LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] All-in huur en energiekosten

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
DysanixOfficial
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2018 22:41
Contacteer:

All-in huur en energiekosten

Ongelezen bericht door DysanixOfficial »

Beste leden van het Avrotros forum,

Op dit moment huur in een kamer van 21m² voor 400 euro per maand. Deze prijs is voor een kamer inclusief G/W/E.
De kamer beschikt over enkelzijdig glas, enorme ramen gelegen aan de kant waar de zon omhoog komt en een plat dak.
Vanwege de slechte isolatie in de ruimte en de ongelukkige locatie van de ramen (gezien de temperatuur dan), heb ik een mobiele airco in de kamer geplaatst om mij en mijn kitten te kunnen voorzien van een leefbare, koelere ruimte. Nu weet ik dat een mobiele airco redelijk wat energie slurpt, dus zet ik deze alleen aan als ik een hele warme temperatuur verwacht buiten.

Stel dat de huurbaas de energierekening binnen krijgt en deze als onredelijk/overmatig beschouwt vanwege de mobiele airco, is het dan mogelijk dat hij deze kosten alsnog op mij kan verhalen? Ook heb ik bijvoorbeeld een koelkastje op mijn kamer gezet omdat de koelkast in de keuken niet functioneert (al vanaf het moment dat ik introk). Dit lijken me allemaal noodzakelijke apparaten gezien de situatie?

Graag wat advies van mensen die de nodige kennis van zaken bevatten. Ik ben namelijk bang dat ik door een regel in de wet toch voor extra onverwachte kosten kom te staan.
Laatst gewijzigd door DysanixOfficial op 29 jul 2018 00:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: All-in huur en energiekosten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat staat er in uw huurcontract over de kosten voor energie of het plaatsen van apparatuur?
Heeft uw kamer overigens een eigen meter?

DysanixOfficial
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2018 22:41
Contacteer:

Re: All-in huur en energiekosten

Ongelezen bericht door DysanixOfficial »

Erthanax schreef:Wat staat er in uw huurcontract over de kosten voor energie of het plaatsen van apparatuur?
Heeft uw kamer overigens een eigen meter?
Het betreft een all-in huurovereenkomst. Er zijn lege vakken waarin eventuele gas- en elektriciteitskosten kunnen worden aangegeven, maar deze zijn in tweevoud doorgekrast i.c.m. een paraaf van ons beiden. Over het eventueel plaatsen van apparatuur staat niks beschreven. Er staat wel "De huurder mag de kamer of de inrichting ervan veranderen of toevoegingen aanbrengen die zonder noemenswaardige kosten weer ongedaan kunnen worden gemaakt." Ik geloof niet dat mijn kamer een eigen meter heeft, maar mogelijk wel een eigen groep. Ik heb geen toegang tot de meterkast.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: All-in huur en energiekosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik dat zo lees, kunnen er aan u geen extra kosten voor elektriciteit in rekening gebracht worden. U zult wellicht van de winter zelfs nog wel elektrisch moeten bijverwarmen.

Dat heeft natuurlijk niets met toevoegingen te maken die de inrichting veranderen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: All-in huur en energiekosten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

    Ook al heb je er voor getekend, een all inhuur hoef je niet te accepteren.

    https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... -contract/

    400 euro voor een kamer incl energie lijkt me nogal duur.

    Zie ook splitsen all inprijs:
    https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... -in-prijs/

    Praktijkvoorbeeld all in huur 300 euro omgezet naar huur 108,82 euro + voorschot energie 75 euro:

    https://www.huurcommissie.nl/data/or_files/8468.pdf

    Voor de huuder was deze procedure gratis. Deze huurder is nu bijna de helft goedkoper uit.
    Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 29 jul 2018 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.

    DysanixOfficial
    Berichten: 3
    Lid geworden op: 28 jul 2018 22:41
    Contacteer:

    Re: All-in huur en energiekosten

    Ongelezen bericht door DysanixOfficial »

    Lady1234 schreef:Als ik dat zo lees, kunnen er aan u geen extra kosten voor elektriciteit in rekening gebracht worden. U zult wellicht van de winter zelfs nog wel elektrisch moeten bijverwarmen.

