LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Achterpad ontoegankelijk, wie is verantwoordelijk?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Elisha
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 okt 2019 07:45

Achterpad ontoegankelijk, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Elisha »

Wij wonen sinds 4 jaar in onze huurwoning. Achter onze tuin en die van de buren en achterburen loopt een pad. De woningbouw heeft ruim voor wij hier kwamen wonen deze ivm overlast afgesloten dmv poorten. Onze tuin heeft net als ongeveer de helft van het blok geen poort en dus ook geen aansluiting op het achterpad. Bij aanvaarding van de woning is door de gebiedsbeheerder van de woningbouw verteld dat het onderhoud van het pad de verantwoordelijkheid is van de gebruikers, diegene met een poort en daarvoor dan ook een sleutel krijgen van het achterpad, wij hebben die sleutel dan ook niet gekregen.
Het pad wordt zeer slecht onderhouden en ongeveer 2 jaar geleden kwam er iemand van de woningbouw in de straat om te vragen het pad op te ruimen, toen wij vertelden dat wij geen toegang hadden bevestigigde hij dat wij daar dan ook geen verantwoordelijkheid voor hebben.
Nu kregen wij deze week een toef van de nieuwe gebiedsbeheerder met de oproep het pad op te ruimen/onkruid vrij te maken. Ze stuurde het beleid klein onderhoud mee waar gesproken wordt over het onderhoud van tuinen, opritten, erven en toeganspaden maar aangezien wij geen toegang hebben en het pad geen toegang biedt tot het door ons gehuurde object lijkt het mij vreemd dat dit pad daar onder valt.
Nu ben ik echt geen luie buur, wij wonen in een bocht en wekelijks haal ik een tasje vol afval uit de voortuin en voordat de kliko aan de straat gaat vul ik deze met zwerfvuil ui het steegje naast ons huis. Het gaat mij om het feit dat de nieuwe gebiedsbeheerder zomaar de regels veranderd en ons iets oplegde wat praktisch onmogelijk is. Een voor ons afgesloten ruimte waar wij geen gebruik van kunnen maken opruimen. Wij hebben een tuin van 11 meter breed en als we het al zouden willen opruimen is daar een extra GFT bak voor nodig gezien de onze tweewekelijkse vol zit daarnaast is het zoveel werk dat ik ook niet weet hoe ik dat ineens op korte termijn zou moeten inplannen.

Mijn vraag is dus eigenlijk of iemand weet wat de rechten en plichten zijn mbt een achterpad voor mensen die daar door voorzieningen (en het ontbreken daarvan) vanuit de woningbouw zelf daar geen gebruik van kunnen maken. Ook vraag ik mij af of het veranderen van de bestaande plichten zomaar mag.
Laatst gewijzigd door Radar op 11 okt 2019 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Achterpad ontoegankelijk, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Persoonlijk vind ik het al heel wonderlijk dat u geen toegang hebt tot een achterpad wat tussen uw huis en dat van de achterburen loopt.

Maar blijkbaar bent u daarmee akkoord gegaan.

Ik zou die gebiedsbeheerder nog maar eens schriftelijk wijzen op het feit dat u het pad helemaal niet mag en kunt gebruiken en dat u derhalve ook niet aansprakelijk bent voor het onderhoud daarvan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Achterpad ontoegankelijk, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Elisha schreef:
11 okt 2019 09:02
Het gaat mij om het feit dat de nieuwe gebiedsbeheerder zomaar de regels veranderd en ons iets oplegde wat praktisch onmogelijk is. Een voor ons afgesloten ruimte waar wij geen gebruik van kunnen maken opruimen.
Waaruit blijkt dat deze beheerder 'zomaar de regels verandert' en u iets oplegt, dus verplicht, te doen?

Het blijkt in ieder geval niet uit wat u zelf schrijft:
.... met de oproep het pad op te ruimen/onkruid vrij te maken. Ze stuurde het beleid klein onderhoud mee waar gesproken wordt over het onderhoud van tuinen, opritten, erven en toeganspaden
Ik lees niets over een verplichting waarop men u attent maakt. De vorige keer communiceerde de woningbouwvereniging iets vergelijkbaars, en op uw tegenwerping werd bevestigd dat het niet voor u gold. Waarom zou dat nu anders zijn?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Achterpad ontoegankelijk, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door scontra »

Elisha schreef:
11 okt 2019 09:02
. Onze tuin heeft net als ongeveer de helft van het blok geen poort en dus ook geen aansluiting op het achterpad. Bij aanvaarding van de woning is door de gebiedsbeheerder van de woningbouw verteld dat het onderhoud van het pad de verantwoordelijkheid is van de gebruikers, diegene met een poort en daarvoor dan ook een sleutel krijgen van het achterpad, wij hebben die sleutel dan ook niet gekregen.

Nu kregen wij deze week een toef van de nieuwe gebiedsbeheerder met de oproep het pad op te ruimen/onkruid vrij te maken. Ze stuurde het beleid klein onderhoud mee waar gesproken wordt over het onderhoud van tuinen, opritten, erven en toeganspaden maar aangezien wij geen toegang hebben en het pad geen toegang biedt tot het door ons gehuurde object lijkt het mij vreemd dat dit pad daar onder valt.
U bent geen gebruiker van het pad, u heeft zowel vanuit uw tuin als vanaf de openbare weg geen toegang tot het pad en daarmee is uw probleem opgelost.

