Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

In dat diagram staat de PVV links van het midden en FVD wordt als meest rechtse partij gezien.
Verkiezingsprogramma PVV. Kijk op de pagina's met 'de pvv wil voor u', vooral pagina 17 en 25. Als ik die pagina's zie, spreekt de partij zich op een aantal punten tegen, maar dat terzijde.
Nijogeth schreef:
16 mar 2021 11:55
Ik weet niet meer welke partij het was, maar die wilden iedereen die het land binnen kwam meteen een werkvergunning geven. En dan mogen ze de eigen boontjes doppen.
Die partij liep achter. Binnen de EU geldt al, dat je geen werkvergunning nodig hebt als je in een ander land gaat werken èn de eerste tijd geen gebruik mag maken van de sociale voorzieningen in dat land. Van buiten de EU heb je drie stromen migranten:
1 Vluchtelingen - hebben de eerste tijd alleen recht op minimale opvang en dankzij de ind zitten ze erg lang vast in de procedure. Of in de woorden van mijn man: wie bij aankomst de lijken van de vermoorde familieleden letterlijk bij de ind neerlegt, heeft kans op een snelle procedure, wordt slechts 1 keer afgewezen.
2 Arbeidsmigranten - dit is de groep hoog opgeleide expats. Die maken geen gebruik van sociale voorzieningen en zijn voor werkgevers duur.
3 Gezinshereniging - hier zijn de voorwaarden zo aangescherpt en is de ind super bureaucratisch, dat de Nederlandse helft van een stel beter naar het andere land kan emigreren, daar trouwen en 5 jaar blijven wonen, dan terug naar Nederland. Dat is sneller dan proberen je geliefde direct naar Nederland te halen.
Laatst gewijzigd door Jablan op 16 mar 2021 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

We zijn precies veertig jaar verder, maar het doet me toch een beetje denken aan het verkiezingsprogramma "Rugop '81".

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Daar ben ik te jong voor ;) Kom niet verder dan het VPRO-archief met Kees van Kooten en Wim de Bie - de Tegenpartij. Is het zoiets?

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Smartje »

Weet nog wel SUS 8 mij als kind bijgebleven,
Zijn er nog leden die daar nog iets over weten.
Loterij of politieke partij?

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Smartje »

Zover was ik nog niet gekomen.
Jammer, misschien ben ik met mijn herinneringen te ver terug in de tijd gegaan.

Nijogeth
Berichten: 9977
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
16 mar 2021 12:29
In dat diagram staat de PVV links van het midden en FVD wordt als meest rechtse partij gezien.
Verkiezingsprogramma PVV. Kijk op de pagina's met 'de pvv wil voor u', vooral pagina 17 en 25. Als ik die pagina's zie, spreekt de partij zich op een aantal punten tegen, maar dat terzijde.
Nijogeth schreef:
16 mar 2021 11:55
Ik weet niet meer welke partij het was, maar die wilden iedereen die het land binnen kwam meteen een werkvergunning geven. En dan mogen ze de eigen boontjes doppen.
Die partij liep achter. Binnen de EU geldt al, dat je geen werkvergunning nodig hebt als je in een ander land gaat werken èn de eerste tijd geen gebruik mag maken van de sociale voorzieningen in dat land. Van buiten de EU heb je drie stromen migranten:
1 Vluchtelingen - hebben de eerste tijd alleen recht op minimale opvang en dankzij de ind zitten ze erg lang vast in de procedure. Of in de woorden van mijn man: wie bij aankomst de lijken van de vermoorde familieleden letterlijk bij de ind neerlegt, heeft kans op een snelle procedure, wordt slechts 1 keer afgewezen.
2 Arbeidsmigranten - dit is de groep hoog opgeleide expats. Die maken geen gebruik van sociale voorzieningen en zijn voor werkgevers duur.
3 Gezinshereniging - hier zijn de voorwaarden zo aangescherpt en is de ind super bureaucratisch, dat de Nederlandse helft van een stel beter naar het andere land kan emigreren, daar trouwen en 5 jaar blijven wonen, dan terug naar Nederland. Dat is sneller dan proberen je geliefde direct naar Nederland te halen.
Het is de libertaire partij die dat standpunt heeft. Immigranten van buiten de EU krijgen geen bijstand meer, geen woning meer, maar gewoon een werkvergunning en moeten het daarmee zien te redden. Daarmee moeten ze sneller integreren en subsidiëren we immigratie niet.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bob Schurkjens schreef:
16 mar 2021 11:59
Waarom is de PVV op sociaal vlak nog linkser dan de SP? Ik waag dat te betwijfelen.
Lees hun partij programma, op veel punten zijn ze gewoon extreem links (soms zelfs linkser van de SP). In de kamer stemmen ze wel veelal anders en steunen ze de linkse partijen niet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

