LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Borg studentenkamer Curaçao niet terug

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Lisavz
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 apr 2017 15:06

Borg studentenkamer Curaçao niet terug

Ongelezen bericht door Lisavz »

Afgelopen jaar heb ik een half jaar stage gelopen op Curaçao. Voordat ik naar Curaçao ging heb ik mijn eerste maand huur + de borg overgemaakt naar de eigenaren van het appartementencomplex waar ik heb gewoond.
Inmiddels ben ik 3 maanden terug en heb ik mijn borg nog steeds niet ontvangen. Ik heb twee weken nadat ik terug was een borgafrekening ontvangen waarin wordt aangegeven dat ik inderdaad recht heb op mijn borg.
Daarna heb ik alsmaar loze beloftes gekregen dat de borg komende week wordt overgemaakt of smoesjes dat het niet aan hen ligt maar dat ze wachten op geld van anderen voordat ze de borg over kunnen maken.
Het contact verloopt voornamelijk via Whatsapp maar wordt er sinds een tijdje niet meer gereageerd op mijn berichten. Op mijn laatste 4 berichten is geen antwoord gegeven. Als ik bel wordt er niet opgenomen en ook op mijn mailtjes krijg ik geen reactie.

Heeft er iemand tips? Wat kan ik doen om mijn borg terug te krijgen?
Mijn rechtsbijstand verzekering is helaas alleen voor NL en niet Curaçao en aangifte doen kan (zover ik weet) alleen op Curaçao zelf en niet in NL.
Misschien handig om te weten, de eigenaren zijn woonachtig in NL.

stofzuigertje

Re: Borg studentenkamer Curaçao niet terug

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Helaas, maar ook hier in NL komt dit vaker voor.
Een rechtszaak is duur en het bedrag relatief klein.
Het beste is volgende keer de laatste maand minder te betalen en verrekenen met openstaande borgsom.

Dan hoef je niet te wachten en alleen bij schade moet je nabetaling doen.
Ik weet niet of het daar Nederlandse recht geld of andere regels... maar gezien het gemiddelde inkomen daar, jammer dat je de laatste maand het niet hebt verrekend.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Borg studentenkamer Curaçao niet terug

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

schakel een deurwaarder in, deze gaat achter je geld aan en brengt het eventueel voor de rechter, nu ze aangegeven hebben dat je recht op teruggave hebt is dit feitelijk gezien een simpele zaak.

voor je dit doet, schrijf een brief, aangetekend en stel ze hierin in de gelegenheid binnen 14 dagen te betalen, zoniet, dan de deurwaarder erop...

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Borg studentenkamer Curaçao niet terug

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:schakel een deurwaarder in, deze gaat achter je geld aan en brengt het eventueel voor de rechter, nu ze aangegeven hebben dat je recht op teruggave hebt is dit feitelijk gezien een simpele zaak.
Je hebt hopelijk wel gelezen dat dit op Curaçao is...?

stofzuigertje

Re: Borg studentenkamer Curaçao niet terug

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Voor bedragen onder de €1000,- zijn de kosten vaak erg hoog en als er geen geld is kost het meer dan het opleverde.

In Nederland krijg ik nog vele bedragen ver onder deze €1000,- die ik als oninbaar laat zitten.
Elders nog moeilijker.
Maar daarom verrekenen de meeste huurders hun borg + maand vooruit de laatste maanden zodat ze niets terug hoeven en alleen bij schade nog bij moeten betalen.

Ook bij auto verhuurders moet je soms 14 dagen of langer op geld terug borgsom wachten, en na niet betalen heb ik er ooit een in beslag moeten laten nemen omdat na 6 weken ik nog steeds niets had.
Dit was NL dus hoe het daar gaat....?

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Borg studentenkamer Curaçao niet terug

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Hoe hoog is de borg?
en de afschrift die je hebt waar op staat dat je de borg terug zou krijgen is die ook getekend?
je kan altijd kijken voor een advocaat of deurwaarder in Curaçao en die inschakelen maar hier zullen ook wel flinke kosten aanzitten.

DejongBob
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mei 2017 13:18

Re: Borg studentenkamer Curaçao niet terug

Ongelezen bericht door DejongBob »

Erg vervelende situatie! Dit lijkt me een lastige kwestie om op te lossen. En zoals hierboven ook al gereageerd is, als de borg som relatief laag is, dan kost het je waarschijnlijk meer dan dat je eruit krijgt.
Echter schrijf je wel dat ze wonen in Nederland. Dus indien je hun adres gegevens weet zou je kunnen overwegen om langs te gaan zodat je hopelijk mondeling af kan stemmen om je geld terug te krijgen.

Gesloten