LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Conflict met onderverhuurder

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Lisa020
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 aug 2016 18:37

Conflict met onderverhuurder

Ongelezen bericht door Lisa020 »

Beste lezers ,

Hierbij wil ik graag mijn verhaal kwijt.

Ik huur sinds 17 maart 2016 een kamer .
Het gaat over onderverhuren, de verhuurder H . Heeft mij bij de bezichtiging verteld dat hij van de wooncomporatie toestemming had gekregen om te verhuren, verder had hij een keurig huurcontract die ik heb ondertekend bij ontvangst van resterend huurbedrag, borg & sleutels.
H. Had mij verteld dat ik me kon inschrijven en recht had op huurtoeslag, maar met het Zelf opgestelde huurcontract kon ik mij niet inschrijven omdat ik ook het akkoord bewijs moest hebben van de wooncomporatie, die hij niet wilde geven! Achteraf blijkt dat hij helemaal geen akkoord had gekregen.
Daarnaast heeft H. Mij verteld dat hij 498 euro incl betaald aan de huur en daarom de kamer verhuurd voor 500 ik ging daar mee akkoord. Kort erna hoorde ik van mijn huisgenoten dat de huur 380 incl bedraagt, ook heb ik een brief geopend die voor H. bestemd was vanuit de wooncomporatie, uit nieuwsgierigheid aangezien ik daar nu woon. In deze brief stond de huurverhoging dus kon ik ook zien dat de huur inderdaad 380 bedraagde inclusief!
H. Heeft tegen mij gelogen en dat vond ik onrechtvaardig. Ik heb H. erop aangesproken en vertelde mij dat de huur 500 bedraagde voor de moeite en risico die hij genomen heeft. Nu begrijp ik welke risico!
Ik heb hem gevraagd om huurverlaging en ging daar niet mee akkoord, ik voelde mij opgelicht.
Ik heb elke maand keurig betaald totdat ik er achter kwam, nu heb ik 2 maanden niet betaald en ga er maandag uit omdat de huurcontract dan verloopt.
Ik heb op een zakelijke manier met hem geprobeerd te praten om tot een oplossing te komen maar steeds werkt hij tegen en dreigt hij gerechtelijke kosten in rekening te brengen voor de betalingsachterstand. Ook wil hij nu mijn borg niet meer terug geven en dat verekenen met de achterstallige huur.

Ik heb even lopen surfen op de site van de wooncomopratie en daar staat duidelijk vermeld dat illigale verhuurders niet meer mogen huren, per direct de sleutels moeten inleveren en bij fraude en dus ook verdienen op de woningbouw daar een boete opgelegd kan worden van 3000 tot 18000.
Ik heb H. Die link opgestuurd en alsnog heeft hij lak. Daarna vertelde hij mij wel dat hij de woningbouw erop heeft aangesproken en de woning heeft opgezegd, komt hij hier zomaar mee weg?

Heeft hij het recht om geld voor moeite en risico te nemen zonder dat gelijk aan te geven? Want hij loog over de huur.

Ik heb mij ook niet kunnen inschrijven wat wel de bedoeling was. Nu loop ik achter met mijn afministratie en kan ik bijna niks.

Ook heb ik dus geen huurtoeslag kunnen krijgen maar moest wel volle pond blijven betalen, is dit terecht?

Ik weet niet precies wat ik ermee kan, advocaat kost geld. En hij eist de 2 maanden huur anders gaat hij het rechtelijk opvolgen.