    Dat heeft natuurlijk niets met toevoegingen te maken die de inrichting veranderen.
    In de winter was het inderdaad vreselijk koud. Wel heb ik een radiator in de kamer en deze is te bedienen doormiddel van een thermostaat in de gang. Deze zette ik dan vaak op 19 of 20 graden. Helaas is deze thermostaat ook verbonden aan de verwarming onderin de woning waarin zijn eigen restaurant is. Vaak kwam hij dan naar boven om de thermostaat uit te draaien naar 15-16 graden omdat het "te duur is" of omdat het "te heet is in de keuken". Hij adviseerde mij om een extra deken aan te schaffen. Destijds overwogen om een electrische verwarming te kopen zodat ik het wel warmer had in mijn kamer, maar bedacht me dat dit waarschijnlijk nog duurder is voor de huurbaas dan gewoon de verwarming omhoog schroeven.

    Julie4444
    Berichten: 5016
    Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

    Re: All-in huur en energiekosten

    Ongelezen bericht door Julie4444 »

    Bob Schurkjens schreef:
      Ook al heb je er voor getekend, een all inhuur hoef je niet te accepteren.

      https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... -contract/

      400 euro voor een kamer incl energie lijkt me nogal duur.
      Naar mijn weten is dat vrij normaal. Genoeg studenten die meer betalen voor nauwelijks een meter meer.
      DysanixOfficial schreef:
      Lady1234 schreef:Als ik dat zo lees, kunnen er aan u geen extra kosten voor elektriciteit in rekening gebracht worden. U zult wellicht van de winter zelfs nog wel elektrisch moeten bijverwarmen.

      Dat heeft natuurlijk niets met toevoegingen te maken die de inrichting veranderen.
      In de winter was het inderdaad vreselijk koud. Wel heb ik een radiator in de kamer en deze is te bedienen doormiddel van een thermostaat in de gang. Deze zette ik dan vaak op 19 of 20 graden. Helaas is deze thermostaat ook verbonden aan de verwarming onderin de woning waarin zijn eigen restaurant is. Vaak kwam hij dan naar boven om de thermostaat uit te draaien naar 15-16 graden omdat het "te duur is" of omdat het "te heet is in de keuken". Hij adviseerde mij om een extra deken aan te schaffen. Destijds overwogen om een electrische verwarming te kopen zodat ik het wel warmer had in mijn kamer, maar bedacht me dat dit waarschijnlijk nog duurder is voor de huurbaas dan gewoon de verwarming omhoog schroeven.
      Tja, dat is natuurlijk ook niet OK. De huisbaas moet zorgen dat het leefbaar is, en zelf de thermostaat omlaag zetten als het bij jou 15 graden is lijkt mij helemaal niet redelijk. Als je niet kunt aansturen op isolatie zou ik inderdaad gewoon met een electrische kachel lekker bijverwarmen.

      Naar hoe ik lees wat je zegt over wat er in je contract staat kan hij de energiekosten niet op je verhalen. Immers is je huur All-in. Anders had er iets moeten staan over dat het verbruik voor rekening van de huurder(s) en wat dan de verdeelsleutel zou zijn voor het verbruik van de meter.

      Julie4444
      Berichten: 5016
      Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

      Re: All-in huur en energiekosten

      Ongelezen bericht door Julie4444 »

      snuffel1 schreef:De energiekosten zijn in de huursom opgenomen dus mag u een mobiele airco aansluiten als u daar behoefte aan heeft. Wat de gehuurde kamer betreft, u heeft er zelf voor gekozen de kamer te huren en kunt dus niet achteraf gaan klagen over de ligging en het ontbreken van isolatie glas. Een niet werkende koelkast in de keuken en het gesteggel over de thermostaat instellingen dient u met de verhuurder te bespreken om tot een acceptabele oplossing te komen.
      Indien mogelijk, maar zeg nou zelf - een huisbaas die het lef heeft om de thermostaat zelf lager te draaien als de huurders die op 20 hebben gezet en dan doodleuk zegt dat het anders beneden de warm wordt of het stoken te duur is zal naar alle waarschijnlijkheid niet erg redelijk zijn wat dat betreft.

