Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door hebra98 »

juliomariner schreef:
20 okt 2020 09:09
Ja tuurlijk kunnen deze omstandigheden zich voordoen, maar om er vooraf maar vanuit te gaan vind ik niet kloppen.
Ik ken zat productiemedewerkers (met 2 rechter handen) die slimmer zijn dan u en ik. Moet je dan zeggen kom maar met uw partner want u zult het wel niet snappen.
>>
Zo kun je alles in het belachelijke trekken, wat een flagrante kolder.

Het gaat er natuurlijk om dat een HR manager kan zien dat iemand heel erg goed is met zijn handen maar wellicht wat minder (zeker) is in "papierwerk". het SIERT dan de HR manager om hierop te anticiperen. De persoon in kwestie kan, in tegelstelling tot wat jij betoogd, wel goed zijn met de handen en NIET slimmer zijn dat elk ander. Als iemand onzeker is over het papierwerk, kan het zijn dat de "Super Medewerker" dyslectisch is of gewoon minder zekerheid uitstraalt als het om het contract gaat. Dan zie ik geen enkel probleem als de HR manager OPPERT om even iemand mee te nemen om de onzekerheid het hoofd te bieden. En die iemand kan zijn ega zijn of iemand van bv het uitzendbureau, of wie dan ook die hij vertrouwd.

Of, ander voorbeeld"
Een productiemedewerker in een sociale werkplaats... Zou het daar niet denkbaar en soms zelfs onmisbaar zijn?

Nogmaals, jullie veroordelen iets tot onzin, zonder te overwegen of het KAN voorkomen. En natuurlijk is dit niet ALTIJD nodig!
Niet doen alsof het belachelijk is, want het SIERT een HR manager als hij deze optie ziet en toepast als het een probleem kan oplossen en de onzekerheid voor de productiemedewerker kan verlagen. En laat iemand niet zien dat hij onzeker is, dan is het vermoedelijk niet nodig. Maar kan je die deur wel openhouden door te zeggen. We hebben er geen enkel bezwaar tegen als u iemand even wil laten kijken naar uw contract.
of,
Er is voor ons geen enkel bezwaar als u hem de volgende keer wil meenemen.
Het is het opperen van een mogelijkheid die deze persoon wellicht niet verwacht te hebben.

Dat is goed HR management.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

hebra98 schreef:
20 okt 2020 10:20
Nogmaals, jullie veroordelen iets tot onzin, zonder te overwegen of het KAN voorkomen.
Nee, wij veroordelen dat dit bij productiemedewerkers door Jablan standaard gebeurt.
Jablan schreef:
19 okt 2020 19:33
Het is voor mij hetzelfde als een arbeidsovereenkomst / aanstelling doornemen: doe ik dat met een productiemedewerker met 2 rechter handen, dan vraag ik vooraf of zijn vrouw/vriendin mee wil komen en neem ik daar de tijd voor. Is zo'n document voor een hoogopgeleid persoon, dan wordt alles van te voren gemaild en op de dag zelf hou ik het bij 'heb je nog vragen?'
Wat een HR manager siert is iedereen de mogelijkheid bieden om op kantoor het contract door te nemen eventueel met een derde persoon erbij. Dus niet vooraf invullen wat een medewerker nodig heeft, maar dit vragen Dat siert een HR manager.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

En de boer, de boer hij ploegde voort.
Hij doet dat onverstoord en zonder zich te uiten over personen die hij helemaal niet kent.

Die regel zou hier ook kunnen gelden, aangezien men meent iemand te kennen, maar niet meer van iemand weet dan hetgeen die iemand hier zelf heeft neergeschreven en dat kan wel eens je reinste fictie zijn !!

