LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brandveiligheid in flat

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
snah441
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 aug 2010 14:36

Brandveiligheid in flat

Ongelezen bericht door snah441 »

Hallo ,
Ik woon in een appartementencomplex van een woningbouwvereniging . Nu erger ik mij aan buren die hun berging niet gebruiken om hun fiets / brommer in te plaatsen maar zij zetten deze in de centrale hal , wat volgens het huurcontract niet mag .
Er staan 12 fietsen , 3 brommers 1 kinderwagen en soms zelfs een moter . Na de flatbranden op nieuwjaarsdag voel ik mij niet veilig meer al kan ik wel via de brandtrap vluchten echter vele bewoners kunnen alleen vluchten via de centrale hal .
De overtreders hierop aanspreken helpt niet want zij zeggen dan dat anderen het ook doen .
Voorgaande jaren was dit probleem minder maar wel de wbv. geinformeerd . Deze sturen dan zo'n centrale brief dat het niet mag , en de problemen bleven .

Welnu afgelopen november weer zo'n brief gekregen en ik heb daarna iedere maand ze een email gestuurd dat er nog niets veranderd was . Verleden week voor het eerst een reactie , MIJN KLACHT WAS AFGEHANDELD !!!!! . Dus weer een mail gestuurd wat zij hiermee bedoelen , gaan ze nu wel of niet iets doen ? Hun reactie , mijn email is automatisch verwijderd !!!!!

Daarom gisterenavond een email gestuurd naar de lokale brandweer , of zij een inspectie willen uitvoeren , mij een verslag willen geven en als zij ook vinden dat het niet mag , gezien de brandveiligheid en een vrije toegang , de wbv. dwingen om actie te ondernemen zodat de centrale hal leeg wordt en leeg blijft .

Nog geen reactie van de brandweer , wat kan ik nog meer doen ?
Mvg
Hans

sake1987

Re: Brandveiligheid in flat

Ongelezen bericht door sake1987 »

Melding naar de plaatselijke brandweer ?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Brandveiligheid in flat

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Niet veel. Mensen aanspreken op hun gedrag is in deze situatie slechts beperkt mogelijk.

Er kunnen al snel conflicten ontstaan waar veel mensen dicht op elkaar wonen.

Je kan nog naar de klachtencommissie van de verhuurder maar dan heb je het wel gehad. De klachtencommissie zal waarschijnlijk het advies geven om het probleem breed te blijven melden bij de verhuurder. Verspilde moeite dus.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Brandveiligheid in flat

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gewoon simpel zijn en alles netjes buiten zetten. Als dat elke keer gebeurt, dan worden ze het vanzelf zat. En als ze u erop aanspreken, dan zegt u dat u van de woningbouwvereniging bent en dat de hal vrij moet blijven.

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Brandveiligheid in flat

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Briefje erop hangen met de tekst: Gratis meenemen :mrgreen:

snah441
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 aug 2010 14:36

Re: Brandveiligheid in flat

Ongelezen bericht door snah441 »

Wel graag serieuze reacties .
Ik mag wettelijk gezien niet aan andermans spullen komen .

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Brandveiligheid in flat

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De woningcorporatie blijven stalken. Per mail én telefoon. Doe er in de mail foto's bij.

Zij moeten hier op handhaven. Punt.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Brandveiligheid in flat

Ongelezen bericht door Nijogeth »

snah441 schreef:
16 jun 2020 20:27
Wel graag serieuze reacties .
Ik mag wettelijk gezien niet aan andermans spullen komen .
Ja, maar als dat er wettelijk ook niet mag staan, zijn het geen mensen die er problemen mee hebben de wet te breken. Anders doe voor de gein bij iedereen een brief in de bus met de mededeling (zogenaamd vanuit de woningbouw) dat binnenkort wekelijks het gebouw wordt gecontroleerd en dat alle spullen in de hal worden meegenomen als zijnde afval, aangezien de hal leeg moet blijven.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Brandveiligheid in flat

Ongelezen bericht door sylvesterb »

snah441 schreef:
16 jun 2020 19:56
Daarom gisterenavond een email gestuurd naar de lokale brandweer.
Nog geen reactie van de brandweer , wat kan ik nog meer doen ?
Wat geduld hebben, ze zullen vast nog wel reageren en dan heb je het antwoord of het mag en of je zorgen over brandveiligheid terecht zijn. Een fiets zelf is natuurlijk niet brandgevaarlijk.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Brandveiligheid in flat

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Brommer brand wel maar een fiets blokkeerde de uitgang als er rook staat en je loopt dan vast.

