LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huisvestingsvergunning Rotterdam versneld aanvragen?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Nephthys
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2017 10:35

Huisvestingsvergunning Rotterdam versneld aanvragen?

Ongelezen bericht door Nephthys »

Beste forumleden,

Ik zit met een probleem en hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen.

De situatie is als volgt: ik woon momenteel in een absoluut krot. 3 maanden lang extreme lekkage gehad, zwarte schimmel die de muren bedekt en een verhuurder die er erg laks mee omgaat.

Ik heb na maanden zoeken samen met mijn vriend een erg leuk huis gevonden in Rotterdam Zuid. Helaas (of misschien begrijpelijk) is hier een huisvestingsvergunning voor nodig, aangezien de woning nog net onder de sociale huur valt. Gister ben ik door de makelaar gebeld, we waren goedgekeurd als huurders en konden vrijdag al de sleutels krijgen. Ik vond het vreemd, gezien ik wist van de noodzakelijkheid van de huisvestingsvergunning, maar heb er geen vragen over gesteld. Toch een paar uur geleden een mailtje, ze hebben toch echt de vergunning nodig voor we de sleutel krijgen. Jammer, maar niet onverwacht.

Ik heb vrijdag al een afspraak bij het stadskantoor in Rotterdam. We voldoen aan alle voorwaarden om een vergunning te krijgen, ook al hoeven we aan slechts 1 voorwaarde te voldoen (mijn vriend woont al veel langer dan de vereiste 6 jaar in Rotterdam en werkt fulltime, zelf ben ik fulltime student).
Maar het aanvragen van deze vergunning duurt volgens de gemeente 6 weken, en ik verwacht niet dat het ineens veel sneller dan dat zal gaan, zeker niet omdat het vakantie is. Echter loopt mijn huurcontract op 31 juli af, en is na de daklekkage de relatie met mijn huurder zo erg verstoord dat ik hier ook niet langer kan en wil wonen. Het huis is enorm vochtig, geeft me ademhalingsproblemen en is extreem slecht voor mijn arthrose. Helaas kan ik ook nergens anders terecht in de tussenliggende tijd tot de verklaring is goedgekeurd. Het ziet er dus naar uit dat ik dakloos ga worden terwijl ik een huis heb.

Is iemand bekend met deze vergunning, en zijn er mogelijkheden om de vergunning versneld aan te vragen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huisvestingsvergunning Rotterdam versneld aanvragen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Nephthys schreef:Beste forumleden,

Ik zit met een probleem en hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen.

De situatie is als volgt: ik woon momenteel in een absoluut krot. 3 maanden lang extreme lekkage gehad, zwarte schimmel die de muren bedekt en een verhuurder die er erg laks mee omgaat.

Ik heb na maanden zoeken samen met mijn vriend een erg leuk huis gevonden in Rotterdam Zuid. Helaas (of misschien begrijpelijk) is hier een huisvestingsvergunning voor nodig, aangezien de woning nog net onder de sociale huur valt. Gister ben ik door de makelaar gebeld, we waren goedgekeurd als huurders en konden vrijdag al de sleutels krijgen. Ik vond het vreemd, gezien ik wist van de noodzakelijkheid van de huisvestingsvergunning, maar heb er geen vragen over gesteld. Toch een paar uur geleden een mailtje, ze hebben toch echt de vergunning nodig voor we de sleutel krijgen. Jammer, maar niet onverwacht.

Ik heb vrijdag al een afspraak bij het stadskantoor in Rotterdam. We voldoen aan alle voorwaarden om een vergunning te krijgen, ook al hoeven we aan slechts 1 voorwaarde te voldoen (mijn vriend woont al veel langer dan de vereiste 6 jaar in Rotterdam en werkt fulltime, zelf ben ik fulltime student).
Maar het aanvragen van deze vergunning duurt volgens de gemeente 6 weken, en ik verwacht niet dat het ineens veel sneller dan dat zal gaan, zeker niet omdat het vakantie is. Echter loopt mijn huurcontract op 31 juli af, en is na de daklekkage de relatie met mijn huurder zo erg verstoord dat ik hier ook niet langer kan en wil wonen. Het huis is enorm vochtig, geeft me ademhalingsproblemen en is extreem slecht voor mijn arthrose. Helaas kan ik ook nergens anders terecht in de tussenliggende tijd tot de verklaring is goedgekeurd. Het ziet er dus naar uit dat ik dakloos ga worden terwijl ik een huis heb.

Is iemand bekend met deze vergunning, en zijn er mogelijkheden om de vergunning versneld aan te vragen?
Ze zeggen dat u binnen 6 weken reactie krijgt, dat kan dus ook sneller gaan. Aan de andere kant, reactie binnen 6 weken is niet synoniem met toekennen binnen 6 weken, én ook voor de medewerkers van de gemeente is de vakantietijd zo zoetjesaan begonnen, net als bij meer bedrijven en instanties kan dat ook gevolgen hebben voor de reactietijden.

Of er de mogelijkheid is voor een versnelling van de procedure zou ik as vrijdag eerst aan hen vragen, en dan zou ik niet al te veel hameren op de verstoorde relatie met de huidige verhuurder, maar het laten bij de medische gevolgen van de lekkage. Dat laatste kan je eventueel laten bevestigen door een huisarts dmv een brief oid, maar ook dat kan je even vragen as vrijdag.

Ik zou open en eerlijk naar dat eerste gesprek gaan, en dat als startpunt nemen voor eventuele verdere acties. Zij zijn leidend in dit verhaal, dus wacht dat eerst even af.

Evt kan u voor het gat van ~2 weken, als eea dus 6 weken zal gaan duren, al eens gaan nadenken over alternatieve huisvesting, nu met de vakanties is het misschien mogelijk om zolang in het huis van een vriend of familielid te slapen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huisvestingsvergunning Rotterdam versneld aanvragen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Heeft je vriend geen woonruimte? Of wonen jullie samen? In het laatste geval zou ik denken dat die vergunning zo geregeld zou zijn.

Nephthys
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2017 10:35

Re: Huisvestingsvergunning Rotterdam versneld aanvragen?

Ongelezen bericht door Nephthys »

Bedankt voor de tips. Ik heb gister de gemeente gebeld en daar zeggen ze dat ik de vergunning direct aan de balie zal krijgen bij aanvraag, maar aangezien ik hier nergens iets over kan vinden betwijfel ik of het waar is. We zullen zien.
Overigens kan ik inderdaad niet bij mijn vriend intrekken, hij woont tijdelijk bij familie in een vrij klein huis waar ze al met 5 volwassenen wonen. De enige optie die ik heb is bij mijn vader gaan, maar dat doe ik liever niet aangezien hij ernstig ziek is maar als ik daar ben alsnog voor mij wil zorgen, en duldt hierbij geen tegenspraak.

Ik hoop op het beste bij het gesprek dalijk.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huisvestingsvergunning Rotterdam versneld aanvragen?

Ongelezen bericht door sjohie »

En en en? Goed nieuws?

Gesloten