LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help!!! Een nare huisbaas!!!

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Pythonmaniac
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:07

Help!!! Een nare huisbaas!!!

Ongelezen bericht door Pythonmaniac »

Beste leden van dit forum,

Ik zit momenteel met mijn handen in het haar.

Sinds dit jaar is de huisbaas gaan zeuren over de gemeentelijke belastingen. Het is crisis en dan vind de huisjesmelker het hoogtijd voor het uitmelken van de studenten. Voor het eerste half jaar heb ik net een betalingsregeling getroffen, de 2e wilt hij per direct 80 euro zien wat ik dus niet kan ophoesten. Maar dit kent alles nog een geschiedenis:

In 2009 ben ik de kamer gaan betreden. Een grote fout achteraf, maar dat wist ik destijds niet. Toen was hij bezig het huis op te knappen om te gaan verhuren. In dat jaar begon hij met verhuren. De muren waren betongrijs met panlatten op getimmerd, met de bedoeling nog te bekleden. Verder stelde hij een wasmachine beschikbaar evenals een droger. Dat noemde hij zijn eigen goodwill, dat hoefde hij niet te doen. Volgens mij zijn die voorzieningen bijna verplicht als je een huis wilt verhuren aan studenten (kamers verhuren dus).

Eind 2009 kwamen we erachter dat hij te traag internet had. Voor 5 studenten moet je sneller hebben dan voor 1 persoon die bijna nooit op internet zit. Daar ging hij mee akkoord, maar dan moeten we wel 5 euro per maand extra betalen. Op dat moment betaalde ik al 350 euro en ontving hij 16.800 euro per jaar in totaal.

In 2010 ging de wasmachine kapot, hij weigerde mee te betalen want het was pure goodwill. Ja wat doe je dan, met 4 personen 320 euro bij elkaar leggen voor een nieuwe wasmachine, met de regel erbij dat als de persoon die na ons in de kamer erbij komt wanneer iemand weg gaat ook 65 euro betaalt. Dat heeft de huisbaas zelf ook gedaan toen hij weer een periode terug kwam wonen. Ondertussen was ook nog iets aparts voorgevallen, hij is toen 2 nachten wanneer ik niet thuis was in mijn bed gaan slapen omdat hij ruzie met zijn vriendin had. Schending van de privacy.

In 2012 of begin dit jaar heeft hij een 2e hands droger gekocht. Die eerste was inmiddels overleden. Daarvoor moest ik wel 20 euro betalen volgens hem, want anders mocht ik er geen gebruik van maken (onze regel heeft hij zelf doorgevoerd terwijl hij huisbaas/verhuurder is!!!!). Ik ben er braaf mee akkoord gegaan.

Nu is hij weg en wonen er een student en 2 werkers. Nu hoorde ik van de student die een kamer naast mij woont dat hij 310 betaalt. Ik ben inmiddels verwisseld van kamer omdat hij mijn kamer opeiste. Ik ben kleiner gaan wonen en heb niet eens een deel van de borg (350 euro) terug gehad toen ik van kamer wisselde. In feite verlaat ik een kamer en betrek ik een nieuwe kamer, waardoor ik 300 borg zou moeten betalen. Ik heb ook maandelijks netjes 5 euro de maand betaald. Maar ik ben er van overtuigd dat hij aan de andere in het huis GEEN 5 euro extra voor sneller internet vraagt, omdat ik van de eerste garde ben vraagt hij dat bij mij nog steeds. Ik vind dit op zijn zacht gezegd onrechtvaardig. Ook hoeven die nieuwe geen geld te betalen voor de droger, vaatwasser of wasmachine. Dat heb ik dus wel moeten doen.

Opgeteld heb ik ruim 3 jaar lang 5 euro per maand teveel betaald, want als ik de enige ben die dat moet doen omdat ik dat met de anderen ook wilde maar de rest hoeft dat niet is dat buitengewoon onrechtvaardig. Voor het gemak reken ik 5* 36 maanden. Dan kom ik uit op een bedrag van 180 euro. Als je de wasmachine en droger bij elkaar optelt kom ik uit op 85 euro. Als je ook nog eens de borg erbij optelt (50 euro) heb ik in totaal 180 + 50 + 85 = 315 euro teveel betaald aan de huisbaas ten opzichte van de andere bewoners.

