LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Apartement huren met huisgenoten en vriendin

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
jadenfrancis
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2019 10:12

Apartement huren met huisgenoten en vriendin

Ongelezen bericht door jadenfrancis »

hallo, ik dit is mijn eerste bericht en ik weet niet zeker hoe dit werkt, het spijt me als het op de verkeerde plaats staat.

Ik probeer een appartement te huren voor de herfst van 2020 en ik ben een beetje in de war omdat ik nog nooit een appartement heb gehuurd en momenteel in studentenwoningen woon. Ik had een vraag over huur omdat ik huisgenoten wilde wonen maar ook een slaapkamer met mijn vriendin wilde delen. Hoe zou de huur werken? zou ik het bedrag tussen mij en haar verdelen of moeten we dat bedrag allebei betalen? vertel ik de verhuurder zelfs over haar verblijf in dezelfde kamer en zou ik daar problemen mee krijgen? en zou ik haar als kamergenoot noemen?

bedankt voor alle hulp, sorry ik klink zo dom

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Apartement huren met huisgenoten en vriendin

Ongelezen bericht door Radar »

Topic verplaatst naar Huren. ^FG

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Apartement huren met huisgenoten en vriendin

Ongelezen bericht door berndv »

jadenfrancis schreef:
04 dec 2019 10:24
Hoe zou de huur werken? zou ik het bedrag tussen mij en haar verdelen of moeten we dat bedrag allebei betalen?
Bij een zelfstandige woning zal de huur per wooneenheid gaan. Dus per woning. De huur is niet een bedrag per persoon, maar voor de volledige woning. Er zal 1 iemand het huurcontract aan gaan, dat zal de huurder zijn. Het zou ook kunnen dat u beide het appartement huurt, samen dus, dan bent u medehuurders, maar dat is aan de verhuurder of die daar in mee wil gaan, dat is namelijk als u ongehuwd bent niet standaard:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... edehuurder
jadenfrancis schreef:
04 dec 2019 10:24
vertel ik de verhuurder zelfs over haar verblijf in dezelfde kamer en zou ik daar problemen mee krijgen? en zou ik haar als kamergenoot noemen?
Hoe u het wilt noemen is aan u. Ik zou open kaart spelen met de verhuurder, als u dat niet doet en de verhuurder komt er achter zal dat niet in uw voordeel werken. Dus gewoon eerlijk aangeven dat u het appartement met uw vriendin wilt gaan huren. Als u als hoofdhuurder op papier komt te staan, is er voor de verhuurder geen direct risico.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Apartement huren met huisgenoten en vriendin

Ongelezen bericht door henk51 »

Volgens de wet mag een huurder zijn woning niet onderverhuren. Toch zijn er uitzonderingen waarbij het wel mag. U heeft dan wel toestemming nodig van de verhuurder.
Als de verhuurder het goedvindt, mag u uw woning onderverhuren. Het is wel verstandig om een contract te maken waarin de verhuurder toestemming geeft. Dat kan bijvoorbeeld in de huurovereenkomst. Maar u kunt ook een apart contract maken. Verhuurt u een deel van uw woning en is dat ‘zelfstandige woonruimte’? Dan is een contract niet nodig. Wel is het nodig dat u zelf ook in uw woning woont .
bron ARAG

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Apartement huren met huisgenoten en vriendin

Ongelezen bericht door berndv »

henk51 schreef:
04 dec 2019 11:55
Volgens de wet mag een huurder zijn woning niet onderverhuren
De vraag is dan ook of het hier gaat om onderhuur. TS is niet heel duidelijk. Ik kan het ook lezen als dat hij de slaapkamer deelt met zijn/haar vriendin, dus medehuur, maar er wordt ook gesproken over "huisgenoten", dus dan kan het alweer lijken op onderhuur, maar ook dat zou medehuur kunnen zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Apartement huren met huisgenoten en vriendin

Ongelezen bericht door kweenie »

Even heel kort door de bocht geldt in 9 op de tien gevallen dat je een woning wel met je partner mag huren, maar dat je geen andere 'gewone' (onder-)huurders mag hebben. Het is mij niet helemaal duidelijk wat jullie plan is, of je met een aantal huisgenoten samen een woning wil huren of dat je alleen met je vriendin en woning wilt huren?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Apartement huren met huisgenoten en vriendin

Ongelezen bericht door renewouters »

Waarom zou je niet met meerdere (>2) volwassenen een huis mogen huren als het eigen inkomen niet voldoende is om het te kunnen huren? In veel landen is dit heel gebruikelijk.

Arizonakid
Berichten: 1097
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Apartement huren met huisgenoten en vriendin

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Maar wil je samen met je vriendin huren, of samen met je vriendin en nog wat huisgenoten? Een iets duidelijker omschrijving is wel nodig om een zinnig antwoord te kunnen geven.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Apartement huren met huisgenoten en vriendin

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

laat uw vriendin gewoon als medehuurder op het kontrakt zetten, op die manier bent u wel beidde verantwoordelijk voor het betalen van de huur maar ook voor de woning appartement zelf, onderhoud/staat...

kijk uit met "huisgenoten" alles wat vernield word, niet goed onderhouden word door hen komt voor uw rekening...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Apartement huren met huisgenoten en vriendin

Ongelezen bericht door moederslink »

Om te beginnen vraag ik of je überhaupt al ingeschreven staat , waar dan ook bij een woningbouwvereniging.
De wachttijden zijn gigantisch en je moet sowieso rekenen op een wachttijd van minimaal 8-10 jr in ieder geval in de Randstad.
In de vrije sector ben je eerder aan de beurt, maar zijn de huren weer sky-high en dan is het huren met een huurcontract op beider naam, met beide inkomens wel eerder haalbaar.
Het lastige dáárvan is weer dat : stel dat jullie uit elkaar gaan omdat het niet werkt , dan blijft de ander met een té hoge huur zitten die misschien niet is op te brengen in je eentje.

Onderverhuur is bijna nergens toegestaan plus dat je voor vervelende situaties kan komen te staan, zoals irritaties en bv ook rotzooi van een ander in jullie keuken en woonkamer.
Je hebt geen of nauwelijks privacy.

Bedenk goed wat je wilt.... plus ....je hebt niet zomaar weer een ander betaalbaar huurhuis.

Philomena53
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2018 09:03

Re: Apartement huren met huisgenoten en vriendin

Ongelezen bericht door Philomena53 »

Als je tegenwoordig iets huurt, wordt er naar je jaarinkomen gekeken. Ben je samen dan worden die twee bij elkaar opgeteld. Dit in verband met scheefwonen. En heb je teveel inkomen dan is de huursverhoging meer.
Hier moet je dus ook altijd op letten als je samen gaat wonen.

Gesloten