LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eisen van mijn verhuurder.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door reggie2 »

Daikan schreef:
16 nov 2019 17:03
reggie2 schreef:
16 nov 2019 14:07
Voor jou vage verhalen, voor anderen weer niet. TS hoeft jou niet alles te vertellen.
Jij daarentegen hebt aan praktisch niets genoeg. Veelzeggend.
Doe eens wat aan je Nederlands.

Veelzeggend?? :lol:

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door reggie2 »

URMN schreef:
15 nov 2019 13:53
Een tijd geleden kwam een klusjesman in opdracht van de verhuurder kijken naar het dak, en moest daarvoor ook binnen zijn.
Hij rapporteerde aan de verhuurder dat het een "puinhoop" in huis is, en het er stinkt.
Nu woon ik met mijn broer in een huis met 3 katten.
Het is niet zo dat de zakken vuilnis opgestapeld liggen in de keuken, en de katten achter het bankstel hun behoeften doen.
de katten zijn zeer proper, en doen hun behoeftenin hun bakken, al ruikt het misschien wel.
En omdat ik altijd bezig ben met klussen ligt er hier en daar wat rommel, gereedschap, dozen, en kleren.
maar nu eist mijn huisbaas dat het huis fris gaat ruiken, en er opgeruimd word.
Ik vind deze eisen onredelijk.
natuurlijk lever ik het fris en opgeruimd op zodra ik vertrek, maar nu niet.
Kan hij dit eisen?

FF voor Daikan. Hij gaat niet weg.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door angel1978 »

reggie2 schreef:
16 nov 2019 17:57
Daikan schreef:
16 nov 2019 17:03
reggie2 schreef:
16 nov 2019 14:07
Voor jou vage verhalen, voor anderen weer niet. TS hoeft jou niet alles te vertellen.
Jij daarentegen hebt aan praktisch niets genoeg. Veelzeggend.
Doe eens wat aan je Nederlands.

Veelzeggend?? :lol:
Yep, veelzeggend.
https://www.woorden.org/woord/veelzeggend

Zorg eerst eens dat je eigen Nederlands op niveau is voor je commentaar hebt op anderen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door moederslink »

URMN schreef:
15 nov 2019 13:53
(...)
de katten zijn zeer proper, en doen hun behoeftenin hun bakken, al ruikt het misschien wel.
Wanneer je vieze kattenbakken verschoont en het stinkende grit in een vuilniszak gooit en dan ook nog die vuilniszak in het huis laat staan, dan gaat het wel echt goed stinken. Dan is het met 3 katten niet dat het ruikt , maar dat het gewoon stinkt .

Wat is er mis mee om het gesprek met de huisbaas aan te gaan?
U huurt dit huis en dient toch netjes te huren en goed op dit in bruikleen gegeven pand te passen.
Dat hij niets aan achterstallig onderhoud doet , dat is echt een andere route en ook daarover kun je , moet je , ook gewoon het gesprek aangaan of klagen bij de huurcommissie .

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zou het gesprek niet aangaan omdat het doel van het gesprek niet duidelijk is. Wel zou ik naar de Huurcommissie gaan om daar een procedure te starten inzake het achterstallig onderhoud. Er vindt dan een inspectie in de woning plaats door de huurcommissie. Als ik topicstarter was, zou ik voor dat bezoek mijn huis opruimen en schoonmaken. Is dat "probleem" ook meteen opgelost.

https://www.huurcommissie.nl/fileadmin/ ... _2016_.pdf

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door moederslink »