Nu kan je wel zeggen, gemeentelijke belasting moet je altijd wel betalen, maar na de eerste aanslag begin dit jaar heb ik hem voorgesteld om de huur te verhogen met 15 euro zodat hij het geld sowieso ontvangt en het in feite doorberekent. Zijn antwoord luidde: "Dat is voor latere zorg, ik wil eerst dit bedrag (155 euro) hebben.

Pythonmaniac
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:07

Re: Help!!! Een nare huisbaas!!!

Ongelezen bericht door Pythonmaniac »

Bovendien heeft hij het de eerste 2 a 3 jaar toen er alleen studenten woonden kunnen aftrekken van de belasting, ware het niet dat hij zelf nog ingeschreven stond. En vervolgens meldt hij wel doodleuk dat ik hem dankbaar moet zijn dat hij andere jaren voor ons betaald had. Dat was immers zijn eigen domme fout, dan had hij beter na moeten denken op dat moment en ook beter naar het advies van zijn bewoners moeten luisteren.

Als laatste punt is het onderhoud. De huidige droger, waar ik 20 euro voor heb betaald is kapot en repareert hij maar niet. De kraan is deels kapot (het tuitje aan het einde om de gehele spoelbak nat te kunnen maken is eraf) en maakt hij niet. De doucheput is in zijn geheel weg en wordt ook maar niet gemaakt. De grijze muren met panlatten waar ik het aan het begin over had staan nog steeds overeind. Ook na meermaals aanbieden het te maken komt er maar niks klaar. Dan begin ik ook maar niet over de brandveiligheid, want aan een brandblusser, rookmelder en koolmonoxidemelder ontbreekt het in dit huis. Bij brand ben ik dood, ben ik nu al van overtuigd. Hij zou dat wel moeten installeren wanneer er 5 bewoners ingeschreven staan. Tot 5 bewoners is dat niet verplicht. Wat doet de krenterige huisbaas? Zich uitschrijven zodat hij niet voor zijn huurders hun veiligheid hoef te zorgen.

Verhuizen voor mij is geen optie om 3 redenen:

1. Van hem ben je zeker dat wanneer je de kamer verlaat hij altijd wel een smoesje gaat vinden om de borg niet terug te betalen. Heeft hij meermaals geflikt.
2. Ik zit verder prima, alleen als het om geld aan komt is hij een valse hyena.
3. Verhuizen is voor mij geen optie, ik heb de mogelijkheid niet om alles te verplaatsen naar een ander gebouw plus ik ben bijna student af (hopelijk sowieso einde van het jaar). Voor dat jaartje nog te verhuizen op mijn 24e zie ik niet zitten.

Hebben jullie advies wat ik allemaal kan doen? Een advocaat kan ik helaas niet betalen, Juridisch Loket schiet voor geen meter op.

Voor de mensen die de draad kwijt zijn of gewoon geen zin hebben in de lap tekst te lezen:

- Slecht onderhoud, onafgemaakt huis
- Behandeling van mij als persoon met betrekking tot geld is niet gelijk tot aan de betalingen van de medehuurders: ik heb vele kosten extra betaald of moet ik nog steeds betalen waar zij dat niet hoeven.
- Zeuren om geld waar hij 4 jaar lang veel te veel heeft ontvangen van ons, 1e 2 jaar heeft hij jaarlijks 16.800 euro verdiend en dat verdient hij nu weer, dus 1 jaar niet.

Groeten,

Jelle van Dijk

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Help!!! Een nare huisbaas!!!

Ongelezen bericht door kokka »

beste jelle,
ik weet niet wat jij studeert, maar het is vast geen communicatiewetenschap.

ik zie niet in waarom het uitmaakt wat de andere betalen. Als jij bij een ander een kamer kan huren met betere faciliteiten voor minder geld, moet je dat doen. ik zie overigens ook niet waarom een huisbaas een wasmachine/droger kosteloos ter beschikking moet stellen.

kortom als je het ergens anders beter kan krijgen moet je dat doen, anders is de enige mogelijke oplossing om er met je huisbaas uit te komen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Help!!! Een nare huisbaas!!!

Ongelezen bericht door witte angora »

Jelle, ik ga die lap tekst inderdaad niet lezen. Die 16.800 die de 'huisjesmelker' volgens jou 'verdiend' heeft geeft aan dat je er niets van begrijpt. De woning kost namelijk ook nog eens geld: reservering voor onderhoud, aflossing hypotheek + rente, belastingen, en noem de hele mikmak maar op. Het feit dat je niet in staat bent dit soort gegevens te nuanceren brengt mij tot de conclusie dat er in die hele lap tekst weinig zinnigs staat.

