LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huren

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Huren

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

witte angora schreef:Het punt is dat de zoon blijkbaar voorheen niet als medehuurder bekend was. En dan is het wettelijk gezien niet mogelijk dat de woning op zijn naam komt te staan. Blijkbaar ging de wbv ervan uit dat de vader nog leefde en dat de zoon als medehuurder aangemerkt moest worden, wat dus helemaal niet kan, want beide ouders waren overleden.

Waar de fout ligt? Geen idee. Er zal een oplossing moeten komen. Die bestaat er doorgaans uit dat een inwonend kind een andere woning toegewezen krijg en deze woning opgeleverd wordt. Althans, dat is hier in het dorp zo.
Ik kan jouw conclussies niet trekken uit de gegeven informatie, maar kan het scenario ook niet uitsluiten. Dan heeft discussie weing zin.

Ik ben ook wel benieuwd wat de zoon wil, daar blijven wonen of is verhuizen ook goed?
En wat wil de woningbouwvereniging (en waarom)?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Huren

Ongelezen bericht door BreejKC »

Uw WBV heeft haar zaakjes duidelijk niet op orde. Het simpele feit dat u het overlijden van uw ouders niet gemeld zou hebben doet niet eens ter zake. Dit is een argument dat de WBV gebruikt om u te intimideren.
Opvallend als uw laatste ouder al in 2014 is overleden, dat zij daar pas in 2017 via de gemeente achterkomen. Weer zo'n kul-argument van uw WBV. Weer een teken dat hun administratie een kennelijke puinhoop is. Van ieder overlijden ontvangen woningbouwverenigingen automatisch, kort na het overlijden, bericht hierover van gemeentes. Dat laatste bericht van de gemeente heeft uw WBV dus kennelijk ook al niet goed verwerkt en is daar drie jaar blijven liggen.
Het bovenstaande is al tekenend voor het wangedrag van uw WBV, maar de volgende twee zaken zijn van zeer groot belang.
Allereerst heeft u zwart-op-wit dat het huurcontract nu op uw naam staat. Daar kunnen ze juridisch niet omheen.
Ten tweede, sinds 2014 heeft de WBV het huurbedrag van u geaccepteerd. Dit verleent u eveneens rechten. Het kán simpelweg niet zo zijn dat een WBV drie jaar lang huurpenningen incasseerd zonder dat dit gevolgen heeft voor de WBV. Door het meer dan drie jaar lang accepteren van die huursom heeft u hierdoor het recht verworven om die woning te blijven huren. Volgens mij is hier jurisprudentie over, maar een jurist kan dit voor u terugvinden.
Kennelijk wil uw WBV de woning die u nu huurt gaan verhuren aan een ander. Men probeert u kennelijk met list en bedrog te intimideren. Dat hoeft u niet te accepteren.
Wel zou u eens kunnen nagaan of de woning die u nu huurt niet wat te groot is voor u alleen. Probeer, als u dit vindt, er dan in redelijkheid met uw WBV uit te komen, dat u bereid bent te verhuizen naar een andere, wellicht iets kleinere en/of goedkopere huurwoning, die u door die WBV aangeboden wordt. Omdat een dergelijk verzoek dan gedaan wordt door de WBV heeft u waarschijnlijk zelfs nog recht op een aanzienlijke verhuiskostenvergoeding omdat uw verhuizen in het belang is van de WBV.

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huren

Ongelezen bericht door witte angora »

BreejKC schreef:Van ieder overlijden ontvangen woningbouwverenigingen automatisch, kort na het overlijden, bericht hierover van gemeentes. Dat laatste bericht van de gemeente heeft uw WBV dus kennelijk ook al niet goed verwerkt en is daar drie jaar blijven liggen.
Hoe kom je daarbij? Het overlijden moet door de nabestaanden zelf gemeld worden. Zij zijn immers degenen die de woning op moeten zeggen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Huren

Ongelezen bericht door grun »

BreejKC schreef:Wel zou u eens kunnen nagaan of de woning die u nu huurt niet wat te groot is voor u alleen.
TS woont niet alleen in het huis, maar hij gaf geen details over het aantal.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huren

Ongelezen bericht door moederslink »

Is TS een zoon of een dochter? :wink:

Ik zou willen weten of TS daar al woonde toen beide ouders nog leefden of is hij/ zij er zomaar bij ingetrokken na het overlijden van vader in 2013 of pas na het overlijden van moeder in 2014?
En wanneer was die verandering vd tenaamstelling ?
Na het overlijden van vader in 2013 of na het overlijden van moeder in 2014?
En waarom komt de WBV er nu pas na 3 jaar mee?
TS woont er nu niet alleen schrijft hij/ zij....woont er nu ook een partner of een kind van hem/ haar? Met hoevelen zijn ze?
We hebben geen duidelijk chronologisch beeld vd situatie na het overlijden van vader .
Daar begint het natuurlijk.
En dan blijft het , voor mij, te onduidelijk.
Er zijn vooralsnog teveel onbeantwoorde vragen om een goeie reactie te geven.
TS moet maar in gesprek met de WBV , het contract in handen zien te krijgen en juridisch advies vragen bij het JL.
ik geef het nu even op.