Bob Schurkjens schreef:
16 mar 2021 11:59
Waarom is de PVV op sociaal vlak nog linkser dan de SP? Ik waag dat te betwijfelen.

Zelf vind ik het kruisdiagram van Kieskompas onmisbaar. In één oogopslag inzicht in links-rechts en conservatief-progressief:

https://pbs.twimg.com/media/EubrWLdXIAQvbXn.jpg
Helaas staat mijn voorlopige keuze, VOLT, daar dan weer niet op.

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
16 mar 2021 09:49
Moneyman schreef:
16 mar 2021 08:20
Nijogeth schreef:
16 mar 2021 00:12
Als Baudet er niet had gezeten en bijvoorbeeld Hiddema de lijsttrekker was, dan hadden zij mijn stem gekregen.
Serieus...? Die Hiddema is zó'n enge man... nooit van zn leven dat die mijn stem zou krijgen.
Ik heb dat helemaal niet. Het komt op mij altijd over als een man die zichzelf en de hele wereld niet altijd serieus neemt en daardoor goed kan relativeren. Dat missen tegenwoordig heel erg veel mensen.
Verdiep je dan nog maar eens goed in zijn historie van meningen en standpunten. Ik denk (hoop) dat je er dan nog wel anders over gaat denken.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

sjohie schreef:
16 mar 2021 14:07
Helaas staat mijn voorlopige keuze, VOLT, daar dan weer niet op.
Heb ik wel gezien bij kieskompas. Scoort hoog in het populisme, iets links van het midden.
Nijogeth schreef:
16 mar 2021 13:39
Het is de libertaire partij die dat standpunt heeft. Immigranten van buiten de EU krijgen geen bijstand meer, geen woning meer, maar gewoon een werkvergunning en moeten het daarmee zien te redden. Daarmee moeten ze sneller integreren en subsidiëren we immigratie niet.
Dat wordt 'm niet.
Geen huisvesting aanbieden leidt tot moderne slavernij, zoals nu in de slachterijen het geval is: wel een baan, maar huisvesting (gedeelde kamer) is aan die baan gekoppeld en de woekerhuur wordt op het salaris ingehouden. Nul integratie, ze zijn wel in het land, maar afgescheiden van de gewone maatschappij.

Ik kijk iets anders naar migratie.
De hele bureaucratie, die nu is opgetuigd om migratie tegen te gaan, kost alleen geld en levert niets op.
Integreren doe je niet in het buitenland, maar hier en dat lukt alleen goed als je de taal spreekt.
Daarom ben ik er zonder meer voor de bureaucratie in te ruilen voor gratis Nederlandse les, direct na aankomst, nog voordat er een beslissing over de verblijfsvergunning is genomen. Dat heeft naar mijn idee alleen voordelen:
- In de azc's wordt het veel rustiger. De spanningen daar hebben veel te maken met taal- en cultuurverschillen.
- Wie uiteindelijk wel mag blijven, komt zo sneller aan het werk (betaalt belasting), sneller uit de bijstand (kost geld)
- Voor arbeidsmigranten uit de EU: minder fouten tijdens het werk, sneller uit die werk+huisvesting constructie (hogere belastingen)
- Wie niet mag blijven en wordt teruggestuurd, heeft een nieuwe taal geleerd en zo in het land van herkomst een voordeel, daarmee meer perspectief. Nederlandse toeristen ontvangen of handel drijven met Nederland wordt zo makkelijker. Dat is voor Nederland weer van belang, want hoe bekender Nederland in de rest van de wereld is, hoe eerder bedrijven voor Nederland kiezen om een buitenlandse vestiging te openen.
Plus in het dagelijks leven veel makkelijker communiceren en dan is integratie lichtjaren makkelijker.