Je studeert zeker bij InHolland?

Pythonmaniac
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:07

Re: Help!!! Een nare huisbaas!!!

Ongelezen bericht door Pythonmaniac »

De reacties die jullie geven geeft in mijn ogen eerder aan dat jullie er geen hout van begrijpen. En om nu tegen mij te zeggen dat ik geen hoge opleiding heb geeft ook meer jullie niveau aan. Ik vraag om hulp.

Stel het kabinet zegt in een persoonlijke brief tegen 30% van de autobezitters, willekeurig, in Nederland dat ze 300 euro per maand moeten betalen voor weg onderhoud en 70% mag gratis van alle wegen gebruik maken. Dan maakt het voor die 30% geen zak uit wat die andere betalen maar betaalt die 30% wel mooi voor die andere 70% en dat is zoals ik mij nu voel.

Kunnen jullie je ook voorstellen hoe het voor mij moet voelen dat mijn buurjongen voor een zichtbaar grotere kamer van minstens 3 vierkante meter slechts 5 euro meer hoef te betalen? En waarom zou ik wel voor een droger moeten betalen, voor een wasmachine en voor sneller internet en de rest in het huis niet?

Dan heeft hij toch eerder iets niet georganiseerd? Waarom zou ik wel aan een wasmachine moeten meebetalen en stelt hij onze (die van mijn andere huisgenoten en mij ) wasmachine gratis ter beschikking aan de rest?

Het is een bepaald soort onrecht die wordt aangedaan. Overigens betreft het een appartement zonder gezamelijke ruimte behalve een keuken, wc en badkamerTJE. Het huis wordt gewoon 0,0 onderhouden, op 1 keer kamer schilderen na. En na al die vele euro's extra die hij van mij ontvangen heeft waar de rest dat niet heeft gedaan, wilt hij me NOG verder uitknijpen. Geven jullie me maar eens met jullie hoge intelligentie aan waarom ik wel voor sneller internet moet betalen en de rest niet?

Bij de huurprijs zit het internet inbegrepen. Voordat hij het verhuurde woonde hij hier alleen met zijn kinderen. Toen had hij het laagste van het laagste pakket, omdat hij gewoon internet nodig had voor de meest goedkope prijs. Dat is begrijpelijk voor mij, maar hoe denken jullie dat je met een extreem laag pakket internet voor VIJF personen kan regelen? Hij heeft juist van tevoren niet nagedacht over de faciliteiten, hij heeft een heel achterstallig onderhoud van het huis.

En wat te denken van het brandveilig maken? In elk geval dat wij 's nachts gewekt kunnen worden?

En nog 1 ding voor jullie twee en de rest die het wilt weten: het gaat jullie geen ene moer aan wat ik studeer, dat is zelfs de strekking van het verhaal niet. Dat jullie conclusies trekken zonder eerst diepgaande vragen te stellen geeft ook aan dat jullie het eigenlijk zelf niet weten maar gewoonweg vinden dat het eerlijk is voor mij om mij voor 315 euro extra uit te melken ten opzichte van anderen en dan alsnog extra bedragen vragen. Zo voelt dat, voorheen maakte ik geen problemen van die 5 euro extra, die 20 euro droger, die 65 euro wasmachine en die 50 euro extra borg. Maar nu betaal ik wel een wasmachine, betaal ik wel een droger en betaal ik wel sneller internet en de rest van het huis niet. Dan maakt het zeker wel een zak uit wat anderen betalen, het gaat mij niet om de kale huurprijs maar de extra gelden die hij aan mij vraagt en doorbelast en bij anderen niet.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Help!!! Een nare huisbaas!!!

Ongelezen bericht door puma73 »

Heel simpel, gewoon verhuizen en hier niet lopen te klagen over wat andere betalen. Mijn buurman betaald ook minder huur dan ik.

Leer eens omgaan met de dingen in het leven, je zult nog vaak genoeg tegen dingen aanlopen die in jouw ogen onrechtvaardig zijn.
Relativeren is niet je sterkste punt.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Help!!! Een nare huisbaas!!!