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huren

Ongelezen bericht door witte angora »

Aircomen schreef:Dit staat in de brief.
De tenaamstelling op het huurcontract voor perceel... is overeenkomstig uw verzoek gewijzigd.
Wij hebben dit in onze administratie gewijzigd.
Verder niets.
Maar staat er ook bij op welke naam de woning nu staat?

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Huren

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

BreejKC schreef:Wel zou u eens kunnen nagaan of de woning die u nu huurt niet wat te groot is voor u alleen. Probeer, als u dit vindt, er dan in redelijkheid met uw WBV uit te komen, dat u bereid bent te verhuizen naar een andere, wellicht iets kleinere en/of goedkopere huurwoning, die u door die WBV aangeboden wordt. Omdat een dergelijk verzoek dan gedaan wordt door de WBV heeft u waarschijnlijk zelfs nog recht op een aanzienlijke verhuiskostenvergoeding omdat uw verhuizen in het belang is van de WBV.
Aircomen schreef:Dit staat in de brief.
De tenaamstelling op het huurcontract voor perceel... is overeenkomstig uw verzoek gewijzigd.
Wij hebben dit in onze administratie gewijzigd.
Verder niets.
Aircomen schreef:Brief is aan mijn gericht.
Aircomen schreef:Woningnet is voor woning zoekende daar ben ik ingeschreven.
Aircomen schreef:Mijn ouders zijn binnen 9 maanden overleden mijn vader 2013 moeder 2014.
Ik woon hier al en betaal gewoon de huur.
Ik ben 46 en woon hier niet alleen.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Huren

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Als bevestiging wijzing tenaamstelling na overlijden van beide ouders naar TS is gestuurd op het adres van de betreffende huurwoning, dan mag de woningbouwvereniging wel een bloemetje sturen.
Laatst gewijzigd door Joepie Joepie op 29 dec 2017 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huren

Ongelezen bericht door witte angora »

witte angora schreef:
Aircomen schreef:Dit staat in de brief.
De tenaamstelling op het huurcontract voor perceel... is overeenkomstig uw verzoek gewijzigd.
Wij hebben dit in onze administratie gewijzigd.
Verder niets.
Maar staat er ook bij op welke naam de woning nu staat?
Ik denk nog steeds dat de wbv niet op de hoogte was van het overlijden van de vader, en dat de woning dus op naam van de vader is gezet, op verzoek van de inwonende zoon. Waarbij de huur vanaf de genoemde datum van de rekening van de zoon werd geïncasseerd.

Dus ja, als drie jaar later de wbv er achter komt dat de vader is overleden, dan zijn de poppen aan het dansen. Waarbij ik me afvraag waarom de wbv ineens info bij de gemeente gaat opvragen. Daar moet toch een aanleiding voor zijn? Heeft iemand in je omgeving een melding gedaan of zo?

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Huren

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

witte angora schreef: Heeft iemand in je omgeving een melding gedaan of zo?
Het kan ook gewoon een reguliere opschoningsactie zijn van de woningbouwvereniging (of in opdracht van de gemeente).

Cruciaal is inderdaad of TS er formeel en legaal heeft gewoon tot aan overlijden van beide ouders.

(alleen het betalen van rekeningen voor iemand anders, die ondertussen overleden blijkt te zijn, is niet voldoende)

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huren

Ongelezen bericht door witte angora »

Joepie Joepie schreef:
witte angora schreef: Heeft iemand in je omgeving een melding gedaan of zo?
Het kan ook gewoon een reguliere opschoningsactie zijn van de woningbouwvereniging (of in opdracht van de gemeente).

Cruciaal is inderdaad of TS er formeel en legaal heeft gewoon tot aan overlijden van beide ouders.

(alleen het betalen van rekeningen voor iemand anders, die ondertussen overleden blijkt te zijn, is niet voldoende)
Cruciaal is of de zoon gedurende het leven van de langstlevende ouder als medebewoner is aangemerkt. En daar zijn strenge regels voor.

aspera
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 jul 2008 01:49

Re: Huren

Ongelezen bericht door aspera »

Lees eventueel ook nog hier: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... contract-9
Naar mijn indruk draait het om het op oneigenlijke manier een urgentieverklaring te verkrijgen.
Daarbij tegelijk een huis aanhouden waar naar mijn indruk al enige jaren illegaal in wordt gewoond.

Gesloten