LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BKR-toetsing door makelaar

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Pasco1963
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 aug 2019 16:21

BKR-toetsing door makelaar

Ongelezen bericht door Pasco1963 »

Wij verdienen te veel voor een sociale huurwoning, wij zitten nu een een grote 1 gezinswoning met 4 slaapkamers, wij zijn nog maar met z'n tweeën, want de kinderen zijn de deur uit, wij betalen nu ruim € 1100 huur per maand. Wij willen wat goedkoper en kleiner gaan wonen (appartement) nu moet je om in aanmerking te komen bij de makelaar voor dat je mag gaan kijken, je bankafschriften mailen van de laatste 3 maanden, je moet een BKR toetsing opvragen en overvallen of ze doen het zelf, wil je dat niet i.v.m. privacy dan wordt je niet ingeschreven en krijg je dus geen woning. Ik vind het de grootste kolder die er is, volgens mij is het zelfs strafbaar om dit allemaal te vragen. Ik vindt als je je salarisstrook of je jaarcijfers laat zien moet dat toch voldoende zijn.
Wat is hier aan te doen? ik hoor het graag van jullie
Laatst gewijzigd door Radar op 12 aug 2019 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast ter verduidelijking

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: BKR-toetsing door makelaar

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik vind een BKR toetsing niet eens zo vreemd om te doen, zeker omdat het hier niet over sociale huur gaat, maar over particuliere huur. Deze verhuurder zal dit graag willen weten en heeft dit bij de makelaar als eis neergelegd.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: BKR-toetsing door makelaar

Ongelezen bericht door piet987654 »

"Wij verdienen te veel voor een sociale huurwoning"
Als het verschil niet te groot is, overweeg dan om part time te gaan werken.
Kan per saldo een zeer groot voordeel opleveren.

petersch1
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 feb 2018 17:41

Re: BKR-toetsing door makelaar

Ongelezen bericht door petersch1 »

Het GROTE probleem zit in het volgende : voor sociale huur geldt een maximum jaarinkomen, hetgeen je dan moet aantonen via een opgave van de belastingdienst. Dat betekent de opgave over een vol kalenderjaar. Tijdens dat kalenderjaar moet je dan minder of geheel niet werken om onder de vereiste lage grens uit te kunnen komen, maarrr in dat jaar moet je dan nog wel de hoge huur op kunnen brengen. En als je dat dan gelukt is dan mag je aansluiten achter in de rij waar nog 180 wachtenden voor je staan en mag je weer een jaar op een houtje bijten vanwege lagere inkomsten en te hoge huur. Dus dat is een uitzichtloze situatie. Hebben wij nu ook, beiden met AOW en klein pensioentje en ruim 800 huur. Dus we moeten 2019 en 2020 nog door zien te komen. Veel succes dan maar.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: BKR-toetsing door makelaar

Ongelezen bericht door renewouters »

Pasco1963 schreef:
12 aug 2019 16:30
Ik vindt als je je salarisstrook of je jaarcijfers laat zien moet dat toch voldoende zijn.
Maar dat zegt toch helemaal niets over je betaalgedrag of eventuele schulden. Stel iemand heeft 5000 euro per maand (is een goed inkomen), maar heeft een ton schuld en een slecht betaalgedrag. Zou jij aan zo iemand je huis willen verhuren?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: BKR-toetsing door makelaar

Ongelezen bericht door berndv »

kijk anders hier eens:
https://www.huurwoningen.nl/info/bureau ... ratie-bkr/
Kan ik nog een woning huren als ik geregistreerd sta bij het BKR?
Dat hangt van de verhuurder af. Sommige verhuurders zullen geen woning verhuren aan iemand die geregistreerd staat, andere zullen dat wellicht wel doen.
Die controle kan alleen door toetsing. En óf u levert zelf de gegevens aan óf ze worden opgevraagd. Weet niet of zij voor dat laatste de rechten hebben.

Ik denk in het geval van een huurwoning dat het niet zozeer gaat om achterstallige schulden (A en H noteringen), maar vooral om de huidige stand van kredieten, oftewel, welke lasten moeten meegerekend worden in de vaste maandelijkse lasten en gaan dus van het inkomen af, waar ook de huur van betaald moet worden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: BKR-toetsing door makelaar

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik betaal zo veel mogelijk Contant!
En wat is de 3 maanden opgave van mijn bank dan nog waard?

Voor tussen Sociaal grens en €1000,- is het toegestaan om te kijken hoe of wie de nieuwe huurders worden.
Als je boven €1000,- betaalde, een appartement kopen mag wel, ongeacht hoe klein of goedkoop ook is en met 30 jaren belasting aftrek kan het met huidige rente ook rendabel zijn.

Afhankelijk salaris en na aftrek vaste lasten zoals Telefoon op Afbetaling met BKR registratie bepaalde wat je kunt kopen...
En dan zoeken of er huizen in jou buurt voor die prijs worden aangeboden.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: BKR-toetsing door makelaar

Ongelezen bericht door grun »

petersch1 schreef:
12 aug 2019 20:22
Het GROTE probleem zit in het volgende : voor sociale huur geldt een maximum jaarinkomen, hetgeen je dan moet aantonen via een opgave van de belastingdienst. Dat betekent de opgave over een vol kalenderjaar.
Waar ik woon is het aantal punten bij Woningnet leidend, ongeacht het inkomen. Degene met de meeste punten staat bovenaan. Dan krijg je altijd een huis, maar misschien niet het huis van je voorkeur.

