LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beleid Woonbedrijf Eindhoven

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Junebug
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2012 18:43

Beleid Woonbedrijf Eindhoven

Ongelezen bericht door Junebug »

Hallo,

Ik plaats dit bericht hier voornamelijk omdat ik me afvraag of ik gelijk heb in mijn verontwaardiging en irritatie jegens de woningbouwstichting in Eindhoven, Woonbedrijf genaamd. De situatie is als volgt:

Medio 2008 heb ik mij ingeschreven bij bovengenoemde woningbouwstichting, aangezien ik verwachtte (was op dat moment woonachtig in een studentenhuis) binnen een jaar of 3/4 klaar te zijn met studeren en een eigen huisje/appartement te willen.
Uiteindelijk ben ik eind 2011 begonnen met actief te reageren op woningen. Al gauw werd duidelijk dat ik met ongeveer 3,5 jaar inschrijftijd nog niet aan de beurt was. Omdat ik inmiddels een baan had gevonden en ik de reistijd vanuit mijn studentenhuis naar mijn werk echt teveel vond (zo'n 10 uur per week) ben ik in het kader van een 'tijdelijke oplossing' rond gaan kijken bij woningen die particulier te huur stonden. Uiteindelijk heb ik een appartement gevonden en ben ik de huur aangegaan met het plan hier ongeveer 1 tot 1,5 jaar te wonen zodat ik meer inschrijftijd vergaard had en via de woningbouwstichting iets kon huren.
Bij het doorgeven van mijn adreswijziging (uiteraard zorg ik netjes dat Woonbedrijf op de hoogte is van mijn juiste adres) werd duidelijk dat ik, omdat ik verhuisde, al mijn inschrijftijd kwijtraakte!
Betergezegd: als je verhuist, zelfs al is het vanwege een ellendige scheiding/relatiebreuk (wat bij mij gelukkig niet het geval is) en je moet terug bij je ouders/bij vrienden/weetikwaar gaan wonen, pakken ze al je inschrijftijd af!

Ik heb het hier pas geleden met vrienden over gehad en het feit dat iedereen zo verbaasd en verontwaardigd reageerde, in combinatie met het feit dat zij aangaven geen enkele andere stad te kennen waarin de woningbouwstichting dit beleid hanteert, zette me aan het denken. Vandaar mijn bericht.

Ik hoor graag ervaringen, meningen etc. van anderen. Misschien zie ik het wel verkeerd, maar voor zo ver ik het nu kan zien vind ik het een krom, harteloos beleid.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Beleid Woonbedrijf Eindhoven

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ik vind het ook krom.
Tijdelijk naar een andere woning (niet van het betr. Woonbedrijf) wil niet zeggen dat je je inschrijving wil opschorten.
Blijkbaar gaat men er van uit dat je, door te verhuizen, prima woonruimte gevonden hebt en andere mensen meer verlegen zitten om een huis van Woonbedrijf Eindhoven.

friemeltje
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 mar 2012 20:14

Re: Beleid Woonbedrijf Eindhoven

Ongelezen bericht door friemeltje »

Op het moment dat je andere woonruimte betrek is het kennelijk afgelopen met je inschrijving.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Beleid Woonbedrijf Eindhoven

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Dat is wel bij meer gemeentes zo dat het gaat om hoelang je op het
desbetreffende adres woont en kan aantonen.

Vogels123

Re: Beleid Woonbedrijf Eindhoven

Ongelezen bericht door Vogels123 »

Chocomelk schreef:Dat is wel bij meer gemeentes zo dat het gaat om hoelang je op het desbetreffende adres woont en kan aantonen.
In regio Haaglanden werkt het ook zo.

Grt, Vogels

RedShy
Berichten: 156
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:47

Re: Beleid Woonbedrijf Eindhoven

Ongelezen bericht door RedShy »

Junebug, ik heb PRECIES hetzelfde aan de hand gehad.

Ik heb me in januari 2007 ingeschreven bij Woonbedrijf en ben vorig jaar actief gaan reageren. In de tussentijd had ik ongeveer een jaar op een ander adres gewoond dan het adres waar ik woonde ten tijden van de inschrijving.

