LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aangepaste woning in vrije sector huren

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Angela57
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2018 14:03

Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door Angela57 »

Beste mensen wie kan mij helpen
Ik huur nu nog een enigzins aangepaste woning je dd sociale huur sector.
Door mijn toenemende beperkingen (ik heb ms) moet ik eigenlijk verhuizen naar een geschiktere woning (gelijkvloers).
Toen kregen mijn partner en ik ineensc tf horen dat we buiten de sociale huur vallen. 2 z 3000 BRUTO
De vrije sector woningen in Nieuwkoop vallen voor ons tussen de 950 en boven de 1000 euro. Dit is voor ons niet te betalen. Ik heb een kleine wia en mijn partner en mantelzorger is fulltime taxichauffeur (wat slecht betaald)
Ik loop overal tegen muren aan.
Wat kunnen we nu nog doen?
We willen niet weg uit Nieuwkoop wanth daadr hebben wed de familie en vrienden om ons heen.
Kopen kan ook niet want ik ben te oud . 56jaar
Wie heeft er een oplossing voor ons?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een kleine WIA en slechtbetaalde taxichauffeur en toch samen € 6.000 inkomen?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door witte angora »

En met bruto 6000 euro geen huur van 1000 euro op kunnen brengen?

Met dat bedrag wist ik het wel.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Ik neem aan totaal 3.000 bruto? Want dan komt u nog in aanmerking voor sociale huur:

Uw inkomen mag niet te hoog zijn. Woningcorporaties moeten jaarlijks minimaal 80% van hun vrijgekomen sociale-huurwoningen toewijzen aan huishoudens met een inkomen tot € 36.798 (prijspeil 2018). 10% mag naar huishoudens met een inkomen tussen € 36.798 en € 41.056 (prijspeil 2018). En 10% mag naar de hogere inkomens.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oorwaarden

Wanneer u samen 3.000 bruto ontvangt, zou u onder de 36.798 blijven (12x3.000=36.000) maar dan ook net... Wanneer u extra toeslagen heeft en u komt hierboven, dan is het mogelijk dat u inderdaad niet meer in aanmerking komt voor sociale huur. Echter, zoals ook aangegeven in bron mag 10% van de huishoudens met een inkomen tussen 36.798-41.056 ook in een sociale huurwoning wonen. Aangezien u er nu al woont, zal het niet zo snel een probleem zijn. Maar wanneer u dus nu naar een andere woning wil (gelijkvloers) zouden ze u kunnen weigeren op basis van de grens, die u waarschijnlijk dus wel overschrijdt (al dan niet net).

Angela57
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2018 14:03

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door Angela57 »

WWiwij hebben helemaal geen 3000 euro per maand maar 2 tot 3000 euro teveel PER JAAR

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u zit tegen de € 40.000 aan per jaar. Misschien helpt dan een medische urgentie om onder die 10 procent te kunnen vallen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door witte angora »

Angela57 schreef:WWiwij hebben helemaal geen 3000 euro per maand maar 2 tot 3000 euro teveel PER JAAR
Dus je komt ook niet in aanmerking voor woningen voor de groep tussen pak-hem-beet 36.000 en 41.000 euro? Dan zit je op een inkomen van zo'n 43.000 tot 44.000 euro.

Sja... dan zit je een aardig eind over de grens, en ben je in feite scheefwoner. Al vele jaren lang dus, want de WIA is, mag ik aannemen, aanzienlijk lager dan wat je eerst verdiende.

Jullie zullen moeten leren anders te leven, de tering naar de nering zetten.

Of blijven zitten waar je zit. Maar dat is dus geen optie. Dan komt er weer een woning vrij voor de groep waar die woning voor bestemd is.

