LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buren overlast

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
wolferl
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 jul 2005 11:51

Buren overlast

Ongelezen bericht door wolferl »

Het verhaal.

Wij wonen in een portiekwoning, met 10 jongeren (tot je 25e kan je er in komen).

Ik woon er nu al 4 jaar, sinds mijn 24e, en ben nu de langstzittend daar. De eerste 2.5 jaar was echt normaal, gezellig, geen overlast en vooral schoon. Maar ze hebben er sinds anderhalf jaar een persoon ingestopt die echt elke dag wel wat heeft.

Er komen vooral 's Nachts drugsdealer en verslaafden naar dat hok. En vooral de laatste 3 maanden is het ernstig. De politie staat hier wekelijks voor de deur, met gemiddeld 6 auto's. De recherche is vaak hier. De laatste 3 keer deze maand, dat de politie voor de deur stond, was omdat er iemand zijn polsen en ook zijn pezen had doorgesneden, haar in elkaar had geslagen, en zelf de boel in de brand willen steken. De laatste 2 keer heeft de politie met 8 man de voordeur van hen moeten intrappen, gevolg, nieuwe deur en die nieuwe is ook weer verleden week door de politie ingetrapt, dus ook kapot. Alle ramen zijn ingeslagen, er komt een vuilnisbelt geur uit die woning, dat is niet te harden. Aangezien wij gezamenlijk gebruik maken van de was en droog voorzieningen, moeten we echt constant bij onze spullen blijven, want alles word, of gejat, of gewoon in de kliko gegooid. Gister kon ik mijn schone was uit de container vissen.

Er ligt een berg vuilnis op hun balkon, ongedierte krioelt er. De politie zegt niet veel te kunnen doen. We moeten bij de woningbouw zijn. Daar hebben wij met verschillende bewoners al klachten ingediend, maar er word helemaal niets aangedaan. De huismeester is ook heel laks, en legt klachten makkelijk naast zich neer. Het word van kwaad tot erger. Vandaag of morgen brand het hele gebouw af, deze figuren zijn knettergek. Maar de woningbouw weet van de klachten, en doen hun best om ze te begeleiden.

Sinds een week overnachten er ook zwervers, ja zwervers, in het appartement. De stank is nog erger, en er word zelfs gepist in de aankomst hal. Ook zijn er wildvreemde vieze kerels die hun kleren wassen in onze wasmachines. Nu weet ik wel dat het schoon eruit komt, maar het idee alleen is erbarmelijk. Verhuizen is geen optie, omdat de woningnood enorm is hier (waar niet).

Klagen heeft geen zin, want bij de woningbouw doen ze net of hun neus bloed.

Ik ben dus best boos, omdat ik een jaar geleden mijn huur 2 maanden niet had betaald, dat was een misverstand in een communicatie. Maar ze stonden toen wel bij mij aan de deur, ze waren van plan om te ontruimen bij mij. Terwijl ik, als goed geaarde burger, alles netjes betaal, nooit overlast veroorzaak, altijd goed met mijn buren omgaat, het gebouw netjes schoonmaak, er bijna word uitgezet. Mogen hun al anderhalf jaar de boel lopen verzwijnen, en terroriseren.

De wereld op z'n kop.

Incasso_deskundige
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:05

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Incasso_deskundige »

Ik zou telkens van elke overlast schriftelijke mededeling doen aan de verhuurder en aangeven dat jij in je woongenot wordt geschaad. Maak bijvoorbeeld ook foto's van de politie e.d. als die weer op de stoep staan als bewijs daarvan. Probeer ook andere huurders dit te laten doen, zodat er een dossier van de overlast kan worden opgebouwd dat eventueel tot ontruiming van die persoon zou kunnen leiden. De feiten moeten daarvoorg natuurlijk wel ernstig genoeg zijn.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door crazyme »

Wat incassodeskundige zegt met als toevoeging dat je bij een ernstig verzuim van de verhuurder om actie te ondernemen je de huurbetaling mag staken.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Toch een dossier opbouwen, of je nu denkt dat het zin heeft of niet. Wij zijn al 2 jaar bezig en pas sinds een maandje ongeveer wordt er actie ondernomen tegen onze overlast gevende buren. Schrijf alles op, maak opnamen, bel desnoods 10 keer per dag de politie.
Ik vind het echt heel erg voor jullie en wilde dat ik een betere raad kon geven maar helaas betekent 'huurbescherming' in Nederland tegenwoordig dat de aso's worden 'beschermd' tegen de normale mensen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door ciske »

Incasso_deskundige schreef:Ik zou telkens van elke overlast schriftelijke mededeling doen aan de verhuurder en aangeven dat jij in je woongenot wordt geschaad. Maak bijvoorbeeld ook foto's van de politie e.d. als die weer op de stoep staan als bewijs daarvan. Probeer ook andere huurders dit te laten doen, zodat er een dossier van de overlast kan worden opgebouwd dat eventueel tot ontruiming van die persoon zou kunnen leiden. De feiten moeten daarvoorg natuurlijk wel ernstig genoeg zijn.

