Geen woongenot door camera buren

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik hoop het ècht niet. maar stel u even voor dat er bij u of op uw terrein iets gebeurd, zou u dan die beelden niet willen hebben?

In onze flat hangen voor mijn deur, van de buurvrouw, en bij de kelder box in/uitgang en een andere etage bewegingsdetectie camera's. Ik kijk 1 x per maand of alles werkt en als er iets gebeurd is. En bewaar niets langer als 1 maand. En alle betrokkenen zijn accoord of hebben er zelfs om gevraagd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door Moneyman »

mahadma schreef:
23 apr 2021 16:10
Ik hoop het ècht niet. maar stel u even voor dat er bij u of op uw terrein iets gebeurd, zou u dan die beelden niet willen hebben?
Dat wordt lastig: de camera's zijn weg. Maar ook los daarvan is het argument dat je er ooit mogelijk profijt van zou kunnen hebben geen reden om camera's die in strijd met de regels zijn aangebracht te moeten gedogen.
mahadma schreef:
23 apr 2021 16:10
In onze flat hangen voor mijn deur, van de buurvrouw, en bij de kelder box in/uitgang en een andere etage bewegingsdetectie camera's. Ik kijk 1 x per maand of alles werkt en als er iets gebeurd is. En bewaar niets langer als 1 maand. En alle betrokkenen zijn accoord of hebben er zelfs om gevraagd.
Groot verschil met TS:
- 24/7 met geluid versus bewegingsdetectie zonder geluid;
- duidelijke bewaartermijn versus onbekende bewaartermijn
- met toestemming versus zonder toestemming.

Onvergelijkbaar dus.

ruudzelf
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 okt 2019 15:14

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door ruudzelf »

Mensen moeten niet zeuren, eens kijken als de auto van de buren beschadigd is of hun e-fiets gestolen is en ik heb t op film staan wie het gedaan heeft en hoe.
Ga dan ook maar klagen maar die film krijg je van mij dan niet. Punt. Ook niet als het vaker voorkomt....hang zelf maar een op.
Ik heb ook camera hangen die neemt alleen op mijn oprit op, kun je op vandaag instellen, maar als iemand met licht van zijn auto op mijn oprit schijnt, ja dan gaat ie opnemen want hij neemt beweging waar....jammer dan.
Die camera hangt er niet voor niets en als je zo op je privacy gesteld bent, neem ik aan dat je ook geen telefoon hebt?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door Moneyman »

ruudzelf schreef:
23 apr 2021 19:20
Mensen moeten niet zeuren, [...]
Die camera hangt er niet voor niets en als je zo op je privacy gesteld bent, neem ik aan dat je ook geen telefoon hebt?
Wat een onzin.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door Jablan »

bladel12 schreef:
18 apr 2021 17:08
Het is toch hun plicht om mij woongenot te verschaffen, of heb ik het mis ????
wie kan mij voorzien van advies hoe ik dit bij de huurcommissie kan moet leggen???
Het constructieve antwoord is hier: overleg met je advocaat.

*

Moneyman en anderen, ik gooi onszelf als voorbeeld erin. Wij waren indertijd de eersten in de straat met camera's, tegenwoordig zijn er veel video-deurbellen en een paar buren meer met camerabewaking. Bij de deurbellen kan het een probleem zijn, dat sommige bewoners er altijd langs moeten lopen om bij hun eigen huis te komen. Wij en een andere buur hebben de camera's doelbewust zo hangen, dat we elke passant en elke auto in de straat inclusief inzittenden zien. (Het waarom hoort in de huiskamer thuis, valt buiten dit topic.) De buur in kwestie heeft een doorschakeling naar het politiebureau mogelijk gemaakt. Aan het begin en einde van de straat hangen bordjes met het logo van een bewakingscamera aan de lantaarnpalen.
Wat is eigenlijk toegestaan? Of in hoeverre verstoren wij + buren het woongenot van anderen?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
23 apr 2021 20:42
Wat is eigenlijk toegestaan?
Daarop is geen concreet antwoord te geven, omdat het antwoord op de vraag “wat mag wel” afhangt van een belangenafweging en de feitelijke omstandigheden (mate van inbreuk, mogelijkheden, doel en gebruik, wel/ geen geluid, andere mogelijk opties, noem maar op).

Er is al jarenlang jurisprudentie over bijvoorbeeld camera’s aan een woonwagen (mocht) en over een intercom met camera in een portiek die ook de buur-ingang filmde (mocht ook). Meer meer filmen dan nodig of gerechtvaardigd is door de omstandigheden mag weer niet.

Ik verwacht dat er over de Ring-bellen ook wel op korte termijn jurisprudentie zal zijn.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
23 apr 2021 20:42
bladel12 schreef:
18 apr 2021 17:08
Het is toch hun plicht om mij woongenot te verschaffen, of heb ik het mis ????
wie kan mij voorzien van advies hoe ik dit bij de huurcommissie kan moet leggen???
Het constructieve antwoord is hier: overleg met je advocaat.
... en laat je onredelijke eisen varen. Daarmee schiet je alleen maar in je eigen voet.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wet- en regelgeving verschilt per land. Altijd leuk om met Google Streetview de grens "over te rijden" naar Duitsland. Daar zijn ze gelukkig niet zo van het "ik heb toch niets te verbergen". Maar goed, wellicht off-topic.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

geen kans op verlaging huur, openbare weg mag je in principe niet filmen....

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Het is inmiddels eerder uniek geworden als je even niet op camera gevolgd wordt. Ik ken inmddels straten waar je van begin te eind (inclusief tuin) gefilmd wordt, waarbij de meeste mensen niet eens door hebben dat ze ook door de duurdere e-auto's (en via permanente dashcams) gewoon gefilmd worden. Zolang het maar in een loop gebeurd (binnen x uur gewist en enkel gebruikt voor het doel waarvoor ze bestemd zijn) heb ik er geen probleem mee (wetgeving hiervoor lijkt me wel behoorlijk lastig).

Gesloten