Sorry, ik kan hier geen medelijden mee hebben.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:Dus u zit tegen de € 40.000 aan per jaar. Misschien helpt dan een medische urgentie om onder die 10 procent te kunnen vallen.
Een medische urgentie helpt niks tegen door de overheid vastgelegde grenzen. Het geeft alleen voorrang op woningen waar je voor in aanmerking komt. TS komt niet in aanmerking voor sociale huur, dus dan is dat geen optie.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de wbv mag dus 10% aan andere groepen toewijzen. Dus aan een hoger inkomen.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door 16again »

Klop eens bij je WBV aan, dat je extra aanpassingen wil in je huidige woning ivm lichamelijke klachten.
Wellicht komt de WBV dan zelf op het idee. om je een gelijkvloerse woning aan te bieden.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:Maar de wbv mag dus 10% aan andere groepen toewijzen. Dus aan een hoger inkomen.
Fout, de wbv moet (niet mag) 10% van het woningbestand toewijzen aan de groep met een inkomen tussen de 36000 en 41000 euro. Meer als dat is er niet. Aangezien de topicstarter daar zo'n 3000 boven zit valt ze buiten de boot.

Wat jij beweert is dat iedere miljonair in aanmerking kan komen voor een sociale huurwoning. Zo werkt het natuurlijk niet.

De topicstarter zal haar luxueuze leventje van de afgelopen jaren vaarwel moeten zeggen, en wat zuiniger gaan leven. Met een inkomen van bruto dik 43.000 euro kun je prima een woning huren voor 1000 euro per maand.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:Klop eens bij je WBV aan, dat je extra aanpassingen wil in je huidige woning ivm lichamelijke klachten.
Wellicht komt de WBV dan zelf op het idee. om je een gelijkvloerse woning aan te bieden.
Dat laatste gaat dus niet gebeuren omdat TS boven de inkomensgrens zit.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
Lady1234 schreef:Maar de wbv mag dus 10% aan andere groepen toewijzen. Dus aan een hoger inkomen.
Fout, de wbv moet (niet mag) 10% van het woningbestand toewijzen aan de groep met een inkomen tussen de 36000 en 41000 euro. Meer als dat is er niet. Aangezien de topicstarter daar zo'n 3000 boven zit valt ze buiten de boot.

Wat jij beweert is dat iedere miljonair in aanmerking kan komen voor een sociale huurwoning. Zo werkt het natuurlijk niet.

De topicstarter zal haar luxueuze leventje van de afgelopen jaren vaarwel moeten zeggen, en wat zuiniger gaan leven. Met een inkomen van bruto dik 43.000 euro kun je prima een woning huren voor 1000 euro per maand.
Misschien is het inkomen wel 2000 of 3000 boven die € 36.700.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan was er geen probleem geweest...

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
16again schreef:Klop eens bij je WBV aan, dat je extra aanpassingen wil in je huidige woning ivm lichamelijke klachten.
Wellicht komt de WBV dan zelf op het idee. om je een gelijkvloerse woning aan te bieden.
Dat laatste gaat dus niet gebeuren omdat TS boven de inkomensgrens zit.
De WBV mag 10% van de woningen zonder inkomenstoets toe wijzen, aan bijvoorbeeld huishoudens met problemen met gezondheid.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-woningen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef:Met een inkomen van bruto dik 43.000 euro kun je prima een woning huren voor 1000 euro per maand.
Dat valt nogal tegen, hoor. In de regel moet het bruto inkomen namelijk minstens vier keer de maandhuur zijn. En bij sommige verhuurders nog meer. Voor een woning met een huur van 1000 euro zou je inkomen dus minstens 4000 per maand moeten zijn, waarmee je inclusief vakantiegeld uitkomt op 52.000 per jaar. Wat je kunt betalen is dus vaak anders dan wat je kunt huren.

Nu kun je via de woningbouwvereniging vaak ook vrije sector woningen huren, waarbij, zeker voor de woningen die net boven de huurgrens zitten, vaak minder strenge eisen gelden. Maar daar zijn er heel weinig van, terwijl er heel veel mensen graag zo'n woning willen. Dus lang wachten tot je een woning 'krijgt'.
Door mijn toenemende beperkingen (ik heb ms) moet ik eigenlijk verhuizen naar een geschiktere woning (gelijkvloers).
Helaas zul je alleen bij een echt acute situatie, met daarbij een doktersverklaring, in aanmerking kunnen komen voor een vorm van urgentie. Aan de andere kant kom je met 56 jaar wel weer in aanmerking voor seniorenwoningen. Helaas ook weinig aanbod, maar ook minder mensen die ervoor in aanmerking komen. Toevallig wordt er daar net een van aangeboden, maar waarschijnlijk ben je nummer vijftig op de lijst...