Over het doel van het gesprek is TS idd niet duidelijk , daar kom je maar op 1 manier achter en dat is door dat gesprek aan te gaan.
Ik vermoed dat het over de woning zelf gaat en dat hij de woning niet netjes bewoont.
Dan kun je het tegelijkertijd hebben over het achterstallige onderhoud en samen tot een compromis komen en water bij de wijn doen.
Via de huurcommissie gaat het maanden duren en het zou ook nog kunnen betekenen dat de huisbaas vooralsnog het onderspit delft.
Een compromis lijkt mij beter dan een verliezer en een winnaar te hebben.
Een huisbaas heeft rechten en plichten, de huurder net zo goed.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door Moneyman »

olaf79 schreef:
16 nov 2019 15:47
Moneyman schreef:
15 nov 2019 16:58
Dat gesprek zou ik weigeren. Daar heeft hij niets mee te maken.
Beetje vreemd, want het devies zou moeten zijn, altijd met elkaar in gesprek blijven. Als de klusjesman zijn werk niet kan doen wegens rotzooi (en je kunt van die man niet eisen dat hij moet kotsen van de kattenpis) dan moet je vervolgens niet miauwen :lol: dat er achterstallig onderhoud is...
Ik heb -overigens niet los te zien van mijn post ervoor- slechts gezegd dat ik dát gesprek zou weigeren. Dat slaat dus op onderstaande.
URMN schreef:
15 nov 2019 16:55
Maar hij zei dat het daar nu niet om ging.
Hij eist een datum waarop het huis opgeruimd en fris is.
Dus kleding opgevouwen in de kast, lege flessen weggebracht, en luchtverfrisser gebruikt.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Daikan schreef:
16 nov 2019 17:06
16again schreef:
16 nov 2019 16:43
olaf79 schreef:
16 nov 2019 15:28
In welk artikel van het VN mensenrechtenverdrag staat dat het houden van huisdieren een mensenrecht is?
De wens van de huurder om een dier te mogen houden valt onder het recht op
een privéleven dat is opgenomen in het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) dat de fundamentele vrijheden van iedere burger beschermt.
Een verhuurder mag eisen dat een vertrekkende bewoner het huis oplevert in een staat die de verhuurder aanstaat.

Hu-ren. Je weet wel. Met vaste termijnen een bedrag betalen om iets dat niet van jou is te mogen gebruiken/bewonen.
Huren is een exclusief gebruiksrecht. Dus ja: opleveren in oorspronkelijk staat, en ja, zonder overlast te veroorzaken. Maar verder kan je binnen de kaders van goed huurderschap én goed verhuurderschap gewoon doen en laten wat je wilt in die gehuurde woning.

dmv
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 sep 2016 19:42

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door dmv »

Volgens de huurovereenkomst mogen er geen huisdieren gehouden worden. Daarmee is dan toch voldoende beargumenteerd waarom de katten uit huis moeten?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee. Bepalingen die afwijken van wettelijke bepalingen of evident onredelijk zijn, mag je negeren.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door moederslink »

Eens!
In chalets of vakantiehuisjes worden wél bijna altijd huisdieren verboden , zéker katten , maar inderdaad voert het té ver om in je eigen huis het houden van een huisdier te verbieden.
Óf de woning waar TS met broerlief woont moet een ánder type woning zijn ?

mh73

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door mh73 »

moederslink schreef:
15 nov 2019 20:37
Je zegt zelf dat de katten alléén wanneer ze niet lekker zijn buiten de bak hun behoeftes doen , heb je dit al eens meegemaakt dan?
Ik heb mn leven lang al katten en zelfs als ze oud en krakkemikkig waren bleven ze naar de bak gaan.
Overgeven door bv een haarbal of grasspriet doen ze dan weer wel op de vloer.
Mee eens. Nooit problemen gehad met in huis plassen totdat onze poes 'iets in de hersenen' had en het allemaal niet meer snapte. Toen is het een paar keer mis gegaan, maar dat was echt pas op het eind van haar leven. Spugen daarentegen...

