LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woningbouw weigert woning ondanks urgentie

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
AnoniemeOtto
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2019 01:00

Woningbouw weigert woning ondanks urgentie

Ongelezen bericht door AnoniemeOtto »

Beste Radar(s),

In verband met sloop van huidige huurwoning heb ik urgentie bij de woningbouwvereniging.

Na een half jaar kwam ik eindelijk een woning tegen die mij interessant leek. Bleek geen urgentie op mijn account te zitten. Na een mailtje kreeg ik deze reactie:

"Ik heb de inschrijving aangepast.
Dit is een grote woning, eigenlijk bestemd voor meerpersoonshuishoudens.
Het is dus niet zo dat je nu urgentie hebt op het hele woningbezit. Je hebt nu nl maar 1 slaapkamer en dit zijn er direct 3.
Verder woon je alleen toch?"
.

Toen ik op mijn account keek, stond ik op nummer 1 van de 110 reacties. Enkele uren later ontving ik de volgende mail:

"Ik heb even overlegd, maar je hebt helaas geen urgentie op deze grote gezinswoning."

Toen ik keek op welke positie ik stond, was ik 107 van de 112 reacties. Tevens was er aan mijn urgentie "slaapkamers: 2 slaapkamers" toegevoegd. Direct bij de buren om screenshots van hun urgentie te vragen. Bij hun staat er niks over het aantal slaapkamers (tevens alleenstaande huurders).

Toen ik aangaf graag te willen weten op welke grond die beslissing was genomen, kreeg ik de volgende reactie:

"Je hebt conform het Sociaal Plan recht op een gelijkwaardige woning, als volgt:

3: Toewijzing andere huurwoning

a: De huurder van een te slopen woning krijgt voorrang bij de toewijzing van een andere huurwoning van Elkien met minimaal dezelfde kwaliteit standaardvoorzieningen.

b: De huurder heeft als eerste recht op de woning welke gebouwd wordt op de plek waar zijn oude woning heeft gestaan.

Voor de woning aan de STRAAT X is de zoekduur minimaal 10 jaar, bovendien is het een grote woning met 3 slaapkamers. Hiervoor komt je dus conform het Sociaal plan niet in aanmerking."


Eerlijk gezegd was ik op dit moment al verslagen genoeg en heb verder niet meer gereageerd op de mail. Vreemd genoeg gaat mijn (eveneens alleenstaande) buurvrouw naar een woning in een wijk met 11+ jaar zoekduur (2 slaapkamers). En mijn andere (ook alleenstaande) buurman, heeft meerdere 3 slaapkamer woningen mogen bezichtigen in een wijk met ongeveer 8 jaar zoekduur. (Op 5 vierkante meter na vergelijkbare woning als waar ik op gereageerd heb).

Ondanks dat dit de eerste woning na 6 maanden urgentie was die ik interessant genoeg vond, had ik ook zo mijn twijfels. Is het niet veel te groot? Plat dak en een hoekwoning terwijl ik vrij slecht tegen de hitte kan. De tuin was met dusdanige kwaliteit onderhouden dat je je bijna schuldig gaat voelen omdat je het nooit zo kan houden (echt een 0.01% type tuin, alles op de millimeter). Al met al genoeg twijfels, maar daar werd niet naar gevraagd en is dan ook niet over gesproken.

Woning waar ik op gereageerd heb:

- Rijtjeshuis
- Plat dak (geen zolder).
- Oppervlakte: 89 vierkante meter.
- Slaapkamers: 3 (kleinste is 7 vierkante meter)
- Tuin: ja
- Energielabel C
- Hoekwoning.
- Niet direct gelegen aan een weg, maar aan een voet/fietspad.
- Berging: ja/nee (zie optionele punten).
- Bijzonderheden: optionele verbouwingen. Er waren 2 plattegronden beschikbaar aangezien de woningbouw niet wist welke verbouwingen er door de jaren waren uitgevoerd. Hieronder volgen de optionele verbouwingen.
- Optioneel: wc op de eerste verdieping
- Optioneel: Ipv bijkeuken/berging, een grotere woonkamer en de keuken waar vroeger de berging/bijkeuken zat.
- Zeer prettige en tevens gewilde wijk (andere wijk dan waar ik nu woon).

