LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Proef: Moderatoren herkenbaarder

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Radar
Site Admin
Berichten: 5508
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Proef: Moderatoren herkenbaarder

Ongelezen bericht door Radar »

Beste forumgebruikers,

Zoals de meesten van jullie weten heeft de redactie van Radar meerdere Moderatoren voor het forum, die allemaal opereren onder dezelfde account: Radar. Die hanteren allemaal dezelfde huisregels en trekken zo veel mogelijk één lijn, maar tegelijk zijn het ook gewoon mensen (geloof het of niet). Dit uit zich soms in verschillen in toon, benadering et cetera.

Ook leidt het weleens tot vragen en speculaties van (vaste) forumgebruikers over met wie ze nu eigenlijk te maken hebben.

Om hieraan tegemoet te komen en om het forum (en met name de Moderatie) hopelijk nog iets toegankelijker en ‘menselijker’ te maken, zullen de Moderatoren de komende tijd bij wijze van proef berichten (zowel openbare als persoonlijke) afsluiten met initialen - vergelijkbaar met hoe diverse webcare-accounts dat vaak doen op social media.

Voor de duidelijkheid: dit betekent niet dat verschillende Moderatoren hun eigen beleid gaan voeren, of hun eigen ‘hoekje’ van het forum krijgen om te bestieren. De forummoderatie zal nog steeds grotendeels per toerbeurt gebeuren, en waar nodig, zoals bij verbanningen of andere ingrijpende beslissingen, in onderling overleg.

De accountnaam ‘Radar’ blijft ook hetzelfde, evenals de verdere werkwijze. Maar dan weten jullie het alvast! :wink:

Vriendelijke groet,

Radar ^KL

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Proef: Moderatoren herkenbaarder

Ongelezen bericht door witte angora »

Er is in het verleden inderdaad naar gevraagd. Van mij hoeft het niet zo, maar wie weet gaat het positief uitpakken. We zullen het zien. In ieder geval waardeer ik het dat jullie kritiek/suggesties waar mogelijk ter harte nemen en oppakken.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Proef: Moderatoren herkenbaarder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Persoonlijk vind ik dat volkomen overbodig.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Proef: Moderatoren herkenbaarder

Ongelezen bericht door BreejKC »

Voor de transparantie zou het een goed idee zijn. Maar laat het daar niet alleen van afhangen.

Rekening houdend met de veiligheid van de moderatoren zou ik vooraf afwegen of het wel zo zinvol is. Er gebeuren, zeker op het internet onder de mom van anonimiteit, vreemde dingen. Goedwillende of gewoon werkende mensen zijn hier soms keihard de dupe van, zeker als ze soms gezien hun taak corrigerend moeten optreden. Moeten we moderatoren daaraan blootstellen?

Zeker als je ook nog met initialen gaat werken, waardoor slimmerikken in de kortste keren achter de ware identiteit achter die initialen komen. Je kunt er je vingers voor in het vuur steken dat "de beer dan werkelijk los is".

Mijn advies is dus: bezint eer dat u hieraan begint.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 06 feb 2019 08:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Proef: Moderatoren herkenbaarder

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik vraag me af wat het voor forummers toevoegt om te weten of PL of KR een waarschuwing of ban uitdeelt?
Ik heb me werkelijk nog nooit afgevraagd wie de moderatoren hier zijn. Als ze hun werk goed doen en één lijn trekken, vind ik het al prima.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Proef: Moderatoren herkenbaarder

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook initialen kunnen " fake " zijn natuurlijk, :wink:

Verder ...dit lijkt mij een ' vriendelijk ' gebaar naar forummers toe.
Minder afstandelijk en het komt meer ' betrokken ' over , denk ik zo.
Ik krijg zo meer het idee dat je idd met ' echte mensen ' te maken hebt, dan met een ' instituut ' zeg maar.

Wat het aan meerwaarde gaat opleveren zal wel blijken, maar vooralsnog vind ik het dus wel een vriendelijk , meer persoonlijk , idee.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Proef: Moderatoren herkenbaarder

Ongelezen bericht door Erthanax »

Van mij mag het, maar noodzakelijk vind ik het niet. De risico's die BreeJKC noemt, moeten, vrees ik, serieus genomen worden. Er kan ook gekozen worden voor een nummer of letter, of verzonnen initialen.
Afgezien daarvan vind ik het zeer te waarderen dat de internetredactie verbeteringen probeert te introduceren.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Proef: Moderatoren herkenbaarder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik sluit me daar volkedig bij aan.