Die nieuwe gebiedsbeheerder weet waarschijnlijk niet van 'de hoed en de rand' m.b.t. het onderhoud van het pad en probeert nu alle aanwonenden van het achterpad te activeren om onderhoud te gaan plegen.
U kunt, naar mijn inzien twee dingen doen :

1/ niet reageren tot de beheerder u er persoonlijk op aanspreekt.
Dan kunt u altijd nog aangeven geen gebruiker te zijn, en dat u ook geen toegang heeft en derhalve niets met het onderhoud te maken heeft.
2/ U informeert de nieuwe beheerder nu reeds over deze situatie en maakt hem het onder 1/ gememoreerde duidelijk.

Naar mijn beleving zal dan (genoeg) duidelijk moeten zijn dat u in deze geen aan te spreken partij bent !

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Achterpad ontoegankelijk, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Ik zou ook niet genegen zijn om altijd maar het pad achter de tuin van de buren onkruidvrij te houden.
Vraag een sleutel en maak het gedeelte achter uw tuin onkruidvrij.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Achterpad ontoegankelijk, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Kolibrie schreef:
12 okt 2019 13:29
Ik zou ook niet genegen zijn om altijd maar het pad achter de tuin van de buren onkruidvrij te houden.
Vraag een sleutel en maak het gedeelte achter uw tuin onkruidvrij.
Waarom zou TS dat doen?

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Achterpad ontoegankelijk, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

tttlocke schreef:
12 okt 2019 13:33
Kolibrie schreef:
12 okt 2019 13:29
Ik zou ook niet genegen zijn om altijd maar het pad achter de tuin van de buren onkruidvrij te houden.
Vraag een sleutel en maak het gedeelte achter uw tuin onkruidvrij.
Waarom zou TS dat doen?
Omdat de halve breedte van het achterpad achter zijn tuin bij zijn woning hoort.
Anders maar eens in het huurcontract kijken.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Achterpad ontoegankelijk, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts heeft GEEN achterpoort, dus kan er niet achteruit.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Achterpad ontoegankelijk, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lady1234 schreef:
12 okt 2019 13:48
De Ts heeft GEEN achterpoort, dus kan er niet achteruit.

TS hoeft helemaal niks te doen, hij maakt geen gebruik van dat pad, kan er zelfs niet eens komen omdat hij geen achterpoort heeft dus TS.....lekker zo laten en als ze je eens aanspreken duidelijk zeggen dat er geen gebruik van het pad wordt gemaakt en dat je er niet eens in kan.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Achterpad ontoegankelijk, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Wat denkt u dat er gaat gebeuren, lijkt me niet dat de wbv dat pad gaat schoonhouden.
Wat wel zou kunnen is dat de wbv de poorten gaat verwijderen met weer kans op de overlast waarvoor de poorten zijn geplaatst.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Achterpad ontoegankelijk, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kolibrie schreef:
12 okt 2019 16:34
Wat denkt u dat er gaat gebeuren, lijkt me niet dat de wbv dat pad gaat schoonhouden.
Wat wel zou kunnen is dat de wbv de poorten gaat verwijderen met weer kans op de overlast waarvoor de poorten zijn geplaatst.
Hoe had u dat gedacht? Dat de Ts met een trapleer over de schutting gaat klimmen en dan een pad gaat schoonmaken waar ze helemaal niet mag komen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Achterpad ontoegankelijk, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Eerst even contact opnemen met de nieuwe gebiedsbeheerder om dit misverstand uit de weg te ruimen was wellicht handiger geweest. Kennelijk was de persoon in kwestie niet van de afspraken op de hoogte.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Achterpad ontoegankelijk, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Kolibrie schreef:
12 okt 2019 16:34
Wat denkt u dat er gaat gebeuren, lijkt me niet dat de wbv dat pad gaat schoonhouden.
Wat wel zou kunnen is dat de wbv de poorten gaat verwijderen met weer kans op de overlast waarvoor de poorten zijn geplaatst.


Als die poorten verdwijnen zou het chantage zijn.

Hier worden de achterpaden door de wbv onderhouden , zit wel in de service kosten maar wij hebben ook een achter uitgang, TS niet. Dus hoeft hij ook niks schoon te houden, iets waar je niet eens gebruik van kan maken hoef je ook niet te onderhouden.

Bob geeft hier ook een goed antwoord , beter eerst met de gebieds beheerder praten.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Achterpad ontoegankelijk, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door olaf79 »

De woningbouw een brief sturen dat zodra zij toegang tot het pad vanuit uw tuin regelen en een sleutel u het pad dat bij uw tuin hoort zult onderhouden.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Achterpad ontoegankelijk, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Eerst een vraag: Wilt u het achterpad gebruiken? Zo ja, dan zou ik laten weten dat je graag wilt helpen met opruimen/ schoonhouden maar pas kan beginnen als je toegang hebt.

A. Smit
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 feb 2016 16:24

Re: Achterpad ontoegankelijk, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door A. Smit »

Ik zou die nieuwe beheerder een foto sturen om te laten zien dat jullie geen deur in de achtertuin hebben. Optie 2 is alsnog een achterdeur laten maken door de verhuurder.

henkoudeengberink
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 okt 2019 20:18

Re: Achterpad ontoegankelijk, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door henkoudeengberink »

Het is vlg. mij niet zo eenvoudig als u allen stelt.
Nl.Het achterlangspad is eigendom van de woningbouwvereniging en de oppervlakte hiervan wordt in de huur doorberekend,
Ongeacht of u hiervan gebruikt maakt of niet.
Of het pad door bewoner bereikbaar is of niet,doet niet ter zake.
In dit geval heeft de bewoner namelijk vrijwillig geen poort (achteruitgang) ter beschikking.
Zij is echter (onbewust) wel huurder van een gedeelte van het achterpad,en dient als zodanig
ook voor het onderhoud hiervan zorg te dragen.

Gesloten