LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Contactgeluid huurwoning / laminaat dilemma

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
sjonvanberk
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2016 00:04

Contactgeluid huurwoning / laminaat dilemma

Ongelezen bericht door sjonvanberk »

Beste,

Sinds een maand huur ik samen met mijn vriendin een woning in een appartementencomplex uit 2012. Vanaf het begin ervaren wij contactgeluid van de bovenburen, en het stoort ons. Het gaat om voetstappen (zonder schoenen) en met schoenen (verschil duidelijk te horen). Daarnaast horen we soms de wasmachine en soms ook gepraat (we horen niet precies wat er gezegd wordt, maar wel dat het de bovenburen zijn).

Allebei hebben we in studentenhuizen en appartementencomplexen gewoond en natuurlijk hoor je wel eens wat. Maar het moet niet zo zijn dat je oordoppen in moet doen tijdens het slapen, en de voetstappen daar nog steeds doorheen hoort. Het vervelende is namelijk dat wij slapen om 22:00 en om 6:00 eruit moeten en onze bovenburen vaak rond middernacht pas gaan slapen. Gevolg: veel irritatie over voetstappen. Het lijkt wel alsof ze elke avond een marathon lopen daarboven.

Onlangs hebben we een gesprek met de bovenburen gehad. Zij hadden het er over dat ze laminaat van "zeer goede" kwaliteit hebben, en dat de plinten hierbij in de muur geschoten zijn. Dit hebben ze door een bedrijf laten doen, en ze zijn bereid om ons de factuur hiervan te laten zien. Ook zouden ze een ondervloer hebben die boven de norm voldoet. Nu vertelden ze ons dat ze eind dit jaar van plan zijn om te verhuizen, en dat ze het huis nog niet in de verkoop hebben staan (het is een goede locatie in het centrum, zal snel verkopen). Onze zorgen omvatten daarnaast ook de potentiële nieuwe bewoners. Bijvoorbeeld een gezin met een hond.

Wij hebben onze zorgen geuit betreft de vloer en dat er wellicht een fout is gemaakt tijdens het aanleggen van de laminaatvloer. Hierop boden we aan om, wanneer ze gaan verhuizen, de vloer samen te controleren of deze niet ergens tegen de muur aan ligt. Maar ze zeiden alvast dat ze zeker niet van plan zijn om iets aan de vloer te gaan veranderen. Dit zal hun huis in waarde doen dalen. Gelukkig horen we al een stuk minder geschuif doordat ze nieuwe viltjes onder hun meubels hebben geplaatst.

De voorzitter van de VVE hebben we ook reeds gesproken: er schijnt een "Zwevende" ondervloer in ieder appartement te liggen. Dit houdt in een dikke geluidsabsorberende vloer die los van de muur ligt. Hij adviseerde ons om het gesprek met elkaar aan te blijven gaan. Immers moeten we met elkaar rekening houden in een huurcomplex.

In het reglement van de VVE staat het volgende:
artikel 14:
"4. Vloerbedekkingen die bij het belopen met hard schoeisel hinder in de vorm van contactgeluid kunnen veroorzaken, zoals parket, laminaat, vinyl, marmoleum, plavuizen en andere stenen vloerafwerkingen, mogen uitsluitend worden toegepast, indien zij voldoen aan de in artikel 14 lid 5 genoemde eisen.
5. Vloerbedekkingen die in combinatie met een isolerende ondervloer de contact geluidsisolatie met 5dB of meer verbeteren, zijn toegestaan. Direct contact tussen muur en vloer is niet toegestaan, omdat anders contactgeluiden alsnog van vloer naar muur overgedragen kan worden en dit geluidshinder kan veroorzaken."