Gratis taalles lijkt mij ook goed binnen het onderwijs en Nederlands als voertaal verplicht stellen (net als in Vlaanderen). Dankzij het Engels zijn er wel veel buitenlandse studenten aan de Nederlandse universiteiten, maar als ze klaar zijn, vertrekken ze weer en hebben nul binding met Nederland. Zouden ze Nederlands spreken, dan heeft het land na hun vertrek ook nog wat aan deze studenten.

Nijogeth
Berichten: 9977
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
16 mar 2021 16:18
Dat wordt 'm niet.
Geen huisvesting aanbieden leidt tot moderne slavernij, zoals nu in de slachterijen het geval is: wel een baan, maar huisvesting (gedeelde kamer) is aan die baan gekoppeld en de woekerhuur wordt op het salaris ingehouden. Nul integratie, ze zijn wel in het land, maar afgescheiden van de gewone maatschappij.
Je snapt het idee er achter dus niet helemaal. Het idee is dat het zo onaantrekkelijk wordt om hierheen te komen, dat er niemand meer hierheen komt. En komen ze wel, dan willen ze heel gauw ergens anders heen. Dat werkt overigens alleen als het grensbeleid strikter wordt en dat willen ze volgens mij ook (namelijk minder Europese macht). Maarja, ik heb niets met de libertarische partij.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Bij dit soort partijen wil ik het niet snappen. ;)
En als ik de mensen achter deze partijen een keer in het wild tegenkom en ze vuren hun retoriek af, dan bied ik ze altijd een gratis vakantie aan op onze grond. Dat is een hoogvlakte, die vol ligt met landmijnen en als entertainment hebben we de verhalen uit de laatste oorlog in de aanbieding. Het leukste aan dit soort ontmoetingen is de verbijstering in de ogen, want ze durven niet. :shock:

Nijogeth
Berichten: 9977
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik gisteren gestemd heb en het heel raar zou vinden als nu de voorwaarden nog zouden veranderen. Dat is ineens fout ingevulde of verkeerd verstuurde stembiljetten wel gaan tellen, terwijl dit ten tijde van mijn stem niet zo was. Dat zou in een land als Nederland niet mogen gebeuren.

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Want? Wat verandert dat aan jouw stem?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Weg van de verkiezingen, terug naar het echte leven ... iets leukers.

