Geen teruggave borg door verhuurder

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
linus1234
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2021 12:40

Geen teruggave borg door verhuurder

Ongelezen bericht door linus1234 »

Hallo! Ik zou graag wat advies willen.

Halverwege vorig jaar hebben wij waterschade gehad in onze huurwoning. De schade is bij ons ontstaan door een huisdier, helaas hebben ook een aantal buren en de openbare ruimte (gang) hier last van ondervonden. Er is een bedrijf langs gekomen in opdracht verhuurder voor het opdrogen en herstellen van een aantal dingen. Niet lang hierna ontvingen wij een nota van dit bedrijf. Deze rekening was bestemd voor het herstel van de schade aan ons huis (verwijderen van vloer, opdrogen etc). Deze werd helaas niet vergoed door de inboedelverzekering en hebben we dus zelf moeten betalen. Pas maanden later kregen wij een nota van de verhuurder (namens hetzelfde bedrijf) voor het gedeelte van de buren/openbare ruimte in het gebouw. Deze heb ik toen doorgestuurd naar onze aansprakelijkheidsverzekering. Zij en de verzekeraar van de verhuurder zijn nog steeds (!) bezig met onderzoek over wie het moet vergoeden. Heel vervelend dat het zo lang moet duren. De verzekeraar geeft als reden dat er vaak vragen over en weer gesteld worden, en dat er een schade expert bedrijf bij betrokken is.

Eind vorig jaar hebben wij onze huurwoning opgezegd. De woning is netjes en schadevrij opleverd. Ik heb ook het opleverrapport als bewijs. Helaas krijgen wij onze borg (nog) niet terug omdat er nog die openstaande nota is. Zolang onze verzekeraar niks vergoed, betalen zij niks terug, zegt de verhuurder. Als ik hierna vraag, dan krijg ik te horen: u bent aansprakelijk, dus wij doen niks.

Ik vraag mij af of dit mag. Er is geen schade aan de woning zelf of een betaalachterstand op de huur. Op de nota die nog betaald moet worden staat ook dat het herstelwerkzaamheden aan openbare ruimte / woning buren zijn geweest. Daarnaast stuurt de verhuurder ons ook af en toe een aanmaning voor de nota, wat ik heel vreemd vind gezien het bij de verzekering ligt. Mijn verzekeraar geeft aan dat ik daar niet op in hoef te gaan, maar toch geeft het mij een vreemd gevoel.

Ook hoor ik graag of andere mensen ervaringen hebben kwestie’s die zo ontzettend lang duren.

Helaas hebben wij pas recentelijk een rechtsbijstandsverzekering afgesloten en gaat deze dus niet op voor deze kwestie.

Als ik nog dingen verder moet toelichten, hoor ik het graag!

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen teruggave borg door verhuurder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat u een aanmaning krijgt over die nota, is niet zo vreemd. Tenslotte bent u aansprakelijk. Dat u uiteraard uw aansprakelijkheidsverzekering ingeschakeld hebt, is natuurlijk logisch, maar u blijft het aanspreekpunt voor de verhuurder.

Ik zou uw verzekeraar en de verhuurder maar manen dat ze die kwestie moeten afhandelen. Begrijpelijk dat ze de birg niet eerder terugbetalen.

dmv
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 sep 2016 19:42

Re: Geen teruggave borg door verhuurder

Ongelezen bericht door dmv »

Zoals ik het lees betreft het de borg voor de woning die correct is opgeleverd en waarvan u het rapport heeft ontvangen. Hoe begrijpelijk ook vauit de verhuurder staat dit m.i. los van de kwestie die nu nog speelt. De borg was gekoppeld aan uw woning, niet aan die van uw buren.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Geen teruggave borg door verhuurder

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik begin me af te vragen om wat voor huisdier het zou gaan. Qua schade denk ik dan meer aan een walrus of een potvis....

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Geen teruggave borg door verhuurder

Ongelezen bericht door reggie2 »

Revoked schreef:
19 jul 2021 17:40
Ik begin me af te vragen om wat voor huisdier het zou gaan. Qua schade denk ik dan meer aan een walrus of een potvis....
Ik denk eerder een kat, aangezien de boel gedroogd moest worden. Maar wat heeft TS aan dit soort onzin?

juliomariner
Berichten: 4815
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Geen teruggave borg door verhuurder

Ongelezen bericht door juliomariner »

volgens mij klopt het wel dat de borg nog niet terugbetaald wordt. De verhuurder heeft een vordering op de huurder (de waterschade).
de huurder betwist de schade niet maar geeft aan dat de verzekering ermee bezig is. dus de vordering staat nog open wNt huurder betaald de schade niet dus houdt de verhuurder de borg als onderpand.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen teruggave borg door verhuurder

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat lijkt mij ook. De borg is volgens mij niet gekoppeld aan de woning, maar aan de huurder, opdat de verhuurder enige zekerheid heeft dat de huurder aan zijn verplichtingen kan voldoen.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Geen teruggave borg door verhuurder

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Wacht even tot deze kwestie is afgesloten. Dat verzekeringen moeilijk doen met uitbetalen gebeurt vaker. Als je met de verzekering niet uit komt, kan je naar https://www.kifid.nl/ (ik zie daar nu geen reden in).

Mocht je de borg onterecht niet terug krijgen, ga dan naar de deurwaarder.

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen teruggave borg door verhuurder

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, dit mag. U kunt dit voorkomen door zelf de schade te betalen en daarna de nota door te spelen naar de verzekering.

Gesloten