Huidige woning:
- Bovenwoning
- Eigen opgang/voordeur.
- Oppervlakte: 45 vierkante meter (plus zolder met vlizotrap).
- 1 slaapkamer.
- Tuin: nee
- Berging: gezamenlijke berging.
- Afzonderlijke slaapkamer, woonkamer, keuken, badkamer en toilet. (Dus geen open keuken etc). Balkon zit op de keuken aangesloten.
- Huur zit nog onder de grens waarbij je überhaupt huurtoeslag kunt aanvragen.
- Energie label E.
- Rustige koop/huur buurt. In mijn geval 90% koopwoningen in de straat (6 huurwoningen, rest allemaal koop). Zeer prettige en tevens gewilde wijk.

Persoonlijke situatie:
- Tussen de 30 en 40 jaar oud.
- Zo ver ik weet nooit klachten gehad van omwonenden.
- Tijdens de 10 jaar dat ik hier woonde wel vrij intensief contact gehad met de woningbouw in verband met een overlast van buren. Stond hier niet alleen in en is altijd netjes en zonder ruzies afgehandeld (meldpunt overlast, woningbouw, wijkagent, gemeente). Uiteindelijk ook opgelost.
- Ruim 7 huurachterstand vrij, daarvoor max 2.5 maand.
- Afgekeurd (woningbouw is hier van op de hoogte).
- De woningbouw op de hoogte van de reden waarom ik afgekeurd ben.
- De woningbouw is er van op hoogte dat ik ver bovengemiddelde stress ervaar door de verandering in woonsituatie.


Mij vraag:

Mag de woningbouw in bovenstaande situatie mij een woning ontzeggen?

Alle input is welkom!

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Woningbouw weigert woning ondanks urgentie

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ook met urgentie zijn er regels. Eén van de regels is dat urgentie telt voor woningen die vergelijkbaar zijn aan je oude woning. Dus het klopt dat je die woning niet krijgt.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Woningbouw weigert woning ondanks urgentie

Ongelezen bericht door Costnix »

Het is heel simpel:
Je mag één kamer meer hebben dan het aantal bewoners, dat in de woning mag wonen.
De keuken, toilet halletje en badkamer tellen niet mee als kamer.

https://help.funda.nl/hc/nl/articles/23 ... en-woning-
Laatst gewijzigd door Costnix op 29 jul 2019 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Woningbouw weigert woning ondanks urgentie

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ik snap het probleem niet . De wbv moet u een gelijkwaardige woning aanbieden , ten zij u wist dat de woning afgebroken zou worden en dat dit omschreven was in het huurkontrakt .

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningbouw weigert woning ondanks urgentie

Ongelezen bericht door witte angora »

Beste AnoniemeOtto,

Het antwoord van de wbv laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Voor deze woning kom je niet in aanmerking omdat hij te groot is voor je. Woningen met 3 slaapkamers worden doorgaans aan gezinnen toegewezen. Als het goed is staat in de advertentie dat er minimaal 2 personen moeten komen te wonen.

Je beklaagt je er ook over dat de tuin zo verschrikkelijk netjes is dat je hem niet zult kunnen onderhouden. Waarom zou je die woning dan Überhaupt willen? Dus ik snap eigenlijk je klacht niet zo goed.

Dat je zonder urgentie zo laag staat klopt ook wel: iedereen die aan de voorwaarden voldoet krijgt voorrang boven jou.

Ga lekker voor een flat met een balkon en een lift, veel minder werk om te onderhouden. Juist als je afgekeurd bent is dat veel prettiger.
Laatst gewijzigd door witte angora op 29 jul 2019 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Woningbouw weigert woning ondanks urgentie

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

gosewijn schreef:
29 jul 2019 11:42
Ik snap het probleem niet . De wbv moet u een gelijkwaardige woning aanbieden , ten zij u wist dat de woning afgebroken zou worden en dat dit omschreven was in het huurkontrakt .

