Boete voor vroegtijdige contractbeëindiging makelaar, mag dit?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
expatnl
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jun 2021 10:47

Boete voor vroegtijdige contractbeëindiging makelaar, mag dit?

Ongelezen bericht door expatnl »

Hallo allemaal, allereerst excuses voor mijn slechte Nederlands. Korte samenvatting van mijn zaak: ik heb een contract afgesloten met een makelaar in Den Haag. Duur van het contract was voor een jaar, maar door enkele uitzonderlijke omstandigheden moest ik eerder vertrekken. De makelaar accepteerde de voortijdige beëindiging en liet me weten dat er een boete van 750 euro zou zijn en dat ik zou moeten betalen totdat een geschikte nieuwe huurder was gevonden. Ik heb de huur nog twee maanden betaald totdat er een nieuwe huurder introk. Ik heb de boete van 750 euro echter niet betaald, omdat ik wat onderzoek heb gedaan en denk dat het illegaal is om mij hiervoor in rekening te brengen. De makelaar zal mijn aanbetaling echter niet terugbetalen omdat ze beweren dat de boete eerst moet worden betaald of ze houden deze in van het aanbetalingsbedrag. het zou geweldig zijn als ik wat advies zou kunnen krijgen over hoe hiermee om te gaan. Houd er rekening mee dat de eindinspectie heeft plaatsgevonden en dat alles in orde is bevonden. Heel erg bedankt.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Boete voor vroegtijdige contractbeëindiging makelaar, mag dit?

Ongelezen bericht door Jablan »

Hier al een eerste aanzet Flinck Advocaten geeft aan, dat een boetebeding niet altijd rechtsgeldig is. Daarom een paar vragen:
- wat staat er in de huurovereenkomst over voortijdige opzegging?
- heb je ook getekend voor het boetebeding?

expatnl
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jun 2021 10:47

Re: Boete voor vroegtijdige contractbeëindiging makelaar, mag dit?

Ongelezen bericht door expatnl »

In het contract zelf staat dat tussentijdse opzegging niet is toegestaan. Toen ik de agent echter op de hoogte bracht dat ik het contract wilde beëindigen, stuurden ze me een allonge die ik ondertekende en ze accepteerden. Er is geen verwijzing in dat document van een boete, hoewel de boete werd aangegeven in de e-mail die ze naar mij hebben gestuurd.

Ik hoop dat dit logisch is :)

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boete voor vroegtijdige contractbeëindiging makelaar, mag dit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat staat er dan in die aanvullende overeenkomst?

expatnl
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jun 2021 10:47

Re: Boete voor vroegtijdige contractbeëindiging makelaar, mag dit?

Ongelezen bericht door expatnl »

Het is slechts een opzegging met mijn persoonlijke gegevens. Gewoon een formaliteit denk ik, maar het bevat geen enkele verwijzing naar de boete.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boete voor vroegtijdige contractbeëindiging makelaar, mag dit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ik neem aan dat die “boete” lager zal zijn dan de huur van de resterende maanden, min de periode van de nieuwe huurder, dat u daar niet meer woont.

U had tenslotte een huurcontract voor een jaar.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Boete voor vroegtijdige contractbeëindiging makelaar, mag dit?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Het hangt af wat in je contact staat en het precieze situatie.

Mijn advies is om contact op te nemen met je rechtsbijstandverzekering of met https://www.juridischloket.nl/ .

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Boete voor vroegtijdige contractbeëindiging makelaar, mag dit?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

het is vrij simpel, als u een tijdelijk kontrakt had en daar staat geen opzegtermijn in dan hoeft u helemaal niets te betalen, zelfs niet de huur voor de paar maanden dat de woning leegstond, de opzegtermijn is in dat geval de termijn waarvoor u huur betaald, meestal gaat dit per maand, in de nieuwe wet is dit opgenomen en de wet gaat altijd voor welke voorwaarden ook....

als u een opzegtermij had afgesproken in het kontrakt van een maand hoeft u dus slechts 1 maand huur af te dragen, anders is het als de huur bijvoorbeeld per drie maanden werd betaald dan is de opzegtermijn ook drie maanden wettelijk gezien....

wijs de verhuurder of bemiddelaar op de nederlandse wet hieromtrent en eis uw geld terug van de maanden huur die u onterecht heeft betaald evenals uw borg, meld hem tevens dat u hem hiervoor 15 dagen de tijd geeft en als hij hieraan niet voldoet u een deurwaarder de vordering zult laten innen....

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... gen-woning

Gesloten