Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
01 jun 2020 22:11
En die verschillen over het algemeen toch niet van kleur. Profileren gaat over veel gebieden.
Het was een kwinkslag met die smiley :P .
Britten en Schotten zijn beiden blank. :P
Profileren gaat idd over meerdere gebieden, maar vooral i.v.m huidskleur.

scharrelschipper
Berichten: 1822
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

breien schreef:
01 jun 2020 22:10
Ik ga in het donker echt niet door een obscuur steegje wandelen.
Wie wil er nu door een obscuur steegje wandelen?
Wij zijn vanmiddag een kilometer of 7 aan het wandelen geweest langs het Canal des Ardennes.
Niet echt gevaarlijk en mooie natuur er bij en ook nog gratis. :D

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

moederslink schreef:
01 jun 2020 22:15
Lady1234 schreef:
01 jun 2020 22:11
En die verschillen over het algemeen toch niet van kleur. Profileren gaat over veel gebieden.
Het was een kwinkslag met die smiley :P .
Britten en Schotten zijn beiden blank. :P
Profileren gaat idd over meerdere gebieden, maar vooral i.v.m huidskleur.
De Schotten zijn blanker:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/White_British

Of is het witter?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

scharrelschipper schreef:
01 jun 2020 22:16
breien schreef:
01 jun 2020 22:10
Ik ga in het donker echt niet door een obscuur steegje wandelen.
Wie wil er nu door een obscuur steegje wandelen?
Wij zijn vanmiddag een kilometer of 7 aan het wandelen geweest langs het Canal des Ardennes.
Niet echt gevaarlijk en mooie natuur er bij en ook nog gratis. :D


En heerlijk varen van sluis naar sluis.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
01 jun 2020 20:18
Exact. De politie hier doet onschuldig maar zij profilen net zo goed.
Gelukkig wel! Zonder profilering kan een agent zijn werk niet doen. Ik doe ook niets anders: bij iedere deur die open gaat, profileer ik automatisch. Zonder dat mechanisme kan ik mijn werk niet doen.

Profilering is een vies woord geworden, maar is op zichzelf helemaal niet verkeerd. het gaat er vooral om of je je bewust bent dát je profileert, en of je in staat bent om je gevormde oordeel te herzien op basis van de verdere bevindingen.

Laat ik het zo zeggen: ik wordt regelmatig verrast aan de deur, ondanks én dankzij profilering.

pierrev
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 mei 2020 18:33

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door pierrev »

Moneyman schreef:
02 jun 2020 12:00
moederslink schreef:
01 jun 2020 20:18
Exact. De politie hier doet onschuldig maar zij profilen net zo goed.
Gelukkig wel! Zonder profilering kan een agent zijn werk niet doen. Ik doe ook niets anders: bij iedere deur die open gaat, profileer ik automatisch. Zonder dat mechanisme kan ik mijn werk niet doen.

Profilering is een vies woord geworden, maar is op zichzelf helemaal niet verkeerd. het gaat er vooral om of je je bewust bent dát je profileert, en of je in staat bent om je gevormde oordeel te herzien op basis van de verdere bevindingen.

Laat ik het zo zeggen: ik wordt regelmatig verrast aan de deur, ondanks én dankzij profilering.
Mensen moeten het verschil eens leren tussen profileren en ethnisch profileren denk ik.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door tttlocke »

Bob Schurkjens schreef:
01 jun 2020 22:39
[...]
De Schotten zijn blanker:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/White_British

Of is het witter?
Tegenwoordiger is het 'witter'.
Als je 'blanker' zegt loop je al een niet onaanzienlijk risico uitgemaakt te worden voor 'racist' volgens mij. Of op zijn minst 'koloniaal' :)
.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, een gevolg van doorgeslagen onzin. Maar blanke Engelsen zijn over het algemeen ook nog bleker dan anderen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door tttlocke »

pierrev schreef:
02 jun 2020 12:08
Mensen moeten het verschil eens leren tussen profileren en ethnisch profileren denk ik.
Als je de definitie van 'etnisch profileren' volgt zoals Amnesty International hanteert:
Amnesty International schreef:Wat is de officiële definitie van etnisch profileren?
Etnisch profileren is het gebruik door de politie van criteria of overwegingen omtrent ‘ras’, huidskleur, etniciteit, nationaliteit, taal en religie bij opsporing en rechtshandhaving – zowel op operationeel als organisatorisch niveau – terwijl daarvoor geen objectieve rechtvaardiging bestaat.
, dan is duidelijk dat etnisch profileren niet deugt en dus voorkomen moet worden.

Let op de toevoeging: 'terwijl daarvoor geen objectieve rechtvaardiging bestaat'.

