Geen woongenot door camera buren

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
bladel12
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2021 16:52

Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door bladel12 »

Sinds eind 2019 webcam bij buren voor het raam later is er nog aan de voorzijde een camera onder de dakgoot gekomen. met een kijk hoek van 103 graden. en eind 2020 ook nog een camera aan achterzijde onder de dak goot. van begin af aan gemeld bij de woningbouw van aantasting woongenot al verschillende bemiddeling gesprekken gehad met woningbouw en gemeente. buren doen dit omdat de auto wordt beschadigd (alleen haar auto) we hebben beelden gezien dat ze de gehele straat filmt 24/7 met geluid. en ook al zeggen wij dat onze privacy wordt aangetast ze sturen ons van het kasje naar de muur. woningbouw noemt het een ordinaire buren ruzie.
wij wonen er al 14 jaar en de buren vanaf begin 2019.
Eind 2020 zie de woningbouw zelf als we vonden dat ons privacy werd aangetast moeten we maar weer bemiddelen of naar de rechter.
we hebben een deskundige aangesteld en het bleek dat wij gelijk hebben zowel voor als achttuin werden gefilmd door de buren.
we zijn recht zaak begonnen en ook gewonnen. camera`s moesten binnen 24 uur weg en weg blijven op boete van 250 euro per dag.
Nu heb ik aan de woningbouw schriftelijk laten weten dat ik huur compensatie wil voor alle maanden dat de camera`s er waren. dus vanaf eind 2019 t/m maart 2021. van 75% van de huursom.
Woningbouw belden me en ze waren woest, ze vonden dat ze zo hen best hadden gedaan.
Het is toch hun plicht om mij woongenot te verschaffen, of heb ik het mis ????
wie kan mij voorzien van advies hoe ik dit bij de huurcommissie kan moet leggen???
Laatst gewijzigd door Radar op 19 apr 2021 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderatie verduidelijkt

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door Moneyman »

bladel12 schreef:
18 apr 2021 17:08
Nu heb ik aan de woningbouw schriftelijk laten weten dat ik huur compensatie wil voor alle maanden dat de camera`s er waren. dus vanaf eind 2019 t/m maart 2021. van 75% van de huursom.
Kort samengevat: kansloos. Lees je eens in of laat je adviseren door een huurrechtdeskunidge over wat je moet doen om huurverlaging te realiseren, mocht er al sprake zijn van een gebrek wat daartoe aanleiding geeft. Jouw route is onjuist én je keuze om maar liefst 75% te eisen is letterlijk lachwekkend.
bladel12 schreef:
18 apr 2021 17:08
Woningbouw belden me en ze waren woest, ze vonden dat ze zo hen best hadden gedaan.
En terecht, wat mij betreft.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door moederslink »

Dit probleem wel eens bij de rijdende rechter gezien. U kunt hem eens inschakelen?!
Huurcompensatie kunt u m.i. wel vergeten , dit is een probleem tussen 2 buren.
Bent u zelf al in gesprek gegaan met deze buren?
Het laten escaleren is voor niemand goed. Laat de buren eens bij u meekijken, al gedaan?

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je meent in aanmerking te kunnen komen voor huurverlaging, dan kun je in onderstaande link lezen wat je moet doen, en wat de voorwaarden zijn om voor huurverlaging in aanmerking te komen. Kijk ook even in het 'gebrekenboek' waar naar wordt gelinkt, daar zul je jullie situatie ongetwijfeld in terugvinden. Of niet.

https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... -aanvragen

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Ik begrijp dat je woongenot hebt gemist als gevolg van het handelen van de buren. Indien de buren overlast veroorzaken is het zeker ook wel taak van de verhuurder dit te stoppen. Ik durf niet zo snel te zeggen dat de camerabeelden een gebrek opleveren in jouw huurovereenkomst.

Verder is het wel belangrijk dat je toen ook de verhuurder in gebreke hebt gesteld en een schriftelijk dossier hebt dat je dit echt van hem hebt geeist. Ik kan me voorstellen dat je wellicht alleen hebt gebeld en dat maakt de zaak moeilijker.