In de week met sneeuw en kou viel onze jongen een klein jochie uit de buurt op, die lang buiten bleef, dus hij heeft hem binnengehaald om op te warmen. Sindsdien staat het kleintje elke dag voor de deur. Het heeft even geduurd om uit te vinden hoe hij compleet heet en waar hij woont, ook al babbelt hij je de oren van je hoofd.
Gisteren heb ik hem naar zijn huis gebracht en dat ging goed, totdat hij voor zijn eigen voordeur stond. Toen maakte hij zich klein. Ja, hij had thuis niet verteld waar hij was, omdat hij bang voor straf was. Wat langer met zijn moeder gesproken en wij zijn zeker niet de enigen, waar hij zo binnenloopt. Zelfs de politie heeft hem al een keer thuisgebracht ;)
Het is gelukt om er geen straf (niet naar buiten mogen) uit te slepen, zolang hij vanaf nu maar zijn moeder verteld waar hij is. Ons is ook duidelijk wat het probleem is. Zusje van bijna twee, dus hij heeft de eerste jaren alle aandacht voor zichzelf gehad en nu niet meer. Daar bovenop komt de Corona-tijd: de andere kinderen in zijn klas worden na school allemaal binnen gehouden, moeder is haar werk kwijtgeraakt en vader werkt thuis. Daarom blijft extra lang buiten, want thuis moet hij stil zijn, zolang papa werkt. Weinig vriendjes, want afgelopen jaar van verder weg hierheen verhuisd.
Gewoon lief, het is onmogelijk om 'nee' tegen hem te zeggen. Bovendien erg helder koppie, ziet alles, onthoudt alles en op school al een klas overgeslagen. En onze jongen blijkt onverwachte vader-kwaliteiten te hebben, ook leuk.

juliomariner
Berichten: 4821
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nijogeth schreef:
16 mar 2021 19:31
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik gisteren gestemd heb en het heel raar zou vinden als nu de voorwaarden nog zouden veranderen. Dat is ineens fout ingevulde of verkeerd verstuurde stembiljetten wel gaan tellen, terwijl dit ten tijde van mijn stem niet zo was. Dat zou in een land als Nederland niet mogen gebeuren.
Waarom zou dat niet mogen. Zoals MM al schrijft veranderd uw stem er niet door.
Degene die een fout heeft gemaakt met de enveloppes had niet de intentie het fout te doen, dus welke reden zou zijn stem niet mee mogen tellen
En stemgeheim? Onzinnig argument. De vrijwilligers die de enveloppen open gaan echt niet kijken waar er op gestemd is met het grote percentage fouten kun je dat toch helemaal niet onthouden.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Jablan, het zal ongetwijfeld heel goed bedoeld zijn van uw jongen, maar je gaat toch geen klein kind zomaar binnen halen zonder dat de ouders hiervan op de hoogte zijn?
Ik zou hier, als moeder, heel vreemd van staan kijken. Als ik mijn kind nergens kon vinden en hem dan bij volstrekt vreemden binnen zou vinden, sorry hoor maar dat vind ik echt niet kunnen.

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd ben ik er zelf ook geen voorstander van dat volwassenen kleine kinderen in huis halen terwijl de ouders van niks weten. Het jong heeft al die tijd niks durven te zeggen, maar er komt gegarandeerd een moment dat hij het wél zal zeggen. En dan?

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En nogal bemoeizuchtig om daar een gesprek aan te gaan over ja dan nee straf.

U en uw jongen halen zich een hoop ellende op de hals door zo te doen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik denk dat het eea wel zal meevallen.
Ik begrijp uit de post van Jablan dat dit jochie niet alleen bij hun, maar ook elders aanklopt.
Zo.n jochie hoort natuurlijk thuis te zitten, maar " schijnbaar " is het thuis niet helemaal ok.
Jablan heeft een gesprek gehad met moeder en zij vindt het kennelijk goed, mits het jochie vertelt waar ie is of naartoe gaat.
Het is nooit zwart/ wit .
Wanneer zo.n jochie buiten wat verloren rondloopt en het is koud dan wil je iets doen.
Men noemt het anno nu al gauw ' bemoeizucht ' , maar keken we met z'n allen maar wat meer naar elkaar om :idea:
Dat zag je vroeger in een buurtje wel vaker , men lette op elkaar en op elkaars kinderen.

Zelf had ik jaren geleden iedere dag een klein meisje vd buren bij mij binnen : ze had altijd honger.
Ik sprak de buren er steeds op aan, maar er veranderde niets, beiden waren verslaafd .....ook nog.
Dus wij " bemoeiden " ons wat met dat kleine meisje.

Wél verstandig is om met de ouders in gesprek te blijven en elkaar beter te leren kennen, voor zover mogelijk.

Plaats reactie