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door hebra98 »

kuklos schreef:
20 okt 2020 10:32
hebra98 schreef:
20 okt 2020 10:20
Nogmaals, jullie veroordelen iets tot onzin, zonder te overwegen of het KAN voorkomen.
Nee, wij veroordelen dat dit bij productiemedewerkers door Jablan standaard gebeurt.
Jablan schreef:
19 okt 2020 19:33
Het is voor mij hetzelfde als een arbeidsovereenkomst / aanstelling doornemen: doe ik dat met een productiemedewerker met 2 rechter handen, dan vraag ik vooraf of zijn vrouw/vriendin mee wil komen en neem ik daar de tijd voor. Is zo'n document voor een hoogopgeleid persoon, dan wordt alles van te voren gemaild en op de dag zelf hou ik het bij 'heb je nog vragen?'
Wat een HR manager siert is iedereen de mogelijkheid bieden om op kantoor het contract door te nemen eventueel met een derde persoon erbij. Dus niet vooraf invullen wat een medewerker nodig heeft, maar dit vragen Dat siert een HR manager.
>>
Lees nu toch eens goed.. Of die mee WIL komen. Hij zet een deur open, waar een "kuklos" HR manager geen heil in ziet en dus is het belachelijk? En natuurlijk heeft een productiemedewerker EERDER onzekere gevoelens dan een hoog opgeleid persoon.
Die deur staat open voor die optie, het is geen aanval op de intelligentie van de persoon. Het kan hem zekerder maken.

En als deze persoon nu zegt...Ohhh graag..? Dan is dat positief en geeft deze persoon wat meer rust.
Als hij zegt, dat is niet nodig. Dan was de optie er wel maar lijkt niet nodig te zijn.
Voor beide is niemand voor achterlijk versleten.

Want, denk je nu echt dat een productiemedewerker dan denk, "ze denken zeker dat ik dom ben" nee dan denkt deze vermoedelijk.. Hmm ik wist niet dat dit een optie is. Goed dat deze HR mij die optie biedt.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door hebra98 »

scontra schreef:
20 okt 2020 10:37
En de boer, de boer hij ploegde voort.
Hij doet dat onverstoord en zonder zich te uiten over personen die hij helemaal niet kent.

Die regel zou hier ook kunnen gelden, aangezien men meent iemand te kennen, maar niet meer van iemand weet dan hetgeen die iemand hier zelf heeft neergeschreven en dat kan wel eens je reinste fictie zijn !!
>>
Of het kan een voorbeeld zijn van zijn functie als betrokken HR manager.
En dan wel een betere dan de meeste (treiteraars) hier!

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

hebra98 schreef:
20 okt 2020 10:46
Lees nu toch eens goed..
Ik lees het heel goed. Productiemedewerkers worden anders behandeld dan hoger opgeleiden.
Niet "iedereen krijgt dezelfde mogelijkheid om" waarmee je niks vooraf invult en waarmee je iedereen hetzelfde zou behandelen.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door hebra98 »

kuklos schreef:
20 okt 2020 10:53
hebra98 schreef:
20 okt 2020 10:46
Lees nu toch eens goed..
Ik lees het heel goed. Productiemedewerkers worden anders behandeld dan hoger opgeleiden.
Niet "iedereen krijgt dezelfde mogelijkheid om" waarmee je niks vooraf invult en waarmee je iedereen hetzelfde zou behandelen.
>>
Het verschil tussen hoog opgeleide mensen t.o.v. productiemedewerkers is wat dit van HR vereist. Pas je aan, aan elke situatie.
Natuurlijk, een productiemedewerker IS anders dan een hoog opgeleide.
Meeste (veel) hoog opgeleide hebben 2 linker handen. Dus verschil zat.
Om eerder gebruik te citeren, je ziet dat ook bij Sheldon en kornuiten in TBBT.

Die HO vatten dat "neem iemand mee om je bij te staan" WEL op als aanval in de vorm van "denk je dat ik daar hulp nodig heb" of "denk je dat ik achterlijk ben" of "denk je dat ik voor niets betaald heb voor mijn super dure opleiding, waar ik nu nog steeds voor terug betaal"?
Beide denken anders en doen doorgaans ander werk (uitzonderingen daargelaten).