Het inkomen is belangrijk voor de soort woningen, want dan kom je niet in aanmerking voor de meest luxe huurhuizen in de sociale sector, bijvoorbeeld met een kale huur >600 euro. Woningnet eist een inkomensverklaring of belastingaangifte over het afgelopen jaar (2018) maar dat zegt niks over wat je nu (in 2019) te besteden hebt. Vooral de mensen die onlangs in de AOW beland zijn met een gering aanvullend pensioen hebben daar last van, al hangt het ook af van de woningbouwvereniging. Daar kan soms wel meer dan 15k euro verschil in zitten, vooral als ze een pensioengat hebben. De ene vereniging eist een inkomen van minimaal >22k voor een AOW'er met aanvullend pensioen, de andere vereniging maakt het niks uit voor een soortgelijke woning zolang je inkomen maar niet meer is dan 38k.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: BKR-toetsing door makelaar

Ongelezen bericht door BL2 »

Komkommertijd schreef:
13 aug 2019 11:14
Ik betaal zo veel mogelijk Contant!
Was te verwachten, hoe sluis je anders dat zwarte geld allemaal weg.....

rbrtkrthwr
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2020 13:26

Re: BKR-toetsing door makelaar

Ongelezen bericht door rbrtkrthwr »

Ik ervaar ook veel moeite met het verkrijgen van andere woonruimte. Omdat ik door een scheiding werd geconfronteerd met behoorlijke alimentatie kon ik de hypotheek niet meer betalen, naast wat andere bijkomende financiele dingen die moesten worden afgehandeld. Omdat nergens begrip werd getoont voor de situatie destijds kwam ik negatief bij het BKR terecht. Nu (9 jaar later) verdien ik teveel voor sociale huurwoningen, dus kom daar niet voor in aanmerking. Huurwoningen aangeboden via makelaars of particulieren blijft dan over. Dat heb ik geprobeert en het resultaat was bij de eerste keer dat betreffende makelaar een kredietcheck zou gaan doen bij het BKR. Dan zou ik dus geen kans maken, simpel gezegd. Op het internet kwam ik tegen dat alleen kredietverstrekkers navraag kunnen doen bij het BKR. Dat ben ik een beetje gaan uitzoeken. Helaas kon de NVM mij geen uitstuitsel geven of makelaars uit eigen beweging navraag mogen doen bij het BKR, maar het juridisch loket wel. De jurist die ik sprak gaf aan dat mijn vermoeden juist was. Makelaars mogen en kunnen dit niet. Wel mogen ze blijkbaar vragen om toestemming aan je vragen om dat te mogen doen. De makelaar waar ik zaken mee heb gedaan heb ik nog maar eens gebeld. Het antwoord was heel kort door de bocht en luidde alsvolgt: wij hebben hier inlogcodes voor gekregen en mogen dit gewoon doen, ook zonder uw toestemming. Fijne dag verder.
Dit werkt natuurlijk zeer frustrerend als je weet dat je geen huurwoning kunt krijgen omdat je teveel verdiend en aan de andere kant geen duurdere woning kunt huren vanwege een BKR-registratie, onafhankelijk van hoe je situatie werkelijk is. Daarbij vind ik het ook erg jammer dat een negatieve BKR-registratie na afbetaling van je schuld(en) nog eens 5 jaar blijft staan. Als je nou echt een wanbetaler zou zijn dan snap ik dat wat beter, maar niet iedereen is een wanbetaler, zeker niet in het geval van een scheiding.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: BKR-toetsing door makelaar

Ongelezen bericht door berndv »

rbrtkrthwr schreef:
12 mar 2020 13:47
Dit werkt natuurlijk zeer frustrerend als je weet dat je geen huurwoning kunt krijgen omdat je teveel verdiend en aan de andere kant geen duurdere woning kunt huren vanwege een BKR-registratie, onafhankelijk van hoe je situatie werkelijk is. Daarbij vind ik het ook erg jammer dat een negatieve BKR-registratie na afbetaling van je schuld(en) nog eens 5 jaar blijft staan.
Over het BKR is veel te zeggen. Diegenen die niet geregistreerd staan zullen geen moeite hebben met die termijn van 5 jaar. Die termijn zal meestal alleen voor geregistreerden als last worden ervaren. En daarbij gaat het dan vooral om A- en H-noteringen.

Heeft u ook gevraagd aan uw makelaar wat er gecontroleerd wordt? Het BKR registreert namelijk niet alleen achterstanden, maar ook kredieten en leningen in het algemeen, de gewone registratie. Zoals ik hierboven al aan heb gegeven, zou de controle voornamelijk zijn om na te gaan of en hoeveel leningen en kredieten er aanwezig zijn. Dit bepaalt namelijk mede met het inkomen hoeveel iemand per maand als huurlast zou kunnen betalen.

Zonder toestemming mag een makelaar in ieder geval niet de gegevens controleren. En als die makelaar inloggegevens heeft, dan nog mag die niet zomaar uw privé-gegevens opvragen. Aan de andere kant kan een makelaar wel vragen om een overzicht van uw BKR registraties, dus (ook) van leningen en kredieten die op dit moment spelen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BKR-toetsing door makelaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

rbrtkrthwr schreef:
12 mar 2020 13:47
Als je nou echt een wanbetaler zou zijn dan snap ik dat wat beter, maar niet iedereen is een wanbetaler, zeker niet in het geval van een scheiding.
Ik snap dat je dit zegt, maar zo werkt het natuurlijk niet. Je bent in verzuim met het nakomen van je verplichtingen. Ergo: een wanbetaler. Wat je bedoelt, is dat je er niet voor gekozen hebt om wanbetaler te zijn. Maar dát is nu net een onderscheid wat in een dergelijk register niet te maken is. Dat register is objectief: het vermeldt alleen de feiten.

Gesloten