LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help! Ik dreig uit huis gezet te worden

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
mara91X
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2019 18:06

Help! Ik dreig uit huis gezet te worden

Ongelezen bericht door mara91X »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier dus weet niet of ik het allemaal goed doe.

Ik huur sinds november 2017 een particulieren woning waarvoor ik voor een jaar heb getekend, als ik inhoudelijk het contract inlees staat er in het begin dat de woning niet bedoeld is om te verhuren korter dan 2 jaar en dat de woning bedoeld is voor een onbepaalde tijd te huren, helaas in veel chaos beland door een controle freak als verhuurder.
huren is niks nieuws voor mij, deze situatie helaas wel.

De huidige eigenaren willen de woning verkopen, ik zelf wou al eerder weg omdat het contact tussen ons niet echt bepaald fijn loopt. ik wou al eerder weg omdat ik geen control freak als verhuurder wil hebben, en omdat ik ook mee bezig was om een andere huis te zoeken was ik akkoord gegaan met de huuropzegging, echter is deze huuropzegging niet volgens de wet gegaan, ik heb een huuropzegging via de mail zonder handtekening ontvangen en vervolgens zonder handtekening bevestigd. alsnog opzoek gegaan naar een ander appartement maar had een verhuurderverklaring nodig, helaas vond de eigenaar van het huis dat niet nodig en vond hij dat een huurovereenkomst ook wel goed genoeg zal zijn. De makelaar van de woning die ik bezichtigd had nam daar geen genoegen mee (wat ik begrijp) en heeft de woning aan iemand anders toegewezen. in tussen tijd zijn er aardig wat lichamelijke en mentale problemen ontstaan o.a meerdere operaties, langdurige zware medicatie gebruik, stress, en beginnende depressie juist door de lichamelijke problemen en de problemen en onzekerheid door de verhuurder.
Omdat ik mij nu in deze situatie bevind is het haast onmogelijk voor mij om nu aan werk en verhuizen te denken, dus ik gaan rondvragen over of ik in mijn recht sta als huurder in deze situatie en of ik wat langer kan blijven zodat ik rustig kan herstellen alles oppakken en vanuit daar weer bezichtigen en te verhuizen, een juridist heeft mij aangegeven dat ook al had ik de mail van de verhuurder bevestigd heb een huuropzegging alleen geldig is als de verhuurder een aangetekende brief naar mij toestuurt. Dit heb ik aangegeven aan de eigenaar waarop ik een reactie heb terug gekregen dat de informatie die ik gekregen heb niet klopt en dat het wel geldig is ondanks dat het niet aangetekend is, en dat ik een medische verklaring moet opsturen om te kunnen bewijzen dat ik nu lichamelijk in deze toestand zit mocht ik dat niet kunnen of lukken dan moet ik volgende week eruit.
zover ik weet geven artsen geen medische verklaringen en al helemaal niet voor verhuurders en een situatie zoals deze, maar je weet het maar nooit.

heeft iemand hier verstand van? en wat moet ik doen.... want op deze manier word ik letterlijk gek! :cry:

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Help! Ik dreig uit huis gezet te worden

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Een opzegging van een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd per e-mail en zonder gronden is nietig, dus niet geldig. U kunt zich daarop in principe beroepen. Lastig is dat soms door rechters anders wordt geoordeeld als een huurder akkoord is gegaan met de opzegging.

Daarnaast zou u kunnen aangeven dat u best bereid bent te vertrekken zodra u iets anders vindt, maar alleen als verhuurder meewerkt door onder andere een huurdersverklaring af te geven.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Help! Ik dreig uit huis gezet te worden

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Uw Jurist schreef:
03 jan 2019 12:27
Een opzegging van een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd per e-mail en zonder gronden is nietig, dus niet geldig. U kunt zich daarop in principe beroepen. Lastig is dat soms door rechters anders wordt geoordeeld als een huurder akkoord is gegaan met de opzegging.

Daarnaast zou u kunnen aangeven dat u best bereid bent te vertrekken zodra u iets anders vindt, maar alleen als verhuurder meewerkt door onder andere een huurdersverklaring af te geven.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Ik zou ook zoeken naar een compromis en vooral je negatieve uitlatingen over de verhuurder (control freak e.d.) minderen of compleet weglaten. Immers ben je akkoord gegaan met de opzegging en heb je de ontvangst bevestigd.

Een mondelinge afspraak is nog steeds aan afspraak en zo simpel als "ik heb niet getekend" is het niet altijd zoals mr. Monique Doomernik hierboven al stelt.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Help! Ik dreig uit huis gezet te worden

Ongelezen bericht door witte angora »

mara91X schreef:
02 jan 2019 18:42
in tussen tijd zijn er aardig wat lichamelijke en mentale problemen ontstaan o.a meerdere operaties, langdurige zware medicatie gebruik, stress, en beginnende depressie juist door de lichamelijke problemen en de problemen en onzekerheid door de verhuurder.
Omdat ik mij nu in deze situatie bevind is het haast onmogelijk voor mij om nu aan werk en verhuizen te denken,
Eerlijk gezegd denk ik niet dat de meerdere operaties het gevolg zijn van stress omdat je nu niet zo snel een woning kunt vinden. Een huurovereenkomst is een zakelijke overeenkomst, je zult dit ook zakelijk moeten benaderen. Zeker bij een rechter. Hoewel het bij een rechter niet verkeerd is aan te geven dat het je veel stress oplevert, gaat een slachtofferrol je niet helpen. Blijf bij de feiten!