Het is hier wel goed te herkennen wie er reageert vanuit de hoogte en blijkbaar niet veel "begrip en aanpassingsvermogen" heeft hoe het daar beneden gaat.
Afhankelijk wat de CV en motivatie van iemand laat zien, kun je heel goed de keuze maken of je die deur open zet of niet. Dat, nogmaals, is een goede HR manager. En die treft ik liever dan iemand die zegt.. Onzin.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Jij vult dus ook graag voor anderen in.
Staat genoteerd.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door hebra98 »

Heeft iemand gekeken naar "Zondag met Lubach?

Ik verwacht redelijk gekke dingen, maar dit was toch..... heel apart.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door hebra98 »

kuklos schreef:
20 okt 2020 11:22
Jij vult dus ook graag voor anderen in.
Staat genoteerd.
>>
Lekker belangrijk.
Ik heb (bijna) alles van Jablan gelezen en het valt mij op dat er een vooroordeel is ontstaan.
Dan kan je niet snel iets goed meer tikken, men weet het altijd in het belachelijke te trekken. Dat is bijna een doel geworden ipv proberen te begrijpen waar de TEKST over gaat. (en niet waarom jij denkt dat de persoon zo'n eikel zou zijn)
Maar iedereen bedankt, het heeft mij inzicht gegeven wie oprecht kijkt naar het verhaal en wie gewoon aan het treiteren is.

Want, kan het nu wel of niet wat hij beweerde?
Volgens mij is hij de HR manager die iedereen graag zou hebben in zijn bedrijf.
En de treiteraars ZEKER niet. Vul zelf maar in.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor zo’n HR manager zou ik bedanken.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

hebra98 schreef:
20 okt 2020 11:31
Dan kan je niet snel iets goed meer tikken,
Iedereen kan een duidelijke tekst schrijven die slechts op 1 manier te interpreteren valt.
hebra98 schreef:
20 okt 2020 11:31
Want, kan het nu wel of niet wat hij beweerde?
Volgens mij is hij de HR manager die iedereen graag zou hebben in zijn bedrijf.
Hij beweert dat hij productiepersoneel anders behandelt dan een hoger opgeleide. Dat kan inderdaad, maar is volstrekt onwenselijk.
Dus nee, ik wil hem zeker niet in mijn bedrijf met die instelling. De HR manager die iedereen dezelfde mogelijkheid biedt, en dat op een zodanige manier weet te communiceren dat niemand zich beledigd volet, die willen we wel graag.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door hebra98 »

kuklos schreef:
20 okt 2020 11:46
<.....>

Hij beweert dat hij productiepersoneel anders behandelt dan een hoger opgeleide. Dat kan inderdaad, maar is volstrekt onwenselijk.
Dus nee, ik wil hem zeker niet in mijn bedrijf met die instelling. De HR manager die iedereen dezelfde mogelijkheid biedt, en dat op een zodanige manier weet te communiceren dat niemand zich beledigd volet, die willen we wel graag.
>>
Je gebruikt hier termen als "mijn bedrijf en we".

Ik kan mij niet voorstellen dat jij hier de hele dag loopt te (treiter) tikken en daarbij aan het hoofd staat van een groot bedrijf, die een HR manager in dienst heeft.

Dus, hoe moet ik " mijn bedrijf" en "we" opvatten en wat is daarbij de waarde van jouw stelling?

Want ik geloof niet heel erg in jouw bewering van "in mijn bedrijf".

