Al 4 maanden zonder douche in huurhuis, wat kan ik doen?!

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Tat78
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2021 18:28

Al 4 maanden zonder douche in huurhuis, wat kan ik doen?!

Ongelezen bericht door Tat78 »

Hoi iedereen ik huur een huis particulier nu zou de badkamer vernieuwd worden maar het duurt al 4 maanden inmiddels dat ik en mijn 2 kinderen niet thuis kunnen douchen elke keer wordt het opgeschoven heb de verhuurder al 30/40 keer gevraagd wanneer het af komt nu wil ik graag weten wat kan ik doen wat zijn mijn rechten? Hij geeft aan dat het niet zijn schuld is terwijl hij wel verantwoordelijk is! Het bedrijf is er met zijn geld vandoor gegaan zegt hij!
Ik betaal elke maand netjes mijn huur en had al aangegeven als het dit jaar niet af komt ik weiger te betalen en pas betaal als het af is hij zegt daar vervolgens op dat hij dan het huurcontract laat ontbinden! Ik word er zo verdrietig van de feestdagen komen eraan en we moeten steeds door de kou heen naar mijn moeder om te douchen en dat al 4 maanden :( hopelijk kan iemand mij advies geven welke stappen ik moet ondernemen Mvg

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Al 4 maanden zonder douche in huurhuis, wat kan ik doen?!

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering.
Als je geen rechtsbijstandverzekering hebt neem dan contact op met www.juridischloket.nl. Hun kunnen dieper kijken en je adviseren wat je het beste kunt doen.

De kans is aanwezig dat je naar huurcommissie of naar de rechter wordt doorverwezen. Hun kunnen jou daarbij helpen.

Kunnen douchen wordt gezien als een basisbehoeften. Afhankelijk van de precieze situatie kan juridisch loket je advies geven over tijdelijke huurverlaging.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Al 4 maanden zonder douche in huurhuis, wat kan ik doen?!

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nooit de huur inhouden ,dan heeft hij reden om je er uit te zetten.

Tips heeft @ Seinhuis al gegeven.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Al 4 maanden zonder douche in huurhuis, wat kan ik doen?!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Inderdaad de huur blijven betalen. Anders kun je je huis kwijtraken. Hoeveel huur betaal je? Krijg je huurtoeslag?

Je kan in elk geval alvast dit formulier uitprinten, met pen invullen en sturen naar je verhuurder:

https://www.huurcommissie.nl/fileadmin/ ... _2016_.pdf

Of je vraagt er telefonisch een bij de huurcommissie aan die je dan per post ontvangt.

Zie uitleg https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... verhuurder

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Al 4 maanden zonder douche in huurhuis, wat kan ik doen?!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt recht op een korting wegens woongenotderving. Zorg ervoor dat je dit probleem schriftelijk hebt aangekaart en stap dan naar de huurcommissie. Let daarbij op de termijn waarbinnen je dit moet doen.

Noël Maesen
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 jan 2021 15:59

Re: Al 4 maanden zonder douche in huurhuis, wat kan ik doen?!

Ongelezen bericht door Noël Maesen »

Was het allemaal zo simpel maar. Huur niet betalen NOOIT doen. Heb je al een aangetekende brief geschreven naar de verhuurder met een uitdrukkelijk verzoek van .... de nodige tijd te geven om dit euvel op te lossen. Toch is het ook wel zo: dat alle leveringen ook niet beschikbaar zijn, maar dit is een magere troost. Een noodoplossing zou er moeten komen. Rechtsbijstand, de rechter vraagt tijd en ....
Telefoneren (ik deed het al 10 keer) is een optie, maar het bewijs is nog steeds een geschreven, mail document. Reactie moet ook een mogelijke tijd hebben.

rufus007
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2010 21:46

Re: Al 4 maanden zonder douche in huurhuis, wat kan ik doen?!

Ongelezen bericht door rufus007 »

Dit voor jaren geleden gehad met kapot voorraam op de flat 3 hoog, op een gegeven moment aangetekende brief naar verhuurder gestuurd met de mededeling, huur gaat in een deposito tot dat klacht is verholpen, deurwaarder aan de deur, het euvel laten zien en de huur contant op tafel gelegd en laten zien, binnen twee dagen euvel verholpen!!

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Al 4 maanden zonder douche in huurhuis, wat kan ik doen?!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een kort geding bij de rechter is ook een optie.

El Panders
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 dec 2021 00:36

Re: Al 4 maanden zonder douche in huurhuis, wat kan ik doen?!

Ongelezen bericht door El Panders »

Nog even een toevoeging op anderen: als je het je kunt veroorloven, kun je het op eigen kosten laten herstellen, en deze kosten terugvragen aan je verhuurder. Dat is de snelste weg, en je hebt dan geen tijdrovende juridische procedures nodig. Dit kun je doen op grond van wetsartikel 7:216 lid 3 BW ("Is de verhuurder met het verhelpen in verzuim, dan kan de huurder dit verhelpen zelf verrichten en de daarvoor gemaakte kosten, voor zover deze redelijk waren, op de verhuurder verhalen, desgewenst door deze in mindering van de huurprijs te brengen. Hiervan kan niet ten nadele van de huurder worden afgeweken.")

Dit kun je zelf doen zonder kort geding, rechtsbijstand of huurcommissie. Voordat je dit kunt doen, moet je je verhuurder een aangetekende brief sturen waarin je hem in gebreke stelt voor het ontbreken van de douchevoorziening. Geef hem een week om het gebrek te herstellen. Noem een concrete datum waarop hij het hersteld moet hebben. Geef tevens aan dat je het zelf zult laten herstellen indien hij in gebreke blijft, en de kosten op hem zal verhalen op grond van artikel 7:216 lid 3 BW.
(Die termijn van een week is overigens iets wat ik zelf zou eisen. Wettelijk gezien moet je hem een redelijke termijn geven. Een week lijkt me ruim voldoende voor een essentiële voorziening als douchen, zeker als je al eerder contact erover hebt gehad)

Stuur hem voor de gemaakte kosten een rekening (stuur een kopie van de rekeningen mee) en eis dat hij het binnen 2 weken betaalt. De kosten moeten wel redelijk zijn. Betaalt hij niet, dan kun je de kosten inhouden op de huur. Dat laatste kun je overigens ook direct doen, maar een aparte rekening sturen is wel zo overzichtelijk en voorkomt veel rekenwerk bij het inhouden op de huur.

Wat anderen verder zeggen is juist: ga (afgezien van bovenstaand scenario) nooit op eigen houtje geld inhouden op de huur. Hoe zeer je situatie ook te begrijpen is, je mag als huurder nooit zelf beslissen om geld in te houden op de huur als er sprake is van gebreken. Voor huurverlaging moet je dan een zaak starten bij de Huurcommissie - Bob Schurkjens heeft daarvoor al de relevante links gegeven. Helaas duren zaken bij de Huurcommissie tegenwoordig vele maanden, en bovendien kan de Huurcommissie je verhuurder niet verplichten om het gebrek te herstellen. Het kan alleen besluiten om je huur te verlagen. Voor het ontbreken van douchevoorzieningen zal deze verlaging overigens wel aanzienlijk zijn.

Gesloten