LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huur huis opgeleverd vol met gaten en nicotine

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
lf2
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2007 11:39

Huur huis opgeleverd vol met gaten en nicotine

Ongelezen bericht door lf2 »

Even een korte inleiding:

Na een jaar lang reageren op woningen heb ik eindelijk precies 1 reactie gekregen om een woning te bezichtigen. (hoge inkomen => weinig keus behalve als je 1500+ wil betalen).


Ik ben langs de woning geweest. De woning bekeken, het stonk maar kon het niet echt plaatsen. Hij was niet veel meer in het huis omdat hij bij zijn vriendin woonde. Muren waren behangen en er stonden wat meubels. Afijn de woning geaccepteerd zonder iets over te nemen.

Een dag voordat ik de sleutels moest ontvangen (3 weken) heb ik de huurcontract ontvangen. Het bleek dat ik ook nog service kosten moest betalen (2x over gebeld en 1x over gemaild omdat in de advertentie stond dat er geen service kosten waren). In het contract staat onder service kosten ook nog "Niet Van Toepassing" maar wel een bedrag in de uiteindelijke kosten.
Ik heb op de dag van sleutel overhandiging nog eens er over gebeld en men wist niet wat ze met de situatie aanmoesten behalve een nieuw contract sturen. De opzichter vertelde mij dat ik z.s.m moest tekenen want anders kon ik de sleutels niet krijgen. Een nieuw contract zou volgen (nog steeds niet gebeurd)

Het echte probleem:

Inmiddels was het huis leeg en al het behang eraf... toen merkte ik dat de muren talloze gaten bevatten. (maar dan ook echt honderden). Een schilder kwam langs en maakte mij duidelijk dat al dat geel niet viezigheid is maar nicotine. Ik zou extra moeten betalen voor het schoonmaken en het speciaal voor strijken van de nicotine. Ik heb ook een week alle ramen geopend maar natuurlijk gaat zo een geur niet weg.

Het zat echt overal kozijnen, deuren, radiatoren, muren en plafond. Ik vond het vreemd dat je zo een huis kan opleveren. Dus ik heb hun oplever regels erop nagekeken en daar staat zwart op wit: "Woning moet stuc klaar worden opgeleverd, muren en plafond moet wit zijn". Ik heb dus een woning gekregen die niet op deze manier mocht worden opgeleverd.

Ik ben daar gelijk achteraan gegaan 3x bellen en zou steeds worden terug gebeld maar dat is niet gebeurd. Daarna maar een email verstuurd met foto's. Nadat ik zag dat er geen gehoord werd gegeven en ze staan bekend daar om heb ik wat klussers ingehuurd en ze aan het werk gezet. Totale kosten 2700 euro.

Na 3 weken werd ik gebeld met de mededeling dat ik soort van gelijk had en dat ze zouden komen stucen en verven. Dat was inmiddels al gedaan omdat ik het al had opgegeven en het bedrijf niet echt bekend staat om zijn klantenservice etc. Ze beloofde een compensatie als ik de facturen zou overhandigen.

Voorgestelde compensatie 500 euro omdat ze vonden dat het uit coulance was en het mijn "eigen schuld" was omdat ik de woning had 'geaccepteerd' en de woning naar 'smaak' heb gebracht (muren zonder gaten en witte plafond en muur is zo te zien ook een aparte smaak).

Ik heb inmiddels 2 advocaten bureaus aangeschreven en hou jullie op de hoogte hier van

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huur huis opgeleverd vol met gaten en nicotine

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Achter behang is verborgen gebrek, je had hier overheen mogen plakken..... goedkoper.

en de stank, beter opletten, vooral vrije sector is soms wel duur, niet goed want je hebt geen keuze.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huur huis opgeleverd vol met gaten en nicotine

Ongelezen bericht door witte angora »

Was dat sociale huur? Je wil inderdaad niet weten hoe woningen af en toe opgeleverd worden.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huur huis opgeleverd vol met gaten en nicotine

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die twee advocatenbureaus gaan u nog meer kosten. Als er geen service verleend wordt, mogen er ook geen servicekosten berekend worden. Dus kijk eens na wat onder die post valt,

artilux
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 jul 2017 11:55

Re: Huur huis opgeleverd vol met gaten en nicotine

Ongelezen bericht door artilux »