      Dan is het makkelijker en minder gedoe om gewoon lekker zelf te gaan koelen en verwarmen . Die extra kosten van het verbruik kan de verhuurder toch niet op de huurder verhalen vanwege de All-in huur.

      Persoonlijk zou ik wel zo snel mogelijk een fatsoenlijke woning gaan zoeken, wanneer dat financieel mogelijk is, maar tot die tijd lijkt me zelf de boel oplossen met simpele airco en verwarming op de eigen kamer voor de huurder de makkelijkste en prettigste oplossing.

      16again
      Berichten: 16101
      Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

      Re: All-in huur en energiekosten

      Ongelezen bericht door 16again »

      Als het beneden te warm wordt, dienen radiatoren beneden deels te worden dichtgedraaid, zodat meer warmte naar boven komt.

      Betalen voor GWE en in de kou zitten lijkt me niet de bedoeling

      Hazetzon
      Berichten: 20
      Lid geworden op: 23 mar 2018 12:29

      Re: All-in huur en energiekosten

      Ongelezen bericht door Hazetzon »

      Julie4444 schreef:
      Bob Schurkjens schreef:
        Ook al heb je er voor getekend, een all inhuur hoef je niet te accepteren.

        https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... -contract/

        400 euro voor een kamer incl energie lijkt me nogal duur.
        Naar mijn weten is dat vrij normaal. Genoeg studenten die meer betalen voor nauwelijks een meter meer.
        DysanixOfficial schreef:
        Lady1234 schreef:Als ik dat zo lees, kunnen er aan u geen extra kosten voor elektriciteit in rekening gebracht worden. U zult wellicht van de winter zelfs nog wel elektrisch moeten bijverwarmen.

        Dat heeft natuurlijk niets met toevoegingen te maken die de inrichting veranderen.
        In de winter was het inderdaad vreselijk koud. Wel heb ik een radiator in de kamer en deze is te bedienen doormiddel van een thermostaat in de gang. Deze zette ik dan vaak op 19 of 20 graden. Helaas is deze thermostaat ook verbonden aan de verwarming onderin de woning waarin zijn eigen restaurant is. Vaak kwam hij dan naar boven om de thermostaat uit te draaien naar 15-16 graden omdat het "te duur is" of omdat het "te heet is in de keuken". Hij adviseerde mij om een extra deken aan te schaffen. Destijds overwogen om een electrische verwarming te kopen zodat ik het wel warmer had in mijn kamer, maar bedacht me dat dit waarschijnlijk nog duurder is voor de huurbaas dan gewoon de verwarming omhoog schroeven.
        Tja, dat is natuurlijk ook niet OK. De huisbaas moet zorgen dat het leefbaar is, en zelf de thermostaat omlaag zetten als het bij jou 15 graden is lijkt mij helemaal niet redelijk. Als je niet kunt aansturen op isolatie zou ik inderdaad gewoon met een electrische kachel lekker bijverwarmen.

        Naar hoe ik lees wat je zegt over wat er in je contract staat kan hij de energiekosten niet op je verhalen. Immers is je huur All-in. Anders had er iets moeten staan over dat het verbruik voor rekening van de huurder(s) en wat dan de verdeelsleutel zou zijn voor het verbruik van de meter.
        De verhuurder mag zonder toestemming van de huurder de kamer helemaal niet betreden!!!

        renewouters
        Berichten: 3493
        Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

        Re: All-in huur en energiekosten

        Ongelezen bericht door renewouters »

        Die airco zal niet 24/7 aan staan, dus het totale elektriciteitsverbruik zal (over het jaar gezien) wel meevallen.

        Ik zou geen wietplantage beginnen, ook al is de elektriciteit inbegrepen bij de huur ;-)

        stofzuigertje

        Re: All-in huur en energiekosten

        Ongelezen bericht door stofzuigertje »

        Als je een kamer met defecte koelkast verhuurde of zit deze vol ijs en werkte daarom slecht.

        Verder enkel glas dus nu bloedheet en in winter niet warm te krijgen..... dat is probleem voor verhuurder want er is geen maximaal verbruik afgesproken.
        Zolang alles op 1 meter zit, restaurant en jou kamer valt het echt niet op vermoedelijk dus niets zeggen is beste.

        Gesloten