LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huisbaas houd veel te veel borg in

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
JB1993
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 okt 2019 17:06

Huisbaas houd veel te veel borg in

Ongelezen bericht door JB1993 »

Hallo,

Eind van deze zomer ben ik gestopt met het huren van een studentenkamer. Nu heb ik al problemen gehad met de huisbaas over de overname van de nieuwe huurder en zijn deze problemen opgelost, maar ik krijg zojuist een forse rekening waarin hij tegen de 280 euro zegt in te houden op een totale borgsom van 350 euro.

Nu is het dus zo dat er aan het begin én het eind van de huurovereenkomst géén proces-verbaal van oplevering opgesteld is, daarbij vordert hij dezelfde rekening nu ook bij een andere huisgenoot die uit het pand vertrokken is. Eerder heb ik hem hierop geattendeerd en hem gesommeerd alsnog de volledige borg over te maken.

Tevens heb ik na ruim een half jaar, enkele mondelingen en twee schriftelijke verzoeken nog steeds het werkelijke huurcontract niet ontvangen. Destijds was ik een naive student die snel de kamer in wilde en een overname van het huurcontract getekend heeft zonder daarbij eerst de algemene voorwaarde en het huurcontract te hebben ontvangen (niet slim, ik weet het).

De kosten waarvoor hij ons nu dubbel op wil laten draaien zijn de volgende:
1. BSR
2. Rioolheffing
3. Schoonmaakkosten openbare ruimte (die we zelf al schoon gemaakt hadden)
4. Opruimen kapotte spullen (die er al stonden voordat wij in de kamers trokken)
5. Nieuwe toiletbril (de oude was al kapot voordat wij in de kamers trokken)

Van de huidige bewoners hebben we vernomen dat ze geen activiteiten hebben vernomen die duiden op het aanwezig zijn van een schoonmaker, ophalen van de kapotte spullen of vervangen van de toiletbril, al is dit natuurlijk geen uitsluitend bewijs.

Als je het mij vraagt probeert deze man ons dus zoveel mogelijk borg af te troggelen en dienen wij hier vervolgstappen op te nemen. Nogmaals, er is géén proces-verbaal van oplevering opgemaakt, zowel bij aanvang als bij beëindigen van de huurovereenkomst en hier is ook niet bij ons op aangedrongen.

Mijn geplande vervolgstappen zijn nu:

1. Met mijn huisgenoot gezamenlijk hem hier nogmaals op wijzen en hem vorderen de volledige waarborgsom alsnog te restitueren.
2. Hem verzoeken de nota's te sturen waarop hij de gemaakte kosten nader specificeert.
3. Dreigen met het inschakelen van de huurcommissie en het op de hoogte stellen van de gemeente.

Mijn vraag hier op dit forum is nu of dit juiste vervolgstappen zijn, hoe jullie onze kansen inschatten en of jullie misschien nog extra advies voor ons hebben.

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet!
Laatst gewijzigd door Radar op 21 okt 2019 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huisbaas houd veel te veel borg in

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw stappen lijken me verstandig, doe dat schriftelijk. Maar ik denk niet dat ze tot gevolg zullen hebben dat hij de borg uitbetaald.

U hoeft niet te dreigen met de huurcommissie, daar kunt u gewoon naar toe gaan. Wat de gemeente er mee moet, zie ik niet direct.

Ik weet niet wat BSR is.

U kunt ook nog eens even contact opnemen met de Woonbond voor advies.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huisbaas houd veel te veel borg in

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als je er niet meer woont kun je niet bij de huurcommissie terecht. Dagvaarden bij de kantonrechter is een optie. Of je verlies nemen.

Gesloten