Buurvrouw klaagt bij huisbaas

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Bammbi
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2023 13:23

Buurvrouw klaagt bij huisbaas

Ongelezen bericht door Bammbi »

Goedemiddag, wij wonen met drie huishoudens op een adres en delen naast de voordeur en de gang een halletje in het souterain. Aan dat halletje grenzen drie slaapkamers. Twee van ons en een van de buurvrouw, die er eerder woonde dan wij. Een van onze kamers is op afstand van de slaapkamer van de buurvrouw. Haar kamer is tegenover onze tweede kamer, eigenlijk een extra kamer, die aanvankelijk regelmatig als logeerkamer door ons werd gebruikt. Nu is mijn zoon door omstandigheden terug naar huis gekomen en slaapt hij er. Buurvrouw heeft nu regelmatig aan de huurbaas gevraagd wanneer mijn zoon gaat vertrekken. Ook onze nieuwe huurbaas stelde die vraag namens haar. Ik vond het tijd de buurvrouw zelf aan te spreken hierover. Wat is de overlast die zij ervaart? Ze verklaarde absoluut geen last te hebben van geluidsoverlast of gedrag. Het was puur het gevoel minder privacy te ervaren vanwege dunne wanden. Ze wil mijn zoon weg hebben uit dat kamertje omdat er nu constant, althans in haar beleving in de kamer tegenover haar iemand is. Wat moet ik hiermee aan? Mijn zoon hoopt zijn leven weer op de rails te krijgen. Hij woont niet voor de lol in een dergelijk klein hok met buren boven hem die hij goed kan horen. Het duurt allemaal langer dan voorzien, maar ik weet niet goed wat we aan moeten met de opmerkingen van mevrouw. Ik heb haar de situatie uitgelegd en benadrukt dat mocht ze aanwijsbaar overlast ervaren, ze bij mijn zoon kan aankloppen ipv naar de huisbaas te gaan. Het is roeien met de riemen, geven en nemen. Hier iemand nog tips of aandachtspunten? Mvg

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Buurvrouw klaagt bij huisbaas

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het is tweeledig. Aan de ene kant wilt u uiteraard uw zoon helpen, maar aan de andere kant zit u ook met voorwaarden aan uw huurcontract en de beschikbare ruimte.
Heeft u vooraf overlegd met de buren dat er tijdelijk iemand komt inwonen? Zo niet kunt u dat aangeven bij de buurvrouw dat u wellicht vooraf even de zaak had moeten bespreken. Dit niet als excuses, maar als lijmpoging.

Zonder in detail te treden kunt u natuurlijk ook bij de buurvrouw aangeven wat het tijdsbestek zal zijn en wat de plannen zijn. Het is inderdaad geven en nemen, maar zonder overleg zal de buurvrouw niets kunnen nemen maar moeten nemen.

Blijf dus vooral in gesprek.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Buurvrouw klaagt bij huisbaas

Ongelezen bericht door BreejKC »

Probleem voor ons, die u advies vraagt, is natuurlijk dat wij het verhaal van uw buurvrouw niet tot in detail kennen. Ook het standpunt dat de verhuurder inneemt en de argumenten die daartoe aangedragen worden kennen wij niet. Uiteindelijk zal alles in een gesprek met elkaar moeten worden opgelost.

Duidelijk is dat u zoekt naar iemand die aan de kant van u en uw zoon staat. Wellicht is het een suggestie om, mogelijk met hulp van de gemeente waar u woont, een onafhankelijk mediator in te schakelen. Die kan dan met ieder apart eens spreken en uiteindelijk een gesprek met elkaar op gang brengen. Mogelijk dat u daardoor meer begrip krijgt voor elkaars standpunten en de problemen rondom deze kwestie kunnen worden opgelost.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Buurvrouw klaagt bij huisbaas

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Overlast omdat mogelijk iemand aan de andere kant van de muur bevindt. Het moet niet gekker worden.

Probeer om deze verklaring van uw buurvrouw op papier te krijgen. Bijvoorbeeld te vragen of ze die verklaring per mail stuurt.

Mocht u in de toekomst problemen krijgen, neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.eigenhuis.nl/juridisch-advies#/.

Voor de rest zal ik haar zo veel mogelijk negeren en niks doen.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Buurvrouw klaagt bij huisbaas

Ongelezen bericht door witte angora »

Vermoeiend. Waar bemoeit dat mens zich mee?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Buurvrouw klaagt bij huisbaas

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u zelf in die kamer, tegenover die van de buurvrouw zou slapen, heeft ze hetzelfde.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Buurvrouw klaagt bij huisbaas

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Als ik het goed begrijp, zit er een gang tussen de slaapkamer van de buurvrouw en die van uw zoon? Dan zou "de dunnen muur" niet direct het geluid (als hij die aakt) naar haar ruimte doorgeven.
U spreekt over "een extra kamertje" en "een hok"; is het officieel een berging misschien ? Alleen in dat geval kan er een reeel probleem ontstaan voor u en uw zoon. Als door de verhuurder aan u een woning met 2 slaapkamers is verhuurd, dan kan er alleen geklaagd worden bij reele overlast, niet zoals nu lijkt vanwege "het gevoel van privacy".

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Buurvrouw klaagt bij huisbaas

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou als TS gewoon aangeven dat ik zelf al jaren in dat kamertje slaap en de andere slaapkamer al lang in gebruik is als hobbykamer.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Buurvrouw klaagt bij huisbaas

Ongelezen bericht door moederslink »

Bammbi schreef:
22 jan 2023 13:42
Buurvrouw heeft nu regelmatig aan de huurbaas gevraagd wanneer mijn zoon gaat vertrekken. Ook onze nieuwe huurbaas stelde die vraag namens haar. Ik vond het tijd de buurvrouw zelf aan te spreken hierover. Wat is de overlast die zij ervaart? Ze verklaarde absoluut geen last te hebben van geluidsoverlast of gedrag.
De huurbaas heeft jullie dus ook gesproken. Vindt het kennelijk geen probleem?!
Er is geen overlast , het is tijdelijk, uw zoon heeft anno nu niet 1-2-3 een andere eigen woonruimte , dus ?? Wat is het probleem??
Een beetje inschikken en wat tolereren om uw zoon even wat rust te geven.
Das toch niet teveel gevraagd in deze , voor hem ook, moeilijke tijd.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Buurvrouw klaagt bij huisbaas

Ongelezen bericht door BL2 »

Enige dat telt in deze, omdat er geen sprake is van enige overlast, het slechts psychisch is bij de buv, is het toegestaan volgens het huurcontract ?
Simpeler kunnen we het hier niet maken....

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Buurvrouw klaagt bij huisbaas

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

BL2 schreef:
25 jan 2023 00:38
Enige dat telt in deze, omdat er geen sprake is van enige overlast, het slechts psychisch is bij de buv, is het toegestaan volgens het huurcontract ?
Simpeler kunnen we het hier niet maken....
Ervan uitgaande dat het huurcontract geen bepalingen bevat die onwettig zijn.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Buurvrouw klaagt bij huisbaas

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

feitelijk gezien woont u met 2 huishoudens op 1 adres, u en de buurvrouw, uw zoon woont immers bij u in!

Hoe en wie die kamer gebruikt gaat niemand iets aan, dat is aan u met dien verstande dat er geen overlast is en dat is er niet zo ik begrijp....

geen energie aan verspillen zou ik zeggen....

Plaats reactie