LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rebohuurwoning vraagt wel héél veel persoonsgegevens bij inschrijven

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Poels
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2018 14:31

Rebohuurwoning vraagt wel héél veel persoonsgegevens bij inschrijven

Ongelezen bericht door Poels »

Ik wilde mijzelf inschrijven bij Rebohuurwoning. Ik ging naar de website en klikte op inschrijven.
Ik vond dat ik wel heel veel persoonlijke gegevens moest doorgeven voor een inschrijving. Zie hieronder, gekopieerd vanaf de website.
Ik heb dit dus maar niet gedaan.
Zelfs een copy van mijn bankpas!

Mijn vraag is of dit wel mag om zoveel belangrijke persoonlijke gegevens te eisen?

Stap 1: Inschrijven bij REBO Huurwoning
Om in aanmerking te komen voor een huurwoning of appartement uit het huuraanbod van REBO, moet u ingeschreven staan. Staat u nog niet ingeschreven, download dan het inschrijfformulier.

Denk er aan het formulier volledig in te vullen en de bijlagen bij te voegen, zoals:
- kopie legitimatiebewijs [BSN doorhalen en noteren "T.b.v. REBO Huurwoning"];
- 3x kopie meest recente loonstrook;
- 3x kopie bankafschrift met storting salaris/pensioen/uitkering/etc.;
- werkgeversverklaring(en);
- kopie bankpas;
- verhuurders-/hypotheekhoudersverklaring.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Rebohuurwoning vraagt wel héél veel persoonsgegevens bij inschrijven

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Poels schreef:
09 dec 2018 14:45
Mijn vraag is of dit wel mag om zoveel belangrijke persoonlijke gegevens te eisen?
https://www.rebohuurwoning.nl/nl/inschrijven/

Als ze kunnen uitleggen waarom ze deze gegevens vragen mag het. U spreekt over eisen, maar u bent niet verplicht zich bij hun in te schrijven dat is een keuze.

Zoals ik het lees gaan ze op zoek naar een woning, ze controleren met de gegevens of u in aanmerking komt, zo niet dan wordt u afgewezen. Interessanter is wat ze dan met de gegevens doen, maar zo op het eerste gezicht zijn ze erg netjes.

https://www.rebogroep.nl/files/privacys ... 18-mkl.pdf

thetung
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:48

Re: Rebohuurwoning vraagt wel héél veel persoonsgegevens bij inschrijven

Ongelezen bericht door thetung »

Niet alleen bij Rebohuurwoning, maar bij alle verhurders, de keuze is aan u, de kans om een huurwoning te krijgen of.... niets!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rebohuurwoning vraagt wel héél veel persoonsgegevens bij inschrijven

Ongelezen bericht door crazyme »

Ze willen graag betrouwbare huurders, geen krakers.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rebohuurwoning vraagt wel héél veel persoonsgegevens bij inschrijven

Ongelezen bericht door Erthanax »

De maandelijkse huur is fors en u moet aan de inkomenseis van Rebo voldoen. Dat moet u aantonen met de werkgeversverklaring en de kopieloonstroken. De kopiebankafschriften en zeker de kopiebankpas vind ik ook wel ver gaan. Als u die niet wilt verstrekken, kunt u niet bij Rebo terecht.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Rebohuurwoning vraagt wel héél veel persoonsgegevens bij inschrijven

Ongelezen bericht door renewouters »

Het alternatief is dat ze die gegevens niet vragen en vervolgens alleen met woningen komen die buiten je bereik liggen. Dit is gewoon een stuk efficiënter. Het scheelt aan beide kanten een hoop frustratie achteraf.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rebohuurwoning vraagt wel héél veel persoonsgegevens bij inschrijven

Ongelezen bericht door 16again »

thetung schreef:
09 dec 2018 23:07
Niet alleen bij Rebohuurwoning, maar bij alle verhurders, de keuze is aan u, de kans om een huurwoning te krijgen of.... niets!
De vraag is dan ook of hier een machtspositie misbruikt wordt, om zoveel gegevens al bij inschrijving te vragen.
Dat andere aanbieders dat ook doen , betekent niet automatisch dat dit is toegestaan.
We hebben het hier over inschrijven, niet over het sluiten van een huurovereenkomst.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Rebohuurwoning vraagt wel héél veel persoonsgegevens bij inschrijven

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Wat hier juridisch speelt is de privacy en het verwerken van persoonsgegevens. Oftewel de AVG.
De hoofdregel is data-minimalisatie: men mag niet méér persoonsgegevens verwerken dan strikt noodzakelijk is voor het vastgestelde doel.
Het is maar zeer de vraag of men al op het moment van inschrijving zoveel gegevens mag opvragen. Naar mijn mening niet. Bijvoorbeeld een kopie bankpas is nog nergens voor nodig, dat dient geen enkel doel in die fase.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Gesloten