Ongelezen bericht door kokka »

Pythonmaniac schreef:
Stel het kabinet zegt in een persoonlijke brief tegen 30% van de autobezitters, willekeurig, in Nederland dat ze 300 euro per maand moeten betalen voor weg onderhoud en 70% mag gratis van alle wegen gebruik maken. Dan maakt het voor die 30% geen zak uit wat die andere betalen maar betaalt die 30% wel mooi voor die andere 70% en dat is zoals ik mij nu voel.
oh bedoel je dat al die zogenaamd zuinige auto's niet hoeven te betalen en ik met mijn benzine slurper wel?? haha ja vraag me af hoe dat zou voelen.
je moet je niet zo druk maken jelle, dat heeft niet zo veel zin, ik zeg helemaal niet dat jij geen hoge opleiding doet, ik bedoel alleen dat het wel een heeeeeel lang stuk is om te lezen.
Ik begrijp best dat je het niet eerlijk vind, maar er is maar 1 iemand die daar wat aan kan veranderen..Jij! je moet gewoon met je huisbaas in conclaaf ( je weet wel, dat is een soort gesprek)
en nogmaals als je het ergens anders beter kan krijgen, ga je toch gewoon weg? de reden die je aanvoert, dat je bang ben dat je je borg niet terug krijgt, is een nogal een beschuldiging aan het adres van de huisbaas. als jij je kamer netjes achterlaat, zorg dan wel dat je foto's en getuigen hebt, krijg je vast wel gewoon je geld terug. ik neem aan dat die huisbaas ook blij zal zijn dat je weg gaat, scheelt hem een hoop gezeur. en doet hij moeilijk, dan schrijf je hier toch weer 3 A4-tjes om je beklag te doen over de grote boze huisbaas

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Help!!! Een nare huisbaas!!!

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Belastingen die voor de huurders zijn, dienen ook door de huurders betaald te worden, tenzij er in het huurcontract anders is bepaald. Met name het huurders gedeelte van de OZB/reinigingsheffing etc.. dient door alle huurders gezamenlijk te worden voldaan. Het kan voorkomen dat de gemeente de aanslag aan de langst zittende huurder stuurt, en dan mag hij/zij de kamergenoten aanspreken voor betaling.

Als u over onderhoud of afwerking ontevreden bent, dient u dit allereerst schriftelijk te melden, en de huisbaas een termijn tot nakoming te geven. Als u dit nooit heeft gedaan kunt u nu niet eens komen met een verzoek tot terugbetaling of huurprijsvermindering.

De huurprijs is iets wat samen heeft afgesproken. Of anderen relatief meer of minder huur betalen is juridisch niet relevant.

Zaken als wasmachines en drogers etc behoren, tenzij in het huurcontract anders is bepaald, niet tot de voorzieningen die de verhuurder moet regelen. Het is dus terecht dat de huurders hiervoor betalen en bepalen hoe dit wordt overgedragen aan nieuwe huurders.

Als ik had gemerkt dat de verhuurder tijdens mijn afwezigheid in mijn bed had geslapen , was ik overigens allang vertrokken.. :( U heeft dus daadwerkelijk een nare huisbaas

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Help!!! Een nare huisbaas!!!

Ongelezen bericht door kokka »

oh dat laatste had ik even gemist in het relaas van TS

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Help!!! Een nare huisbaas!!!

Ongelezen bericht door olaf79 »

Pythonmaniac schreef:Beste leden van dit forum,

Ik zit momenteel met mijn handen in het haar.

Sinds dit jaar is de huisbaas gaan zeuren over de gemeentelijke belastingen. Het is crisis en dan vind de huisjesmelker het hoogtijd voor het uitmelken van de studenten.
Als je zo gaat beginnen ben ik al helemaal klaar met verder lezen...

mmichel
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mar 2009 20:21

Re: Help!!! Een nare huisbaas!!!

Ongelezen bericht door mmichel »

Pythonmaniac schreef:De reacties die jullie geven geeft in mijn ogen eerder aan dat jullie er geen hout van begrijpen. En om nu tegen mij te zeggen dat ik geen hoge opleiding heb geeft ook meer jullie niveau aan. Ik vraag om hulp.
Communiceren is niet je sterkste kant, gezien je ongefundeerde uitspraken. De toonzetting van jouw schrijven is denigrerend, ik zou bijna medelijden krijgen met jouw verhuurder.
Je vraagt namelijk niet om hulp, je spuwt je gal over je "huisjesmelker" die in jouw ogen veel te veel geld verdient.
Sommigen net zoals jij, dichten zich met het betalen van huur rechten toe die absoluut nergens op slaan.
Je hebt in 3 jaar wel 315 euro te veel betaald. Moeten we hier nu om lachen of huilen......