Uiteindelijk kreeg ik een appartement toegewezen en alles was al in kannen en kruiken, tot ze erachter kwamen dat ik dus een jaar op een ander adres gewoond had. Uiteindelijk ben ik een half jaar aan het "vechten" geweest met Woonbedrijf, tot aan de Klachtencommissie aan toe maar helaas, het heeft nergens toe geleid. Ik ben mijn inschrijfjaren kwijt en heb geen huis. (Bij mij ging het erom dat ik ingeschreven stond als inwonend bij die persoon waar ik dat jaar woonde en volgens mij was ik dus geen hoofdhuurder en Woonbedrijf maakte het geen flikker uit)

Ik vind het een rare regel. Wat maakt het Woonbedrijf nou uit waar iemand woont? Ik sta nog bij 3 andere woningstichtingen ingeschreven en geen van allen hanteert deze regel.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Beleid Woonbedrijf Eindhoven

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Deze regel geldt in Rotterdam ook. Zodra je verhuisd (huur, koop, maakt niet uit) vervalt je inschrijving en opgebouwde wachttijd. Kan je dus weer helemaal onderaan de wachtlijst beginnen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Beleid Woonbedrijf Eindhoven

Ongelezen bericht door bprosman »

Als je in Den Bosch als stel uit elkaar gaat (meestal gaat er dan één ergens anders wonen) krijg je BEIDEN de opgebouwde tijd.

Evalynn
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2012 15:52

Re: Beleid Woonbedrijf Eindhoven

Ongelezen bericht door Evalynn »

Mijn vriend en ik hebben hetzelfde probleem. Wij staan inmiddels al zo'n 4 jaar ingeschreven bij Woonbedrijf, voor wat dit waard is bij dit bedrijf.

Door onvoorziene omstandigheden heeft mijn vriend zich van zijn eigen thuisadres moeten uitschrijven en zich ingeschreven op het adres van mijn ouders. Gezien het feit dat het hier een koophuis betreft, heeft hij moeten aantonen dat het huis niet zijn bezit is en hij er slechts tijdelijks bij in woont en dus 'onzelfstandig woont'. Opzich nog begrijpelijk.

Er werd per e-mail gevraagd om een Kadastraal Bericht Eigendom van het Kadaster. Dit uittreksel hebben wij direct netjes per e-mail retour gestuurd in de hoop dat het - na veel telefoontjes en heen en weer gemaild te hebben - nu dan eindelijk eens geregeld zou zijn.
Hier op kregen wij per e-mail een formulier met betrekking tot het 'verzoek herstel inschrijftijd'. Deze moet je samen met je inschrijfnummer, een GBA uittreksels van het bevolkingsregister met adreshistorie en identiteitsbewijs per post toesturen. Ook dit hebben wij netjes gedaan, waarna vervolgens enige reactie uitbleef.

Mijn vriend heeft eind vorige week weer contact opgenomen met Woonbedrijf Communicatie blijkt geen belangrijk aspect te zijn; de werknemers zijn telefonisch vaak niet bereikbaar (Jantje is ziek, Pietje is op vakantie en Marie werkt maar twee dagen...). E-mails worden sporadisch beantwoord.
De mevrouw waar hij al een paar maanden contact mee heeft gehad omtrent dit verzoek blijkt ineens een klantenservice medewerkster te zijn die niet bevoegd is dergelijke verzoeken uit te voeren. Overigens moest het verzoek en het papierwerk wel t.a.v. deze mevrouw verstuurd te worden.

De medewerker die nu met ons 'verzoek' verder is gegaan heeft mijn vriend meerdere e-mails gestuurd met het gegeven dat hij ZELF op de website het adres dient aan te passen en zij dit niet voor hem kunnen doen. Indien dit niet wordt gedaan zal hij ons verzoek niet in behandeling nemen en onze aangestuurde gegevens retourneren.
Overigens, wanneer je op deze website naar je persoonlijke pagina gaat om je adresgegevens aan te passen, staat er duidelijk vermeld dat wanneer je deze gegevens aanpast, je gehele inschrijftijd vervalt.

