Gestoffeerd huren, gordijnen beschadigd

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Sophia1207
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jul 2021 09:45

Gestoffeerd huren, gordijnen beschadigd

Ongelezen bericht door Sophia1207 »

Hallo,

Sinds een jaar huren mijn vriend en ik een gestoffeerd appartement. Wij hebben 2 katten die in de eerste maanden schade hebben toegebracht aan de gordijnen in het appartement.

Het appartement ziet er verder keurig uit en zo zullen wij het appartement ook achterlaten. Nu zijn het naar mijn idee vrij dure gordijnen en ik vraag mij af in hoeverre de verhuurder ons aansprakelijk kan stellen voor “leef”schade. In het huurcontract staat omschreven dat het appartement in “behoorlijke” staat moet worden opgeleverd. Wat moet ik hier onder verstaan?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gestoffeerd huren, gordijnen beschadigd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Beschadigde gordijnen door katten, is natuurlijk geen “behoorlijke staat”.

Uiteraard kan de verhuurder i hiervoor aansprakelijk stellen. U zult wel een borg betaald hebben. Daar wordt de schade in eerste instantie mee verrekend.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Gestoffeerd huren, gordijnen beschadigd

Ongelezen bericht door mahadma »

Afhankelijk van de dagwaarde van de gordijnen is u zonder enige twijfel een rekening te sturen voor schade. Schade ontstaan door huisdieren (al of niet contractueel toegestaan) zijn rekening huurder.

sake1987

Re: Gestoffeerd huren, gordijnen beschadigd

Ongelezen bericht door sake1987 »

Wordt verrekend met de borg zoals Lady al aangeeft

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Gestoffeerd huren, gordijnen beschadigd

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Gordijnen gaan normaal gesproken zeer lang mee. De verhuurder mag nu nieuwe kopen en u zou alleen de waardevermindering betalen?. In dit geval zou ik het redelijk vinden als de verhuurder de volledige nieuwwaarde in rekening brengt.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Gestoffeerd huren, gordijnen beschadigd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hoezo is het leefschade? Normale slijtage aan producten is leefschade. Maar katten die de gordijnen kapot maken, nee, dat is het risico van de huurder.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gestoffeerd huren, gordijnen beschadigd

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het hangt er wel vanaf hoe ver de katten in de gordijnen zijn geklommen.

Maak er zelf foto's van. U heeft dan bewijs van de schade.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gestoffeerd huren, gordijnen beschadigd

Ongelezen bericht door moederslink »

Sophia1207 schreef:
28 jul 2021 09:56
ik vraag mij af in hoeverre de verhuurder ons aansprakelijk kan stellen voor “leef”schade. In het huurcontract staat omschreven dat het appartement in “behoorlijke” staat moet worden opgeleverd. Wat moet ik hier onder verstaan?
Gordijnen waar de katten in zijn geklommen heet vlg mij geen leefschade .
Dat is schade toegebracht aan materiaal , door de katten.
En behoorlijk achterlaten is gewoon, goed schoon en leeg.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Gestoffeerd huren, gordijnen beschadigd

Ongelezen bericht door crazyme »

Is dit misschien gedekt onder de inboedelverzekering?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gestoffeerd huren, gordijnen beschadigd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, die stoffering wordt gehuurd.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Gestoffeerd huren, gordijnen beschadigd

Ongelezen bericht door Jablan »

crazyme schreef:
28 jul 2021 20:01
Is dit misschien gedekt onder de inboedelverzekering?
*klik* In Eindhoven was er een casus met gemeubileerd gehuurd en schade aan het interieur, buiten schuld van de huurder. Na veel druk en zoekwerk bleek dat toch onder de verzekering van één van de partijen te vallen.
Lady1234 schreef:
28 jul 2021 20:07
Nee, die stoffering wordt gehuurd.
Dan zou de verhuurder hier een verzekering voor moeten hebben.

Oplossing 1: contact opnemen met de verhuurder en de situatie bespreken, vragen of dit verzekeringswerk is.
Oplossing 2: zelf de gordijnen door iets vergelijkbaars vervangen. Als je verhuisplannen hebt, denk aan de leveringstermijnen voor gordijnen. Dat kan oplopen tot meerdere maanden.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gestoffeerd huren, gordijnen beschadigd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zou de verhuurder verplicht zijn die gordijnen tegen schade door de huurders te verzekeren?