Maar TS laat zelf al 6 maanden voorbij gaan zonder op een woning te reageren. Dat is heel onverstandig, want als ze er straks als één van de laatsten uit moet, zal ze iedere woning moeten accepteren die de wbv haar aanbiedt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woningbouw weigert woning ondanks urgentie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Neem even contact op met de lokale SP. Sociale huurderspartij bij uitstek. Zij zijn altijd zeer goed op de hoogte van de plaatselijke situatie en helpen huurders.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Woningbouw weigert woning ondanks urgentie

Ongelezen bericht door grun »

Waar ik woon zou TS als alleenstaande recht hebben op een sociale huurwoning van maximaal 70 m2 en maximaal drie kamers (lees: twee slaapkamers). Dus ja, zijn voorkeurswoning is imho veel te groot, zowel wat betreft oppervlakte en aantal kamers. Maar misschien gelden elders andere regels.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woningbouw weigert woning ondanks urgentie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En ik zou ook de score "veiligheid" checken op deze kaart. https://www.leefbaarometer.nl/kaart/#kaart

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Woningbouw weigert woning ondanks urgentie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Interessant kaart. De honderd "indicatoren" in vijf "dimensies" zijn ook interessant (klik of tik). Bij bewoners staan diverse indicatoren waarvan ik meende dat die niet geregistreerd mochten worden. Met het inkomen wordt dan weer geen rekening gehouden.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Woningbouw weigert woning ondanks urgentie

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:
29 jul 2019 11:53


Ga lekker voor een flat met een balkon en een lift, veel minder werk om te onderhouden. Juist als je afgekeurd bent is dat veel prettiger.




Hangt er vanaf waarvoor je bent afgekeurd, Zo lekker is in een flat wonen ook niet.

TS kan best een leuke beneden woning accepteren en een tuin hoeft helemaal niet zo overdreven netjes te zijn. Ieder mens heeft op dat gebied ook een andere smaak. Zolang je het maar niet verwaarloosd. De ene heeft het vol met bloemen staan en de volgende wil gras of stenen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Woningbouw weigert woning ondanks urgentie

Ongelezen bericht door reggie2 »

ZeerPrivé schreef:
29 jul 2019 11:55



Maar TS laat zelf al 6 maanden voorbij gaan zonder op een woning te reageren. Dat is heel onverstandig, want als ze er straks als één van de laatsten uit moet, zal ze iedere woning moeten accepteren die de wbv haar aanbiedt.

Misschien was het aanbod niet zo ideaal om te reageren. je moet maar net iets zien staan waar je graag zou willen wonen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Woningbouw weigert woning ondanks urgentie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik zie in zijn regels; 3A gelijkwaardige maar van sloop naar bijna sloop?
Ik zie geen uitleg wat zij gelijkwaardig vinden, met 2 slaapkamers is 3 kamer woning, 1 slaapkamer 2 kamer woning en dat is niet altijd even duidelijk.
Ook zijn er 2 kamer woningen met grote kamers en dat mag dus, maar als ze een kleinere met 3 kamertjes aanbieden die kleiner en goedkoper is mag niet wegens die 2 slaapkamertjes... ze kijken naar aantal kamers en niet de oppervlakte.

En deze man wil geen tuin, liever flat en ook niet boven tenzij goede isolatie... vooral nu met hitte en straks met strenge winter wil ik ook nooit bovenste etage hebben tenzij het nieuwbouw met voldoende isolatie is.

