LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Walhak
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 nov 2017 01:09

Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Walhak »

Mijn zoon huurt een huis via vidomes te rijswijk.

Ze gaan daar groot onderhoud plegen schrijven ze in de brochure. Men kon er voor kiezen om te blijven wonen of in een wissel woning te gaan. Nu wordt ineens iedereen verplicht om in een wissel woning te gaan.


Ze spreken steeds over groot onderhoud om geen verhuiskosten vergoeding te hoeven geven maar:

Als ik overal lees dat zoals hier sprake is van vergroten badkamer dmv het balkon erbij te betrekken, wc te vergroten is dit toch ook renovatie?

Ze stellen dat alle verbeteringen: hr ketel ipv moederhaard en geiser. Isoleren, vervangen ramen in hr ++ onder energiebesparing vallen.

De totale kosten die ze willen geven liggen rond de 600 euro! Het enige wat ze krijgen zijn 10 verhuisdozen en plastic om dingen af te dekken. Alles moet 1,5 meter vanaf de muren en ramen staan!

Hier de link naae de brochure

https://www.vidomes.nl/media/1160/16121 ... erhoud.pdf

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Interessant dat het woord wisselwoning niet in de brochure is terug te vinden. Het lijkt verder vooral te gaan om renovatie. Daarnaast moeten de huurders naar een wisselwoning. Verhuurders zetten alles op alles om die wettelijke 5900 euro verhuiskostenvergoeding niet uit te hoeven betalen.

https://www.tomlow-advocaten.nl/huurrec ... ergoeding/

Vidomes dagvaarden is een optie. Of je het wint is de vraag.

Walhak
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 nov 2017 01:09

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Walhak »

Dank je wel dat was ik ook van plan alleen wil iets meer zekerheid om te weteb of het kans van slagen heeft.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hoeft natuurlijk niet te gaan procederen. Neem eens contact op met het Juridisch Loket of de Woonbond. Als uw zoon naar een wisselwoning moet, heeft hij recht op die verhuisvergoeding.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door kokka »

met alle maatregels die genomen worden, lijkt het me niet dat verhuizen noodzakelijk is, mits de bewoners niet gedwongen worden natuurlijk.
als verhuizen niet noodzakelijk is, dan is er ook geen recht op die vergoeding.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In de Op staat: Iedereen is verplicht. Dus recht op die vergoeding.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door reggie2 »

kokka schreef:met alle maatregels die genomen worden, lijkt het me niet dat verhuizen noodzakelijk is, mits de bewoners niet gedwongen worden natuurlijk.
als verhuizen niet noodzakelijk is, dan is er ook geen recht op die vergoeding.

Ze moeten naar een wisselwoning, dat is verhuizen.:-) al is dat tijdelijk.

Walhak
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 nov 2017 01:09

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Walhak »

Onwijs bedankt voor het meedenken maar: de grote vraag blijft is het groot onderhoud of renovatie!
Iedereen moet er ineens uit wat eerder een keuze was maar als ze blijven volhouden dat het groot onderhoud is hoeft men niet te betalen. Alleen bij renovatie heb je het recht. Maar dat is het vervelende ik zie geen voorbeelden staan bij de wettelijke tekst. Voor mij dus moeilijk te bepalen.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou zo moeilijk is het niet. Als de huurders naar een wisselwoning moeten hebben ze recht op die vergoeding van bijna € 6.000. Het gaat er hier toch niet om dat er in een woning een ramp is gebeurd, waardoor de huurder even moet vertrekken en een wisselwoning aangeboden krijgt. Ze willen gaan renoveren.

Walhak
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 nov 2017 01:09

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Walhak »

Ze noemen het een logeerwoning. Ik kom steeds stapje verder. Dit doen ze omdat het bij renovatie wisselwoning heet en bij groot onderhoud logeerwoning en ze het doen voorkomen dat het dan rustiger is voor de bewoner. Ik krijg dus eigenlijk steeds meer de bevestiging dat ze onder het woord renovatie uit willen komen.