Er zit weinig anders dan vooral veel reageren op de aangeboden woningen en hopen dat je een keer de uitverkorene bent.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
witte angora schreef:
16again schreef:Klop eens bij je WBV aan, dat je extra aanpassingen wil in je huidige woning ivm lichamelijke klachten.
Wellicht komt de WBV dan zelf op het idee. om je een gelijkvloerse woning aan te bieden.
Dat laatste gaat dus niet gebeuren omdat TS boven de inkomensgrens zit.
De WBV mag 10% van de woningen zonder inkomenstoets toe wijzen, aan bijvoorbeeld huishoudens met problemen met gezondheid.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-woningen
Dan is dat veranderd. Onterecht naar mijn mening, er zijn al nauwelijks woningen voor degenen met een laag inkomen. Maar het wil ook niet zeggen dat een wbv die 10% voor andere groepen MOET gebruiken. Ik denk dat er velen zijn die het gewoon toewijzen aan de groep voor wie sociale woningbouw bedoeld is. Hier in de omgeving althans wel. Een en ander hangt ook van het gemeentebeleid af.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan is dat veranderd. Onterecht naar mijn mening, er zijn al nauwelijks woningen voor degenen met een laag inkomen.
Of er nu 80 of 90 procent van de woningen aan de lage inkomens wordt toegewezen maakt ook niet zo heel veel uit. Terwijl die 10% juist voor mensen die net niet aan de standaardcriteria voldoen, zoals TS, een wereld van verschil kan maken. Ik vind het dus juist goed dat een wbv voor een klein deel van de woningen ook andere groepen in aanmerking mag laten komen dan alleen de allerlaagste inkomens.

stofzuigertje

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Dit jaar minder werken in de Taxi en dan daalde je inkomen over 2018 en kom je wel in aanmerking bij het totale inkomen.

Dan kijken ze in 2019 naar 2018 en krijg je wel een huis indien er iets geschikt vrij zou komen en mag je weer meer werken.

Zelf heb ik ooit 3 maanden vrij op eigen rekening genomen en een jaar later een Premie A woning gekocht die maximale subsidie kreeg wegens deze wereldreis!

Het gat tussen de laagste lonen en de hogere, daar valt U net in en dan is loon verlagen soms rendabel, U valt nu overal buiten en het aantal woningen voor deze tussengroep is zeer klein.
Wegens de door politiek gemaakte grenzen voor gratis pasjes van sportclub en bieb en zo is het soms rendabel om juist minder te verdienen!

Wall84
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 apr 2018 17:24

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door Wall84 »

De optie om een jaar iets minder te verdienen is te overwegen. Dan kun je in sociale huur blijven wonen.

Even uitzoeken hoe je net als bij de cak-bijdrage een nieuw peiljaar aan kan vragen.
Wat is het peiljaar 1 of 2 jaar terug? Wat zegt het sociaal wijkteam; wat is hun advies?


Wat ik me af vraag en waar we zelf ook tegenaan lopen:
zijn er uberhaupt huizen te huur in de vrije sector die aangepast zijn.

Dan moet er bijv ook extra brede deuropeningen in het huis zitten etc.

Onze situatie is bijna gelijk aan TS. We wonen nu scheef en ik heb ook M.S. We hebben een verhuisadvies ivm beperking.
Vrije sector overwogen, maar is dit aangepast wonen? Nu bedacht dat we zouden willen nu gaan kopen ivm dat we dit financieël kunnen dragen. Wel starterswoning, en dan aangepast of met extra kamer (uitbouw) beneden. M.S. kan snel gaan maar ook langzaam, dus weten niet hoe lang we nog beneden kunnen slapen.

Ik wil het topic niet kapen, en als ik dat wel doe hoor ik t graag:
maar wat regelt de overheid nu voor mensen die moeten verhuizen naar een aangepaste woning en niet onder sociale huur vallen, door inkomen?
(Eerst dacht ik dat het topic hier over ging namelijk.)

Groetjes,
Wall84


Gesloten