Je kan het natuurlijk wel nu proberen en wie weet of het toch lukt. Maar indien ze niet akkoord gaan en je geen papieren dossier hebt zou ik dit niet durven te verreken met de huurbetaling.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Naast de route via de huurcommissie kan je de verhuurder ook gewoon dagvaarden en huurvermindering vorderen op basis van art. 7:207 lid 1 BW.
De huurder kan in geval van vermindering van huurgenot ten gevolge van een gebrek een daaraan evenredige vermindering van de huurprijs vorderen van de dag waarop hij van het gebrek behoorlijk heeft kennis gegeven aan de verhuurder of waarop het gebrek reeds in voldoende mate bekend was om tot maatregelen over te gaan, tot die waarop het gebrek is verholpen.
Je kunt dat echter slechts beperkt met terugwerkende kracht doen, zie art. 7:257 id 1 BW:
Voor de vordering van de huurder tot ve ... erhuurder.
Voor (veel) meer info over huurvermindering bij overlast (want dat is natuurlijk analoog toerpasbaar): zie hier.
https://www.rechtenvastgoed.nl/koop/ove ... -vorderen/

Als TS zich ook maar een beetje inleest, wordt hopelijk vanzelf duidelijk dat haar eis way to much is.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
19 apr 2021 17:02
Dit probleem wel eens bij de rijdende rechter gezien. U kunt hem eens inschakelen?!
Huurcompensatie kunt u m.i. wel vergeten , dit is een probleem tussen 2 buren.
Bent u zelf al in gesprek gegaan met deze buren?
Het laten escaleren is voor niemand goed. Laat de buren eens bij u meekijken, al gedaan?

Ik denk dat dit zinloos is na de rechtszaak.


we zijn recht zaak begonnen en ook gewonnen. camera`s moesten binnen 24 uur weg en weg blijven op boete van 250 euro per dag.
Als die dingen nu weg zijn, zou ik zeggen laat het hierbij. Waarom zou je de volgende strijd aan gaan en sowieso bij een woningbouw kan zoiets een lange termijn oefening worden.

Geniet van je rust en dat die dingen er niet meer hangen.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door Jasper45 »

bladel12 schreef:
18 apr 2021 17:08
...
we zijn recht zaak begonnen en ook gewonnen. camera`s moesten binnen 24 uur weg en weg blijven op boete van 250 euro per dag.
Nu heb ik aan de woningbouw schriftelijk laten weten dat ik huur compensatie wil voor alle maanden dat de camera`s er waren....
Voor zover de rechter over die 'maanden' niets gezegd heeft (en die heeft daar blijkbaar niets over gezegd) kan TS daarover niets verlangen.
Natuurlijk kan TS dat alsnog (bij de rechter) vorderen.
Laatst gewijzigd door Jasper45 op 19 apr 2021 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
19 apr 2021 17:27
Als TS zich ook maar een beetje inleest, wordt hopelijk vanzelf duidelijk dat haar eis way to much is.
Exact. Naar mijn mening kansloos, maar het is denk ik beter dat TS zelf de informatie bekijkt, beoordeelt, en op basis daarvan besluit al dan niet vervolgtappen te zetten.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door Jasper45 »

snuffel1 schreef:
19 apr 2021 18:13
... absurd..
Iig ongegrond.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De huurcommissie is geen partij in dit soort kwesties.

J. Deltoer
Berichten: 3050
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Als de auto van de buren nu weer vernield wordt betekent e.e.a. wel dat omdat door uw eis de cameras weg te halen zij de kosten van reparatie op u kunnen gaan verhalen.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door Lowieze »

J. Deltoer schreef:
20 apr 2021 07:30
Als de auto van de buren nu weer vernield wordt betekent e.e.a. wel dat omdat door uw eis de cameras weg te halen zij de kosten van reparatie op u kunnen gaan verhalen.
:lol:

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door marnix »

Lowieze schreef:
20 apr 2021 07:52
J. Deltoer schreef:
20 apr 2021 07:30
Als de auto van de buren nu weer vernield wordt betekent e.e.a. wel dat omdat door uw eis de cameras weg te halen zij de kosten van reparatie op u kunnen gaan verhalen.
:lol:
Een dag niet gelachen enz. enz.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Waarom wil je de WBV aansprakelijkstellen?? De buren doen je dit aan dus lijkt het mij veel logischer als je derving huurgenot als claim bij de buren had neergelegd... Tijdens die rechtzaak die je al had.

oberniki
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mei 2015 16:41

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door oberniki »

Waarom wordt uw privacy aangetast, u kunt toch gewoon in uw tuin lopen of mogen ze u dan niet zien omdat u daar als naturist loopt en u bang bent dat ze u filmen en op internet plaatsen.......?? Onze buren mogen ons gerust zien hoor........maken wij geen probleem van (en zij ook niet trouwens)

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door Moneyman »

oberniki schreef:
23 apr 2021 14:01
Waarom wordt uw privacy aangetast, u kunt toch gewoon in uw tuin lopen of mogen ze u dan niet zien omdat u daar als naturist loopt en u bang bent dat ze u filmen en op internet plaatsen.......?? Onze buren mogen ons gerust zien hoor........maken wij geen probleem van (en zij ook niet trouwens)
Er zit nogal een verschil tussen incidenteel gezien worden door je buren of het 24/7 door meerdere camera's gefilmd worden (inclusief geluid!) Een simpel gesprek aan je voordeur is met een beetje pech achteraf gewoon door de buren terug te luisteren.

