LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gasrekening terwijl gas is afgesloten

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Mari79
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2019 21:52

Gasrekening terwijl gas is afgesloten

Ongelezen bericht door Mari79 »

In aug 2017 woning betreden . Altijd elektrische kookplaat gebruikt . 2maanden geleden gasfornuis gekocht , erachter gekomen tijdens het aansluiten van het fornuis dat het gas is afgesloten . Ennexis heeft mij in in een brief verwittigd dat de woning al vanaf 2010 is afgesloten van gas . De woningbouw heeft mij hier nooit over ingelicht . Nu stuurd Essent mij een rekening van +/- 400 euro die ik zou moeten betalen van het gebruik van gas de afgelopen 6maanden , dit terwijl er geen gas is omdat deze is afgesloten sinds 2010 . Wat moet ik nu doen ? Wie kan mij helpen .

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gasrekening terwijl gas is afgesloten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Is de gaskraan afgesloten of verzegeld? Bij afsluiten moet er opnieuw aangesloten worden, bij vergrendeling kan deze makkelijk weer opengezet worden. Echter worden daar wel kosten voor in rekening gebracht.
U kunt het beste informeren bij de wbv, deze is eigenaar van het huis.

Maar als u geen gas heeft, hoe verwarmt u dan? Een elektrische ketel komt niet vaak voor bij een wbv.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Gasrekening terwijl gas is afgesloten

Ongelezen bericht door mahadma »

Kunt u een specificatie van de nota hier (zonder privé) plaatsen? Geeft meer helderheid.

Maar als u geen gas heeft, hoe verwarmt u dan? Een elektrische ketel komt niet vaak voor bij een wbv.
Dit kan ook door blokverwarming verwarmd worden en een electroboiler.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gasrekening terwijl gas is afgesloten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

mahadma schreef:
08 sep 2019 21:07
Maar als u geen gas heeft, hoe verwarmt u dan? Een elektrische ketel komt niet vaak voor bij een wbv.
Dit kan ook door blokverwarming verwarmd worden en een electroboiler.
Vaak als er 'alternatieve' verwarmingen zijn, wordt een gasleiding weggehaald. Dit gaat meestal samen met een renovatie of opknapronde. Of de vorige bewoner moet iets veranderd hebben, maar dan heeft de wbv dit verzuimd te melden.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gasrekening terwijl gas is afgesloten

Ongelezen bericht door witte angora »

Mari79 schreef:
07 sep 2019 22:04
In aug 2017 woning betreden . Altijd elektrische kookplaat gebruikt . 2maanden geleden gasfornuis gekocht , erachter gekomen tijdens het aansluiten van het fornuis dat het gas is afgesloten . Ennexis heeft mij in in een brief verwittigd dat de woning al vanaf 2010 is afgesloten van gas . De woningbouw heeft mij hier nooit over ingelicht . Nu stuurd Essent mij een rekening van +/- 400 euro die ik zou moeten betalen van het gebruik van gas de afgelopen 6maanden , dit terwijl er geen gas is omdat deze is afgesloten sinds 2010 . Wat moet ik nu doen ? Wie kan mij helpen .
Helpen in zoverre dat ik een paar dingen niet begrijp.

Is het een echte afsluiting in de zin dat er helemaal geen aansluiting meer is? Zo ja, hoe kan het dan dat er nog een gasleiding in de keuken is?

Of is de woning indertijd afgesloten wegens wanbetaling, en wordt de aansluiting nu weer geopend omdat je gas gebruikt hebt?

Als het goed is heb je al minimaal 1 jaarafrekening gehad. Ben je op die rekening aangeslagen voor vastrecht en dergelijke voor gas?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Gasrekening terwijl gas is afgesloten

Ongelezen bericht door mahadma »

NeoDutchio schreef:
08 sep 2019 21:14
mahadma schreef:
08 sep 2019 21:07
Maar als u geen gas heeft, hoe verwarmt u dan? Een elektrische ketel komt niet vaak voor bij een wbv.
Dit kan ook door blokverwarming verwarmd worden en een electroboiler.
Vaak als er 'alternatieve' verwarmingen zijn, wordt een gasleiding weggehaald. Dit gaat meestal samen met een renovatie of opknapronde. Of de vorige bewoner moet iets veranderd hebben, maar dan heeft de wbv dit verzuimd te melden.
UIt eigen ervaring met wonen met blok verwarming: er was gewoon een gas meter en er werd alleen gekookt op gas.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Gasrekening terwijl gas is afgesloten

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Kijk eens in uw huurovereenkomst of daar iets staat over aanwezige energieaansluitingen.
Aan Essent doorgeven dat u vanaf 2017 bewoner bent en van de netbeheerder een schrijven hebt dat het gas al vanaf 2010 is afgesloten, hoe hun aan de €400 gasverbruik komen.

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gasrekening terwijl gas is afgesloten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, blijkt er dus het nodige gas te lekken.

En hebt u een gascontract afgesloten met een leverancier?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gasrekening terwijl gas is afgesloten

Ongelezen bericht door berndv »

ben wel benieuwd naar de rekening. Bij Enexis kost het heraansluiten van de gasaansluiting bij afsluiting buiten de woning 420 euro excl btw.

Dus of ts heeft jaarlijks kosten voor vastrecht betaald op de jaarafrekening of ts betaalt nu voor het laten heraansluiten van de gasaansluiting.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gasrekening terwijl gas is afgesloten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij een andere verwarming dan gas met eigen ketel kan het gas afgesloten zijn.
Dat de leiding er zit is het nog niet altijd leverbaar, heeft U nog een gasmeter naast de stroom meter?

Fornuis terug sturen en laat hun een reeds afgesloten maar weer afsluiten.... lukt niet....

Gewoon rekening weigeren want er is niets geleverd dus hoef je ook niets te betalen.
Het geleverde gas zal wel een voorschot zijn, en bij geen gas is er dus wanprestatie geleverd.
Dit soort gevallen zullen komende jaren alleen maar erger worden als ze niet goed bijhouden waar gas is afgesloten.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gasrekening terwijl gas is afgesloten

Ongelezen bericht door witte angora »

Verbazingwekkend hoe snel er weer antwoorden komen op gestelde vragen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Gasrekening terwijl gas is afgesloten

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

benader ze per mail of brief en vraag ze hoe ze aan deze rekening komen...

Gesloten