LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alleenstaande in Amsterdam, geen huisvestigingsvergunning

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
020Haan
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2020 16:36

Alleenstaande in Amsterdam, geen huisvestigingsvergunning

Ongelezen bericht door 020Haan »

Het vinden van een betaalbare woning in Amsterdams is niet makkelijk, maar de gemeente lijkt het voor mij, een alleenstaande basisschool leerkracht onmogelijk te maken.

Dit is de situatie: een bevriend stel verhuist binnenkort en heeft mij bij de particuliere huurbaas aangedragen als nieuwe huurder. De huurbaas is akkoord. De woning is goedkoop, dus moet er een huisvestingsvergunning aangevraagd worden. Daar zijn een aantal voorwaarden voor o.a dat als de woning groter is dan 61m2 er een voorrangscriteria is voor gezinnen.

Ik ben alleenstaand het app. is groter dan 61m, is het nu voor mij onmogelijk om een huisvestingsvergunning te krijgen ook als de eigenaar akkoord geeft om het aan mij te verhuren???

Wat zou beteken dat ik dus A. niets kan kopen, B. nog 388 jaar op een sociale huurwoning kan wachten en C. op de vrije markt ook nog naast het net vis omdat het te groot is.

Iemand ervaring?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Alleenstaande in Amsterdam, geen huisvestigingsvergunning

Ongelezen bericht door reggie2 »

Gezien de huidige woningnood lijkt het mij logisch dat als het te groot is, dat je het niet krijgt.
Zoek gewoon verder naar iets wat geschikt is voor jou alleen.

Verder geen ervaring heb een woning.
Succes.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Alleenstaande in Amsterdam, geen huisvestigingsvergunning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Vraag het eens na bij

https://www.wooninfo.nl/contact/west/

Niet commerciële hulp en advies

020Haan
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2020 16:36

Re: Alleenstaande in Amsterdam, geen huisvestigingsvergunning

Ongelezen bericht door 020Haan »

Heb ik al gedaan. Zei wisten niet veel meer dan ik en vermoeden dat als de huurbaas akkoord is de gemeente wel een vergunning zou geven.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Alleenstaande in Amsterdam, geen huisvestigingsvergunning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gewoon proberen dus! Misschien fietst u er wel doorheen. Huurcontract tekenen. Huisvestingsvergunning aanvragen. En kijken wat er gebeurt.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Alleenstaande in Amsterdam, geen huisvestigingsvergunning

Ongelezen bericht door omega19 »

Volgens de site van gemeente is het groter dan 61 m2 en 3 of meer kamers. Ik neem aan dat dit dus het geval is.

Er staat dat gezinnen voorrang krijgen, maar niet dat het onmogelijk is voor singles.
Je bent immers nu de enige gegadigde, omdat er verder niet is geadverteerd.

Ik zou gewoon samen met de huisbaas het aanvraagformulier invullen. Kost je maximaal 59 euro.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Alleenstaande in Amsterdam, geen huisvestigingsvergunning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Precies. U bent de enige gegadigde. Een particuliere verhuurder heeft er ontzettend veel belang bij om een "nette" huurder in zijn/haar woning te krijgen. Iemand die zich normaal gedraagt en de huur op tijd betaalt. Een leraar bijvoorbeeld. Hij/zij zal graag met u meewerken.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Alleenstaande in Amsterdam, geen huisvestigingsvergunning

Ongelezen bericht door Revoked »

En kom vooral nìet naar de Achterhoek.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Alleenstaande in Amsterdam, geen huisvestigingsvergunning

Ongelezen bericht door omega19 »

Revoked schreef:
23 jul 2020 20:57
En kom vooral nìet naar de Achterhoek.
Inderdaad wat zou een leraar van een basischool nu in de achterhoek moeten zoeken?
Hij heeft niet eens een trekker-rijbewijs, en kan geen koe melken

snah441
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 aug 2010 14:36

Re: Alleenstaande in Amsterdam, geen huisvestigingsvergunning

Ongelezen bericht door snah441 »

De achterhoek is mooi en daar wonen ook leerlingen .
Koe melken gaat tegenwoordig machinaal .
Trekker rijbewijs krijg je gratis als je slaagt voor het auto rijbewijs ( of bij verlenging hiervan )

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Alleenstaande in Amsterdam, geen huisvestigingsvergunning

Ongelezen bericht door witte angora »

Owww... ik heb mijn trekker rijbewijs nog apart moeten halen. Met een training van een week, dat ook nog. Dan leer je bijvoorbeeld hoe je met twee grote aanhangers achteruit rijdt, om wat te noemen.

Het lijkt me toch niet dat je dat tijdens je B-rijbewijs leert.

snah441
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 aug 2010 14:36

Re: Alleenstaande in Amsterdam, geen huisvestigingsvergunning

Ongelezen bericht door snah441 »

Dat klopt , maar het is echt zo
Bij het behalen van rijbewijs B ( auto ) krijg je het trekker en het brommer rijbewijs er gratis bij .
Ook al heb je nog nooit op een brommer of trekker gereden .