Renovatie (artikel 7:220 lid 2 BW)
De wet verstaat onder renovatie de (gedeeltelijke) vernieuwing door een verandering of toevoeging. Het kenmerk van renovatie is dat er iets verandert aan de woning of het gebouw. Voorbeelden van renovatie zijn: het vervangen van de collectieve verwarming door een individuele verwarming, aanbrengen isolatie (gevel/dak), kleur buitenschilderwerk wijzigen, verplaatsen van toilet, aanbrengen van dubbel glas, afsluiten van balkon, aanbrengen van mechanische ventilatie.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door kokka »

Aan de andere kant.. als hij er voor een paar nachtjes in gaat, in die logeerwoning, wat maakt hij dan voor verhuiskosten? Ik snap wel dat zo onder die vergoeding uit proberen te komen als hij onredelijk is

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Jefdus »

kokka schreef:Aan de andere kant.. als hij er voor een paar nachtjes in gaat, in die logeerwoning, wat maakt hij dan voor verhuiskosten? Ik snap wel dat zo onder die vergoeding uit proberen te komen als hij onredelijk is
Dat lijkt mij ook. Als ik de planning zie, dan is het max voor een half jaar, waarschijnlijk korter. Dan ga je de logeerwoning natuurlijk niet verven en stofferen en hoef je voor de nieuwe woning ook geen nieuwe meubels te kopen. Een tegemoetkoming om eventueel spullen en meubels naar de logeerwoning te verhuizen en weer terug is op zijn plaats, maar 6000 euro lijkt me daarvoor onredelijk. Of misschien zijn de logeerwoningen zelfs wel gemeubileerd? Dan kun je helemaal alles gewoon laten staan.

Walhak
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 nov 2017 01:09

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Walhak »

Het is een wettelijk recht. Net zoals men huurtoeslag en zorgtoeslag krijgt. Dan zeg je toch ook niet ik vind het te hoog dus geef maar minder.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vergoeding

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Walhak schreef:Het is een wettelijk recht. Net zoals men huurtoeslag en zorgtoeslag krijgt. Dan zeg je toch ook niet ik vind het te hoog dus geef maar minder.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vergoeding

Ik hoop het voor je, maar ze zullen waarschijnlijk toch er onderuit komen. Van wbv moet je niet te veel verwachten helaas.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door witte angora »

Walhak schreef:Het is een wettelijk recht. Net zoals men huurtoeslag en zorgtoeslag krijgt. Dan zeg je toch ook niet ik vind het te hoog dus geef maar minder.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vergoeding
Dan denk ik dat er maar eens wat met dat wettelijk recht moet gebeuren. Als iemand daadwerkelijk moet verhuizen is een vergoeding van 6000 euro zeker wel op zijn plaats. Een maand dubbele huur, behangen, nieuwe vloerbedekking, verhuizer regelen, dan zit je er zo aan.

Maar in dit soort gevallen lijkt me een bedrag van 500 tot 1000 euro meer dan voldoende, afhankelijk van wat er gebeuren moet. Ik kan me indenken dat, als er kozijnen vervangen worden, het behang beschadigt, en dat dat ook vervangen moet worden. Maar er hoeft geen woning compleet nieuw ingericht te worden, en aangezien de meubels kunnen blijven staan, hoeft er ook geen verhuiswagen te komen. Hooguit een steekwagen om de potten, pannen, en de kleding voor een week over te brengen. Een maand dubbele huur heb je niet, en je hoeft ook niet allerlei instanties aan te schrijven dat je verhuisd bent, met alle kosten van dien.

Leuk ook dat je het 'recht' op huurtoeslag en zorgtoeslag noemt, passend voorbeeld! Hoeveel je krijgt hangt af van de hoogte van de huur en het inkomen. Dan krijg je ook naar rato van wat mensen werkelijk nodig hebben. Dat is geen standaardbedrag, ongeacht de werkelijke huur en zorgverzekering, en waar mensen flink van overhouden.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:
Walhak schreef:Het is een wettelijk recht. Net zoals men huurtoeslag en zorgtoeslag krijgt. Dan zeg je toch ook niet ik vind het te hoog dus geef maar minder.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vergoeding
Dan denk ik dat er maar eens wat met dat wettelijk recht moet gebeuren. Als iemand daadwerkelijk moet verhuizen is een vergoeding van 6000 euro zeker wel op zijn plaats. Een maand dubbele huur, behangen, nieuwe vloerbedekking, verhuizer regelen, dan zit je er zo aan.