Ik ben benieuwd naar jullie antw. Groeten lisa

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Conflict met onderverhuurder

Ongelezen bericht door ciske »

ook heb ik een brief geopend die voor H. bestemd was vanuit de wooncomporatie, uit nieuwsgierigheid aangezien ik daar nu woon. In deze brief stond de huurverhoging dus kon ik ook zien dat de huur inderdaad 380 bedraagde inclusief!
Post voor een ander bestemd te openen is strafbaar. Voor kamerhuur krijg je geen toeslagen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Conflict met onderverhuurder

Ongelezen bericht door kokka »

Ik denk dat het voor jou vrij weinig uitmaakt wat hij allemaal wel en niet mag. Je hebt een contact getekend. Als je 500 teveel vind had je verder moeten zoeken.
Je zal die twee maanden gewoon moeten betalen. Je kan hem alsnog aangeven natuurlijk

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Conflict met onderverhuurder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je kunt natuurlijk wel een beroep doen op dwaling of bedrog, omdat de overeengekomen prijs onder valse voorwendselen tot stand is gekomen. Tegelijk is het ook weer niet zo dat je niets zou hoeven betalen, want je hebt wel huurgenot gehad. De vraag is alleen welke prijs dan wel redelijk was geweest. Maar je zit inmiddels wel in een patstelling: jij wilt je borg terug, en hij wil zijn huur. Kan je niet voorstellen om de zaak met gesloten beurzen te beëindigen? Voor jou is dit sowieso een dure les.

Maar goed, hij heeft jou bedrogen, en jij hem: jij hebt immers ook zijn postgeheim geschonden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Conflict met onderverhuurder

Ongelezen bericht door moederslink »

Lisa020 schreef:............. verder had hij een keurig huurcontract die ik heb ondertekend bij ontvangst van resterend huurbedrag, borg & sleutels.
Je bent accoord gegaan met deze huur van € 500 dus moet je deze huur ook betalen.
Dat je er nu achter komt dat deze verhuurder liegt en niet zuiver op de graat acteert maakt niet dat je onder de betalingen van de huurpenningen uit kunt komen.
Je zult de huur dus gewoon moeten betalen. Daarna heb je dan ook recht op de borg retour .
Bij het huren van een onzelfstandige kamer heb je geen recht op huurtoeslag , dit kun je van te voren googlen en had je dus kunnen weten.
Wat je daarna doet met deze informatie over deze verhuurder is aan jou. Onderverhuren mag niet , tenzij met uitdrukkelijke schriftelijke toestemmming van de WBV, zover ik weet.
Maar om de boel niet helemaal te laten escaleren zou ik maar eens om de tafel gaan zitten met hem.
Hij wil zn huur, jij wil je borg .....dus probeer dit op te lossen of gelijk " oversteken " ....
En zijn post openmaken? Dit kan echt niet ! :evil:

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Conflict met onderverhuurder

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Ik ben het eens met het meeste wat hierboven wordt aangegeven. U had wel naar de huurcommissie kunnen gaan om de aanvangshuurprijs vast te stellen, ongetwijfeld veel lager dan 500 euro. U kunt dit nog heel even doen (moet nl. binnen 6 maanden).
Erop vertrouwen dat u uw borg terugkrijgt, kunt u natuurlijk niet. Stel hem voor de openstaande huur te verrekenen met de borg, geef aan dat u het dan niet meldt bij verhuurder, dat u dan niet naar de huurcommissie gaat, en laat hem tekenen voor finale kwijting, ook bij de eindoplevering.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Conflict met onderverhuurder

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Eerlijk gezegd betwijfel ik of die verhuurder wel naar de rechter zou gaan over die huur. Ik zou hem lekker aangeven bij de woningbouw en in zijn sop laten gaarkoken. Hij zit fout, heeft gelogen, onrechtmatig huur geïnd en ook nog eens winst gemaakt over andermans eigendom.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Conflict met onderverhuurder

Ongelezen bericht door ciske »

Julie4444 schreef:Eerlijk gezegd betwijfel ik of die verhuurder wel naar de rechter zou gaan over die huur. Ik zou hem lekker aangeven bij de woningbouw en in zijn sop laten gaarkoken. Hij zit fout, heeft gelogen, onrechtmatig huur geïnd en ook nog eens winst gemaakt over andermans eigendom.

