LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huren onbetaalbaar

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
bertusvang
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:19

Re: huren onbetaalbaar

Ongelezen bericht door bertusvang »

gosewijn schreef:Inkomsten Aow. Hij vergeet er bij te tellen ; huurtoeslag - zorgtoeslag - eventueel pensioen - kwijtschelding van Gem belastingen - 240,00 e verenigingen van de gemeente . Kosten bril . ja het is heel erg slecht in Nederland. :wink:
helaas alleen een kleine zorgtoeslag na een bedrijfsongeval. Maar bedankt voor uw begrip.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: huren onbetaalbaar

Ongelezen bericht door Julie4444 »

bertusvang schreef:
gosewijn schreef:Inkomsten Aow. Hij vergeet er bij te tellen ; huurtoeslag - zorgtoeslag - eventueel pensioen - kwijtschelding van Gem belastingen - 240,00 e verenigingen van de gemeente . Kosten bril . ja het is heel erg slecht in Nederland. :wink:
helaas alleen een kleine zorgtoeslag na een bedrijfsongeval. Maar bedankt voor uw begrip.
Bertus, je begrijp dat gosewijn niet meent dat het slecht is in Nederland, toch?

bertusvang
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:19

Re: huren onbetaalbaar

Ongelezen bericht door bertusvang »

kweenie schreef:
bertusvang schreef: Maar waar het mij omgaat is dat het punten systeem welke de max.huur door regering aan gepast wordt en daardoor huurders voor onvoorziene kosten komen te staan. .
Die toekomstige kosten zijn anders behoorlijk goed te voorzien, als ik je overzicht zo zie... Dat is ook heel wat overzichtelijker en voorspelbaarder dan de kosten van mensen met een koopwoning.
De vraag is of in de toekomst de verhoudingen nog wel kloppen. zoals je kunt zien lopen de huurprijzen flink op terwijl de kosten van kopen (zolang Hypotheek loopt) gelijk blijven.
Je zou ook juist de vraag kunnen stellen of nú de verhoudingen wel kloppen. En of ze niet juist in de toekomst meer in verhouding gaan komen.
Ik huur maar ik zou graag een beknopt inzicht van u krijgen van de extra kosten van een koopwoning van u. Ik weet dat er zijn maar heb geen idee over wat voor bedrag dit gaat.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: huren onbetaalbaar

Ongelezen bericht door sjohie »

Onderhoud áán de CV-installatie en ~1x15 jaar complete vervanging ván de CV-ketel daarin, 1x 5 jaar rondom schilderen als je het goed doet, anders nog kortere interval. Kost ons ~2750 euro/keer door een schilderbedrijf. Dan zijn er het ~1x 15 jaar vervangen van badkamer en keuken, en ~1x 25 à 30 jaar groot onderhoud aan de dakbedekking. Overheidskosten zijn bijvoorbeeld verplichte energielabel, en jaarlijks de OZB, eigen woning forfait en gemeentebelastingen op basis van de door de gemeente bepaalde WOZ waarde. Aankomende grote kostenposten zijn verduurzaming/isolatie en ontkoppeling van het gasnet. Dat laatste betekent ~10.000 investering in warmtepomp en complete overhaul van het CV systeem, en dan nog ~5.000 euro aan zonnepanelen voor een gemiddeld gezin.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: huren onbetaalbaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En ook eigenarenkosten waterschap. Opstalverzekering. In veel gemeenten rioolbelasting is vaak alleen voor de eigenaren.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: huren onbetaalbaar

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Lady1234 schreef:En ook eigenarenkosten waterschap. Opstalverzekering. In veel gemeenten rioolbelasting is vaak alleen voor de eigenaren.
Per jaar alleen al meer dan €1000 met OZB. Kun je makkelijk een €100 - €150 per maand voor rekenen. Plus alles wat Sjohie noemt.

ikweethettoch
Berichten: 86
Lid geworden op: 24 apr 2018 18:20

Re: huren onbetaalbaar

Ongelezen bericht door ikweethettoch »

sjohie schreef:Onderhoud áán de CV-installatie en ~1x15 jaar complete vervanging ván de CV-ketel daarin, 1x 5 jaar rondom schilderen als je het goed doet, anders nog kortere interval. Kost ons ~2750 euro/keer door een schilderbedrijf. Dan zijn er het ~1x 15 jaar vervangen van badkamer en keuken, en ~1x 25 à 30 jaar groot onderhoud aan de dakbedekking. Overheidskosten zijn bijvoorbeeld verplichte energielabel, en jaarlijks de OZB, eigen woning forfait en gemeentebelastingen op basis van de door de gemeente bepaalde WOZ waarde. Aankomende grote kostenposten zijn verduurzaming/isolatie en ontkoppeling van het gasnet. Dat laatste betekent ~10.000 investering in warmtepomp en complete overhaul van het CV systeem, en dan nog ~5.000 euro aan zonnepanelen voor een gemiddeld gezin.
Ben het gedeeltelijk eens met deze opstelling.

