
Maar het is toch al vreselijk dat er onderscheid gemaakt wordt? En waaraan is te zien dat het een kind van een schipper is? En moet dat dan ook nog benadrukt worden?

mh73

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door mh73 »

Er staat nu een bitterkoekjescake in de oven...

ZeerPrivé
Berichten: 5411
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Er werd onderscheid gemaakt, is tenslotte een liedje uit de oude doos. En waarom is dit erger dan zwarte piet? Want met het verdwijnen van zwarte piet, was een groot deel van de mensen hier het helemaal niet mee eens.

ZeerPrivé
Berichten: 5411
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

mh73 schreef:
07 feb 2020 17:49
Er staat nu een bitterkoekjescake in de oven...

Ik haal net een lekkere spacecake uit de oven....

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZeerPrivé schreef:
07 feb 2020 17:50
Er werd onderscheid gemaakt, is tenslotte een liedje uit de oude doos. En waarom is dit erger dan zwarte piet? Want met het verdwijnen van zwarte piet, was een groot deel van de mensen hier het helemaal niet mee eens.
Ik ben het daar ook niet mee eens. Maar dat een kind beoordeeld wordt naar het beroep van haar vader is echt treurig. 😱

juliomariner
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Hoe herken je een schipperskind: aan de zijl-oren of is het zeil-oren? :mrgreen:
Laatst gewijzigd door juliomariner op 07 feb 2020 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb een exemplaar in de kast staan van Oki en Doki bij de negers. Pas in 1982 is dat veranderd in Oki en Doki op een eiland. Bij verschijning van de eerste druk in 1957 was het overigens nog Oki en Doki bij de nikkers. Niemand die daar toen aanstoot aan nam. Nu is dat gelukkig anders. Zie bv historiek.net.

ZeerPrivé
Berichten: 5411
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Geen enkel kind (of mens) zou beoordeeld moeten worden op huidskleur, afkomst of uiterlijk (was er vroeger ook niet een dik kind Billie??? die te kakken werd gezet?).

En een moorkop mag van mij iedere willekeurige naam krijgen, zolang de smaak en samenstelling maar hetzelfde blijft.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Billie Turf, ja, een dekselse rekel die het altijd aan de stok had met meester Kwel. Hij was meer een soort Dik Trom, als ik me goed herinner. Maar het zou heel goed kunnen dat bij herlezing die strip nu ook niet meer door de veugel kan.

En die moorkoppen interesseren me niet zo. Doe mij maar Bossche Bollen. Echte chocolade, echte slagroom (niet van die flut prut)... mjam!

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar voor de echte moet je dus naar Den Bosch.

ZeerPrivé
Berichten: 5411
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Bossche Bol is me teveel van het goede. Bij de banketbakker en de Hema zit er vlg mij toch echte slagroom in.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

En na twee happen heb je het wel gehad.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Het versje "10 kleine negertjes " mag ook niet meer ; oorspronkelijk heette het nb:
" ten little Injuns. " ( indianen ) .

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Je kunt sgroom opkloppen tot een ietwat luchtige, maar stevige massa. Dat doet een goede banketbakker zoals Jan de Groot. In Den Bosch e.o. worden Bossche Bollen vaak sjeklade bolle genoemd.

Je kunt het ook met lachgas opblazen tot flutprut die heel even blijft staan en dan tot een einig appetijtelijk ogende kledder inzakt, zoals men doorgaans in de horeca doet bij koffie met appelgebak.

Het gebak van de Hema was vanouds altijd van goede kwaliteit. Of dat nog zo is weet ik niet.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Die mok hierboven is natuurlijk weer voor rechtshandigen. Het zal een keer niet zo zijn!

Maar ik ga er verder niet over mokken als linkshandige.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
07 feb 2020 20:24
Je kunt sgroom opkloppen tot een ietwat luchtige, maar stevige massa. Dat doet een goede banketbakker zoals Jan de Groot. In Den Bosch e.o. worden Bossche Bollen vaak sjeklade bolle genoemd.

Je kunt het ook met lachgas opblazen tot flutprut die heel even blijft staan en dan tot een einig appetijtelijk ogende kledder inzakt, zoals men doorgaans in de horeca doet bij koffie met appelgebak.
Dat kan best wel. Als ik zelf slagroom klop (met de hand... :D ) smaakt het heel anders dan die zooi op gebak van de supermarkt en sommige 'banketbakkers'. Het eet ook heel anders, voelt ook heel anders.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Maar het zakt wel sneller uit als je het zelf klopt.

Klopt toch?

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ja dat klopt. En dat geeft eigenlijk al aan dat het spul dat je bij de bakker koopt op een of andere manier een toevoeging heeft. En daar zit ik niet op te wachten,

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ja, emulgatoren en stabilisatoren. Zoals carrageen. Zit ook in chocolademelk uit pak en vanille-ijs etc. Gemaakt van zeewier.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

tttlocke schreef:
07 feb 2020 17:08
Komkommertijd schreef:
07 feb 2020 08:53
Ik ga nu echt geen Russisch ei bakken!
Russisch ei wordt nooit gebakken! :mrgreen:
Toen komkommer nog stofzuigertijd had, had ie ook z'n eigen restaurant. Waar dus wel een Russisch ei gebakken werd....
Daarom werd het toch nog snel komkommertijd in de horeca.
:mrgreen:

Plaats reactie