LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Minister Dekker van Volkshuisvesting wil meer huurverhoging

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Gast

Minister Dekker van Volkshuisvesting wil meer huurverhoging

Ongelezen bericht door Gast »

Zijn ze helemaal gek geworden, de huurprijzen zijn al zo belachelijk hoog. :cry:
Dekker wil meer huurverhoging toestaan 29-10-2003

Minister Dekker van Volkshuisvesting wil verhuurders de ruimte geven om hogere huren te vragen, mits zij meewerken aan het betaalbaar houden van woningen voor mensen met lagere inkomens. De minister hoopt dat de verhuurders de huurverhoging investeren in nieuwbouw en renovatie om zo de doorstroming te bevorderen.

Momenteel mag de huurverhoging niet hoger zijn dan 0,4 procent boven de gemiddelde inflatie over de afgelopen vijf jaar. In een brief aan de Tweede Kamer pleit Dekker voor een verruiming van die regel. Hoeveel de huren precies mogen stijgen, wil zij overleggen met huurders, verhuurders en parlement.

Vangnetregeling
De minister van Volkshuisvesting stelt uitdrukkelijk dat de lagere inkomens niet de dupe mogen worden van de huurverhoging. "Er blijft een vangnetregeling, zoals nu de huursubsidieregeling, bestaan", schrijft zij in haar voorstel.

Behalve de overheid moeten ook de verhuurders op dit punt hun verantwoordelijkheid nemen, vindt zij. "Dat kan bijvoorbeeld door te regelen dat verhuurders een deel van de huurprijs niet in rekening brengen of dat verhuurders een deel van de woonlasten van de huurders met lage inkomens compenseren", zo staat in het persbericht van het ministerie.

Doel van het plan is de doorstroming te bevorderen. Nu blijven te veel mensen met hogere inkomens 'plakken' in een woning met een lage huur, omdat er te weinig woningen zijn. Door de hogere huurgelden te investeren in nieuwbouw en renovatie kunnen verhuurders dit probleem helpen oplossen, redeneert Dekker.

'Doorgedraaid'
De PvdA ziet niets in het plan van Dekker. Volgens woordvoerder Depla betekent het een extra lastenverzwaring voor lagere en middeninkomens. GroenLinks denkt dat de minister is "doorgedraaid". "Ze laat huurders opdraaien voor de tekorten op haar begroting", aldus Kamerlid Van Gent.

Ook de Nederlandse Woonbond is verbijsterd. De plannen zijn "desastreus" voor huurders die, zo vindt de bond, ook al getroffen worden door andere bezuinigingen. Eigenaren van koophuizen blijven volgens de bond ten onrechte buiten schot.

Cato

Re: Minister Dekker van Volkshuisvesting wil meer huurverhoging

Ongelezen bericht door Cato »

Zijn ze daar in Den Haag helemaal van de POT gerukt?????
De huren zijn al niet te betalen.
Waar moet dit heen?

Gast

Re: Minister Dekker van Volkshuisvesting wil meer huurverhoging

Ongelezen bericht door Gast »

Waarschijnlijk willen ze Nederland veranderen in Amerika, met van die achterbuurten en armoedewijkjes, waar de bendes nog erger worden dan nu.

Laat ze eerst maar 's normale huisvesting zoeken voor mensen die noodgedwongen op een bungalowpark vertoeven. Of proberen ze, d.m.v. mega huursverhoging de mensen eruit te krijgen en dat daar de mensen van de parken in kunnen trekken, zodat uiteindelijk de mensen die de huur niet meer kunnen opbrengen weer naar de parken gaan.

Ze weten echt niet wat ze willen, daar in Den Haag, maar ja, die hebben er weinig last van met hun top salarissen en riante optrekjes.

Gast

Re: Minister Dekker van Volkshuisvesting wil meer huurverhoging

Ongelezen bericht door Gast »

Het is niet te geloven. Bel ik met de huurbaas krijg ik een nauwelijks Nederlands verstaande en sprekende, boerende en herkauwende geit aan de telefoon.