Gewoon redelijke eisen en overal op reageren.... als je kinderen, ouders, vrienden in bepaald deel van de stad hebt en niet naar
andere kant wilde.... je eigen wijk of er naast en als je ver weg gaat en vrijwilligers werk verloor heeft zowel die organisatie als jezelf een verlies... houden ze totaal geen rekening mee helaas.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Woningbouw weigert woning ondanks urgentie

Ongelezen bericht door kweenie »

AnoniemeOtto, je haalt er een heleboel zaken bij die voor de eigenlijke vraag niet van belang zijn:
Mag de woningbouw in bovenstaande situatie mij een woning ontzeggen?
Het antwoord is vrij simpel en al eerder benoemd. Je hebt als alleenstaande recht op een woning met maximaal drie kamers. De urgentie zorgt ervoor dat als je reageert op een woning waarvoor je in aanmerking kunt komen, je bovenaan de lijst komt. Maar als je op een woning reageert waarvoor je niet aan de eisen voldoet, dan helpt die urgentie je niet om alsnog de woning toegewezen te krijgen.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Woningbouw weigert woning ondanks urgentie

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Urgentie betekent niet dat je zomaar elke woning kunt krijgen.

Het betekent slechts dat je bovenaan de lijst met gegadigden wordt geplaatst, samen met eventuele andere 'urgenten'. Vervolgens wordt ook bij de gegadigden met urgentieverklaring getoetst of de potentiële huurder aan alle eisen voldoet.

Zaken waar onder andere naar gekeken kan worden:
- Inkomen
- Gezinssamenstelling
- leeftijd (bijvoorbeeld bij jongeren- en seniorenwoningen)
- Vereiste en in de woning reeds aanwezige aanpassingen voor mindervaliden

Wanneer de persoon met urgentieverklaring op één of meerdere punten niet 'geschikt' is voor de woning, krijgt deze urgente persoon de woning niet toegewezen.

Óók met een urgentieverklaring is het dus van belang dat je reageert op woningen die volgens het systeem 'passend' zijn. En dus niet de mooiste huurwoning uit de regio uit te zoeken, maar door te kijken naar de voorwaarden die voor elke woning gelden.

Onder andere het aantal kamers is hierbij meestal een harde eis. Een eenpersoons huishouden of tweepersoons huishouden zonder kinderen mag reageren op woningen met maximaal twee slaapkamers. Om in aanmerking te komen voor een woning met 3 slaapkamers, moet er minimaal één thuiswonend kind in het huishouden zijn.

Last but not least: het is met een urgentieverklaring wegens sloop van belang dat je zélf actief reageert op passende vervangende woonruimte. Wanneer je dat niet of onvoldoende doet, dan heb je kans dat je uiteindelijk op straat komt te staan. In principe mag de woningcorporatie het complex niet ontruimen en slopen zolang er nog bewoners met urgentieverklaring zijn die geen vervangende woonruimte hebben gevonden. Maar een uitzondering geldt wanneer de betreffende bewoner of bewoners niet actief gezocht heeft/hebben naar vervangende woonruimte.

Een half jaar niet op woningen reageren en dan een keertje reageren op een woning die niet passend is, kan zomaar de aanleiding zijn voor een gedwongen uitzetting wanneer de geplande sloopdatum nadert. En dan zonder vervangende woonruimte...

Tel je knopen en wees wijs.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Woningbouw weigert woning ondanks urgentie

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ts heeft recht op een gelijkwaardige woning , als zijn verhaal klopt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Woningbouw weigert woning ondanks urgentie

Ongelezen bericht door kweenie »

gosewijn schreef:
30 jul 2019 23:22
Ts heeft recht op een gelijkwaardige woning , als zijn verhaal klopt.
Klopt, en dus niet op de woning waarop gereageerd is.

Annemieke67
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mar 2017 18:44

Re: Woningbouw weigert woning ondanks urgentie

Ongelezen bericht door Annemieke67 »

Sorry, maar ik vind het lichtelijk egoïstisch om als je alleen bent om op zo’n grote woning te reageren, terwijl er ook veel gezinnen op de urgentielijst staan, die niks aan een 2 kamer woning hebben. Dus ik geef de woningbouwvereniging groot gelijk. Er is woningnood, dus er zijn veel mensen op zoek en veel mensen urgent. Dus reageer gewoon op een gelijkwaardige woning, grotere kans dat je die krijgt en beter voor iedereen.

Gesloten