LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Asbestinventarisatie

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik heb wel met plaatwerk ervaring maar als een deskundige vermoed dat er Asbest in kan zitten... neemt hij een monster bij meerdere woningen.

Pas later blijkt of het werkelijk asbest houdende kit is of onschuldige.
Als het dezelfde kleur had of andere vezels mag het gewoon zonder witte pakken gesloopt worden.
De man die U als Topic starter kreeg zocht alleen naar eventueel verdachte en hij kan niet zien of het werkelijk asbest was.

Ik heb wel eens kit met polyester vezels gezien maar begreep het nut er niet van.
Alleen voor zware windbelasting in flats en kantoren werd dat wel eens gedaan.
Deze kit is in normale bouwmarkt nauwelijks te vinden en iets horen en dan gelijk denken dat het werkelijk Asbest is is een foute conclusie.

nintendo
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 apr 2011 05:21

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door nintendo »

Nog even wat afsluitende informatie geven. Ik weet het nu allemaal zo'n beetje.

(Het ging over, om een vraag te beantwoorden, een complex uit de jaren '70 waar de og enkel glas nog in de draairamen zaten en in de deur naar het balkon. Ze hebben de kozijnen van de draairamen vervangen en de rest niet omdat daar al dubbelglas inzat. De deur waar enkel glas inzat is niet vervangen en kon het nieuwe isolatieglas gewoon ingezet worden, blijkbaar).

Op het moment dat de uitvoerder bij mij kwam heb ik hem dit voorgelegd en hij gaf aan dat er geen asbesthoudende kit aanwezig was. Hij liet mij een papier zien dat er minder dan 0,01% aanwezig was. Het was dus wel degelijk aanwezig maar dat is zo goed als nihil.

Hierna ben ik ook in gesprek geweest met de WBV. Deze gaf aan dat ze 3 onderzoeken hadden uitgevoerd in andere woningen van het complex wat geheel verwijderd zal worden en dat er niets was aangetroffen. Ik heb hen er verder op gewezen dat dit niet zo netjes was dat men ons niet op de hoogte had gesteld over deze onderzoeken nadat er iemand van het uitvoerende bedrijf langs was geweest met dit "doem" verhaal dat er asbesthoudende kit aanwezig was en dat dit professioneel zou worden verwijderd. Dit verhaal zou echter ergens vandaan moeten komen en ik neem aan dat dit na het 1e onderzoek of zo het resultaat was (dit weet ik helaas niet).

Aangezien ik nog niet geheel gerust gesteld was omdat ik het gevoel had dat ze probeerden de kosten van deze renovatie te beperken (oa ook om dit groot onderhoud te noemen terwijl het renovatie is) en de uitvoerder mij een papier liet zien dat er wel degelijk asbesthoudende kit aanwezig was, < 0,01%, en dat dit "doem" verhaal ergens vandaan moest komen heb ik dit verder laten uitzoeken door de gemeente. Deze melde me dat er geen asbesthoudende kit aanwezig was.

Uiteindelijk ben ik erg blij dat dit niet in grote getallen aanwezig was en ga er van uit dat ze goed gehandeld hebben ondanks dat er toch blijkbaar < 0,01% aanwezig was op het papier van de uitvoerder. Het gevoel dat de WBV de kosten probeert te drukken is alleen niet weg door dit groot onderhoud te noemen en ons bewoners verder niet bij deze renovatie te betrekken. Daar zijn wij op het moment nog niet over uit en zijn ze nog niet klaar met de renovatie waar 5 werkdagen voor stond en nu al vanaf 18 september aan gewerkt wordt maar dat is natuurlijk weer iets anders dan mijn og vraag.

Anyhow, bedankt allemaal voor jullie reacties ;)

Fief1985
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2019 16:35

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door Fief1985 »

Wat raar dat er een inventarisatie is gedaan zonder een monster te nemen. Maar vindt het zelfs vreemd dat die mensen een ruimte ingaan zonder een mondkampje terwijl ze niet eens weten wat de staat is van die asbest (hechtgebonden, niet- hechtgebonden, beschadigd, verweerd etc.)

Verder vind ik dat je niet te paniekerig moet doen over asbest. Je ademt het dagelijks in in de buitenlucht (20-40 vezeld m3). In de jaren 70 en 80 waren de asbestvezels in de buitenlucht zelfs 200-2000 m3. En bij asbestfabrieken en Ij- tunnel10.000-100000 m3. Dus toen had waarschijnlijk iedereen wel asbest in huis, tenzij ze schone lucht bestelden om te luchten en gaan er 14 miljoen mensen dood omdat ze grote hoeveelheden asbest hebben ingeademd.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Asbestinventarisatie

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Het verwijderen van asbesthoudende kit is idd versoepeld, het constateren dat het er zit dient nog steeds door een gecertificeerd bedrijf te gebeuren.
Overigens zijn er verwijderingsvoorschriften opgesteld en die zijn nog steeds zodanig dat er nog steeds behoorlijk wat mankracht en materieel bij komt kijken en wat maakt dat het geen klus is die het gemiddelde schildersbedrijf of de glazenzetter even uit kan voeren.

Gesloten