Wij weten niet echt wat we moeten doen in deze situatie. Wat moeten we doen als er dus wel contact is tussen muur en vloer (plinten zijn geschoten)?
Alvast bedankt voor reacties.


witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Contactgeluid huurwoning / laminaat dilemma

Ongelezen bericht door witte angora »

Een geluidsisolatie van 5 dB is niet zo heel veel. In huurwoningen is de eis 10 dB. Dus ik denk sowieso dat er nog eens naar de regels van de VVE moet worden gekeken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Contactgeluid huurwoning / laminaat dilemma

Ongelezen bericht door moederslink »

sjonvanberk schreef:.......... Direct contact tussen muur en vloer is niet toegestaan, omdat anders contactgeluiden alsnog van vloer naar muur overgedragen kan worden en dit geluidshinder kan veroorzaken."
.............Wat moeten we doen als er dus wel contact is tussen muur en vloer (plinten zijn geschoten)?
Ik weet dat exact ditzelfde probleem eens voorbij gekomen is bij de Rijdende Rechter: het werd toen wel veranderd, herinner ik me.
Dus ik zou in gesprek gaan met de VVE en de bovenburen en kijken hoe dit kan worden opgelost.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Contactgeluid huurwoning / laminaat dilemma

Ongelezen bericht door gosewijn »

Welke ondervloer is gebruikt ? Is de vloer van beton?

susan76
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2013 15:00

Re: Contactgeluid huurwoning / laminaat dilemma

Ongelezen bericht door susan76 »

Heb soortgelijke probleem met de bovenburen gehad. De woningbouw doet in eerste instantie niets. Ik raad je aan om buurtbemiddeling aan te vragen en dan samen met de buren tot een oplossing te komen. Bijv. in de nacht schoenen uit en evt sloffen aan en de wasmachine overdag of (daltarief) tussen 19.00 en 22.00 laten draaien of inderdaad betere vloer-isolatie. Mij heeft indirect de buurtbemiddeling wel geholpen. Mocht buurtbemiddeling niet helpen, dan kun je naar woningbouw gaan en aangeven dat je alles geprobeerd hebt incl. buurtbemiddeling en dat het dan aan hun ligt. De laatste stap is dan huurcommissie om de woningbouw te dwingen. Succes.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Contactgeluid huurwoning / laminaat dilemma

Ongelezen bericht door ciske »

Onze zorgen omvatten daarnaast ook de potentiële nieuwe bewoners. Bijvoorbeeld een gezin met een hond.
Je gaat er al vanuit dat de volgende buren snertburen worden, dat weet je niet.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Contactgeluid huurwoning / laminaat dilemma

Ongelezen bericht door Brahms »

ciske schreef:
Onze zorgen omvatten daarnaast ook de potentiële nieuwe bewoners. Bijvoorbeeld een gezin met een hond.
Je gaat er al vanuit dat de volgende buren snertburen worden, dat weet je niet.
Onzin ciske, ik snap heel goed de bezorgdheid van de topicstarter. Tussen wat drukke nieuwe buren en snertburen zit een enorm verschil. Ze weten nu wat ze hebben aan overlast en zijn zeker bang dat dit meer zal worden. Een hond, kinderen of een combinatie kan voor veel lawaai zorgen.

Er bestaan speciale laminaat vloeren voor in flatgebouwen, met extra geluidswerende eigenschappen.
Dat de plinten in de muur geschoten zijn, eigenlijk niets anders dan getimmerd of gelijmd is niet zo erg, maar zouden zwevend boven de vloer moeten hangen en niet aansluiten op de vloer of erop moeten liggen.

Tot slot een vraagje, Het is een huurcomplex, waarom dan een VVE ?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Contactgeluid huurwoning / laminaat dilemma

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Brahms schreef:
ciske schreef: Tot slot een vraagje, Het is een huurcomplex, waarom dan een VVE ?
Er zijn appartementsgebouwen waar zowel koop- als huurappartementen zijn. De verhuurder is dan lid van de VvE. Of TS huurt van een particulier de woning.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Contactgeluid huurwoning / laminaat dilemma

Ongelezen bericht door ciske »

Brahms schreef:
Onzin ciske, ik snap heel goed de bezorgdheid van de topicstarter. Tussen wat drukke nieuwe buren en snertburen zit een enorm verschil. Ze weten nu wat ze hebben aan overlast en zijn zeker bang dat dit meer zal worden. Een hond, kinderen of een combinatie kan voor veel lawaai zorgen.