De rechter heeft het niet voor niets op straffe van een dwangsom verboden.

Peter59
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2021 13:49

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door Peter59 »

Uit het hele verhaal maak ik op dat er meer speelt dan alleen camera’s.
En gelijk krijgen is nog iets anders dan gelijk hebben. Mogelijk dat er in uw communicatie wat aandachtspuntjes zitten.
De rechter heeft een uitspraak gedaan. Voor zover ik begrijp is de uitspraak gericht tegen de buren die gedaagd waren.
Nu is mijn vraag of zij wel eigenaar zijn van de camera’s. Zij hebben ze zeker gekocht en opgehangen.
Mijn vraag is of hier sprake is van nagelvast aan een onroerend goed zoals genoemd in het burgerlijk wetboek.
Mocht dat zo zijn dan is de eigendom overgegaan op de eigenaar van het onroerend goed, de verhuurder dus.
Dat zou betekenen dat zij de camera weg moeten halen op straffe van .....
Het kan ook betekenen dat u de verkeerde partij heeft gedaagd.

Dat zou uw claim om een gedeelte van de huur terug te krijgen misschien kunnen versterken.

Of het allemaal past kan ik zo niet beoordelen maar ik zou het zeker aan uw advocaat voorleggen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door grun »

Moneyman schreef:
23 apr 2021 14:04
Er zit nogal een verschil tussen incidenteel gezien worden door je buren of het 24/7 door meerdere camera's gefilmd worden (inclusief geluid!) Een simpel gesprek aan je voordeur is met een beetje pech achteraf gewoon door de buren terug te luisteren. De rechter heeft het niet voor niets op straffe van een dwangsom verboden.
Weet je toevallig hoe dat zit met de video deurbellen waar ze tegenwoordig veel reclame voor maken? Bijvoorbeeld een Ring deurbel. Daarvan kun je de gevoeligheid in de bijbehorende app instellen, zodat bijvoorbeeld alles binnen 3 meter scherp is maar alles daarbuiten geblurd oftewel wazig en onherkenbaar. Als buurman zou je dan moeten afgaan op de verklaring van de eigenaar maar zelf kun je het niet controleren.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen woongenot door camera buren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Peter59 schreef:
23 apr 2021 14:13
De rechter heeft een uitspraak gedaan. Voor zover ik begrijp is de uitspraak gericht tegen de buren die gedaagd waren. Nu is mijn vraag of zij wel eigenaar zijn van de camera’s. Zij hebben ze zeker gekocht en opgehangen. Mijn vraag is of hier sprake is van nagelvast aan een onroerend goed zoals genoemd in het burgerlijk wetboek.
Welnee. Een simpele camera ophangen levert niet zomaar natrekking op. Dat zou hooguit anders zijn als er een op maat gemaakt geïntrigeerd bewakingssysteem voor de woning is ontworpen. Maar een (set) enkele, losse camera('s) voldoen niet aan de criteria om van natrekking te kunnen spreken.
Peter59 schreef:
23 apr 2021 14:13
Mocht dat zo zijn dan is de eigendom overgegaan op de eigenaar van het onroerend goed, de verhuurder dus. Dat zou betekenen dat zij de camera weg moeten halen op straffe van ..... Het kan ook betekenen dat u de verkeerde partij heeft gedaagd.
Dat is, zoals gezegd, niet het geval. Maar zelfs als dat zo zou zijn, had de huurder de verhuurder in vrijwaring op moeten roepen. Dat is niet gebeurd. TS heeft dus een vonnis tegen de buren/ huurder, en kan dat vonnis ook (alleen) tegen de buren ten uitvoer leggen. De camera's hangen er inmiddels ook niet meer, blijkt uit de OP.
Peter59 schreef:
23 apr 2021 14:13
Dat zou uw claim om een gedeelte van de huur terug te krijgen misschien kunnen versterken. Of het allemaal past kan ik zo niet beoordelen maar ik zou het zeker aan uw advocaat voorleggen.
Nee dus. En ook hier: zelfs als de verhuurder wél aansprakelijk was, heeft TS nog steeds niet aan de eisen voldaan om succesvol een dergelijke huurvermindering te kunnen claimen.
grun schreef:
23 apr 2021 14:17
Weet je toevallig hoe dat zit met de video deurbellen waar ze tegenwoordig veel reclame voor maken?
Die dingen zijn superhandig, maar ook een steeds groter probleem. Je ziet steeds meer "hilarische" Ring-filmpjes terug op internet van mensen die geen flauw benul hadden dat ze gefilmd werden. En de kwaliteit wordt steeds beter, zowel qua beeld als qua geluid. Ben benieuwd naar de ongetwijfeld nog komende Ring-jurisprudentie.

Gesloten