Overigens weet ik maar één forumlud die hier stelselmatig om vroeg, en die zie we hier niet meer.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Proef: Moderatoren herkenbaarder

Ongelezen bericht door Costnix »

Gewoon nummeren. Radar1, Radar2, Radar3,........
Echte namen zullen en moeten de Radar redactieleden niet doen.
Ontevreden posters kunnen heel wraakgierig zijn en tot drastische maatregels overgaan.
Niemand op welk forum gebruikt zijn echte naam.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Proef: Moderatoren herkenbaarder

Ongelezen bericht door bprosman »

Niemand op welk forum gebruikt zijn echte naam.
"Speak for yourself please" :wink:

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Proef: Moderatoren herkenbaarder

Ongelezen bericht door witte angora »

Je loopt inderdaad het risico dat er ten aanzien van de moderatie op de persoon gespeeld gaat worden, als iemand het niet met een bepaalde beslissing eens is. Dan is een pseudoniem misschien wat 'veiliger'.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Proef: Moderatoren herkenbaarder

Ongelezen bericht door bprosman »

Dan is een pseudoniem misschien wat 'veiliger'.
Ach dat loopt allemaal wel los. Zit nog steeds te wachten op mensen "die mij even op zouden komen zoeken" (via andere fora), naja, de drank is inmiddels al lang over de datum, het gebak beschimmelt en nog niemand gezien.
Het geeft in ieder geval transparantie over gelijke monniken, gelijke kappen.

fred-
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2011 19:44

Re: Proef: Moderatoren herkenbaarder

Ongelezen bericht door fred- »

OK, bedankt voor de mededeling Radar ^KL

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Proef: Moderatoren herkenbaarder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat zou je zeggen, maar de werkelijkheid is helaas genuanceerder. We hebben hier op het forum ook een paar gekken gehad die als een malle allerhande privé-gegevens wisten te achterhalen en daar serieus rare dingen mee deden.

Natuurlijk zal het wel loslopen, de kans is heel klein dat er iets fout gaat, maar waarom zou je die kans willen lopen? Vooral omdat er veel logischer manieren zijn om wél herkenbaar te zijn, maar geen initialen te gebruiken. Denk aan de al genoemde nummering.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Proef: Moderatoren herkenbaarder

Ongelezen bericht door reggie2 »

Moneyman schreef:
05 feb 2019 17:17


Natuurlijk zal het wel loslopen, de kans is heel klein dat er iets fout gaat, maar waarom zou je die kans willen lopen? Vooral omdat er veel logischer manieren zijn om wél herkenbaar te zijn, maar geen initialen te gebruiken. Denk aan de al genoemde nummering.
Mee eens, dan beter een nummer.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Proef: Moderatoren herkenbaarder

Ongelezen bericht door BreejKC »

Het valt allemaal wel mee met de uitvoering van bedreigingen

Met die opmerking ga ik iets voorzichtiger om. Twee voorbeelden anno 2019.

1) Hoewel misschien nauwelijks te vergelijken met de initialen van de moderatoren van een forum als deze, zijn er bij andere mensen in ons land, die gewoon hun werk deden, zodanige bedreigingen geuit dat ze uiteindelijk moeten onderduiken.
2) Hoewel ik geen fan ben van "de blonde leider", in onze 2e kamer, lijken ook daar de bedreigingen zo ver te gaan dat deze man constant beveiligd moet worden.

Kennelijk zijn er dus genoeg 'vreemd denkende' Nederlanders die bereid zijn rare dingen te doen als de mening van iemand anders, laat staan een serieuze correctie, ze niet aan staat. Zo ver zijn we al gezakt in ons Nederlandje wat alles moet kunnen maar er hier en daar weinig zelfdiscipline meer is.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Proef: Moderatoren herkenbaarder

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ik schreef bewust: "Hoewel misschien nauwelijks te vergelijken met de initialen van de moderatoren van een forum". In die zin zijn we het zelfs met elkaar eens.

Genoeg gekken die er rondlopen, zo blijkt soms. Maar je hebt maar één zo iemand met vreemde gedachten nodig die achter de initialen van een moderator aangaat, als hem één of andere reactie daarvan hem niet aanstaat. Misschien zijn de mensen met een wat minder grote b.k wel de gevaarlijkste die er rondlopen. Dan komt een actie van zo'n vreemde, die nog gekke dingen uithaalt ook, als een donderslag bij heldere hemel.

De vraag is of je een streng doch rechtvaardig moderator aan die risico's anno 2019 moet blootstellen.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 06 feb 2019 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Proef: Moderatoren herkenbaarder

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik denk zelf dat ' fake' initialen gewoon niet te herleiden zijn en sowieso zijn bedreigingen uiten in feite eigenlijk gewoon " zielig " :o
Maar idd.... misschien is nummering dan toch beter?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Proef: Moderatoren herkenbaarder

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je voor zoiets bang moet zijn? Ik kan me niet voorstellen een valse naam te moeten gebruiken.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Proef: Moderatoren herkenbaarder

Ongelezen bericht door BreejKC »

en sowieso zijn bedreigingen uiten in feite eigenlijk gewoon " zielig "

Helemaal gelijk dat zoiets zielig is. Zeker voor de daders, hoewel ze dat niet eens beseffen. Desondanks, het zal je als slachtoffer maar overkomen. Het lijkt me dat zulk soort bedreigingen je niet in de koude kleren gaat zitten.

Gesloten