Je bevestigd mijn vooroordeel: "kamerverhuur nooit aan beginnen, geeft koppijn".

Zal hem weer eens uitprinten en boven mijn bed hangen, mocht ik in de verleiding komen, lees ik jouw schrijven weer eens door.

Pythonmaniac
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:07

Re: Help!!! Een nare huisbaas!!!

Ongelezen bericht door Pythonmaniac »

mmichel schreef:
Pythonmaniac schreef:De reacties die jullie geven geeft in mijn ogen eerder aan dat jullie er geen hout van begrijpen. En om nu tegen mij te zeggen dat ik geen hoge opleiding heb geeft ook meer jullie niveau aan. Ik vraag om hulp.
Communiceren is niet je sterkste kant, gezien je ongefundeerde uitspraken. De toonzetting van jouw schrijven is denigrerend, ik zou bijna medelijden krijgen met jouw verhuurder.
Je vraagt namelijk niet om hulp, je spuwt je gal over je "huisjesmelker" die in jouw ogen veel te veel geld verdient.
Sommigen net zoals jij, dichten zich met het betalen van huur rechten toe die absoluut nergens op slaan.
Je hebt in 3 jaar wel 315 euro te veel betaald. Moeten we hier nu om lachen of huilen......

Je bevestigd mijn vooroordeel: "kamerverhuur nooit aan beginnen, geeft koppijn".

Zal hem weer eens uitprinten en boven mijn bed hangen, mocht ik in de verleiding komen, lees ik jouw schrijven weer eens door.
En je dacht dat ik de enige was die over deze verhuurder gal spuugt? In mijn contract staat overigens dat er een wasmachine als voorziening beschikbaar is gesteld, dus dan dient hij dit toch gewoon te betalen?

Bovendien: incasseren en verder niet investeren is een zeer kwalijke zaak. Ik nodig jullie allemaal uit om te zien hoe het huis in de gang eruit ziet. Een verschrikking, alsof je net een huis gekocht heb en je bent bezig die te verbouwen. Het is zijn taak het huis netjes te onderhouden.

Praten met de verhuurder heeft op geen enkele mogelijkheid zin.

En overigens: er zijn 2 huurders die hun borg netjes teruggekregen hebben. Dat kwam na heel wat boze telefoontjes aan hem dat ze dat verplicht zijn terug te krijgen. Pas na verschillende dreigingen als naar de politie of rechter stappen heeft hij het teruggegeven. Ik leef 4 jaar in dit huis nu dus weet wel uit ervaring waar ik over praat.

Ja in 3 jaar tijd 315 euro teveel, dat klinkt weinig en is ook weinig. Daar ben ik het volledig mee eens. Maar als je dan vervolgens boze telefoontjes geeft en gaat zeuren over dat geld en je trekt dat van elkaar af, heb ik nog minstens 50 euro tegoed.

Medelijden hebben met de verhuurder hoeft absoluut niet. Iemand had hem zelfs al eens op huisjesmelker.nl ofzo gezet, ik zoek het even voor jullie op.

Staat verder niks bij, ik weet dat er wel klachten stonden.

Maar als je op een normale manier een kamer verhuur is er geen vuiltje aan de lucht. Ik ben zeker de moeilijkste niet. Wat ik dan weer niet kan hebben is dat er op geen enkele wijze naar een advies word geluisterd. Het is een aan zichzelf denker. Wanneer hij de huur verhoogt met 15 euro per maand heeft hij jaarlijks per persoon 180 euro extra. Met vier personen is dat dus 720 euro. Daar kan hij zeker weten die belastingen gewoon van betalen. Dat is alleen mijn optiek.

Maar hoe denken jullie over de andere zaken? Ik heb alleen nog maar gehoord, je moet het geld gewoon betalen. Dat is een klein deel en druppel die de emmer doet overlopen. Niet het bedrag, niet het feit dat ik moet betalen maar de principe kwestie. Kwestie van huis onderhouden. Kwestie van brandveiligheid. Kwestie van luisteren naar de bewoners.