Waar gaat het heen met dat k-bedrijf


diny
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 okt 2003 13:14

Re: Minister Dekker van Volkshuisvesting wil meer huurverhoging

Ongelezen bericht door diny »

de gast die reageerde op 30 oktober. reageert zo op de advocaten.pagina.....consuminderen.pagina....politie.pagina en wat zie ik nu ook op dit forum........heel vervelend en altijd hetzelfde schrijven TROS-RADAR HAAL DIT BERICHT ER TUSSEN UIT SVP deze persoon is niet normaal en wil zo een discussie uitlokken over niet verstaanbare mensen.... :?: :?: :?: :?: :?:

yava

Re: Minister Dekker van Volkshuisvesting wil meer huurverhoging

Ongelezen bericht door yava »

Den Haag bepaalt wel weer waar jij mag wonen. Ze hebben nog nooit gehoord van ontslag of Wao of andere reden waar je niet altijd niet wat aan kan doen.
Je moet zeker je hele salaris utigeven aan je woning en dan mag je bedelen. Nou misschien moeten we dan met zijn alle zwart reizend naar minster Dekker gaan om wat eten te krijgen. Misschien is bereidt om het aantal daklozen at zal toenemen om die een plekje te geven in zijn huis.

Gast

Re: Minister Dekker van Volkshuisvesting wil meer huurverhoging

Ongelezen bericht door Gast »

Ze zijn inderdaad daar in Den Haag van de pot gerukt ook met de huursubsidie wordt je al genaaid de huren zijn al hoog en de mensen die toch al het minium verdienen worden wel dakloos gemaakt want ze kunnen de vaste lasten zoals huur water elektra gas en alle andere vaste posten niet eens meer op brengen tja maar eeest de broekriem nog strakker aan trekken dus en alle dingen die het leven 'n beetje aangenaam maken laten staan (VEREENZAMEN) is het nieuwe motto van dit :evil:s kabinet lijkt erop

Simon
Berichten: 412
Lid geworden op: 05 aug 2003 10:05

Re: Minister Dekker van Volkshuisvesting wil meer huurverhoging

Ongelezen bericht door Simon »

De komende vier jaar blijven we met dit kabinet opgescheept. Het is een vreemd statistisch toeval dat ik bijna alleen maar mensen hoor klagen over het kabinet terwijl meer dan 50% CDA, VVD of D66 heeft gestemd. Of zijn er opeens een hoop mensen die alleen op de mooie praatjes hebben gestemd zonder het partijprogramma te lezen? volgende keer dus niet meer doen!

Gast

Re: Minister Dekker van Volkshuisvesting wil meer huurverhoging

Ongelezen bericht door Gast »

Opzouten met dit kabinet,het is de ondergang van Nederland.
Want hoe zou het toch komen dat Nederland het slechtste er voor staat van Europa!!!!!!
VVD en CDA OPZOUTEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Chris
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 okt 2003 18:58

Re: Minister Dekker van Volkshuisvesting wil meer huurverhoging

Ongelezen bericht door Chris »

Want hoe zou het toch komen dat Nederland het slechtste er voor staat van Europa!!!!!!

Dat komt omdat nederland een aantal mensen in de politiek heeft die niet kunnen rekenen, en/of een gat in hun hand hebben.
Je weet toch wel dat nederland 29 miljard te veel heeft betaald aan de europese unie, maar vraagt dat vervolgens niet terug of zecht niet van (wij betalen de komende jaren minder omdat wij teveel betaald hebben).
Wordt toch wakker mensen deze ploitieke partijen en bij voorkeur balkenende hadden nooit in het kabinet moeten komen.
Balkende heeft zelfs al de tweede kamer tegen hem omdat meneertje denkt dat hij een dictator is en dat hij bepaald wat er gebeurd in nederland.
Maar zo werkt het rechts systeem in nederland totaal niet, ja in de jaren 50 hadden de nederlanders niets te vermelden, maar wij leven nu in een rechts systeem en de mensen bepalen wat er gebeurd.
En dat ze de huurprijzen omhoog willen gooien verwonderd mij niets, ze moeten toch ergens geld weg halen.
Maar ja wij nederlanders zijn nuchter van aard en staken niet zo snel omdat wij het niet aan tijd hebben, en trouwens waarom zou ik staken een ander doet het toch wel voor mij?
Loop niet te zeuren en doe er eens wat aan, ga staken of zo, regel een handtekening actie over geheel nederland of zo doe iets nuttigs en maak je stem hoorbaar.
Zolang het over grote gedeelte van de nederlandse bevolking op deze manier blijft denken en doen, komt er niets van terecht, en zullen wij in de nabije toekomst alleen maar gezeur horen, maar geen acties zien, en zul je alleen maar schaapjes achter elkaar zien lopen en zeuren, maar er worden geen acties ondernomen.

