LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huur compensatie redelijk?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Cecilia62
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2018 21:02

Huur compensatie redelijk?

Ongelezen bericht door Cecilia62 »

Mijn zoon heeft , samen met zijn vriendin, eind oktober getekend voor een huurhuis. Bij de aanvaarding is hem verteld dat er een nieuwe keuken, badkamer en toilet in zou komen. Er is geen duidelijk tijd limiet gegeven.
In hun enthousiasme hebben ze dit geaccepteerd. Hij is ook direct huur gaan betalen.
Na de eerste blijdschap en forse oplevergebreken lijst gemaakt.Nu zijn we 4 weken verder.
Na twee weken bleek dat ook het systeem plafond eruit gaat. Voorlopig kunnen ze er nog niet wonen, zelfs niet verder klussen.
( schilderen, behangen enz.)
Het zijn allemaal goede verbeteringen, daar wil ik niet over klagen.
Maar eigenlijk had de woningbouw vereniging de woning eerst moeten renoveren en dan in de verhuur doen.
Mijn vraag is of het nu redelijk is dat ze al volledig huur betalen, het voelt zo onredelijk.
Zou een huur compensatie hier op zijn plaats zijn?

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Beste antwoord
Gekozen door Cecilia62

Re: Huur compensatie redelijk?

door Uw Jurist » 22 nov 2018 15:13

Ja, daar is recht op.

Er bestaat recht op een vergoeding van geleden en nog te lijden schade en evenredige huurvermindering. De wet bepaalt dit in de artikelen 7:207 en 7:208 BW:

7:207 lid 1. De huurder kan in geval van vermindering van huurgenot ten gevolge van een gebrek een daaraan evenredige vermindering van de huurprijs vorderen van de dag waarop hij van het gebrek behoorlijk heeft kennis gegeven aan de verhuurder of waarop het gebrek reeds in voldoende mate bekend was om tot maatregelen over te gaan, tot die waarop het gebrek is verholpen.

7:208. Onverminderd de gevolgen van niet-nakoming van de verplichting van artikel 206 is de verhuurder tot vergoeding van de door een gebrek veroorzaakte schade verplicht, indien het gebrek na het aangaan van de huurovereenkomst is ontstaan en aan hem is toe te rekenen, alsmede indien het gebrek bij het aangaan van de huurovereenkomst aanwezig was en de verhuurder het toen kende of had behoren te kennen, of toen aan de huurder heeft te kennen gegeven dat de zaak het gebrek niet had.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Huur compensatie redelijk?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Ja, daar is recht op.

Er bestaat recht op een vergoeding van geleden en nog te lijden schade en evenredige huurvermindering. De wet bepaalt dit in de artikelen 7:207 en 7:208 BW:

7:207 lid 1. De huurder kan in geval van vermindering van huurgenot ten gevolge van een gebrek een daaraan evenredige vermindering van de huurprijs vorderen van de dag waarop hij van het gebrek behoorlijk heeft kennis gegeven aan de verhuurder of waarop het gebrek reeds in voldoende mate bekend was om tot maatregelen over te gaan, tot die waarop het gebrek is verholpen.

7:208. Onverminderd de gevolgen van niet-nakoming van de verplichting van artikel 206 is de verhuurder tot vergoeding van de door een gebrek veroorzaakte schade verplicht, indien het gebrek na het aangaan van de huurovereenkomst is ontstaan en aan hem is toe te rekenen, alsmede indien het gebrek bij het aangaan van de huurovereenkomst aanwezig was en de verhuurder het toen kende of had behoren te kennen, of toen aan de huurder heeft te kennen gegeven dat de zaak het gebrek niet had.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Lowieze
Berichten: 6545
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huur compensatie redelijk?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Mevr. Doomernik, zou het niet handig zijn voor TS als u erbij vermeldt of haar zoon zelf de huur mag verminderen en op welke manier hij anders de tegemoetkoming kan aanvragen?

Erwin85
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 nov 2018 01:39

Re: Huur compensatie redelijk?

