Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Haar eigen inkomen natuurlijk.

Om zich te kunnen inschrijven bij een wbv moet de Ts een inkomensverklaring uploaden. Die verklaring kan zij krijgen van de belastingdienst.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Wat doet dat er allemaal toe? TS zoekt met SPOED een sociale huurwoning. Je nu ergens inschrijven, betekent over 10/20 jaar aan de beurt.

Alleen een woning kopen of huren in de vrije sector kan snel geregeld zijn.

Oldsmobile442
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 jul 2022 11:28

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door Oldsmobile442 »

Lady1234 schreef:
06 aug 2022 20:18
2:het heeft te maken met het inkomen.
Zolang je getrouwd bent geldt jullie beider- gezamenlijke - inkomen.
Dit wordt gecontroleerd en is het sowieso te hoog voor een sociale huurwoning dan gaat het feest dus ook niet door.
Maar dat is dus niet juist. Als de Ts een huis zoekt voor zichzelf alleen, telt het inkomen van partner niet mee.

En nee, daarvoor hoeft ze ook niet eerst te scheiden.

Maar dan krijgen van een huis is ook alleen maar hypothetisch zo der lange inschrijfduur.
[/quote]
Maar dat is dus niet juist. Als de Ts een huis zoekt voor zichzelf alleen, telt het inkomen van partner niet mee
Dan moet ze dus eerst kunnen aantonen dat ze niet samenwoont, en hoe doet ze dat dan? Juridisch gezien.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door witte angora »

Bij veel wbv's moet je dus aantonen dat de scheiding daadwerkelijk in gang is gezet. Het zou nogal wat wezen: één van de partners zoekt een woning met enkel het eigen inkomen, en zo gauw het contract getekend is trekt de ander er vlug bij in - gevolg: scheefwoners.

Zolang TS gehuwd is maakt hij/zij geen enkele kans op een sociale huurwoning. je bent als gehuwden inderdaad niet verplicht bij elkaar te wonen - maar er zijn meer mogelijkheden dan sociale huur om dit te bereiken.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Elke alleenstaande met een matig inkomen, kan kandidaat zijn voor een woning, en daarna een “rijke” vriend of vriendin in laten trekken.

Je hebt mensen die voor hun geloof niet kunnen scheiden.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch wordt door veel wbv's geëist dat je de papieren van de scheiding kunt laten zien.

Lowieze
Berichten: 6539
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Je kunt je inschrijven voor een sociale huurwoning als je nog niet gescheiden bent. Je kunt alleen nog geen eventuele huurtoeslag aanvragen totdat je officieel gescheiden bent omdat het inkomen van de toeslagpartner anders nog meegeteld wordt.
En de ex-partner kan er later niet bij intrekken omdat hij zich dan ook op dat adres zou moeten laten inschrijven. Daarmee zou TS dan in de problemen komen als dit blijkt bij controle door de woningstichting .
Maar nu inschrijven is geen enkel probleem, tenzij je met je eigen inkomen daar niet voor in aanmerking komt

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Al met al blijft het een vreemd iets. Getrouwd zijn, ingeschreven staan op een adres waar je niet verblijft, niet samen willen wonen en schijnbaar ook niet instaan voor de financiën van de partner. Misschien ben ik ouderwets, maar waarom zou je de krappe woningmarkt nog meer overspannen moeten maken door sociale huurwoningen aan dergelijke mensen te geven? Er zal een reden zijn dat ze getrouwd willen blijven, maar dergelijke constructies is een persoonlijke keuze. Daar hoeven anderen niet voor op te draaien.

Oldsmobile442
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 jul 2022 11:28

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door Oldsmobile442 »

Je kan getrouwd zijn en duurzaam gescheiden leven, vrouw en man moeten dan aantonen dat ze eigen huishouding, adres, ingeschreven in de gemeente, betalingen G.W.L. en met de bedoeling langdurig.
En dat kunnen ze niet. nu niet tenminste. Eigenlijk bijna onuitvoerbaar juridisch gezien.

