LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Glasplaat voor raam, wat nou als er brand uitbreekt?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Janette1970
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 nov 2020 22:06

Glasplaat voor raam, wat nou als er brand uitbreekt?

Ongelezen bericht door Janette1970 »

Deze week is mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Naast een transformatorstation (elektriciteitscentrale).

De woningbouw moet volgens de gemeente een glasplaat plaatsen voor mijn slaapkamerraam omdat ik net binnen de straal woon waarbinnen ik mogelijk geluidsoverlast zou kunnen ervaren. De glasplaat wordt (half januari) voor mijn slaapkamerraam gemonteerd. Naast mijn slaapkamer is een heel klein badkamerraam.

Als er brand uitbreekt aan de achterzijde van de woning en ik lig in bed, kan ik geen kant op. Ik kan niet uit mijn raam springen met mijn zoon.

Ik zou graag willen weten of iemand weet of dit wel mag. Het beangstigt mij nogal. Zeker omdat we naast de centrale wonen.
Laatst gewijzigd door Radar op 27 nov 2020 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Glasplaat voor raam, wat nou als er brand uitbreekt?

Ongelezen bericht door Redfloor »

Volgens mij zijn er heel veel huizen waarbij het (slaapkamer)raam niet zover open kan dat je eruit zou kunnen klimmen. Misschien kan je zo'n lifehammer erbij leggen, zoals je ook in auto's ziet?

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Glasplaat voor raam, wat nou als er brand uitbreekt?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dit zijn van die typische vragen die ik aan de brandweer zou stellen, niet op een forum.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Glasplaat voor raam, wat nou als er brand uitbreekt?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heeft u uw vraag al aan de brandweer in uw gemeente voorgelegd?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Glasplaat voor raam, wat nou als er brand uitbreekt?

Ongelezen bericht door berndv »

Volgens de geldende regelgeving hoeft een slaapkamerraam niet open te kunnen. Er zijn in het bouwbesluit wel eisen met betrekking tot de ventilatie. Als het raam van een slaapkamer als officiele vluchtweg voor de brandweer aangemerkt zou moeten worden, moet je er ook een brandtrap aan vast hebben. Een raam om "uit te springen" valt voor de brandweer niet onder de noemer "vluchtweg". En als het raam toegankelijk moet zijn voor de brandweer om met hulp van een ladderwagen tot redding over te gaan kan ik je garanderen dat de brandweer het raam wel voor je "opent".

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Glasplaat voor raam, wat nou als er brand uitbreekt?

Ongelezen bericht door kweenie »

Gaat het om een extra glasplaat voor het glas, of komt de plaat voor het hele kozijn? Ik neem namelijk aan dat het gaat om een plaat die alleen voor het glas komt, zodat het raam nog wel gewoon open kan. (Als de plaat voor het hele kozijn zou komen, dan zou je immers ook niet meer kunnen ventileren de ventilatieroosters, wat een veel groter probleem is dan geluidsoverlast.) Als het om zo'n voorzetraam gaat en het raam gewoon open kan, dan is er volgens bij geen probleem.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Glasplaat voor raam, wat nou als er brand uitbreekt?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Een slaapkamerraam is doorgaans geen nooduitgang/vluchtweg. Formeel kent een woning niet eens nooduitgangen/vluchtwegen, anders dan de gebruikelijke route vanuit alle vertrekken naar de voordeur toe. Dus nee, je raam hoeft niet open te kunnen. Wanneer je bang bent om in geval van brand niet tijdig de woning te kunnen ontvluchten, is het verstandiger om aan goede gekoppelde rookmelders te denken, dan aan manieren om vanuit de eerste verdieping uit het raam te springen. Met goede rookmelders wordt normaal gesproken een brand zodanig snel ontdekt, dat je nog wel bij de voor- of achterdeur kunt komen.

Daarnaast verwacht ik dat "een extra glasplaat" betekent dat het bestaande dubbelglas vervangen zal worden door geluidreducerend drielaags glas. En als er een ventilatierooster zit, zal deze dan waarschijnlijk vervangen worden door een suskast. Die vervanging van glas veranderd niets aan de mogelijkheden om het raam te openen. Ze gaan echt niet een losse glasplaat over het hele kozijn heen lijmen hoor.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Glasplaat voor raam, wat nou als er brand uitbreekt?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ivo.w schreef:
27 nov 2020 21:13
Ze gaan echt niet een losse glasplaat over het hele kozijn heen lijmen hoor.
Dan ken je de woningbouwverenigingen nog niet...

Wat ik dan wel weer vreemd vind is dat ze hier na de oplevering mee komen. Hebben ze niet gebouwd volgens het bouwplan? Je zou verwachten dat de gemeente vooraf zou onderzoeken of de nieuwbouw aan de voorschriften voldoet.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Glasplaat voor raam, wat nou als er brand uitbreekt?

Ongelezen bericht door Brahms »

Off topic, maar een "transformatorstation" en een elektriciteitscentrale zijn 2 compleet verschillende zaken.

Gesloten