Ongelezen bericht door Erwin85 »

Aangezien je aangeeft dat het om een woningbouwvereniging gaat wil ik je de tip geven om op hun website informatie op te zoeken over hoe je een formele klacht kunt indienen, en om dat dan ook te doen en om een bevestiging van de klacht te vragen. Dan kijkt de juiste afdeling ernaar, en sta je later altijd sterker mocht je bijvoorbeeld naar de huurcommissie willen stappen.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Huur compensatie redelijk?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Lowieze schreef:
22 nov 2018 16:44
Mevr. Doomernik, zou het niet handig zijn voor TS als u erbij vermeldt of haar zoon zelf de huur mag verminderen en op welke manier hij anders de tegemoetkoming kan aanvragen?
Waarom doet u dat niet zelf?
Enfin.
Zomaar huur gaan inhouden/opschorten mag niet. Eerst moet natuurlijk het gesprek worden aangegaan. Dan moet huurder zo nodig een brief hierover sturen waarin aanspraak wordt gemaakt op een vergoeding. In een later stadium is dan verrekening eventueel wel mogelijk (na ingebrekestelling, wanneer sprake is van verzuim en na aankondiging van het gaan verrekenen).
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Lowieze
Berichten: 6545
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huur compensatie redelijk?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Uw Jurist schreef:
23 nov 2018 08:59
Lowieze schreef:
22 nov 2018 16:44
Mevr. Doomernik, zou het niet handig zijn voor TS als u erbij vermeldt of haar zoon zelf de huur mag verminderen en op welke manier hij anders de tegemoetkoming kan aanvragen?
Waarom doet u dat niet zelf?
Enfin.
Zomaar huur gaan inhouden/opschorten mag niet. Eerst moet natuurlijk het gesprek worden aangegaan. Dan moet huurder zo nodig een brief hierover sturen waarin aanspraak wordt gemaakt op een vergoeding. In een later stadium is dan verrekening eventueel wel mogelijk (na ingebrekestelling, wanneer sprake is van verzuim en na aankondiging van het gaan verrekenen).
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

“Waarom doet u dat niet zelf?”

Omdat we hier op een consumentenforum zitten waar advies gevraagd en ook gegeven wordt.
Alleen een antwoord “ja hoor, dat kan” komt op mij over als: zoek het verder zelf maar uit. Ik ga er vanuit dat een jurist wel weet dat leken niet echt wat kunnen met uw eerste reactie. Daarom is het fijn als ook uitgelegd wordt welke actie TS dan moet ondernemen.
Met vriendelijke groet,
Lowieze.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Huur compensatie redelijk?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Lowieze schreef:
23 nov 2018 09:20
Alleen een antwoord “ja hoor, dat kan” komt op mij over als: zoek het verder zelf maar uit.
Badinerend van u om mijn antwoord zo te omschrijven. Dat was toch echt niet mijn antwoord. Ik gaf exact aan op welke wetsartikelen men zich kan baseren. En uiteraard begin je met die munitie dan eerst een gesprek met een verhuurder. Komt men er daarmee niet uit, dan kan men hier vervolgvragen stellen of juridische hulp inschakelen. Over de manier waarop ging de vraag bovendien niet!

Waarom hebben mensen toch zo vaak iets te z... over een correct antwoord in plaats van blij te zijn met een deskundige? Wat mij betreft maakt u met uw toontje geen vrienden.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Lowieze
Berichten: 6545
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huur compensatie redelijk?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Uw Jurist schreef:
23 nov 2018 09:30
Lowieze schreef:
23 nov 2018 09:20
Alleen een antwoord “ja hoor, dat kan” komt op mij over als: zoek het verder zelf maar uit.
Badinerend van u om mijn antwoord zo te omschrijven. Dat was toch echt niet mijn antwoord. Ik gaf exact aan op welke wetsartikelen men zich kan baseren. En uiteraard begin je met die munitie dan eerst een gesprek met een verhuurder. Komt men er daarmee niet uit, dan kan men hier vervolgvragen stellen of juridische hulp inschakelen. Over de manier waarop ging de vraag bovendien niet!

Waarom hebben mensen toch zo vaak iets te z... over een correct antwoord in plaats van blij te zijn met een deskundige? Wat mij betreft maakt u met uw toontje geen vrienden.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Misschien omdat mensen juist van een jurist een correct antwoord verwachten?
Ik zal u verder niet lastig vallen hoor, blijkbaar heeft u uw dag niet 😀.
Met vriendelijke groet,
Lowieze

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huur compensatie redelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat correcte antwoord is exáct wat Monique gaf. Bijzondere draai geef je zo aan dit topic.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huur compensatie redelijk?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Tiens, fijn dat u daar na een maand of drie achter komt.

Gesloten