Nog even afgezien van het feit dat de Ts aansprakelijk is voor schade die veroorzaakt is door haar huisdieren.

Maanden leveringstermijnen voor gordijnen? Heel bijzonder.

Als je iets sloopt dat je huurt, in dit geval door de katten, ben je daar gewoon aansprakelijk voor en ook de AVP dekt dit niet.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Gestoffeerd huren, gordijnen beschadigd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan, als ik een tv van je leen en deze geef ik kapot terug, dan neem ik aan dat jouw verzekering dat ook dekt? Want de mijne zal het niet doen als ik mijn televisie aan iemand uitleen.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Gestoffeerd huren, gordijnen beschadigd

Ongelezen bericht door caruso »

Dat je überhaupt hierover een vraag durft te stellen...
Je katten slopen andermans eigendom en jij denkt te doen alsof je neus bloedt?
Gewoonweg genant!

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gestoffeerd huren, gordijnen beschadigd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lenen is geen huren.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Gestoffeerd huren, gordijnen beschadigd

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
28 jul 2021 21:34
Jablan, als ik een tv van je leen en deze geef ik kapot terug, dan neem ik aan dat jouw verzekering dat ook dekt? Want de mijne zal het niet doen als ik mijn televisie aan iemand uitleen.
Je voorbeeld gaat niet op, omdat de televisie van plek verandert. Als hij bij jou staat, valt hij onder jouw inboedelverzekering. Hier is de situatie anders. Er wordt verhuurd inclusief meubilair/inrichting. Dan zou de verhuurder hiervoor verzekerd moeten zijn.

Wij hebben met onze toeristenaccommodaties speciale verzekeringen voor de inrichting, voor de gasten en voor de gebouwen. Het verschil zit niet in de premie, maar in de dekking. Voor gemeubileerde verhuur zijn er ook verzekeringen voor de inboedel etc.
Lady1234 schreef:
28 jul 2021 21:24
Maanden leveringstermijnen voor gordijnen? Heel bijzonder.
Productie buiten Nederland + Corona + reisbeperkingen + tekort aan grondstoffen => grote kans op lange levertijden. Ik weet van 1 keten, dat wat vroeger in 2 weken leverbaar was, nu standaard alles op 8 weken wordt gezet en zelfs dat wordt niet altijd gehaald.
caruso schreef:
28 jul 2021 21:38
Dat je überhaupt hierover een vraag durft te stellen... Je katten slopen andermans eigendom en jij denkt te doen alsof je neus bloedt? Gewoonweg genant!
Nop. Dit is zoeken naar een oplossing.
Mijn eerste kat had ontdekt, dat je via de draaiknoppen van het fornuis op het aanrecht kon klimmen. Op een gegeven moment waren ze stuk getrokken. Klantenservice gebeld om nieuwe knoppen te bestellen. Het bedrijf vond dit zo bijzonder (en leuk), dat de knoppen gratis werden opgestuurd. :)
En een kat in de gordijnen komt mij erg bekend voor. Leuk, die nageltjes ... :mrgreen:

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gestoffeerd huren, gordijnen beschadigd

Ongelezen bericht door alfatrion »

J. Deltoer schreef:
28 jul 2021 16:33
Gordijnen gaan normaal gesproken zeer lang mee. De verhuurder mag nu nieuwe kopen en u zou alleen de waardevermindering betalen?. In dit geval zou ik het redelijk vinden als de verhuurder de volledige nieuwwaarde in rekening brengt.
Ik zie niet in waarom de nieuwprijs zou moeten worden betaald. De schade is het verschil tussen de hypothetische situatie, waarin de gordijnen niet beschadigd zijn, en de werkelijke situatie, waarin dat wel gebeurt is. Stel de dagwaarde van de gordijnen zou €250,- zijn geweest maar is door de schade €175,- dan vergoed je de schade door €75,- te betalen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gestoffeerd huren, gordijnen beschadigd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jablan schreef:
28 jul 2021 22:01
Nijogeth schreef:
28 jul 2021 21:34
Jablan, als ik een tv van je leen en deze geef ik kapot terug, dan neem ik aan dat jouw verzekering dat ook dekt? Want de mijne zal het niet doen als ik mijn televisie aan iemand uitleen.
Je voorbeeld gaat niet op, omdat de televisie van plek verandert. Als hij bij jou staat, valt hij onder jouw inboedelverzekering. Hier is de situatie anders. Er wordt verhuurd inclusief meubilair/inrichting. Dan zou de verhuurder hiervoor verzekerd moeten zijn.