CV ketel vervangen, als deze nog niet HR is, ja.
Anders gaat deze best 20 jaar en nog langer mee.
Na 15 jaar badkamer vervangen is gewoon een optie, maar niet noodzakelijk, want welke onderdelen werken niet meer?
Is gewoon een keuze omdat mensen iets nieuw willen hebben.Keuken item dito!
Groot onderhoud aan de dakbedekking geldt alleen voor platte daken!
OZB , opstalverzekering enz.zijn vaste bestanddelen van eigen huis bezitters.

Het verhaal met de aankomende ontkoppeling, denk ik dat dit vele mensen niet meer beleven, dan is ook de stoelpoot CV niet meer van toepassing.

Zonnepanelen zijn , zoals ik het in mijn kenniskring hoor, alleen voor mensen die een bepaalde leeftijd hebben niet meer haalbaar, om nog te investeren..

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: huren onbetaalbaar

Ongelezen bericht door kweenie »

En grove vuistregel is dat je jaarlijks 1% van de waarde moet reserveren voor onderhoud. Natuurlijk is het per woning verschillend waar je precies op uitkomt, maar het geeft een indicatie.

Daarnaast heb je inderdaad belastingen en andere lasten en bijvoorbeeld de opstalverzekering.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: huren onbetaalbaar

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

sjohie schreef: 1x 5 jaar rondom schilderen als je het goed doet, anders nog kortere interval. Kost ons ~2750 euro/keer door een schilderbedrijf. Dan zijn er het ~1x 15 jaar vervangen van badkamer en keuken, en ~1x 25 à 30 jaar groot onderhoud aan de dakbedekking.
Een beetje huiseigenaar doet zelf z'n schilderwerk; beter en veul goedkoper dan door de vakman. Elke 15 jaar nieuwe badkamer/keuken? Moet er niet aan denken.

atlas1302

Re: huren onbetaalbaar

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Als u niet meer afhankelijk bent om te werken dus woon - werkverkeer, zou ik een leuk huisje in het Noorden van het land opzoeken voor een gezellig prijsje. Genieten van uw pensioen en een beetje klussen in en rond uw huis, tijd genoeg laten we maar zeggen.

Vertrekken naar een land achter de horizon is ook een optie en velen doen dat ook, maar dat moet u heel goed overwegen.

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: huren onbetaalbaar

Ongelezen bericht door BL2 »

piet987654 schreef:....Bij een koophuis bent U verplicht minimaal E 30K reserve te houden ........ Een paar uur per week minder werken kan soms er voor zorgen dat U veel toeslag gaat krijgen. Vaak meer dan U inlevert door minder te werken.
Nergens kan ik vinden dat het bezitten van E 30.000,- bij een koopwoning verplicht is.

Voel je vooral niet schuldig tegenover anderen om de zaak zo te manipuleren dat door minder te gaan werken, meer gratis geld wordt ontvangen.
En wie betaald dat uiteindelijk, juist de mensen welke wel keihard werken en veel belasting betalen !

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: huren onbetaalbaar

Ongelezen bericht door sjohie »

"Verder krijgen we vanaf 2019 te maken met een afbouw van de huur toeslag".

Dat klopt, echter hebben kopers nú al te maken met fors stijgende WOZ waarden en de daarop gebaseerde lasten, steeds strengere regels wat betreft de HRA (max percentage van de hypotheek is inmiddels gedaald naar 100% van de koopsom, en je móet aflossen anders heb je geeneens HRA.) En oh ja, waar een van de grondregels van het aankomende klimaatakkoord is dat de huren niet meer mogen stijgen dan de energiebesparing als er energiebesparende maatregelen genomen moet worden, is dat voor de bezitters van koopwoningen niét zo. Wij hebben een koopwoning, en die gasloos maken wat de overheid van plan is te verordonneren, kost ~15k aan zonnepanelen en een warmtepomp. En dat is dan dus bovenop de onderhoudskosten.

atlas1302

Re: huren onbetaalbaar

Ongelezen bericht door atlas1302 »

M.a.w. je vraagt je af waarvoor je werkt of pensioen ontvangt, je wordt door de kat of de hond gebeten..het is maar net welke je het lekkerst vindt. Vraag en aanbod bepaalt nog steeds de waarde alsmede de rente en die gaat ook een keer stijgen of denkt u van niet!
Het blijft een groeiend probleem in Nederland, salderen van uw zonnepanelen liggen ook al op de helling dus er blijft weinig over van de lekkere koekjes.