Mee eens, het is toch belachelijk dat een woning stichting niks kan doen.
Bel ze elke dag tot het ze de strot uit komt.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Een woningstichting KAN wel iets doen maar ze WILLEN meestal niks doen. Een uitzetprocedure kost tijd en geld en ze moeten een ander huis regelen voor die figuren. Terwijl die in dat nieuwe huis natuurlijk gewoon doorgaan. Dus een woningbouwvereniging probeert alles net zo lang te traineren tot de gewone mensen het opgeven en gaan verhuizen.
Bij mij en mijn buurvrouw idem. Een andere klager en ik hebben al een aanbod gekregen voor een ander huis!
Belachelijk.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door ciske »

Een andere klager en ik hebben al een aanbod gekregen voor een ander huis!
Die had ik met beide handen aangegrepen, dan maar wijken voor een zooi ellende.

LadySwitch
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mei 2012 14:50

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door LadySwitch »

Wanneer de verhuurder niks kan/wil doen (laten we even in het midden) kun je altijd naar de huurcommissie gaan. Zij kunnen wellicht de verhuurder bewegen actie te ondernemen. Eventueel kan dit leiden tot huurverlaging voor u in verband met vermindering van uw woongenot. Overlast is een gebrek dat door de verhuurder in beginsel zou moeten worden verholpen. U kunt de verhuurder in gebreke stellen en vorderen dat hij/zij binnen een bepaald (redelijk) termijn actie moet ondernemen. Doet hij/zij dit niet dan is de verhuurder in verzuim en kunt u verdere stappen ondernemen...

De adviezen hierboven zou ik zeker meenemen. Vooral het maken van een 'dossier' is altijd verstandig. Ook al is het maar in de vorm van een simpel schriftje waarin u de tijdstippen en de vorm van het overlast noteert. Foto's maken is ook altijd een goed plan.

Om een beeld te krijgen: gaat het hier om particuliere huur of om huur via een woningstichting?

Heel veel succes ermee!

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Let op: ik hield ook gewoon een lijstje bij en mailde alles naar de woningstichting. Vorige week echter bleek dat als je echt een dossier wilt bouwen, dat alleen kan als alle meldingen via het officiele klachtenformulier ingeleverd worden. Dat formulier moet je downloaden, invullen en per post versturen. Ik heb dus 20 formulieren zitten invullen, want op elk formulier kan je maar 4 klachten kwijt. De formulieren heb ik na ze gepost te hebben ook als pdf aan ze verzonden.
Dus kijk even of zoiets bij jouw wbv ook het geval is want anders hebben ze weer een reden om niks te doen.

wolferl
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 jul 2005 11:51

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door wolferl »

De verhuurder reageert:

U ervaart overlast, wat kunt u doen?
Wacht niet te lang met uw klachten, spreek uw buren gelijk aan.
Ze doen nooit open, zijn alleen 's Nachts bezig.
Ga niet praten als u erg boos bent.
Ik ben altijd boos, dus ik kan niet praten? volgens de verhuurder niet dus.
Als u aanbelt, vraag eerst of ze tijd hebben om met u te praten. Maak een
afspraak als het niet uitkomt.
Haha, die is grappig. Ik hoop dat men weet wat Heroïne gebruikers betekent? Die zijn niet aanspreekbaar. En aanbellen heeft geen zin, want al hun 'vrienden' schoppen de portiekdeur in. Om 2 uur 's Nachts hoor je constant zulke harde trappen, dat de deur wel open gaat.
Leg zo duidelijk mogelijk uit waarvan en wanneer u overlast ervaart.
Heeft geen zin, nogmaals, overdag niet aanspreekbaar. En 's Nachts stijf van de drugs.
Klaag niet alleen, denk ook mee, zoek samen naar oplossingen.
Ik heb een prima oplossing. Hun eruit of ik eruit.
Vraag ook of uw buren wel eens last van u hebben.
Ja dat moet niet gekker worden. Ik ben zo'n beetje brave henkie.
Stop het gesprek als er ruzie ontstaat, ruzie maakt het alleen maar erger.
Als er voor hun alleen al, elke week een ambulance voor de deur staat met 8 politiewagens, ga ik geen ruzie lopen maken. Ben soms gek, maar niet achterlijk.
Blijf redelijk en stel geen eisen; overleg met elkaar.
Geen commentaar.
Probeer afspraken te maken waar beide partijen zich prettig bij voelen.
Zinloos.