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Alleenstaande in Amsterdam, geen huisvestigingsvergunning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit gaat helemaal off-topic.

Arizonakid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Alleenstaande in Amsterdam, geen huisvestigingsvergunning

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ik begrijp dat je het nog geeneens hebt geprobeerd? Daar zou ik eens mee beginnen voor ik me zorgen ging maken en topics ging openen.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Alleenstaande in Amsterdam, geen huisvestigingsvergunning

Ongelezen bericht door witte angora »

020Haan schreef:
23 jul 2020 16:53
Het vinden van een betaalbare woning in Amsterdams is niet makkelijk, maar de gemeente lijkt het voor mij, een alleenstaande basisschool leerkracht onmogelijk te maken.
Maar de gemeente wil toch juist leerkrachten aantrekken? Dan zou er toch een mogelijkheid moeten zijn.

Aan de andere kant snap ik wel dat ze een wat ruimere vrijkomende woning voor gezinnen willen bestemmen. Dat soort eisen kom je overal tegen.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Alleenstaande in Amsterdam, geen huisvestigingsvergunning

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Ik heb niet alles gelezen maar kan je niet medehuurder eerst worden?

Huisvestingsvergunningen etc weet ik niet zo g je die krijgt namelijk. Dat is verandert sinds tijdje.

Topic openen juist goed idee want je wil jezelf niet in voet schieten en info hebben wat beste optie is. Ik zie er een paar. Ligt erg aan omstandigheden.

Maar denk niet in onmogelijkheden en je kan contact opnemen via pb voor overleg. Geen acquisitie want ik bied hulp meer niet

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Alleenstaande in Amsterdam, geen huisvestigingsvergunning

Ongelezen bericht door Erthanax »

De gemeente Amsterdam heeft samen met het Amsterdamse onderwijs het Amsterdamse Actieplan Lerarentekort ontwikkeld.

Op uw school of bij de koepel/stichting waar uw school onder valt, is ongetwijfeld een personeelsfunctionaris die alle details kent. Vraag hem of haar ernaar.
Ambtenaren zijn overigens vaak ook behulpzaam bij het zoeken naar redelijke oplossingen binnen de regels.

Gemeente en onderwijsorganisaties zijn doordrongen van het belang van het terugdringen van het lerarentekort. Ik kan me niet voorstellen dat ze u dan laten struikelen over een paar vierkante meter te veel.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Alleenstaande in Amsterdam, geen huisvestigingsvergunning

Ongelezen bericht door Erthanax »

ElleFlowers schreef:
24 jul 2020 00:00
Topic openen juist goed idee want je wil jezelf niet in voet schieten en info hebben wat beste optie is. Ik zie er een paar. Ligt erg aan omstandigheden.

Maar denk niet in onmogelijkheden en je kan contact opnemen via pb voor overleg. Geen acquisitie want ik bied hulp meer niet
Waarom deelt u die oplossingsrichtingen niet op het forum?

U kunt toch gewoon aangeven welke mogelijkheden u ziet, ook als die afhankelijk zijn van persoonlijke omstandigheden? Bv. als u A, probeer dan B. Heeft u C, kunt u D.

Alleen melden dat u mogelijkheden ziet, zonder ook maar enigszins de aard daarvan aan te geven, vind ik merkwaardig en niet passen bij het karakter van dit forum.
Ik zal mijn eigen reactie (dit bericht) melden, opdat de moderatie daar weer eens naar kijkt. Uw bericht meld ik niet.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Alleenstaande in Amsterdam, geen huisvestigingsvergunning

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
24 jul 2020 09:19
Ik kan me niet voorstellen dat ze u dan laten struikelen over een paar vierkante meter te veel.
We weten alleen dat het appartement groter is dan 61 vierkante meter. Hoeveel groter staat er niet bij. Om hoeveel kamers het gaat staat er ook niet bij.

We weten ook niet hoe de vierkante meters berekend worden. Op papier heeft mijn woning zo'n 60 vierkante meter. Maar als je langs de buitenmuren meet kom je op ruim 80 vierkante meters uit, omdat alleen de verblijfsruimtes worden meegerekend. De gang van 11 vierkante meter valt bijvoorbeeld buiten de berekening.

Op basis van de OP valt er weinig te zeggen, behalve inderdaad dat er naar het beleid gekeken kan worden om meer leraren aan te trekken.

Maar het is me ook niet duidelijk of er al bij de gemeente zelf info is ingewonnen. Dat zou misschien de eerste stap kunnen zijn.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Alleenstaande in Amsterdam, geen huisvestigingsvergunning

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, ook met pb kun je Elle aanharken. Ik denk toch niet dat de huidige bewoners hier op zitten te wachten. Dat medehuurderschap zal minimaal twee jaar moeten duren, als het niet langer is, en als het al mogelijk is.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... edehuurder
ElleFlowers schreef:
24 jul 2020 00:00
Ik heb niet alles gelezen maar kan je niet medehuurder eerst worden?

Gesloten