Ik heb makkelijk praten vanuit het buitenland met elke dag die zon op mijn panelen, maar daar gaat mijn niet gebruikte energie terug in het net. Accu`s peperduur en niet aan te slepen, dus ook wij hebben hier problemen maar dan anders. Wij worden gebeten door de muskieten elke dag weer. :)

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: huren onbetaalbaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Is op te lossen door een klamboe. :lol:

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: huren onbetaalbaar

Ongelezen bericht door renewouters »

sjohie schreef:"Verder krijgen we vanaf 2019 te maken met een afbouw van de huur toeslag".

Dat klopt, echter hebben kopers nú al te maken met fors stijgende WOZ waarden en de daarop gebaseerde lasten, steeds strengere regels wat betreft de HRA (max percentage van de hypotheek is inmiddels gedaald naar 100% van de koopsom, en je móet aflossen anders heb je geeneens HRA.)
En het maximale percentage waartegen je de rente mag aftrekken daalt ieder jaar met een half procent.

Zingiber
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 feb 2017 16:00

Re: huren onbetaalbaar

Ongelezen bericht door Zingiber »

bertusvang schreef:
HADES2001 schreef:deze hele berekening is uitgaande van het maximaal aantal punten, over het algemeen komt bijna geen enkele woning op het maximum.
Ik huur momenteel voor een habbekrats voor 72m2 en ben zeer tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding
De extra huurverhoging mag elke wooncorporatie tot volgens de regels naar eigen inzicht heffen. Onze wooncorporatie is anders en wil momenteel naar 95% van max. huur. Verder huren wij ook naar alle te tevredenheid. maar de huur moet wel betaald kunnen worden in de toekomst.
Het gevolg van volgens de (huidige) regels huurverhoging heffen is dat de huren binnen een paar jaar de huurgrens gaan bereiken. Of het 30 of 100 m2 is, of het een krot of een nieuwbouw is, straks zullen alle sociale huurwoningen rond de 7-800 euro kosten.

atlas1302

Re: huren onbetaalbaar

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Dan weet je in ieder geval wat je moet verdienen om dat te kunnen en blijven betalen, komt gas/water/licht nog bij en u zit al snel boven bijstandsniveau.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... WbgeLvgLMI

Ik kan mij goed voorstellen dat sommige zich hier niet prettig en blij bij voelen, ik heb zelf ook eens gekeken wanneer mijn AOW ingaat. Ik schrok even want de levensverwachting van een mens is behoorlijk hoog op dit moment, ik moet nog buffelen tot mijn 68e jaar en dan mag ik mijn werkkleren aan de mast hangen.

Ik schrok nog meer hoeveel ik zou krijgen, ik weet niet wat het bijstandsniveau over 6 jaar is maar dat zal elkaar niet veel ontlopen. Het is een uitdaging laten we maar zeggen, om met zo weinig geld en 800 euro kale huur rond te komen als je pensioen hebt.

stofzuigertje

Re: huren onbetaalbaar

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het is mogelijk in Noord Groningen, regio Maastricht en ook Den Helder om onder de €100.000,- een bescheiden woning te kopen... iets gedateerd maar je woont wel goedkoop... bij 2% Hypo is dat €2000,- eerste jaar en de rest aflos.....
Soms ik kopen goedkoper mits je handig bent en niet een vakman van €50,- per uur moet zoeken voor enige herstel werkzaamheden!

atlas1302

Re: huren onbetaalbaar

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Precies stofzuigertje zo zou ik het zeker doen als ik nog in Nederland woonde, en wat is er mis met noord Groningen. Goede grond en je regelt een volkstuin en je hebt je eigen verse groente en noem het maar op gratis in huis. Kippenren erbij voor de eieren en een varken voor de feestdagen.

Hallelujah, ik ben blij.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: huren onbetaalbaar

Ongelezen bericht door sjohie »

atlas1302 schreef:Precies stofzuigertje zo zou ik het zeker doen als ik nog in Nederland woonde, en wat is er mis met noord Groningen. Goede grond en je regelt een volkstuin en je hebt je eigen verse groente en noem het maar op gratis in huis. Kippenren erbij voor de eieren en een varken voor de feestdagen.

Hallelujah, ik ben blij.
Als stamboek Fries kan ik wel een lang lijstje noemen hoor.. :wink: :lol:

Gesloten