LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gasaansluiting verwijderen weigeren

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Jeltje369
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2019 12:22

gasaansluiting verwijderen weigeren

Ongelezen bericht door Jeltje369 »

Zoals het onderwerp al zegt, mag je als huurder de woningbouw weigeren om je gasaansluiting in de keuken te laten verwijderen?

Zojuist bericht gekregen van de woningbouwvereniging dat ze binnenkort gaan beginnen met het verwijderen van de gastoevoer in de keuken in de wijk waar ik woon. Aangezien ik op bijstandsniveau leef lukt het mij natuurlijk niet om binnen afzienbare tijd een nieuwe elektrische/inductie kookplaat (en waarschijnlijk ook nieuwe pannen) aan te schaffen.

Ben je verplicht om medewerkers van de woningbouwvereniging toe te laten in je woning? Ik begrijp natuurlijk dat dit verplicht is bij noodzakelijke reparaties maar in dit geval gaat het om iets verwijderen wat prima functioneert en is het woord "noodzakelijk" discutabel.

Stel dat ik in het ergste geval gewoon weiger mijn deur te openen als ze langskomen voor verwijdering, wat kan de woningbouw dan voor stappen ondernemen? En misschien ook wel belangrijk om te vermelden is dat de woningbouwvereniging voornemens is om binnen 10 jaar deze woningen te slopen om nieuwbouw te realiseren, dit was 7 jaar geleden al in de planning maar door de crisis is een groot onderhoud uitgevoerd in plaats van vernieuwing. Overigens blijft de gastoevoer voor de verwarming wel aanwezig.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: gasaansluiting verwijderen weigeren

Ongelezen bericht door reggie2 »

Zover ik op de hoogte ben , ben je verplicht de woningbouw mensen toe te laten in je huis en dien je mee te werken.
Ik ga er vanuit dat ze de hele wijk aanpakken? Dan is er vast een info avond geweest over hoe of wat. Ook wat ze eventueel vergoeden.

Gooi eens een balletje bij die wbv op vanwege de kosten of ze meebetalen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: gasaansluiting verwijderen weigeren

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat is de motivatie van de verhuurder voor deze maatregel en was het mogelijk om voor of tegen deze maatregel te stemmen? Open gastoestellen - geisers en kachels - willen ze overal weghebben en terecht. Van gasfornuizen had ik nog niet gehoord.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: gasaansluiting verwijderen weigeren

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Wat is er voorafgaand aan deze melding geweest omdat dit soort onderhoud niet standaard is mede omdat er op redelijk kort termijn sloopplannen zijn.

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: gasaansluiting verwijderen weigeren

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Volgens mij (maar weet dit niet 100% zeker) moet minimaal 70% van de huurders hiermee akkoord gaan.

Ik las toevallig vandaag dit artikel. Gaat daarbij wel om een ingrijpender aanpak).
De rechter in Amsterdam heeft een woningbouwvereniging voorlopig verboden huizen in een hele buurt van het gas te halen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3450959 ... e-woningen

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: gasaansluiting verwijderen weigeren

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik mag toch aannemen dat u een huis huurt inclusief keuken? Als u een gaskookplaat in de keuken hebt en ze halen het gastoevoer weg, dan zou de wbv ook een nieuwe kookplaat moeten installeren. En hoe zit het met de nieuwe aansluiting? Zit er al een stopcontact voor inductie/elektrisch fornuis?
Pannen hoeven geen probleem te zijn, kringloopwinkels staan er vol mee.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: gasaansluiting verwijderen weigeren

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

NeoDutchio schreef:
16 apr 2019 17:49
Ik mag toch aannemen dat u een huis huurt inclusief keuken? Als u een gaskookplaat in de keuken hebt en ze halen het gastoevoer weg, dan zou de wbv ook een nieuwe kookplaat moeten installeren. En hoe zit het met de nieuwe aansluiting? Zit er al een stopcontact voor inductie/elektrisch fornuis?
Pannen hoeven geen probleem te zijn, kringloopwinkels staan er vol mee.
Er zijn veel huurhuizen met alleen maar een gasaansluiting .
Huurder moet zelf gasfornuis of kookplaat aanschaffen.

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: gasaansluiting verwijderen weigeren

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

NeoDutchio schreef:
16 apr 2019 17:49
Ik mag toch aannemen dat u een huis huurt inclusief keuken? Als u een gaskookplaat in de keuken hebt en ze halen het gastoevoer weg, dan zou de wbv ook een nieuwe kookplaat moeten installeren. En hoe zit het met de nieuwe aansluiting? Zit er al een stopcontact voor inductie/elektrisch fornuis?
Pannen hoeven geen probleem te zijn, kringloopwinkels staan er vol mee.

Apparatuur moeten de mensen meestal zelf voor zorgen, zeker in de goedkopere huurwoningen. Als het incl. kookplaat was, zou TS niet met dit probleem geconfronteerd worden en was dit topic ook niet nodig.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: gasaansluiting verwijderen weigeren

Ongelezen bericht door reggie2 »

NeoDutchio schreef:
16 apr 2019 17:49


Pannen hoeven geen probleem te zijn, kringloopwinkels staan er vol mee.