?

Angst is een slechte raadgever, alsnog kunnen ze zelfs veel leukere buren krijgen. By the way , je leeft nou eenmaal tussen de mensen. Er zijn ook nog regels dat mensen geen laminaat mogen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Contactgeluid huurwoning / laminaat dilemma

Ongelezen bericht door moederslink »

Deze buren zijn aardig vlg mij......ze lopen alleen ...... :evil: :lol:
sjonvanberk schreef:Maar het moet niet zo zijn dat je oordoppen in moet doen tijdens het slapen, en de voetstappen daar nog steeds doorheen hoort. Het vervelende is namelijk dat wij slapen om 22:00 en om 6:00 eruit moeten en onze bovenburen vaak rond middernacht pas gaan slapen. Gevolg: veel irritatie over voetstappen
Hoe wil je dit soort geluiden gaan tegenhouden? De bovenburen mogen toch wel lopen ?
Het kan allemaal nog veel erger immers?
Bovendien, je houdt dit altijd, er zijn avondmensen en er zijn vroege vogels.
Het enige is dat je ze zou kunnen vragen is of ze sloffen binnenshuis aan willen doen of op sokken lopen.
En het is wel zo dat hoe meer je er op gaat letten, hoe meer je je irriteert... :(
direct contact tussen muur en vloer is niet toegestaan, omdat anders contactgeluiden alsnog van vloer naar muur overgedragen kan worden en dit geluidshinder kan veroorzaken.
Dit is dan toch duidelijk? Het mag niet , het staat in de reglementen.
Dus deze bovenburen zullen dit moeten aanpassen ( de Rijdende Rechter was klip en klaar in zijn uitspraak in een uitzending van net zo.n casus ) en het kan heel netjes worden gedaan hoor, daarmee verandert de waarde van hun appartement echt niet dramatisch, dat lijkt mij onzin.

En wat Ciske zegt : ....het is volstrekt onduidelijk wat voor soort buren er terugkomt.
Maar dan lezen we eind vh jaar wanneer deze huidige buren zijn vertrokken misschien wel weer een nieuw topic over de verschrikkelijke overlast van die nieuwe buren ...of niet :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Contactgeluid huurwoning / laminaat dilemma

Ongelezen bericht door kweenie »

Het laminaat zelf zal zo te zien wel aan de eisen voldoen. Maar het lijkt mij dat die 'geschoten' plinten niet aan de eis voldoet dat er geen direct contact tussen vloer en muur is. Dit lijkt mij iets wat de vloerenlegger zou moeten/kunnen aanpassen. Dus ik zou toch de bovenburen erop aanspreken dat hun vloerenlegger op dit punt zich niet aan de regels heeft gehouden. En dat die vloerenlegger dat zou moeten aanpassen.

Zo hebben de bovenburen niet het probleem dat hun mooie nieuwe vloer eruit zou moeten. En door de 'schuld' in eerste instantie bij die vloerenlegger te leggen, geef je de bovenburen ook niet de zwarte piet en houd je de relatie met de buren waarschijnlijk ook wel goed.

maxlion
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 mar 2017 10:14
Locatie: emmen

Re: Contactgeluid huurwoning / laminaat dilemma

Ongelezen bericht door maxlion »

laminaat zou verboden moeten worden, lawaaimakers zijn het en of je nu een goede ondervloer hebt of niet, het maakt niks uit het blijft teveel lawaai veroorzaken en daarbij schijnt het voor astmatische patienten niet eens gezond te zijn door al het opwaaiende stof ipv vast blijvend stof wat in een vloerbedekking zou zitten.