Buitenzetten in de nacht en dat wekelijks herhalen, En brieven ophangen dat je niets mag plaatsen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Brandveiligheid in flat

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De Woonbond geeft deze info:
https://www.woonbond.nl/vraagbaak/wat-k ... en-galerij

Bij u gaat het om de centrale hal maar dat is ongeveer hetzelfde probleem.
Hangt er wel een verbodsbord?

sake1987

Re: Brandveiligheid in flat

Ongelezen bericht door sake1987 »

sake1987 schreef:
16 jun 2020 20:00
Melding naar de plaatselijke brandweer ?
De enige weg is hierboven je al geadviseerd.
Je eerste weg is een klacht indienen bij de woningbouw, zij moeten een verbod handhaven.
Tweede is de melding bij de brandweer, zij hebben mensen die gebouwen op brand veiligheid controleren en handhavend kunnen optreden richting de woningbouw.
De rest van de bovengenoemde tips maken jou alleen maar zeer ongeliefd.

sake1987

Re: Brandveiligheid in flat

Ongelezen bericht door sake1987 »

sake1987 schreef:
16 jun 2020 20:00
Melding naar de plaatselijke brandweer ?
De enige weg is hierboven je al geadviseerd.
Je eerste weg is een klacht indienen bij de woningbouw, zij moeten een verbod handhaven.
Tweede is de melding bij de brandweer, zij hebben mensen die gebouwen op brand veiligheid controleren en handhavend kunnen optreden richting de woningbouw.
De rest van de bovengenoemde tips maken jou alleen maar zeer ongeliefd.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Brandveiligheid in flat

Ongelezen bericht door omega19 »

Ik kan je helaas uit eigen ervaring zeggen dat na een fikse flatbrand alles anders wordt. Echter daar ben je niet mee geholpen, maar de zorgeloosheid waarmee centrale hallen en vluchtwegen worden volgeplempt met brandbare materialen is inderdaad zorgwekkend.

De WBV is als eerste aan zet. Nu dring je niet tot hun door, maar misschien moet je kijken of je iets samen kunt organiseren met andere bewoners. Er zullen toch wel buren zijn die zoch ook aan de gang van zaken ergeren.

Hte beste is om fysiek onmogelijk te maken dat er scooters en motors in de hal staan, maar ik weet natuurlijk niet of dat wel mogelijk is bij jullie.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Brandveiligheid in flat

Ongelezen bericht door Moneyman »

sake1987 schreef:
17 jun 2020 07:40
Je eerste weg is een klacht indienen bij de woningbouw, zij moeten een verbod handhaven.
Tweede is de melding bij de brandweer, zij hebben mensen die gebouwen op brand veiligheid controleren en handhavend kunnen optreden richting de woningbouw.
Ik zou bij stap 1 nog verder gaan en de woningbouw in gebreke stellen. Zij laten immers na jou het ongestoorde en veilige huurgenot te verschaffen. Een ingebrekestelling, gericht aan de directie en met daarin opgenomen je eerdere acties, maakt meer indruk dan de zoveelste melding/ klacht.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Brandveiligheid in flat

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een oud bankstel was ook in 't nieuws... en dat lijkt hier ook mogelijk dus vraag meerdere bewoners die jou steunen.

De hal moet vrij blijven om snel 't gebouw te verlaten en als we allemaal dit gaan doen komt niemand er meer doorheen.

Als de Woningbouw of Brandweer niet waarschuwde maar verwijderde en afvoerde mogen ze tegen betaling deze weer terug halen.
Gewoon inladen en afvoeren en bij niet reageren na 14 verkopen of weg gooien.

Een flinke groep en geen leider benoemen en als groep deze Aso bewoners benaderen.....
Ook zal de woningbouw een groep eerder serieus nemen dan 1 persoon.
De brand in de flat waarbij enkele door rook omkwamen?
Dat verhaal kan vrijwel iedereen nog vaag herinneren en dan steunen ze jou wel.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Brandveiligheid in flat

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Flatverhuurders mogen zich wel wat pro-actiever opstellen als het gaat om het vrijhouden van vluchtwegen:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b57c7cc0/

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Brandveiligheid in flat

Ongelezen bericht door witte angora »

Het punt is natuurlijk: wat kun je er zelf aan doen, en wat kan een wbv er aan doen. Sommige mensen zijn nu eenmaal bijzonder hardleers. Daar doe je niks aan, en daar veranderd een wbv ook weinig aan. Ze kunnen het gesprek aangaan, maar machtsmiddelen zijn er niet. Er staat bij mijn weten geen sanctie op het verbod dingen in de centrale hal te stallen.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Brandveiligheid in flat

Ongelezen bericht door Erthanax »

De wbv kan volgens mij wel optreden. Bijvoorbeeld na aankondiging, met een termijn van bv twee weken, de spullen afvoeren en opslaan. De eigenaar van fiets, brommer of kinderwagen kan hem zelf ophalen. Natuurlijk wel nadat hij/zij heeft aangetoond de eigenaar te zijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Brandveiligheid in flat

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Omdat elke dag er brand zou kunnen komen is gelijk weghalen toegestaan.

Gewoon weghalen en dan is veel gezeur over bewijzen voor terug halen.
Eerst zullen ze bij de Politie aangifte doen, en week later briefje hangen dat bij niet ophalen alles vernietigd word.....
Dan schrikken ze en doen ze het nooit meer.....

Met een verhuizing een uurtje of twee kan maar niet dag in dag uit dit doen.

Gesloten