Dit is zo'n beetje wat ze melden. Overigens hebben ze (onbekende gasten) van 7 uur 's Avonds tot 3 uur net tegen de voordeur lopen trappen. Ik ga gewoon mijn huur twee keer niet betalen. Ik hou het wel apart, voor het geval dat. Moet je kijken, staan ze in september aan de deur, deden ze verleden jaar ook.

En ik heb met 5 verschillende bewoners gepraat, ieder hebben we apart klachten ingediend, en ook bij de politie. Maar we zijn nu een klein jaar verder en er is nog niets gebeurd. Afgezien van wat hun allemaal uitspoken.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Het is net een soap, met die vreselijke teksten van de woningbouw. Ik bewonder je, dat je je geduld nog niet helemaal verloren hebt. Verder wens ik je veel sterkte en kijk nog even of je ook speciale formulieren in moet vullen voor ze iets gaan doen!

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ik ga gewoon mijn huur twee keer niet betalen. Ik hou het wel apart, voor het geval dat. Moet je kijken, staan ze in september aan de deur, deden ze verleden jaar ook.
Wat je dan in ieder geval moet doen, is een aangetekende brief naar de woningbouw sturen en daarin vermelden wat de reden is van je inhouding van de huur. Je wilt immers, mocht dit escaleren, niet als een wanbetaler te boek staan, maar dat een rechter of wie dan ook kan zien dat je niet onwelwillend bent om te betalen, maar dat er een ernstig geschil aan je inhouding ten grondslag ligt.

Zoveel als mogelijk met feiten en aangiften omkleden welke overlast je ervaart, en dat je hierdoor niet het ongestoorde woongenot hebt wat je mag verwachten in de woning. De verhuurder dien je hiervoor in jouw brief expliciet aansprakelijk te stellen.

Je kunt bestens ook aangeven dat je, niet onwelwillend bent en weer de normale huur zult betalen zodra de woningbouw haar verplichtingen is nagekomen en je een normaal woongenot hebt

wolferl
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 jul 2005 11:51

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door wolferl »

Soms lossen problemen vanzelf op.

Die gozer die de meeste overlast veroorzaakte, schijnt dus vast te zitten voor een paar jaar. En zij houdt zich erg gedeisd. Stilte voor de storm?

Mar v.d. Berg
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:20

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Mar v.d. Berg »

Dit kan je als volgt aanpakken:
Neem een schriftje en noteer iedere keer als je overlast ondervindt:
Datum, tijd, soort overlast.
Meldt de overlast direct op het moment aan de politie (bel hiervoor niet naar 112 maar naar het nummer van de meldkamer van de politie in jouw woonplaats).
Noteer welke actie je hebt ondernomen (bijvoorbeeld "politie gebeld" of "bij de buren aangebeld") en noteer tot slot het effect van je actie, en ook de eindtijd van de overlast. Schrijf geen hele verhalen op, maar noteer in één of twee woorden.

Zo ontstaat een mooi overzicht waarmee je naar de verhuurder gaat.
Doe dit niet met een kwaje kop aan de balie, maar maak een afspraak met een woningopzichter, een consulent, of hoe zo'n persoon bij jouw verhuurder ook maar heten mag. Bereid je goed voor op dit gesprek.
Lees thuis jouw huurcontract en leg de medewerker uit dat je in jouw huurcontract hebt gelezen dat je geen overlast mag geven aan de andere bewoners. Vraag wat de verhuurder zou doen in het geval je wel overlast zou veroorzaken, en er telkens klachten over jou zouden komen.
Als je op deze vraag antwoord hebt gekregen, leg je een fotokopie van jouw klachtenoverzicht op tafel en vraag je de verhuurder of hij a.j.b. wil optreden naar deze aso. Vraag concreet welke actie de verhuurder gaat ondernemen, op welke termijn, en noteer dit met tijd en datum, terwijl je nog bij de verhuurder aan tafel zit.
Laat je niet afschepen met buurtbemiddeling. Zodra de politie eraan te pas gekomen is, hoef je niet in te gaan op buurtbemiddeling. En dat is bij jou het geval.
Misschien moet je je bezoekje aan de verhuurder na een paar weken herhalen. Ook kan het zinvol zijn, als je al regelmatig meldingen bij de politie hebt gedaan, eens met je overzicht naar het politiebureau te gaan en aangifte te doen wegens aanhoudende overlast. De politie zal misschien proberen je van je aangifte af te houden, maar wees daar doof voor. Zet door.
Ik heb zo in een jaar tijd de burenoverlast die ik ondervond, totaal zien verdwijnen.
Ik wens je heel veel sterkte!