Maar in dit soort gevallen lijkt me een bedrag van 500 tot 1000 euro meer dan voldoende, afhankelijk van wat er gebeuren moet. Ik kan me indenken dat, als er kozijnen vervangen worden, het behang beschadigt, en dat dat ook vervangen moet worden. Maar er hoeft geen woning compleet nieuw ingericht te worden, en aangezien de meubels kunnen blijven staan, hoeft er ook geen verhuiswagen te komen. Hooguit een steekwagen om de potten, pannen, en de kleding voor een week over te brengen. Een maand dubbele huur heb je niet, en je hoeft ook niet allerlei instanties aan te schrijven dat je verhuisd bent, met alle kosten van dien.

Leuk ook dat je het 'recht' op huurtoeslag en zorgtoeslag noemt, passend voorbeeld! Hoeveel je krijgt hangt af van de hoogte van de huur en het inkomen. Dan krijg je ook naar rato van wat mensen werkelijk nodig hebben. Dat is geen standaardbedrag, ongeacht de werkelijke huur en zorgverzekering, en waar mensen flink van overhouden.

Ik ben het wel met jou eens, maar ik vind wel dat TS een vergoeding hoort te krijgen al zal dat niet het volle pond worden.

TS , ik raad je wel aan foto's van je spullen te maken. Bij mij hadden ze toen dingen beschadigd en ik kreeg dat niet vergoed.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door witte angora »

snuffel1 schreef:dienden ze voor 30-01-2017 al dan niet middels een instemmingsformulier met het groot onderhoud/renovatie accoord te gaan.
Dus eigenlijk had er voor die datum gediscussieerd moeten worden over de hoogte van de vergoeding. Is men het er niet mee eens? Dan ga je gewoon niet akkoord. Dit topic had vorig jaar geopend moeten worden, dan was er nog wat te bespreken. Nu heeft het geen nut meer

@ reggie: in de OP staat dat er een vergoeding wordt gegeven van ongeveer 600 euro. Dat lijkt me niet onredelijk.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Jefdus »

Walhak schreef:Het is een wettelijk recht. Net zoals men huurtoeslag en zorgtoeslag krijgt. Dan zeg je toch ook niet ik vind het te hoog dus geef maar minder.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vergoeding
Naast rechten en plichten bestaat er gelukkig ook nog zo iets als fatsoen. Dat geld moet toch ergens vandaan komen en uiteindelijk is het weer de samenleving of de overige huurders die er voor mogen betalen. Ik wordt altijd een beetje kriegel van mensen die altijd roepen 'ja maar ik heb er recht op'. Iedereen heeft het altijd over 'die graaiers aan de top', maar dit is precies hetzelfde gedrag.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:
snuffel1 schreef:dienden ze voor 30-01-2017 al dan niet middels een instemmingsformulier met het groot onderhoud/renovatie accoord te gaan.
Dus eigenlijk had er voor die datum gediscussieerd moeten worden over de hoogte van de vergoeding. Is men het er niet mee eens? Dan ga je gewoon niet akkoord. Dit topic had vorig jaar geopend moeten worden, dan was er nog wat te bespreken. Nu heeft het geen nut meer

@ reggie: in de OP staat dat er een vergoeding wordt gegeven van ongeveer 600 euro. Dat lijkt me niet onredelijk.

Mee eens, beter dit dan helemaal niks. Ik heb helemaal niks gehad en ben er nu nog mee bezig

@Jefdus, ik vind wel dat als je een huis uit moet dat daar iets tegenover moet staan.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Groot onderhoud: wel of geen verhuisvergoeding?

Ongelezen bericht door Jefdus »

reggie2 schreef:@Jefdus, ik vind wel dat als je een huis uit moet dat daar iets tegenover moet staan.
Dat betwist ik ook helemaal niet. Een verhuisvergoeding van 6000 euro lijkt me in dit geval echter verre van redelijk. Dat dan toch met alle macht gaan najagen 'omdat je er recht op hebt' is misschien wettelijk correct, maar wat mij betreft niet fatsoenlijk en graaigedrag.

Gesloten