Wij hebben met onze toeristenaccommodaties speciale verzekeringen voor de inrichting, voor de gasten en voor de gebouwen. Het verschil zit niet in de premie, maar in de dekking. Voor gemeubileerde verhuur zijn er ook verzekeringen voor de inboedel etc.
Lady1234 schreef:
28 jul 2021 21:24
Maanden leveringstermijnen voor gordijnen? Heel bijzonder.
Productie buiten Nederland + Corona + reisbeperkingen + tekort aan grondstoffen => grote kans op lange levertijden. Ik weet van 1 keten, dat wat vroeger in 2 weken leverbaar was, nu standaard alles op 8 weken wordt gezet en zelfs dat wordt niet altijd gehaald.
caruso schreef:
28 jul 2021 21:38
Dat je überhaupt hierover een vraag durft te stellen... Je katten slopen andermans eigendom en jij denkt te doen alsof je neus bloedt? Gewoonweg genant!
Nop. Dit is zoeken naar een oplossing.
Mijn eerste kat had ontdekt, dat je via de draaiknoppen van het fornuis op het aanrecht kon klimmen. Op een gegeven moment waren ze stuk getrokken. Klantenservice gebeld om nieuwe knoppen te bestellen. Het bedrijf vond dit zo bijzonder (en leuk), dat de knoppen gratis werden opgestuurd. :)
En een kat in de gordijnen komt mij erg bekend voor. Leuk, die nageltjes ... :mrgreen:
Als je een vakantiehuis huurt, is er, in afwijking van de normale huursituaties, een dekking op je reisverzekering voor schade aan het gehuurde.

Maar schade aan een gehuurde woning en de daarbij behorende stoffering en inrichting, dus permanent, valt niet onder de inboedelverzekering en ook niet onder de AVP.

Als je iets van iemand leent en je dat beschadigt, kan dat onder de AVP vallen, maar dus niet onder je eigen inboedelverzekering.

Maar heb je iets geleend, en er is bijvoorbeeld brand in je woning, dan kan dat onder de inboedelverzekering gedekt zijn.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gestoffeerd huren, gordijnen beschadigd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
28 jul 2021 22:09
J. Deltoer schreef:
28 jul 2021 16:33
Gordijnen gaan normaal gesproken zeer lang mee. De verhuurder mag nu nieuwe kopen en u zou alleen de waardevermindering betalen?. In dit geval zou ik het redelijk vinden als de verhuurder de volledige nieuwwaarde in rekening brengt.
Ik zie niet in waarom de nieuwprijs zou moeten worden betaald. De schade is het verschil tussen de hypothetische situatie, waarin de gordijnen niet beschadigd zijn, en de werkelijke situatie, waarin dat wel gebeurt is. Stel de dagwaarde van de gordijnen zou €250,- zijn geweest maar is door de schade €175,- dan vergoed je de schade door €75,- te betalen.
De nieuwprijs hoeft zeker niet vergoed te worden. Als de dagwaarde € 250,00 is, van bijvoorbeeld een nieuwprijs van zeg € 500,00, zal men dus € 250,00 moeten vergoeden. De schadeveroorzaker heeft dan wel recht op de beschadigde gordijnen.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gestoffeerd huren, gordijnen beschadigd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:
28 jul 2021 23:46
De nieuwprijs hoeft zeker niet vergoed te worden. Als de dagwaarde € 250,00 is, van bijvoorbeeld een nieuwprijs van zeg € 500,00, zal men dus € 250,00 moeten vergoeden. De schadeveroorzaker heeft dan wel recht op de beschadigde gordijnen.
Nee, dit is allemaal onjuist. Er is geen recht op de beschadigde gordijnen. En de schade is niet gelijk aan het verschil tussen de nieuwprijs en de dagwaarde.

Gesloten