Dat betekent dus niet dat bij profileren bij voorbaat aspecten als 'etniciteit', 'huidskleur', 'nationaliteit' etc. buiten beschouwing behoren te worden gelaten. Dat deze zogezegd taboe zijn. Deze aspecten kunnen dus best een rol spelen bij profilering, zoals bijv. autoriteiten dat zou kunnen hanteren. En dat kan dus zonder dat er sprake is van 'etnisch profileren' (zoals gedefinieerd door AM).
Laatst gewijzigd door tttlocke op 02 jun 2020 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een Vlaamse Post bezorger is in Nederland ook gelijk verdacht en tassen werden gecontroleerd...
Was voor Politie in mijn woonplaats bedoeld, die oude tassen en je bent met die oude zooi gelijk meer Belg als ik ooit dacht.

Dus met B post de grens over en gelijk aangehouden.... hoe kom je nu terug vraag erbij... gewoon doorfietsen natuurlijk!
Hollandse Politie, elke Belg controleren?????

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

tttlocke schreef:
02 jun 2020 13:36
Dat betekent dus niet dat bij profileren bij voorbaat aspecten als 'etniciteit', 'huidskleur', 'nationaliteit' etc. buiten beschouwing behoren te worden gelaten. Dat deze zogezegd taboe zijn. Deze aspecten kunnen dus best een rol spelen bij profilering, zoals bijv. autoriteiten dat zou kunnen hanteren. En dat kan dus zonder dat er sprake is van 'etnisch profileren' (zoals gedefinieerd door AM).
Klopt. Ook de Hoge Raad heeft zich al meermaals met dit onderwerp bezig gehouden, zoals in het bekende Hollende Kleurling-Arrest uit 1977 en later, in 1983 -met een andere uitkomst- in het Damrak-Arrest.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Even mijn mening omtrent die hele zaak met George Floyd. Ik vind het namelijk verschrikkelijk wat er gebeurd is daar. De filmpjes vertellen het hele verhaal en je ziet gewoon een agent die machtswaanzin heeft en wil laten zien dat hij de baas is. Of het racisme is, dat kan ik niet zeggen, daar wil ik ook niet over oordelen.

Dat er dan gedemonstreerd wordt tegen het politieoptreden, dat kan ik heel goed begrijpen. Ik vraag me wel af waarom zoiets altijd in een binnenstad moet zijn en andere mensen moet hinderen. Huur lekker ergens een weiland af bij een boer en ga daar staan roepen. Het gaat toch om de boodschap?

Wat ik me ook afvraag is, waarom moet er in Nederland een demonstratie voor zijn? Een stille tocht, daar kan ik nog bij in komen, maar hier in Nederland demonstreren tegen het politieoptreden in de VS, dat is toch nutteloos? Daar kan hier toch niemand iets aan doen?

En ja, demonstreren dat kan nog. Plunderingen en vernielingen slaan helemaal nergens op. Die mensen zouden in mijn ogen allemaal verschrikkelijk lang de gevangenis in mogen (ja, ook de personen die wel bij de groep horen, maar niets doen, want dan had je lekker naar huis moeten gaan) en alle schade en een ruime schadevergoeding moeten betalen. Slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je kan het je trouwens niet indenken, maar die natuurbrand in de Peel is gewoon nog steeds aan het branden, nu ook weer de brandweer er naartoe, omdat het weer een stuk erger lijkt te worden. Gebeurt zo om de 2-3 dagen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De veen branden, dat is ondergronds niet zichtbaar probleem en tekort water, kurk droge gronden.....
Als je bij hoge water in de winter dit het land in pompte zou al veel oplossen, nu tekort en lastig blussen.

Maar dat plunderen? In de USA word er wel vaker misbruik van protesten gemaakt wegens dan tekort Politie en gratis spullen voor arme mensen, en ze pakken maar wat ze kunnen krijgen, daarom is een grote demonstratie voor elke winkelier geweer pakken en knal maar neer als ze komen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook komen er demonstraties in Groningen, Rotterdam en den Haag.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Mensen hebben teveel tijd en vervelen zich. Ik vind het van alle kanten hypocriet, zowel de demonstraties buiten de VS als de verontwaardiging over niet-ingrijpen in Amsterdam. Twee keer alles extreem uitvergroot in media.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ja, de media bestaan bij de gratie van sensatie, of niet dan.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is natuurlijk nu een “lekker uitje” even demonstreren.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad, het is een stuk fijner om massaal op de Dam te staan dan massaal in het Vondelpark of in Zandvoort rond te hangen. :wink:

scharrelschipper
Berichten: 1822
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

witte angora schreef:
02 jun 2020 18:19
Inderdaad, het is een stuk fijner om massaal op de Dam te staan dan massaal in het Vondelpark of in Zandvoort rond te hangen. :wink:
In amerika komt het helemaal goed want trump gaat het leger inzetten.
Gaan we dat in ons land ook doen?
En dat ik geen hoofdletters gebruik in de eerste zin is niet per ongeluk.

Plaats reactie