LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afgewezen door verkeerde berekening

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
chanicha
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jul 2004 16:25

Afgewezen door verkeerde berekening

Ongelezen bericht door chanicha »

Mijn dochter en ik willen van woning ruilen, zij groter met haar gezin en wij kleiner en gelijkvloers. Zij is ZZPer, gastouder met voldoende inkomen, zij moet op woningen in deze prijsklasse reageren bij woningnet. Mijn man en ik hebben goedkeuring voor haar woning maar bij mijn dochter rekent de woningbouw niet haar belastbaar inkomen maar trekken de zelfstandigen en startersaftrek van haar inkomen af maar dan kan ze nog niet een kippenhok huren!
Mag dat wat ze doen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afgewezen door verkeerde berekening

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij zijn de zelfstandigenaftrek en startersaftrek bedacht als 'compensatie' voor de extra kosten en reserveringen waarmee je als zelfstandige rekening moet houden. Een zelfstandige zou voor het zelfde werk daarom ook een hoger inkomen moeten verwerven dan iemand in loondienst. Ik vind het dus niet heel raar dat een inkomen van een zelfstandige niet gelijk wordt gesteld aan een inkomen uit loondienst

chanicha
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jul 2004 16:25

Re: Afgewezen door verkeerde berekening

Ongelezen bericht door chanicha »

Oke maar op haar IB60 staat wel haar volledige loon op dus plus de aftrek!
Op woningnet moet ze door haar salaris wel op het hogere segment reageren zoals dit huis.
Heel verwarrend en frustrerend.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afgewezen door verkeerde berekening

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een Ib 60 gaat over een eerder jaar. En zij is dus blijkbaar nog maar kort zelfstandige dat zij nog startersaftrek heeft. En is zij dan de enige met een inkomen in dat gezin?

En dan is er nog de MKB vrijstelling en wellicht doteert zij aan de FOR, maar ik kan mij zo voorstellen dat een wbv anders naar een jaarrekening kijkt dan de belastingdienst.

Misschieneen accountant inschakelen die het uitlegt aan de wbv?

chanicha
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jul 2004 16:25

Re: Afgewezen door verkeerde berekening

Ongelezen bericht door chanicha »

Heeft ze gedaan maar ik vrees dat ze het niet gaan veranderen.
Het rare is dat ze volgens woningnet wel ol de duurdere huren moet reageren, heel krom.
Dank je voor je antwoord.

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Afgewezen door verkeerde berekening

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus haar inkomen is eigenlijk te hoog voor jullie woning?

chanicha
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jul 2004 16:25

Re: Afgewezen door verkeerde berekening

Ongelezen bericht door chanicha »

Nee volgens de belastingdienst en woningnet is haar inkomen passend voor deze woning.

Gesloten