Mijn vriend heeft deze week nogmaals telefonisch contact opgenomen met de desbetreffende werknemer van Woonbedrijf en deze heeft aangegeven dat alle gegevens bij 'een team bij Woonbedrijf' terecht zullen komen 'die dit verder zullen afhandelen'. Zij komen dan samen om het 'verzoek te beoordelen'. En dit allemaal om je adresgegevens aan te passen (wat je overigens volgens hun eigen website verplicht bent).

Vandaag heeft mijn vriend nog een e-mail ontvangen ter bevestiging met hierbij een detailpagina van 'onze' inschrijving. Tot mijn verbazing gaat het hier niet om onze inschrijving, maar om een inschrijving van een man op leeftijd, toevallig met dezelfde achternaam als mijn vriend.
Het gaat hier om een e-mail compleet met inschrijfdatum en inschrijftijd maar ook met privé gegevens als volledige adresgegevens, telefoonnummer en inkomen. Zo wordt er dus blijkbaar omgegaan met je privé gegevens bij Woonbedrijf. Ronduit belachelijk.


We hebben uiteindelijk toch net zelf maar de adresgegevens gewijzigd, met het gevolg dat onze inschrijftijd naar vandaag is veranderd en we maar mogen hopen dat Woonbedrijf ons verzoek 'goedkeurd'.

Ik heb er zelf geen vertrouwen meer in om succesvol een woning te kunnen huren via Woonbedrijf.
Ik hoop dat nog veel meer mensen zich hier melden, misschien is er dan een kans dat hier eens een item aan het beleid van Woonbedrijf gewijd zal worden.

muzi2021
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2012 11:34

Re: Beleid Woonbedrijf Eindhoven

Ongelezen bericht door muzi2021 »

In de tussentijd had ik ongeveer een jaar op een ander adres gewoond dan het adres waar ik woonde ten tijden van de inschrijving. Afbeelding

RedShy
Berichten: 156
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:47

Re: Beleid Woonbedrijf Eindhoven

Ongelezen bericht door RedShy »

muzi2021 schreef:In de tussentijd had ik ongeveer een jaar op een ander adres gewoond dan het adres waar ik woonde ten tijden van de inschrijving. Afbeelding
???

Barbara51
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2012 17:50

Re: Beleid Woonbedrijf Eindhoven

Ongelezen bericht door Barbara51 »

Bij mijn weten is dat normaal dat als je een andere woning accepteert, of die nu tijdelijk is of niet, dat je je inschrijfduur kwijt bent, je moet je dan weer opnieuw laten inschrijven.
Dat lees ik in iedere voorwaarde van het inschrijven bij een woningbouw, in Maastricht, Breda, Amsterdam, 't Gooi, Utrecht, Kennemerland-Zuid.

Behalve bij woningruil in dezelfde woonplaats, dan blijft de inschrijfduur staan, maar veranderd de woonduur naar de datum van de ruilwoning. Tenminste dat is in Amsterdam zo.

Ik vrees dus dat de Woningbouw in Eindhoven die regels ook heeft, zou je moeten kunnen nalezen op hun website.

vandenberg85
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2012 15:10

Re: Beleid Woonbedrijf Eindhoven

Ongelezen bericht door vandenberg85 »

alleen als je verhuisd naar een niet zelfstandige woonruimte zoals bijv.
een studentenhuis dan kun je een aanvraag indienen om je inschrijftijd terug te zetten. Dit is bij mij ook gebeurd.

Junebug
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2012 18:43

Re: Beleid Woonbedrijf Eindhoven

Ongelezen bericht door Junebug »

Wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die dit een raar beleid vindt. Het klopt inderdaad dat deze 'regel' wel omschreven staat op de website van woonbedrijf, maar hoe langer ik erover nadenk hoe absurder ik het vind worden. Zeker omdat er ook genoeg woningbouwstichtingen in Nederland zijn (weet ik uit eigen ervaring en lees ik ook in jullie reacties) die dit beleid niet hanteren. Zou het niet heel logisch zijn als alle woningcorporaties hier gewoon één lijn zouden trekken?