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Beste Mar, heel aardig, jouw reactie... Maar het komt een beetje als mosterd na de maaltijd. Je kunt beter eerst alle posts goed lezen, dan zul je zien dat A) er al staat wat jij zegt en B) dat ik nog meldt dat 'een schriftje' niet altijd als echt bewijs wordt gezien.
Ik ben wel blij om te lezen dat de overlast bij jou dus over is. Heeft de wbv ze aso's er uit gezet?

lavendel40
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2012 16:25

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door lavendel40 »

wij zijn hier als laatst bij komen wonen.rijtjes huizen,,m,n buurman had al ruzie met de overige mensen was me duidelijk,,wij wilde op de achtergrond blijven,gedurende de tijd werden de schuttingen er uitgetrokken,eten over de schutting gegooit bij de buren,hij werd in m,n voortuin gegooit,krassen op z,n auto,,noem het maar op,nu is hij verhuist van ellende<woningstichting deed niks,wijk agent ook niet!>> nu is het zo begonnen,als er plek voor hun deur is om te parkeren doen ze het liever voor mijn deur,,,ook al is de hele straat leeg,,toch voor mijn deur,,mijn tuin grenst aan een wat bredere poort,wat een doorgang is toch?? nu voetballen ze daar tegen m,n schutting en hangen ze daar met brommers,ik zit er 2 meter vanaf in m,n tuin,,kan er gewoonweg geen gebruik van maken,,laatst vroeg ik vriendelijk aan een jongen van jaar of 14 die al een half uur aan het tippen was met basketbal of hij verderop wilde tippen,<er zijn 4 velden aangelegt rond het huis> kreeg ik een brutaal antwoord trug en het werd 10 maal zo erg,,,en het ergste vind ik dat ze m,n dochter nu treiteren,ze kwam huilend thuis omdat ze met een blaaspijp op op haar gezicht schieten,,toen ben ik naar die ouders gegaan ,maar blijkbaar word er niks aan gedaan,,het ligt ook aan de ouders die laten hun kinderen 6 weken tot vervelends aan toe hangen!!!
en de boel verzieken,,,,ik ga nu genoodzaakt verhuizen,,kost weer handen vol geld,,,omdat niemand iets doet aan laster!!

Advokaatje
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 aug 2012 18:50

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door Advokaatje »

Geachte lezer(s).

Burenoverlast is een moeilijk aspect omdat de mate waarin de overlast plaatsvindt naderhand moeilijk of niet aantoonbaar is dus niet te bewijzen valt.
Het beste is verhuizen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door olaf79 »

Meestal is overlast prima te bewijzen, zeker in een rijtje woningen. Je kunt geluid opnemen, foto's maken etc. Als de politie komt (met de nadruk op als), en inderdaad overlast waarneemt sta je natuurlijk nog sterker.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door ciske »

olaf79 schreef:Meestal is overlast prima te bewijzen, zeker in een rijtje woningen. Je kunt geluid opnemen, foto's maken etc. Als de politie komt (met de nadruk op als), en inderdaad overlast waarneemt sta je natuurlijk nog sterker.

De ervaring van overlast die mensen ondervinden, hoor je vaak dat die wouten niet komen, of pas als het weer rustig is, dan valt er weinig te bewijzen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Buren overlast

Ongelezen bericht door olaf79 »

ciske schreef:
olaf79 schreef:Meestal is overlast prima te bewijzen, zeker in een rijtje woningen. Je kunt geluid opnemen, foto's maken etc. Als de politie komt (met de nadruk op als), en inderdaad overlast waarneemt sta je natuurlijk nog sterker.

De ervaring van overlast die mensen ondervinden, hoor je vaak dat die wouten niet komen, of pas als het weer rustig is, dan valt er weinig te bewijzen.
Als er klachten komen van meerdere buren, als je geluid opnames hebt etc, is er wel bewijs.
De politie komt inderdaad meestal niet, en als ze komen zijn ze vaak te laat.

Gesloten