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door JozJan »

kuklos schreef:
20 okt 2020 11:46
Hij beweert dat hij productiepersoneel anders behandelt dan een hoger opgeleide. Dat kan inderdaad, maar is volstrekt onwenselijk.
Dus nee, ik wil hem zeker niet in mijn bedrijf met die instelling. De HR manager die iedereen dezelfde mogelijkheid biedt, en dat op een zodanige manier weet te communiceren dat niemand zich beledigd volet, die willen we wel graag.
Hij geeft een voorbeeld van een situatie waarin je verschillende medewerkers op een verschillende manier ondersteunt. Jij (je bent niet de enige) maakt daarvan dat hij productiepersoneel (altijd) anders behandelt dan anderen.

juliomariner
Berichten: 4821
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Jose2501 schreef:
20 okt 2020 09:15


In feite laat de moderatie dit allemaal toe. Maar vraag me wel af waarom? Zo hard en gemeen op de persoon spelen zonder enige inhoudelijke bijdrage kan toch niet de bedoeling zijn?
Ik speel helemaal niet op de persoon. Ik ken deze beste persoon helemaal niet en zou dat ook graag zo houden.
Wat ik bedoelde dat het er bijna op lijkt dat Jablan ervan geniet dat er zoveel discussie over hem is. Gisteravond zijn er hier 4 paginas over volgeschreven terwijl de discussie al dagen stil lag. Jablan rakeld de discussie weer op door weer een boute opmerking te posten. Is het dan vreemd dat ik dan denkt dat hij dit doet om weer in de aandacht te staan. Mocht ik dit fout zien volgens jullie dan zal ik de eerste zijn die mijn fout toegeeft (echter dan moet u wel met goede argumenten komen)

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

fonsflons schreef:
20 okt 2020 11:23
Ik snap de verontwaardiging op de letterlijke stelling wel.

Die is namelijk generaliserend, en feitelijk zelfs discriminerend. Ook denk ik dat de stelling met een korrel zout genomen moet worden, want als dit in de praktijk echt zo toegepast zou worden zou een dergelijk persoon nooit lang op die functie mogen blijven.

Mijn persoonlijke mening is dat het in de praktijk echt wel anders zal gaan, en dat de discussie hier vooral ter vermaak is.
Het valt me op dat iedereen alleen bij Jablan alles strikt letterlijk neemt en dat vind ik kwalijk. Zeker de laatste paar weken is dat zo. Er wordt vervolgens ook niet akkoord gegaan met zijn verdere uitleg, want hij moet dat stuk dat men letterlijk neemt bewijzen.

Zo stelde hij dat elke werknemer een ontslag in gang kan zetten door een dossier op te bouwen, maar zei dat net iets te letterlijk, waardoor hij ineens moest gaan bewijzen waarom de vrouw die de kantine runt de HR-Manager op staande voet zou kunnen ontslaan. Het kan aan mij liggen, maar als iemand anders iets dergelijks had gezegd, dan waren de meeste reacties in de trant van 'ja, maar dan moet er wel een dossier opgebouwd worden, voordat zo'n ontslag in gang wordt gezet' geweest.

En ja, dat gebeurt constant bij Jablan, dat is me ondertussen wel opgevallen.

juliomariner
Berichten: 4821
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Misschien vraagt hij er een beetje om want poneert hier toch wel boute stellingen zonder verdere uitleg, ook als er om uitleg gevraagd wordt gaat hij geen inhoudelijke uitleg geven maar zegt dat dit zijn ervaring is en dat wij in dit soort zaken onwetend zijn, sorry maar dat gaat er bij mij dus niet in.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door hebra98 »

juliomariner schreef:
20 okt 2020 12:58
Misschien vraagt hij er een beetje om want poneert hier toch wel boute stellingen zonder verdere uitleg, ook als er om uitleg gevraagd wordt gaat hij geen inhoudelijke uitleg geven maar zegt dat dit zijn ervaring is en dat wij in dit soort zaken onwetend zijn, sorry maar dat gaat er bij mij dus niet in.
>>
Dan even een eerlijke vraag...
Moet je met een post er rekening mee houden dat het er "bij jou wel of niet ingaat". Of dat het wel aan de ballotage commissie voldoet voor je op "verstuur" klikt.

Of moet je, om te reageren, doorvragen en vaststellen hoe hij aan deze stelling komt.. Gewoon ALLEEN op de informatie, niet de persoon!

