LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies-> slechte huisbaas

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan het beste een zogenaamde gebrekenbrief aangetekend sturen naar de verhuurder. De verhuurder krijgt dan 6 weken de tijd om alle gebreken te verhelpen. Als dat niet gebeurt, kun je de Huurcommissie inschakelen. Ik heb dit zelf net gedaan inzake onderhoudsgebreken aan mijn woning.

De gebrekenbrief kun je hier downloaden:

http://www.huurcommissie.nl/fileadmin/a ... urders.pdf

Het gaat dus om de verhuurder, degene die huur betaald krijgt elke maand. Heeft verder niets met de VVE te maken. Dat is weer iets tussen de verhuurder en de VVE. Dit is een geschil tussen huurder en verhuurder.

Er moet wel sprake zijn van een legale huurovereenkomst. Minimaal bankoverschrijvingen die aantonen dat huur is betaald. Als het allemaal "handjeklap" is (particulier die zwart bijbeunt door zijn woning onder te verhuren zonder papierwerk etc), dan ligt het allemaal gecompliceerder. In veel gemeentes moet de gemeente bijvoorbeeld een woonvergunning afgeven.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan het beste een zogenaamde gebrekenbrief aangetekend sturen naar de verhuurder. De verhuurder krijgt dan 6 weken de tijd om alle gebreken te verhelpen. Als dat niet gebeurt, kun je de Huurcommissie inschakelen. Ik heb dit zelf net gedaan inzake onderhoudsgebreken aan mijn woning.

De gebrekenbrief kun je hier downloaden:

http://www.huurcommissie.nl/fileadmin/a ... urders.pdf

Het gaat dus om de verhuurder, degene die huur betaald krijgt elke maand. Heeft verder niets met de VVE te maken. Dat is weer iets tussen de verhuurder en de VVE. Dit is een geschil tussen huurder en verhuurder.

Er moet wel sprake zijn van een legale huurovereenkomst. Minimaal bankoverschrijvingen die aantonen dat huur is betaald. Als het allemaal "handjeklap" is (particulier die zwart bijbeunt door zijn woning onder te verhuren zonder papierwerk etc), dan ligt het allemaal gecompliceerder. In veel gemeentes moet de gemeente bijvoorbeeld een woonvergunning afgeven.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan het beste een zogenaamde gebrekenbrief aangetekend sturen naar de verhuurder. De verhuurder krijgt dan 6 weken de tijd om alle gebreken te verhelpen. Als dat niet gebeurt, kun je de Huurcommissie inschakelen. De Huurcommissie kan flinke huurverlagingen opleggen als ernstige gebreken niet worden verholpen.

De gebrekenbrief kun je hier downloaden:

http://www.huurcommissie.nl

Het gaat dus om de verhuurder, degene die huur betaald krijgt elke maand. Heeft verder niets met de VVE te maken. Dat is weer iets tussen de verhuurder en de VVE. Dit is een geschil tussen huurder en verhuurder.

Er moet wel sprake zijn van een legale huurovereenkomst. Minimaal bankoverschrijvingen die aantonen dat huur is betaald. Als het allemaal "handjeklap" is (particulier die zwart bijbeunt door zijn woning onder te verhuren zonder papierwerk etc), dan ligt het allemaal gecompliceerder. In veel gemeentes moet de gemeente bijvoorbeeld een woonvergunning afgeven:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... nning.html

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bob Schurkjens schreef:Je kan het beste een zogenaamde gebrekenbrief aangetekend sturen naar de verhuurder. De verhuurder krijgt dan 6 weken de tijd om alle gebreken te verhelpen. Als dat niet gebeurt, kun je de Huurcommissie inschakelen. De Huurcommissie kan flinke huurverlagingen opleggen als ernstige gebreken niet worden verholpen.
Even voor de duidelijkheid: dit moeten de bovenburen van TS doen. TS heeft geen relatie met de verhuurder van die woning. TS zou de verhuurder binnen de VvE kunnen aanspreken.

PS: huurverlagingen zijn leuk voor de bovenburen, maar TS wordt daar niet mee geholpen....

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door ciske »

PS: huurverlagingen zijn leuk voor de bovenburen, maar TS wordt daar niet mee geholpen....
Dat denk jij....verhuurders lopen wat harder als het om geld gaat. Dus is TS daar ook mee geholpen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door SJZ »

Edit: nog even m.b.t. De kozijnen: als deze man ons mee wil laten betalen kunnen wij op kosten van de vve met 3panden ook onze kozijnen laten vervangen/ kosten van vervangen terug vragen en dit kost hem meer geld dan alleen het vervangen van zijn eigen kozijnen.
Dat is nog maar de vraag. Precies zo'n situatie is ooit bij De Rijdende Rechter geweest. Dat je ooit zelf, zonder dat het een VVE-besluit was je kozijnen hebt laten vervangen, is geen reden later niet mee te betalen aan kozijnen die conform het splitsingsreglement gemeenschappelijk zijn. En dat je later mee moet betalen, is geen reden om je eigen kosten alsnog te kunnen verhalen.

Just_me1989
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 apr 2013 17:49

Re: Advies-> slechte huisbaas

Ongelezen bericht door Just_me1989 »

Duidelijk sjz. Voor de duidelijkheid: wij hebben gewoon nog onze houten kozijnen, de bovenbuurman heeft kunststof. In alle gevallen wordt het niet positiever voor hem gezien jou bericht.
Op dit moment is het een mondelinge overeenkomst waar alle partijen zich aan willen houden. Mocht het spaak lopen zien we dan wel weer.
Dit topic is puur geopend om de bovenbuuf te helpen, niet om mezelf te helpen :) vandaar dat ik verder ook niet meer in ga op het vve gebeuren. Dat gebeuren zit al een hele tijd rechtsbijstand op en wordt allang geregeld.
Dat de vve hier verder geen hulp ik kan bieden begrijp ik. Op sommige gebieden kunnen we dat wel, maar dat is voor nu te gecompliceerd. Voor het binnengebeuren e.d. Kan de vve niets, maar wij kunnen wel als buren van haar aan de slag.

Op dit moment heb ik gebeld met de gemeente, en zij hebben me wat informatie gegeven en telefoonnummers om aan de slag te gaan. Ik probeer ook duidelijk te krijgen wat ze nu zelf precies wil, ten slotte draait dit om haar. Als ze niet geholpen wil worden houdt het op :) Eigenlijk wil ik me er zoveel mogelijk buiten houden, gewoon door gebrek aan verstand en ik wil me niet in haar financiele en rechtelijke situatie bemoeien. Begreep dat de gemeente hier wel mensen voor hebben, eventueel met zelfs een poolse tolk. Daar heeft ze nog veel meer aan. Ik wil alleen graag de noodklok luiden voor haar. Als het moet help ik haar uiteraard verder, dat spreekt voor zich :)
Onder druk van ons is vandaag het expansievat vervangen, het kozijn zou ook vervangen zijn, maar helaas is dit niet gebeurd. Godzijdank lijkt de winter eindelijk voorbij, zodat ze zich niet meer kapot hoeft te stoken.

Gesloten