Grappig feitje, vlak voor het ondertekenen van het contract heeft hij mij gevraagd hoe hoog het bedrag van de borg moet zijn. Van andere kamers (ik had er al één bezichtigd en mijn zus had ook een kamer gehad plus mijn vrienden) weet ik dat het normaal is om een maand huur daarvoor te vragen als borg. Dat moest ik hem op dat moment al zeggen.

Nog een grappig feitje, toen hij en ik hier alleen woonden in mei dit jaar, voor de nieuwe huurders, heeft hij mij gevraagd of het mogelijk was me uit te schrijven en de huur zwart aan hem te betalen zodat hij geld kon opstrijken van de gemeente want dan verhuurde hij het niet meer onder. Medelijden? Niet nodig.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Help!!! Een nare huisbaas!!!

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Ik snap jou niet. Je zegt dat praten geen enkele zin heeft en je wilt niet verhuizen 'op je 24e' (vind je jezelf daar te jong voor???). Bovendien zit je wel best, afgezien van de hele €315 die je zgn teveel betaalde, en ben je bijna klaar met studeren. Waarom is het dan nu, vlak voor het einde van je studie en de tijd dat je daar woont, ineens een probleem?

Ik zou 't gewoon even lekker uitzitten.

Heb je trouwens een contract waarin iets staat over de borgsom?

Pythonmaniac
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:07

Re: Help!!! Een nare huisbaas!!!

Ongelezen bericht door Pythonmaniac »

Annikaatje schreef:Ik snap jou niet. Je zegt dat praten geen enkele zin heeft en je wilt niet verhuizen 'op je 24e' (vind je jezelf daar te jong voor???). Bovendien zit je wel best, afgezien van de hele €315 die je zgn teveel betaalde, en ben je bijna klaar met studeren. Waarom is het dan nu, vlak voor het einde van je studie en de tijd dat je daar woont, ineens een probleem?

Ik zou 't gewoon even lekker uitzitten.

Heb je trouwens een contract waarin iets staat over de borgsom?
Dat staat erin, dat klopt. Waarom nu ineens de problemen? Omdat hij ineens ook zelf geldproblemen heeft. Ik vind mijzelf niet te jong, maar ik ben niet een persoon die graag veranderingen meemaakt. Hiervoor heb ik met mijn ouders 20 jaar op 1 adres gewoond. Als ik van veranderingen gehouden had, had ik allang het voorbeeld gevolgd van mijn andere oud huisbewoners die er vandoor zijn gegaan. Verder zijn er ook geen problemen, maar dit is het gevolg wanneer je zo heftig ineens over geld begint te zeuren: dan ga je dingen erbij halen waar je jezelf in 3/4 jaar tijd dat je er woont aan geërgerd heb. Wat dat betreft ben ik een zwak persoon ook die het wel aan de kaak durft te stellen, maar als iemand een ietwat dreigender toon een reactie op geeft die er in feite niks mee te maken heeft dat ik er gewoon op dat moment niks op weet te zeggen.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Help!!! Een nare huisbaas!!!

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Pythonmaniac schreef:
Annikaatje schreef:Ik snap jou niet. Je zegt dat praten geen enkele zin heeft en je wilt niet verhuizen 'op je 24e' (vind je jezelf daar te jong voor???). Bovendien zit je wel best, afgezien van de hele €315 die je zgn teveel betaalde, en ben je bijna klaar met studeren. Waarom is het dan nu, vlak voor het einde van je studie en de tijd dat je daar woont, ineens een probleem?

Ik zou 't gewoon even lekker uitzitten.

Heb je trouwens een contract waarin iets staat over de borgsom?
Dat staat erin, dat klopt. Waarom nu ineens de problemen? Omdat hij ineens ook zelf geldproblemen heeft. Ik vind mijzelf niet te jong, maar ik ben niet een persoon die graag veranderingen meemaakt. Hiervoor heb ik met mijn ouders 20 jaar op 1 adres gewoond. Als ik van veranderingen gehouden had, had ik allang het voorbeeld gevolgd van mijn andere oud huisbewoners die er vandoor zijn gegaan. Verder zijn er ook geen problemen, maar dit is het gevolg wanneer je zo heftig ineens over geld begint te zeuren: dan ga je dingen erbij halen waar je jezelf in 3/4 jaar tijd dat je er woont aan geërgerd heb. Wat dat betreft ben ik een zwak persoon ook die het wel aan de kaak durft te stellen, maar als iemand een ietwat dreigender toon een reactie op geeft die er in feite niks mee te maken heeft dat ik er gewoon op dat moment niks op weet te zeggen.
Het grote nadeel is gewoon dat als je als hurende student gewoon weinig rechten lijkt te hebben. Want als jij niet betaalt trapt hij je eruit.