Ts heeft daar zelf voor getekend, en TS heeft ook post geopend die niet voor haar was. Ik denk dat ze beiden erg fout zijn.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Conflict met onderverhuurder

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Je hebt gelijk. TS is zeer onverantwoordelijk geweest.

Lisa020
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 aug 2016 18:37

Re: Conflict met onderverhuurder

Ongelezen bericht door Lisa020 »

Ik woon in die kamer, en hij krijgt alleen post van de woningbouw. De reden dat ik die brief open heb gemaakt is omdat ik niet vol verassingen wil komen te staan, voor het zelfde geldt zou de kamer ontruimt worden omdat er nIemand ingeschreven stond, en dat wil ik niet hebben, en al helemaal niet omdat mijn spullen daar staan! De brief die ik heb geopend had voor het zelfde geldt ook voor mij bedoeld kunnen zijn aangezien ik daar nu woon alleen niet heb kunnen inschrijven vanwege zijn zelf opgestelde huurcontract!

Verder is het naast huurgenot en borg , niet de bedoeling dat jij je huurder in maling neemt en boven de woningbouw geld verdient.

Ik ben indd akkoorrd gegaan met de woning en het bedrag, ik vind 500 een redelijk bedrag en had geen moeite met het betalen van de huur, het is dat H. Mij bedrogen heeft door mij een valse bewijsje te sturen waarin staat hoeveel hij aan de huur betaald, na dat ik hem erop gepakt had vanwege die brief, was het inene de extra kosten is voor moeite en risico?? Had dat dan gelijk gezegd want dan was ik,niet akkoorrd gegaan logisch, een kamer zonder inschrijvingadress is geen 500 waard, en al helemaal aangezien ik daar wel op gerekend had, dus jullie kunnen wel zeggen ik ben akkoorrd gegaan en heb getekend, jah inderdaad maar voor een ander verhaal, dan mij beloofd is.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Conflict met onderverhuurder

Ongelezen bericht door ciske »

Lisa020 schreef:Ik woon in die kamer, en hij krijgt alleen post van de woningbouw. De reden dat ik die brief open heb gemaakt is omdat ik niet vol verassingen wil komen te staan, voor het zelfde geldt zou de kamer ontruimt worden omdat er nIemand ingeschreven stond, en dat wil ik niet hebben, en al helemaal niet omdat mijn spullen daar staan! De brief die ik heb geopend had voor het zelfde geldt ook voor mij bedoeld kunnen zijn aangezien ik daar nu woon alleen niet heb kunnen inschrijven vanwege zijn zelf opgestelde huurcontract!

.

Het is en blijft strafbaar post van anderen te openen. Je praat het nog goed ook. Een brief van een wbv zal jij niet krijgen, je huurt een kamer. Trouwens meestal staat er een naam op de post.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Conflict met onderverhuurder

Ongelezen bericht door moederslink »

Lisa020 schreef: De reden dat ik die brief open heb gemaakt is omdat ik niet vol verassingen wil komen te staan, voor het zelfde geldt zou de kamer ontruimt worden omdat er nIemand ingeschreven stond, en dat wil ik niet hebben, en al helemaal niet omdat mijn spullen daar staan! De brief die ik heb geopend had voor het zelfde geldt ook voor mij bedoeld kunnen zijn aangezien ik daar nu woon alleen niet heb kunnen inschrijven vanwege zijn zelf opgestelde huurcontract!
Hoezo verrassingen? Hoezo ontruiming? Omdat je geen huur betaalde? Dat zal hij dan toch netjes hebben moeten aankondigen. :mrgreen:
Hoezo had die brief voor hetzelfde geld voor jou kunnen zijn?
Er staat toch een naam op? Ik neem aan vd verhuurder?!
Nee hierin zit je zelf echt fout.
Verder is het naast huurgenot en borg , niet de bedoeling dat jij je huurder in maling neemt en boven de woningbouw geld verdient.
En daarin zit hij fout.
Dusss, los het op en leer hiervan. Succes !

stofzuigertje

Re: Conflict met onderverhuurder

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik een kamer voor €380,- huur en tijdelijk elders zit zoals studenten met stage vaak doen is doorverhuren normaal.
Dat je iets meer vraagt, soms komen er naast kale huur kosten bij als Water, Stroom en Gas en incl. deze doorverhuren is beter dan leegstand.