Hoe werkt het overigens met onderwerpen die door Radar opgepikt worden, gebeurt dat wanneer een forumtopic veel reacties/views heeft of kun je ze ook zelf benaderen?

Junebug
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2012 18:43

Re: Beleid Woonbedrijf Eindhoven

Ongelezen bericht door Junebug »

Barbara51 schreef:Bij mijn weten is dat normaal dat als je een andere woning accepteert, of die nu tijdelijk is of niet, dat je je inschrijfduur kwijt bent, je moet je dan weer opnieuw laten inschrijven.
Dat lees ik in iedere voorwaarde van het inschrijven bij een woningbouw, in Maastricht, Breda, Amsterdam, 't Gooi, Utrecht, Kennemerland-Zuid.

Behalve bij woningruil in dezelfde woonplaats, dan blijft de inschrijfduur staan, maar veranderd de woonduur naar de datum van de ruilwoning. Tenminste dat is in Amsterdam zo.

Ik vrees dus dat de Woningbouw in Eindhoven die regels ook heeft, zou je moeten kunnen nalezen op hun website.
Ik mag hopen dat je voor die inschrijvingen in al die plaatsen die je noemt niet jaarlijks geld hebt betaald, toch jammer als je dan plotseling al je inschrijftijd/geld weer kwijt bent.
En geloof mij, deze (achterlijke) regel geldt echt niet overal, menigeen is er zeer verbaasd over als ik het vertel.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Beleid Woonbedrijf Eindhoven

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Junebug schreef: En geloof mij, deze (achterlijke) regel geldt echt niet overal, menigeen is er zeer verbaasd over als ik het vertel.
Zal mischien niet overal zijn maar ken niet anders dan die regel, vroeger ging het hier nog met de duur van inschrijving, wie het langste stond ingeschreven kreeg als eerste een woning aangeboden maar dat is al meer dan 15 jaar niet meer zo hier.

Marcel Poirters
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2012 09:32

Re: Beleid Woonbedrijf Eindhoven

Ongelezen bericht door Marcel Poirters »

Naar aanleiding van een aantal vragen / opmerkingen op dit forum staat hieronder het beleid rondom dit onderwerp van Woonbedrijf toegelicht.

Beleid Woonbedrijf

De inschrijftijd komt bij Woonbedrijf te vervallen op het moment dat de woningzoekende heeft kunnen voorzien in of is verhuisd naar zelfstandige woonruimte (een woning met een eigen keuken, douche en toilet), voor onbepaalde tijd. De gedachte is dat een woningzoekende op dat moment geholpen is met andere woonruimte. Bijkomend voordeel is dat hiermee de gemiddelde duur van de inschrijftijd voor woningzoekenden minder wordt waardoor woningzoekenden eerder voor een andere woning in aanmerking komen.

Als de inschrijftijd is vervallen, dan gaat de woningzoekende weer opnieuw inschrijftijd opbouwen vanaf het moment dat de verhuizing bij Woonbedrijf is gemeld.

Als er sprake is van een verhuizing naar een onzelfstandige woonruimte of een contract met een tijdelijk karakter, dan heeft de woningzoekende de mogelijkheid om herstel van de inschrijftijd aan te vragen. Deze aanvraag wordt dan beoordeeld of deze voldoet aan de voorwaarden (onzelfstandige woonruimte of tijdelijke karakter) om de inschrijftijd weer te herstellen.

Onze spelregels staan duidelijk vermeld op onze website http://www.woonbedrijf.com/Spelregels-o ... gzoekende/. Hierbij is het nog goed om te vermelden dat wij van onze woningzoekenden verwachten dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor het bijhouden van de inschrijfgegevens.

Marcel Poirters
Districtcoordinator Woonbedrijf

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Beleid Woonbedrijf Eindhoven

Ongelezen bericht door Jolijn »

De gedachte is dat een woningzoekende op dat moment geholpen is met andere woonruimte. Bijkomend voordeel is dat hiermee de gemiddelde duur van de inschrijftijd voor woningzoekenden minder wordt waardoor woningzoekenden eerder voor een andere woning in aanmerking komen.
Ook degenen die zelf (zolang dan maar) andere woonruimte hebben gevonden, willen nog steeds woningzoekenden zijn bij Woonbedrijf Eindhoven.
Voor hen wordt de inschrijftijd juist weer langer.