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Nijogeth schreef:
20 okt 2020 12:54
Zo stelde hij dat elke werknemer een ontslag in gang kan zetten door een dossier op te bouwen, maar zei dat net iets te letterlijk,
Wat ik mij dan afvraag, waarom graaft hij zich daarna dieper in in plaats van te zeggen dat hij dit te scherp vervoord heeft en het niet zo letterlijk bedoeld heeft. Met daarna uitleg hoe het wel bedoeld werd. Dat zou door iedereen onmiddelijk geaccepteerd worden.
Maar nee, er wordt ingegraven etc.
Iedereen die dat doet zou wekenlang discussie houden hierover.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Radar »

Zo, jullie heb er wel weer een feestje van gemaakt gisteren. (En dan heb ik het niet over de verjaardag van Moederslink, waarvoor nog van harte gefeliciteerd!)

Maar goed, over de afgelopen 5 pagina's aan gebekvecht. Laat ik beginnen met te zeggen dat we een beetje moe worden van die behoefte van bepaalde gebruikers om constant met elkaar bezig te zijn. Iedere keer is er weer een nieuwe rel; na het blussen van het ene brandje ontstaat er weer een nieuw conflict waar wij als moderatie moeten ingrijpen. Tuurlijk zijn we ervoor om dit forum in goede banen te leiden, alleen krijgen wij het idee dat het de laatste tijd wel erg vaak ontspoort. Wij hebben genoeg andere dingen te doen dan scheidsrechtertje spelen in internetruzies, dus dit beperken wij graag tot een minimum.

Dan wat betreft het meest recente voorval: hier is wat ons betreft niet één schuldige aan te wijzen. Jablan is het doelwit van velen en naar onze mening is dit vaak onnodig fel. Hij krijgt meestal direct de wind van voren, waar dit bij andere forumgebruikers niet het geval is. Het verzoek is dan ook om te stoppen met deze persoonlijke aanvallen.

Tegelijkertijd is het ook zo dat de discussie vanaf de andere kant steeds opnieuw wordt teruggehaald. Als de storm even is gaan liggen, worden uit het niets berichten van dagen terug gequote. Reacties lokken weer reacties uit en het hele verhaal begint weer opnieuw. Ik moet zeggen dat dit ook bij de moderatie enige irritatie opwekt. Het zorgt namelijk weer voor een stroom aan berichten (en meldingen), waar dit naar onze mening makkelijk te voorkomen is. Namelijk door niet constant de confrontatie op te zoeken, maar je gewoon bezig te houden met waar dit forum voor bedoeld is: consumenten die graag willen praten over consumentenkwesties.

Goed, wat gaan we nu doen? Ik ga een aantal gebruikers een PB sturen met een dringend verzoek om deze vermoeiende vetes achterwege te laten. Ook doe ik hierbij een verzoek aan iedereen: stop met je berichten richten op de man en houd het bij de inhoud van iemands topic/bijdrage. Heb je alleen iets te zeuren? Is je reactie alleen 'geluid' en voegt het inhoudelijk niets toe? Laat het dan allemaal lekker achterwege. Door steeds reacties uit te lokken en de confrontatie op te zoeken help je alleen maar topics om zeep. Hiermee ontneem je ook andere gebruikers de kans om daadwerkelijk geholpen te worden. Dit forum kan voor ontzettend veel mensen heel waardevol zijn; laten we daar dan ook naar streven.

En laten we het gelijk maar concreet maken. Gaat iemand weer over de schreef met overbodige persoonlijke aanvallen? Dan volgt er gelijk twee weken forumvakantie, ongeacht de gebruiker, geen waarschuwing, niks. Er is onderhand wel genoeg gewaarschuwd.

Hopende jullie voldoende te hebben geïnformeerd. Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust in een reactie op dit bericht of in een PB.

Hartelijke groet,
Radar ^YB

Plaats reactie