Maar stank is een relatief begrip. Mensen vinden mijn huis weleens stinken naar honden, maar dat ruik ik zelf niet. Alleen als ik een paar dagen weg ben geweest, dan denk ik: ja, ik ruik het ook. En dan wordt er zeer regelmatig gezogen en gedweild.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door moederslink »

Op het hoogtepunt in ons gezin wat betreft katten houden , hadden we 6 volwassen katten en 6 kittens....té leuk 🤣 , maar ook té gek natuurlijk , 🤭 maar ...... we hadden toen ook een écht groot huis.
Maar nooit heeft het in huis naar kattenpi*** geroken , maar daar moet je dus wel iets voor doen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geur is natuurlijk zeer subjectief. Waar de één niets bijzonders ruikt, gaat de ander bijna over zijn nek. Ik kom uiteraard in heel wat huizen, en niet altijd de schoonste :D soms zie ik de mensen om me heen bijna groen worden terwijl ik nergens last van heb, soms is het net andersom.

Oftewel: dat er een klusjesman klaagt, zegt an sich helemaal niets.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

En als ik naar Alcohol ruik, wat doet onze Deurwaarder dan, hard weglopen of ook een glaasje vragen? :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door witte angora »

Komkommertijd schreef:
17 nov 2019 20:08
En als ik naar Alcohol ruik, wat doet onze Deurwaarder dan, hard weglopen of ook een glaasje vragen? :mrgreen:
De Deurwaarder gaat dan hard aan het werk, denk ik.

Maar dit wordt een beetje off-topic.

URMN
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 dec 2014 09:24

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door URMN »

Over wel of geen katten mogen houden heeft de verhuurder niks gezegd.
Hij wil alleen een datum van mij horen waarop het huis opgeruimd en fris is.
Ik heb hem gezegd dat ik katten heb.
Bij mij thuis was het altijd een gezellig rommeltje, en ik vind het moeilijk om daarin verandering te brengen.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat het afgedwongen kan worden. Als je dat bedoelt met 'ik vind het moeilijk', dan begrijp ik dat. Het zit in je, of het zit niet in je, en misschien zit het wel in je, maar nu nog diep verborgen, wie zal het zeggen? Het kan best zijn dat er mettertijd iets verandert dat je zegt: 'ik wil het nu eens anders hebben'. En dan begint het ineens te rollen.

Geen idee waar je woont, hoe je huis er uit ziet, en wat voor een persoon de eigenaar is. Ik kan me van lang geleden een collega uit Staphorst herinneren. Die wilde de helft van haar boerderij verhuren, maar ze wilde absoluut niet dat de huurders op zondag de was buiten hingen. Kan en mag ze dat eisen? Nee. Aan de andere kant, in Staphorst op zondag de was buiten hangen... dat is sowieso geen goed idee, Ik bedoel maar te zeggen: het is allemaal niet zo zwart-wit, vanuit een anoniem toetsenbord is het makkelijk om te zeggen wat je wel en niet mag, maar of je er wat mee kunt? Geen idee.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door moederslink »

URMN schreef:
17 nov 2019 21:33
Over wel of geen katten mogen houden heeft de verhuurder niks gezegd.
Hij wil alleen een datum van mij horen waarop het huis opgeruimd en fris is.
Ik heb hem gezegd dat ik katten heb.
Maar in je huurcontract staat dat je géén katten mag houden.
Ik vind dat zelf een onredelijke eis , wel moet je als goed huurder ervoor zorgen dat ( de stank van ) de katten geen overlast voor de buren geven.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Katten mogen, heb zelf ook een Dementerende Oude Kater in huis.

Maar wat is schoon en netjes? Varkens denken aan een heerlijk modderbad,
mensen die ook een modderbad in een bepaalde bekende schoonheidsideaal zien!

Ja, dames betalen soms veel geld voor dus is jou huis wel goor genoeg?
Als er geen overlast gemeld is zal het wel meevallen.

En mag de klusjes man ook bij zware kettingrokers werk weigeren?
In de Horeca is er een rookverbod wegens meeroken personeel.....
Maar als je voor woningbouw iets moet doen, ik denk dat dit een gat in de wet is.

Stuur maar iemand die zelf rookt zou ik zeggen....
En als Katten liefhebber, zou ik het klusje ook eerder doen want ik hou niet van honden!

Zo weer genoeg discussie voer wat wel en niet mag?

Gesloten