Ik denk niet dat je huisbaas terecht met terugwerkende kracht geld vraagt voor de gemeentebelasting. (behalve natuurlijk als in je contract staat dat dat kan, maar daar ga ik niet van uit)

Staat er iets in je contract over wijzigingen in de huurprijs? Staat er wel de huurprijs van de kamer in? Volgens mij mag de huurprijs nl alleen maar een bepaald percentage per jaar stijgen.

Die €5 voor internet zou ik laten gaan. Je bent er toen mee 'akkoord' gegaan, en jij huurt van je huurbaas. Wat andere huurders betalen is irrelevant.

Ik denk echter wel dat de enige manier om je gelijk te halen is dat je nu echt opstaat tegen je huisbaas, anders gaat het niet lukken. Zoek goed uit wat je rechten zijn (misschien hulp zoeken bij een huurders- of juridisch loket), schrijf het desnoods op en overwin die 'zwakte'. Zijn toch skills waar je in deze tijd eigenlijk niet buiten kan!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Help!!! Een nare huisbaas!!!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je betaalt al jaren wellicht 100 euro per maand teveel, dus over die 5 euro zou ik me minder druk maken.

http://www.huurders.info/?id=8343

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Help!!! Een nare huisbaas!!!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kokka schreef:beste jelle,
ik weet niet wat jij studeert, maar het is vast geen communicatiewetenschap.

ik zie niet in waarom het uitmaakt wat de andere betalen. Als jij bij een ander een kamer kan huren met betere faciliteiten voor minder geld, moet je dat doen. ik zie overigens ook niet waarom een huisbaas een wasmachine/droger kosteloos ter beschikking moet stellen.

kortom als je het ergens anders beter kan krijgen moet je dat doen, anders is de enige mogelijke oplossing om er met je huisbaas uit te komen.
Als we dan toch gaan katten: waar heb jij Nederlands geleerd? Zelfs in groep 4 weten ze al dat een zin met een hoofdletter begint.

Pythonmaniac
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:07

Re: Help!!! Een nare huisbaas!!!

Ongelezen bericht door Pythonmaniac »

Bob Schurkjens schreef:Je betaalt al jaren wellicht 100 euro per maand teveel, dus over die 5 euro zou ik me minder druk maken.

http://www.huurders.info/?id=8343
Goede informatie, hierover heb ik nog een aantal vragen:

Geldt dit ook voor particuliere huur (dat is het nu) en geldt dit ook buiten Amsterdam? Als beide vragen ja zijn is hij verplicht dus de huurprijs drastisch te verlagen.

Bij één van beide een nee gaat die rekensom niet op. Anders zou de kale huurprijs rond de 140 moeten zitten, wat nu 215 is.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Help!!! Een nare huisbaas!!!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Waarom zou dit alleen voor Amsterdam gelden? En ja, dit geldt juist voor particuliere huisjesmelkers. Want dat zijn altijd particulieren. Je kan een procedure starten bij de www.huurcommissie.nl om je huur te laten verlagen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Help!!! Een nare huisbaas!!!

Ongelezen bericht door kokka »

GJvdZ schreef:
kokka schreef:beste jelle,
ik weet niet wat jij studeert, maar het is vast geen communicatiewetenschap.

ik zie niet in waarom het uitmaakt wat de andere betalen. Als jij bij een ander een kamer kan huren met betere faciliteiten voor minder geld, moet je dat doen. ik zie overigens ook niet waarom een huisbaas een wasmachine/droger kosteloos ter beschikking moet stellen.

kortom als je het ergens anders beter kan krijgen moet je dat doen, anders is de enige mogelijke oplossing om er met je huisbaas uit te komen.
Als we dan toch gaan katten: waar heb jij Nederlands geleerd? Zelfs in groep 4 weten ze al dat een zin met een hoofdletter begint.
ik ben niet verder gekomen dan groep 3 :(

Gesloten