Het advies wat mr. Doomernik heeft gegeven lijkt me het beste.

Heb je de correspondentie nog met de makelaar die een verhuurdersverklaring eist? Hou dat bij de hand, samen met de weigering van de verhuurder om een verhuurdersverklaring af te geven. Hiermee kun je bij een rechter eventueel aantonen dat de huidige verhuurder bepaald niet meewerkt.

mara91X
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2019 18:06

Re: Help! Ik dreig uit huis gezet te worden

Ongelezen bericht door mara91X »

Bedankt voor jullie reactie's

Ben vandaag bezig geweest met een andere advocaat, het klopt dat sommige rechters een e-mail bevestiging ook voldoende genoeg vinden maar omdat de verhuurder zich niet aan de bepaalde tijd heeft gehouden om mij minimaal 1 maand van te voren aan te geven dat ik eruit moet is het niet geldig, en moet de verhuurder toch echt met een aangetekende brief komen, los van het feit dat hij dat moet doen is zijn reden niet geldig, verkoop is namelijk geen wettelijke reden. Ook omdat in het contract vermeld staat dat deze huurovereenkomst niet een huurovereenkomst is voor bepaalde tijd korter dan twee jaar en de woning juist bedoeld is voor een onbepaalde tijd ook al is er voor beide kanten voor minimaal een jaar getekend. Dus mijn verhuurder heeft geen poot om op te staan.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Help! Ik dreig uit huis gezet te worden

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Met die collega-jurist ben ik het niet eens.

In mijn antwoord ging ik er al van uit dat er een overeenkomst voor onbepaalde tijd was (ontstaan). Ik schrijf dat ook letterlijk. Dus blijft gelden wat ik al aangaf, dat sommige rechters hier toch in meegaan, omdat u hebt ingestemd per kerende e-mail.

In het geval van tijdelijke contracten zonder huurbescherming gaat het ook niet om een opzegging, maar slechts om een mededeling dat de huur eindigt.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

heerschap
Berichten: 94
Lid geworden op: 14 nov 2018 16:47

Re: Help! Ik dreig uit huis gezet te worden

Ongelezen bericht door heerschap »

mara91X schreef:
03 jan 2019 19:55
en moet de verhuurder toch echt met een aangetekende brief komen
Aangetekend bewijst alleen maar ontvangst, waarmee je aannemelijk kunt maken dat het bericht ook daadwerkelijk verzonden en aangekomen is. Op het moment dat jij ontvangst bevestigd (of wanneer je verhuurder e-mail communicatie / whatsapp berichten / etc. kan overleggen waarin je dat bevestigd) ga je voor een rechter gewoon nat, aangetekend of niet. De opzegging moet je beschouwen als daadwerkelijk gedaan, en ik zou mijn verweer tegen die opzegging richten.

Je kunt je tegen de instemming van de opzegging verwerend door je te beroepen op grond van wilsgebrek, maar dat heeft m.i. weinig kans van slagen daar hiervoor een invloed van bedreiging, bedrog of misbruik van omstandigheden nodig is. Meer kans van slagen heeft een beroep de maatstaven van redelijkheid en billijkheid.

Disclaimer: IANAL

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Help! Ik dreig uit huis gezet te worden

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

De ROZ standaard voorwaarden melden dat een aangetekende brief minimaal vereist is om huur op te zeggen. De verhuurder kan ook niet zomaar opzeggen zonder een reden.

Wanneer heb je die email gestuurd? Stuur direct een email dat je je vergist hebt..

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Help! Ik dreig uit huis gezet te worden

Ongelezen bericht door witte angora »

mara91X schreef:
02 jan 2019 18:42

Ik huur sinds november 2017 een particulieren woning waarvoor ik voor een jaar heb getekend,
Wanneer heb je de mail met de opzegging gekregen?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Help! Ik dreig uit huis gezet te worden

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De vermelding langer als 2 jaren is voor verhuurder een probleem.

Die mag het best verkopen, maar dan verhuurd met huurcontract!

De waarde is afhankelijk van jou afgesloten contract voorwaarden die mee gaan en geldig bleven en de betaalde huurprijs.
Voor de eigenaar een probleem en die moet binnen de wettelijke regels maar zien of ze jou er uit kregen!

Wel kun je als je iets anders vind zodat de verhuurder kan verkopen een verhuis vergoeding vragen want je gaat verhuizen op verzoek verhuurder... dus die kosten meestal rond de €5000,- mag je vragen als je iets vond.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Help! Ik dreig uit huis gezet te worden

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Uw Jurist schreef:
03 jan 2019 12:27
Een opzegging van een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd per e-mail en zonder gronden is nietig, dus niet geldig. U kunt zich daarop in principe beroepen. Lastig is dat soms door rechters anders wordt geoordeeld als een huurder akkoord is gegaan met de opzegging.

Daarnaast zou u kunnen aangeven dat u best bereid bent te vertrekken zodra u iets anders vindt, maar alleen als verhuurder meewerkt door onder andere een huurdersverklaring af te geven.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
bovendien als de verhuurder je kwijt wil en de rechter gaat mee in deze eis dan een verhuisvergoeding...

dacht dat deze nu iets van 5600 euro ligt...

je word immers "gedwongen" te verhuizen...

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Help! Ik dreig uit huis gezet te worden

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik lees; niet korter dan 1 jaar ... dus minimaal 1 jaar huren en dat is vaak omdat mensen die huis verkochten en snel andere vinden wel veel doorstroming veroorzaken ze niet willen.

Gesloten