Simon
Berichten: 412
Lid geworden op: 05 aug 2003 10:05

Re: Minister Dekker van Volkshuisvesting wil meer huurverhoging

Ongelezen bericht door Simon »

iedereen die een paar maanden geleden VVD, CDS of D66 heeft gestemd heeft nu geen recht van spreken (dus meer dan 50% van de bevolking). Tenzij ze nu intense spijt hebben en NOOIT meer op één van deze partijen stemmen.

Arm

Re: Minister Dekker van Volkshuisvesting wil meer huurverhoging

Ongelezen bericht door Arm »

Geplaatst op 31 Dec 2003 13:49 door Simon


--------------------------------------------------------------------------------

iedereen die een paar maanden geleden VVD, CDS of D66 heeft gestemd heeft nu geen recht van spreken (dus meer dan 50% van de bevolking). Tenzij ze nu intense spijt hebben en NOOIT meer op één van deze partijen stemmen.
Ja als je verkiezingsbedrog pleegt zoals d66 wat doe je daar nou aan.
Want wie bijna niemand verwachte dit kabinet.
Ben zelf niet zo dom geweest om op deze partijen te gaan stemmen .
En die Zalm die ging wel zeuren over Duitsland over dat ze de boel niet in orde hebben maar ze moeten eens keer bij de EU gaan bezuinigen.
Nederland moet eigenlijk gewoon niet een paar jaar niet betalen want we betalen al jaren teveel.
Bijna elke bedrijf in Europa gaat centraliseren maar de EU blijft gewoon van Straatsburg naar Brussel op en neer reizen.
En de PVDA met Wouter Bos was net zo erg geweest als hij met Balk-Ellende had gaan regeren.

Gast

Re: Minister Dekker van Volkshuisvesting wil meer huurverhoging

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb nog nooit op die partijen gestemd maar ach het is een zooitje ongeregeld daar in Den Haag waar je ook op stemt maakt niet meer uit ze doen toch net andersom

flepp

Re: Minister Dekker van Volkshuisvesting wil meer huurverhoging

Ongelezen bericht door flepp »

Hoi gast,
je ben wel van alle markten thuis op verschillende forums.
Is politiek niks voor je.
flepp

Gast

Re: Minister Dekker van Volkshuisvesting wil meer huurverhoging

Ongelezen bericht door Gast »

eerst even dit,ook ik ben huurder.

de huurverhogingen zijn helaas noodzakelijk,althans bij de woningcorporaties! dus niet bij de particuliere verhuurders! aedes is de overkoepelde organisatie van de verhuurders in nederland.

ik zelf zit in een bestuur van een huurvereniging,en heb voor me ,de conclusie van onze vraag aan 3 woningstichtingen om uit te leggen waarom de huurverhoging van 2.9% noodzakelijk is.

de motivatie is (kort door de bocht) dat dat noodzakelijk is om diverse redenen,ik zal er een paar noemen.

1e door de vergrijzing en terugtredende overheid moeten er meer senioren woningen worden gebouwd,de overheid is sinds jaren geen subsidie gever meer aan woningstichtingen ,dus moet alles uit opbrengst huur worden bekostigd!

2e doordat de huurwoning druk enorm is ,en veel huurwoningen niet van deze tijd zijn,moeten zeer veel naoorlogse woningen worden gesloopt.sommige projecten worden geronoveerd ,maar meestal worden ze toch nog geheel gesloopt .

3e starters op de markt kunnen geen woning kopen(te duur) dus ook deze groep komt op de huurmarkt,met alle gevolgen van dien!

4e de doorstroming komt niet van de grond, mensen blijven zitten ,ook diegene met een gezien hun inkomen, te lage huur.

5e aan de huur wordt hoe ongeloofwaardig ook,niets verdiend! .
de corporaties moeten het hebben van een combinatie van nieuwe huurwoningen bouwen en gelijktijdig nieuwe woningen verkopen!