zelf onderving ik ook veel lawaai van twee directe bovenburen die over hun vloer lopen, zij houden nu het laatste half jaar er veel rekening mee maar nog blijft het irriterend geluid wat ze veroorzaken. mijn probleem ligt nog iets ingewikkelder omdat niet de laminaatvloer voor lawaai zorgt maar de vloer dus mijn plafond zelf.
als bovenburen over hun vloer lopen geeft het een stampend geluid, zelfs buren twee hoger hoor ik lopen net als mijn naaste buren.
dus 4 buren die gewoon lopen in hun appartement geeft bij mij in de huiskamer en slaapkamer een bonkend stampend geluid.
woning cooperatie gevraagd om een geluidsonderzoek en wat blijkt, alles valt net binnen de norm.
nu moet ik het er dus gewoon meedoen.
het rare van dit verhaal is dat de buren die mij het stampend geluid geven zelf niet horen dat ze een stampend en bonkend geluid afgeven, dit aan buren uitgelegd waardoor wij nu allemaal op onze tenen lopen tot gaten in de sokken tot gevolg.
maar het is toch niet normaal dat ik gestamp en gebonk hoor en dat de rest dat niet hoort, woningcooperatie denkt ook dat het aan mij persoonlijk ligt maak kom luisteren en ondervind zelf dat het niet normaal is, maar dat is in de drie jaar dat ik hier woon nog nooit gebeurd.
nu ga ik een procedure starten om deze wonigcooperatie op hun verantwoordelijkheden te wijzen.
vaak in gesprek geweest met afdeling leefbaarheid omdat ik erg gestressed ben geraakt en ik op doktersadvies moet verhuizen ivm stress, maar ook hierin kan afdeling leefbaarheid van de woningcooperatie mij aan het lijntje houden door bijna nergens of overal laat op te gaan reageren, zols mail en telefoontjes. wat moet ik hiermee?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Contactgeluid huurwoning / laminaat dilemma

Ongelezen bericht door berndv »

maxlion schreef:laminaat zou verboden moeten worden, lawaaimakers zijn het en of je nu een goede ondervloer hebt of niet
maxlion schreef: omdat niet de laminaatvloer voor lawaai zorgt maar de vloer dus mijn plafond zelf
:shock:

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Contactgeluid huurwoning / laminaat dilemma

Ongelezen bericht door gosewijn »

Astma , elke dag laminaat vloer vochtig afnemen ,probleem opgelost.
Verhuurder zegt ,valt binnen de normen , probleem opgelost .

Probeer en niet aan te denken .

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Contactgeluid huurwoning / laminaat dilemma

Ongelezen bericht door Moneyman »

maxlion schreef:laminaat zou verboden moeten worden, lawaaimakers zijn het en of je nu een goede ondervloer hebt of niet, het maakt niks uit het blijft teveel lawaai veroorzaken en daarbij schijnt het voor astmatische patienten niet eens gezond te zijn door al het opwaaiende stof ipv vast blijvend stof wat in een vloerbedekking zou zitten.
Best veel aannames en onjuiste standpunten in één alinea...

maxlion
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 mar 2017 10:14
Locatie: emmen

Re: Contactgeluid huurwoning / laminaat dilemma

Ongelezen bericht door maxlion »

standpunten vanuit eigen ervaringen

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Contactgeluid huurwoning / laminaat dilemma

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja, maar als je al het lichtknopje van de bovenburen hoort... Ik zou eens kijken voor een speciale koptelefoon. Mensen met autisme gebruiken ze soms om ongewenste geluiden wat minder hard binnen te krijgen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Contactgeluid huurwoning / laminaat dilemma

Ongelezen bericht door Julie4444 »

maxlion schreef:standpunten vanuit eigen ervaringen
Ja joh?
maxlion schreef:laminaat zou verboden moeten worden, lawaaimakers zijn het en of je nu een goede ondervloer hebt of niet, het maakt niks uit het blijft teveel lawaai veroorzaken en daarbij schijnt het voor astmatische patienten niet eens gezond te zijn door al het opwaaiende stof ipv vast blijvend stof wat in een vloerbedekking zou zitten.
Als astmapatient kan ik je garanderen dat vloerbedekking finest is voor mijn ademhalen en dat laminaat c.q. tegels een must zijn zodat ik normaal kan ademen.

Houd je onzin m.b.t. astma dus voor je a.u.b. :x

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Contactgeluid huurwoning / laminaat dilemma

Ongelezen bericht door Moneyman »

Exact. Ook deze astmapatiënt functioneert prima met een houten vloer.

Gesloten