Zoiets moet je wel willen, ik moet er niet aan denken , vind dat vies.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: gasaansluiting verwijderen weigeren

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

reggie2 schreef:
16 apr 2019 18:00
NeoDutchio schreef:
16 apr 2019 17:49


Pannen hoeven geen probleem te zijn, kringloopwinkels staan er vol mee.

Zoiets moet je wel willen, ik moet er niet aan denken , vind dat vies.
Wat is er mis met een uitgewoonde ouwe braadpan? :)

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: gasaansluiting verwijderen weigeren

Ongelezen bericht door reggie2 »

Hahaha wat dacht je :-) bah.

Ivo.w
Berichten: 1741
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: gasaansluiting verwijderen weigeren

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Je kan misschien wel weigeren om de werklui tot je woning toe te laten, maar als buiten jouw woning de gasdruk van de leidingen afgehaald wordt heb je daar alleen jezelf mee. Want dan heb je geen gas meer, maar ook geen aansluiting voor een elektrisch kooktoestel.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: gasaansluiting verwijderen weigeren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gas voor verwarming blijft.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: gasaansluiting verwijderen weigeren

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Op gas koken is goedkoper dan op stroom , wel schoner maar in bijstand wil je goedkoopste.
Dus zelfs als je al kookplaat zou krijgen, gratis is dat meestal oude stroom vreter.
Alleen Inductie en daar moeten pannen magnetisch voor zijn dus aluminium mag afvalbak vaak in.

Deze kosten moeten ze wel vergoeden want je moet nog 7 jaren op gas verwarmen voor het gesloopt zou worden... met kans op uitstel!

Ook moeten ze voor Inductie kookplaat, een extra kabel aanleggen om te kunnen koken en is dat rendabel voor maar 7 jaren?
De 3 pits inductie bij Ikea is ook €239,- en woon je daar in de buurt?

Voor deze mensen die al weinig geld hebben is dit onredelijk en zouden ze zowel de kabels als de kookplaat moeten aanbieden.
En dat voor maar enkele jaren tot de sloop, vraag de gemeente eens want sociaal zwakkeren hiermee opzadelen, dat moeten ze dan maar proberen tegen te houden of vraag je buren, als groep sta je sterker!

Jeltje369
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2019 12:22

Re: gasaansluiting verwijderen weigeren

Ongelezen bericht door Jeltje369 »

Er is geen voorlichtingsavond geweest, alles heeft te maken met het overstappen naar schone energie. Huizen die nu te huur aangeboden worden in de wijk daar is de gastoevoer in de keuken al verwijderd en een aansluiting gemaakt voor elektrisch koken. Compensatie voor aanschaf nieuwe kookapparatuur komt voor eigen rekening en mocht je in de problemen komen hierdoor kan je een beroep doen bij de gemeente voor bijzondere bijstand volgens de woningbouwvereniging maar ook dan moet je zelf nog bijleggen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: gasaansluiting verwijderen weigeren

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

"alles heeft te maken met het overstappen naar schone energie. "

Blijft onduidelijk.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: gasaansluiting verwijderen weigeren

Ongelezen bericht door grun »

Komkommertijd schreef:
16 apr 2019 21:18
Op gas koken is goedkoper dan op stroom , wel schoner maar in bijstand wil je goedkoopste. Dus zelfs als je al kookplaat zou krijgen, gratis is dat meestal oude stroom vreter. Alleen Inductie en daar moeten pannen magnetisch voor zijn dus aluminium mag afvalbak vaak in.
Ik meen begrepen te hebben dat de politiek de gasprijs omhoog wil hebben en de elektriciteitprijs juist omlaag. Om toch pannen op inductie te kunnen gebruiken die daar van oorsprong niet voor gemaakt zijn, is de inductie adapter uitgevonden. Dat is een platte schijf die je in verschillende diameters kunt kopen. Zo'n schijf is wel magnetisch, wordt daardoor warm en verhit op zíjn beurt de pan die op de schijf staat.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: gasaansluiting verwijderen weigeren

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Gas is wel erg onduidelijk. Bij ons worden in het hele dorp alle gasleidingen vervangen, zowel de hoofdleidingen als de huisaansluitingen. Hier zijn ze nog jaren bezig straat voor straat, wijk voor wijk alles openmaken.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: gasaansluiting verwijderen weigeren

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Byzondere bijstand is in veel gevallen een wassen neus.
Ook met een uitkering/inkomen op Bijstandsniveau wordt men geacht te sparen.
Zorg dat er een buffertje wordt aangelegd, hoe klein het ook is.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: gasaansluiting verwijderen weigeren

Ongelezen bericht door jonis »

Theotrucker schreef:
17 apr 2019 12:41
Gas is wel erg onduidelijk. Bij ons worden in het hele dorp alle gasleidingen vervangen, zowel de hoofdleidingen als de huisaansluitingen. Hier zijn ze nog jaren bezig straat voor straat, wijk voor wijk alles openmaken.

Landgraaf is geen dorp....en straks parkstad al helemaal niet meer.

Gesloten