Als moeder i.d.d. het huis opzegt staan jullie het getrouwde stel op straat, niet meer ingeschreven. Dan zou het daklozencentrum u kunnen inschrijven voor tijdelijk adres, maar u bent gehuwd ..ik weet niet hoe ze daar weer tegen aan kijken. Maar dan heb je wel een huisadres i.i.g. en dan doe je het op de manier zoals uw man het ook doet. Of pak het eens goed aan in de tijd die je hebt.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lowieze schreef:
07 aug 2022 07:59
Je kunt je inschrijven voor een sociale huurwoning als je nog niet gescheiden bent. Je kunt alleen nog geen eventuele huurtoeslag aanvragen totdat je officieel gescheiden bent omdat het inkomen van de toeslagpartner anders nog meegeteld wordt.
En de ex-partner kan er later niet bij intrekken omdat hij zich dan ook op dat adres zou moeten laten inschrijven. Daarmee zou TS dan in de problemen komen als dit blijkt bij controle door de woningstichting .
Maar nu inschrijven is geen enkel probleem, tenzij je met je eigen inkomen daar niet voor in aanmerking komt
Dit is niet juist. Maak maar eens een proefberekening op Toeslagen.. Als de echtgenoot op een ander adres woont, wordt zijn inkomen voor de huurtoeslag niet meegeteld.

Daar hoef je dus niet gescheiden voor te zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb nog maar weer eens de OP gelezen.
Op dit moment staan jullie beiden ingeschreven bij moeders en hebben jullie daar dan ook samen ingewoond als getrouwd stel?
Maar hij woont nu tijdje elders waar hij zich dus niet kan inschrijven !
En wat is een tijdje ? En waar hij nu woont is mogelijk dus illegaal?
En dan? Jij straks een sociale goedkope huurwoning en trekt hij dan toch weer bij je in omdat zijn tijdje elders sowieso eindig is?

Je hebt nu geen inschrijftijd dus moet je zeker 8-10-12 jaar wachten.
Stel dat het je toch lukt met een of ander urgentie/kul verhaal en hij trekt weer bij je in , heb je de boel geflest, bent scheefhuurders en schaamteloos bezig geweest in deze tijd van woningkrapte vwb sociale huur.
Dan huur maar met z'n tweeën in de vrije sector wat en ga je daar toch alleen wonen dan laat je je echtgenoot meebetalen aan de hoge huur.
En hij weer tijdje elders.
Ik ben er wel klaar mee nu. ( en Loetjes zien we toch niet meer :mrgreen: ).

Oldsmobile442
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 jul 2022 11:28

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door Oldsmobile442 »

Lady1234 schreef:
07 aug 2022 11:05
Lowieze schreef:
07 aug 2022 07:59
Je kunt je inschrijven voor een sociale huurwoning als je nog niet gescheiden bent. Je kunt alleen nog geen eventuele huurtoeslag aanvragen totdat je officieel gescheiden bent omdat het inkomen van de toeslagpartner anders nog meegeteld wordt.
En de ex-partner kan er later niet bij intrekken omdat hij zich dan ook op dat adres zou moeten laten inschrijven. Daarmee zou TS dan in de problemen komen als dit blijkt bij controle door de woningstichting .
Maar nu inschrijven is geen enkel probleem, tenzij je met je eigen inkomen daar niet voor in aanmerking komt
Dit is niet juist. Maak maar eens een proefberekening op Toeslagen.. Als de echtgenoot op een ander adres woont, wordt zijn inkomen voor de huurtoeslag niet meegeteld.

Daar hoef je dus niet gescheiden voor te zijn.
Als de echtgenoot op een ander adres woont,
En dat doet de echtgenoot in juridische zin niet, hij woont en staat ingeschreven bij schoonmoeder. Hij zal wel ergens anders slapen en zo.
Verder laat ik het ook aan de deskundigen over.

Plaats reactie