6e de overheid geeft ook nog de verplichting aan de corporaties om € 30,- per huursubsidie ontvanger bij te dragen !

kortom, ik heb de begroting gezien van een woningstichting .de solvabiliteit holt achteruit deze gaat van 28% binnen 5 jaar na 13/14 %

dus grote investeringen kunnen dadelijk niet meer,tel daar bij op dat velen gezien de nw woningwet meer aan hun huurhuis gaan doen,wat in de praktijk betekent ,als deze hun huurwoning gaan verlaten ,de nieuwe huurder een hogere huur gaat betalen , als bijvoorbeeld de buurman.

dus per salso is het zo dat in een bepaalde wijk of buurt diverse verschillende huren ontstaan ,die gezien de punten telling (een punt is bruto € 4,40 ) huren steeds hoger worden.

bedenk dat de grens van bruto naar netto per punt in sommige gedeelten van nederland op 65% zit ,en bij onze woningstichting op 50% (er zijn ook hogere percentages) dan begrijpt u dat bij een puntentotaal van 10 of meer ,voorbeeld 10x€4,40x65%=€ 28,60 hogere huur per maand! dit kan al bij een huurwoning waar bv een nw hoogrendement ketel,parket vloer, nw luxe keuken is geplaatst door de huurder!

alles overziendend wordt de huur tov inkomen de aankomende jaren ipv de beoogde 26% van besteedbaar inkomen ,meer dan 30 % eerder 35% ook omdat de huursubsidie steeds minder wordt.

als minister zou ik die verantwoording niet willen nemen!
maar ja die is van de veel vette dagen partij ,waarvan akte.
Laatst gewijzigd door Gast op 28 apr 2004 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

joop100
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2003 23:41

Re: Minister Dekker van Volkshuisvesting wil meer huurverhoging

Ongelezen bericht door joop100 »

ik ben z.g.n. hoog bejaard wij worden net als voor de oorlog met colijn geregeerd door machtshebbers die hun visie uitleven op de zwakste schakels die moeten hun slecht en dictatorriaal beleid goed zien te maken.In amsterdam/slotermeer worden mensen die tientallen jaren daar goed wonen gedwongen te verhuizen omdat er koophuizen voor in de plaats moeten komen en als pleister op de wond komen er ook nog wat huur huizen bij.Het is zo sterk zelfs dat b.v. het Slotermeerhof waar nu nog laagbouw huisjes staan,die ook weg moeten,daar gaat men eerst adverteren op de T.V. de huizen te koop aanbieden terwijl er nog niets gesloopt is men gaat kennelijk is de vraag activeren en dan slopen.Oudere mensen die jarenlang wonen doen geen oog meer dicht van de onzekere ellende die hun gaat overkomen.U weet als kerk en kapitaal samen gaan dan heeft men niets te vertellen,inderdaad eigenschappen van een dictator.Ik ken mensen uit het voormalig verzet die zich hopenloos afvragen waarvoor zij hun leven hebben geriskeerd voor deze verrotte maatschappij waar alle partijen debet aan zijn,Wij moeten niet alles maar klakkeloos meer accepteren.Ik vraag mij af dat als deze regering verdwijnt op welke partij nog gestemd moet worden de een is nog beroerder dan de ander,ideaallisten zijn er kennelijk niet meer wel geldmagnaten.

joop100
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2003 23:41

Re: Minister Dekker van Volkshuisvesting wil meer huurverhoging

Ongelezen bericht door joop100 »

de woningen waar ik over sprak verkeren in zeer goede staat en kunnen nog vele jaren en zijn door de won.b.ver. al lang afgeschreven wat deze opbrengen aan huur en met weinig kosten is toch winstgevend kijk maar eens naar de grote en moderne kantoren van deze besproken b.ver.en naar de diorectie salarissen men weet het leuk te brengen maar verdoezeld o.a. deze feiten.Inflatie correctie is nog tot daar aan toe maar geen zoals in mijn geval 3,9% voor een laagb. woning die in prima staat is en al ca, 50 jaar overeind staat en bovendien van alle normale gemakken is voorzien net als alle andere huisjes in deze omgeving

Blaf...

Re: Minister Dekker van Volkshuisvesting wil meer huurverhoging

Ongelezen bericht door Blaf... »

He joh ga gewoon buiten spelen :idea:

Misschien een ander beroep moeten hebben. Keuze heb je altijd maar dat had je eerder moeten bedenken.

Afz : een huurder die niet zeurd

kwast
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 apr 2004 15:12

Re: Minister Dekker van Volkshuisvesting wil meer huurverhoging

Ongelezen bericht door kwast »

Ik ben er voor dat alle huren jaarlijks minimaal met 5% worden verhoogd!

Gesloten