TS, Ik begrijp dat het in jou situatie van belang is, dat je woonruimte tijdelijk is.

Evalynn
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2012 15:52

Re: Beleid Woonbedrijf Eindhoven

Ongelezen bericht door Evalynn »

Marcel Poirters schreef:
Als er sprake is van een verhuizing naar een onzelfstandige woonruimte of een contract met een tijdelijk karakter, dan heeft de woningzoekende de mogelijkheid om herstel van de inschrijftijd aan te vragen. Deze aanvraag wordt dan beoordeeld of deze voldoet aan de voorwaarden (onzelfstandige woonruimte of tijdelijke karakter) om de inschrijftijd weer te herstellen.
Klinkt allemaal leuk en aardig, maar in de praktijk valt dit overigens vies tegen. Zo is mijn vriend al weken bezig om de inschrijftijd waar hij recht op heeft - hij woont aantoonbaar onzelfstandig - terug te krijgen.
Er is hem meerdere malen, zowel telefonisch als per e-mail aangegeven dat hij zelf zijn adresgegevens moest wijzigen voordat het verzoek herstel inschrijftijd in behandeling genomen kon worden. Na dit gedaan te hebben is zijn inschrijftijd veranderd naar de dag van deze wijziging. Nu zijn we inmiddels al weer een paar weken verder, onze inschrijftijd is nog niet herstelt, met als gevolg dat alle woningen waar wij op hebben gereageerd definitief zijn afgewezen omdat wij geen inschrijftijd meer hebben. Dit terwijl wij, met onze inschrijftijd, een goede kans hadden gemaakt om een van deze woningen toegewezen te krijgen.

We worden overal van het kastje naar de muur gestuurd, het is een groot (onbeschoft) zooitje. Zo hebben wij vorige week per e-mail een verzoek ontvangen geen contact meer op te nemen met de klantenservice en niet meer 'heen en weer te mailen' (overigens door dezelfde medewerker die ons eerder privacy gevoelige informatie van een heel ander persoon via de e-mail heeft toegezonden).

Uiteindelijk hebben wij eind vorige week te horen gekregen dat we waarschijnlijk aankomende donderdag onze inschrijftijd terug zullen krijgen, maar daar krijgen we de woningen waar wij op gereageerd hebben en die door verval van inschrijftijd definitief afgewezen zijn, niet mee terug.
Als wij zoals beloofd donderdag onze inschrijftijd niet netjes terug krijgen ga ik onderzoeken welke verdere stappen er genomen kunnen worden. Ik ben er nu zo langzamerhand wel een beetje klaar mee.

RedShy
Berichten: 156
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:47

Re: Beleid Woonbedrijf Eindhoven

Ongelezen bericht door RedShy »

Marcel, door één van uw collega’s ben ik onbeschoft te woord gestaan. Ik zal zijn naam niet noemen maar deze meneer kon er niet mee overweg dat ik door bleef vragen en niet akkoord ging met zijn 1e uitleg.

Ik ben zelf helemaal klaar met Woonbedrijf. Ik ben mijn jarenlang inschrijftijd kwijt, woonde aantoonbaar onzelfstandig maar het liep allemaal op niets uit.

Van de regeling die Woonbedrijf hanteert is hier in de regio Eindhoven niets bekend. Ik vind het een absurde regel. Ik zelf heb ook ervaring met Aert Swaens (Veldhoven) en Woningbelang (Valkenswaard) en ik weet van hen in elk geval dat ze die regel niet hanteren en door hen werd zelfs verbaas gereageerd op het beleid van Woonbedrijf.

Tevens heeft Woonbedrijf hun algemene voorwaarden aangepast rond augustus 2011, hier heb ik bewijs van.

De manier waarop ik door Woonbedrijf te woord ben gestaan, de onterechte toezeggingen, het niet opvolgen van hun eigen regels … het heeft er toe geleid dat ik niets meer met Woonbedrijf te maken wil hebben. Ik heb gelukkig ook inschrijfjaren bij andere woningstichtingen.

Gesloten