Ook mensen die gaan samen wonen verhuren soms voor de zekerheid nog enige tijd hun huurwoning zodat als het fout zou gaan ze weer terug kunnen.
Niet volgens de regels maar het gebeurde wel vaker helaas.

Maar wat zou je zelf doen als je elders 7 maanden stage moet lopen, leegstand of tijdelijk doorverhuren?
Dat is niet altijd winst pakken maar soms verlies beperken.
Ook de kans dat de onderhuurder er niet uit kan/wil en schade veroorzaakt waar de hoofdhuurder verantwoordelijk voor is.

Wel weet je dat bij niet kunnen inschrijven dat er iets niet goed is, maar wat moet de huurder doen als je als onderhuurder er een puinhoop van zou maken... daarom voor beide, zowel huurder als onderhuurder een kans op problemen.

witte angora
Berichten: 30741
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Conflict met onderverhuurder

Ongelezen bericht door witte angora »

Beste Lisa, het maakt helemaal niet uit hoeveel jouw verhuurder kwijt is aan kosten om jou een kamer te verhuren. Je komt een prijs overeen, en daarmee is het klaar. De verhuurder hoeft aan jou helemaal geen verantwoording af te leggen over zijn kosten. Jij hebt een contract met hém, en hij met de woningbouw. Dat zijn twee totaal verschillende zaken die niets met elkaar te maken hebben. Dat is één.

Er is ook al gezegd dat, als je de huur te hoog vindt, je dit kunt toetsen bij de huurcommissie. Als die van mening is dat de huur te hoog is, dan kan die naar beneden, desnoods een heel eind onder die 400 euro. Dan zou die knaap er geld op toeleggen, maar dat is dan mooi zijn probleem, of niet dan.

Wat die brief betreft: je opende die brief vanwege een aantal zelf verzonnen aannames die dus niet kloppen. Het ging niet om een huisuitzetting, het ging om iets heel anders. Buiten wat door anderen al gezegd is over het openen van andermans post: je zult moeten leren uit te gaan van feiten, niet van aannames.

Feit is: je wist dat je ergens woonde waar je geen toestemming voor had. Oplossing was: per direct andere woonruimte zoeken en niet bibberend en andermans brieven openend zitten wachten op de dingen die misschien wel of niet zouden gaan komen.

Die huur zul je gewoon volledig moeten betalen. Dat heb je afgesproken, zo simpel is dat. Dat je het er achteraf niet mee eens bent is jammer. Zoals gezegd had je al veel eerder actie kunnen ondernemen, door al veel eerder andere woonruimte te zoeken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Conflict met onderverhuurder

Ongelezen bericht door berndv »

Lisa020 schreef:De brief die ik heb geopend had voor het zelfde geldt ook voor mij bedoeld kunnen zijn aangezien ik daar nu woon alleen niet heb kunnen inschrijven vanwege zijn zelf opgestelde huurcontract!
sorry dat ik het zeg, maar je praat jezelf hier al vast. Je kon je niet inschrijven, dus niemand wist dat jij daar officieel woonde, dus zal er ook nooit post van de wbv voor jou binnenkomen. Daarnaast staat er een naam op de brief, tenzij de brief gericht was aan "de bewoners van". Maar een brief over de hoogte van de huur zal altijd tenaamgesteld zijn.
Lisa020 schreef:Verder is het naast huurgenot en borg , niet de bedoeling dat jij je huurder in maling neemt en boven de woningbouw geld verdient.
hoezo niet? er wordt een prijs afgesproken tussen 2 partijen, jij dient het afgesproken bedrag voor de afgesproken datum te betalen. Hoeveel die verhuurder hier aan verdiend is niet aan jou. Hooguit kan je via het puntensysteem kijken of de huur overeenkomt met de faciliteiten en de verhuurder daar op aanspreken.
Lisa020 schreef:na dat ik hem erop gepakt had vanwege die brief
met onrechtmatig verkregen bewijsmateriaal inderdaad.
Lisa020 schreef:dus jullie kunnen wel zeggen ik ben akkoorrd gegaan en heb getekend, jah inderdaad maar voor een ander verhaal, dan mij beloofd is.
nee, je bent akkoord gegaan met een prijs. Voor die prijs zou jij een woning huren. Dat heb je gedaan.

ik vrees dat dit een dure les is, maar verdere stappen zullen moeilijk gaan worden. Onmogelijk is het niet.

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Conflict met onderverhuurder

Ongelezen bericht door Boesta »

Tja, als je onderhuurt heb je nu eenmaal (bijna) geen rechten. Wat ik wel raar vind is het verhaal dat je je niet bij de gemeente kan inschrijven omdat de woningbouw daar geen toestemming voor geeft of omdat jij geen toestemming van de woningbouw kon (kunt) overleggen. Dit klopt niet. Je hebt alleen de toestemming nodig (om je op dat adres te laten inschrijven) van de hoofdbewoner (normaliter is dat bij een huurhuis de officiële huurder). Dus je kunt een toestemming formulier downloaden van de website van jou gemeente die laten ondertekenen door de hoofdbewoner en met een kopie van zijn/haar paspoort erbij kun je je gewoon laten inschrijven.

Mr Ray
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 apr 2015 15:40

Re: Conflict met onderverhuurder

Ongelezen bericht door Mr Ray »

sorry Boesta maar daar zit je fout.
In sommige gemeentes (waaronder IJsselstein weet ik uit ervaring) waar je bij inschrijven op een adres een formulier moet overleggen met toestemming van de woningbouw.

Omdat de woningbouw de eigenaar is van de woning, bij een koopwoning is idd alleen toestemming van de bewoner/eigenaar nodig.
Anders zou iedereen zich op iedere willekeurig adres in kunnen schrijven.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Conflict met onderverhuurder

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

betaal gewoon de huur, of beter, verreken dit met de verhuurder, let er op dat je finale kwijting van alles krijgt van hem...

als je je dan "genomen" voelt door hem kun je hem altijd aangeven bij de cooperatie...

uiteraard met de schriftelijke bewijzen die je hebt van de huurbetalingen die jij uiteraard via de bank hebt laten lopen!!!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Conflict met onderverhuurder

Ongelezen bericht door olaf79 »

Julie4444 schreef:Eerlijk gezegd betwijfel ik of die verhuurder wel naar de rechter zou gaan over die huur. Ik zou hem lekker aangeven bij de woningbouw en in zijn sop laten gaarkoken. Hij zit fout, heeft gelogen, onrechtmatig huur geïnd en ook nog eens winst gemaakt over andermans eigendom.
Tsja, maar dit is allemaal niet strafbaar. Openen van andersmans post wel.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Conflict met onderverhuurder

Ongelezen bericht door olaf79 »

Hawk-Eye schreef:betaal gewoon de huur, of beter, verreken dit met de verhuurder, let er op dat je finale kwijting van alles krijgt van hem...

als je je dan "genomen" voelt door hem kun je hem altijd aangeven bij de cooperatie...

uiteraard met de schriftelijke bewijzen die je hebt van de huurbetalingen die jij uiteraard via de bank hebt laten lopen!!!
Wat misselijkmakend steeds die suggesties om iemand te verlinken. TS heeft huur genoten en willens en weten onder gehuurd. Nu hem de prijs niet bevalt zou hij zich moeten gaan bedienen van dit soort laaghartig gedrag?

Gesloten