Klinkt deftig, 2 advokaten er opgezet.
Je valt nu al over 2600 euries, die komen
er nog wel bij hoor ,met een advokaat.
Zou m,n verlies maar nemen.

lf2
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2007 11:39

Re: Huur huis opgeleverd vol met gaten en nicotine

Ongelezen bericht door lf2 »

artilux schreef:
09 dec 2019 17:21
Klinkt deftig, 2 advokaten er opgezet.
Je valt nu al over 2600 euries, die komen
er nog wel bij hoor ,met een advokaat.
Zou m,n verlies maar nemen.
Als je een advocaat aanschrijft krijg je altijd een voorzichtige antwoord welke kant het op gaat. Intake etc is bij de meeste gratis.
Meeste advocaten nemen geen hopeloze case aan. De 2600 euro is niet het probleem maar meer het idee dat ik iets moet doen wat zij eisen van hun huurders.

Als ik dag later de woning had opgezegd zou het zomaar kunnen zijn dat zij mij zouden wijzen op hun oplever regels. :mrgreen:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huur huis opgeleverd vol met gaten en nicotine

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U bent er nog op tijd bij om de Huurcommissie een check te laten doen van de huurprijs:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-toetsen

Dat kost u slechts €25 en kan u veel geld opleveren. En moeilijk is het niet.


Een advocaat inschakelen inzake het stucwerk kost veel en levert weinig of niets op
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 09 dec 2019 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huur huis opgeleverd vol met gaten en nicotine

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat zou niet kunnen, want u hebt toch geen opname staat getekend?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huur huis opgeleverd vol met gaten en nicotine

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lady1234 schreef:
09 dec 2019 16:51
Maar die twee advocatenbureaus gaan u nog meer kosten. Als er geen service verleend wordt, mogen er ook geen servicekosten berekend worden. Dus kijk eens na wat onder die post valt,




ik denk dat TS gewoon een service kostenpost heeft wat elke wbv heeft, zoiets van een euro of 10 , voor de kleinere dingen.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huur huis opgeleverd vol met gaten en nicotine

Ongelezen bericht door witte angora »

snuffel1 schreef:
09 dec 2019 17:39
In mijn optiek dikt u de boel een beetje aan omdat een huurwoning behangklaar en de plafonds van een neutrale kleur voorzien dienen te zijn.
Daar zou ik niet te stellig over zijn.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Huur huis opgeleverd vol met gaten en nicotine

Ongelezen bericht door Berteman »

snuffel1 schreef:
09 dec 2019 17:39
Over de service kosten valt te twisten maar wat u voorbarig aan de woning heeft laten herstellen niet. U heeft de woning geaccepteerd in de staat waarin die verkeerde en zo te lezen achteraf niet naar uw zin. De muren bevatten honderden gaten en het plafond en verfwerk was door het rookgedrag van de vorige bewoner danig vergeeld. In mijn optiek dikt u de boel een beetje aan omdat een huurwoning behangklaar en de plafonds van een neutrale kleur voorzien dienen te zijn. U heeft op eigen kosten het schilderwerk e.d. laten herstellen zonder de verhuurder de kans te geven om dat voor u te gaan doen dus lijkt mij een compensatie van 500 euro voldoende.
De ene (sociale) verhuurder is de andere niet en uit ervaring weet ik, dat sociale huurwoningen soms hemeltergend smerig en eigenlijk in een onacceptebale staat worden aangeboden. "Tja, maar u kunt het helemaal naar eigen smaak aanpassen", is een vaak verwoord verweer.

TS geeft aan dat er meerdere keren melding is gedaan en er pas na drie weken een antwoord van de verhuurder kwam. En dan is het nog maar afwachten, wanneer er iets gaat gebeuren: daar had nog wel drie weken overheen kunnen gaan.

En daarbij: op het moment van het tekenen van de huuroverkomst moet er betaald worden. Twee maanden dubbele huur kan niet iedereen zich veroorloven.
Laatst gewijzigd door Berteman op 09 dec 2019 18:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huur huis opgeleverd vol met gaten en nicotine

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit lijkt me een woning van een particulier en dus niet van een woningcorporatie.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huur huis opgeleverd vol met gaten en nicotine

Ongelezen bericht door Lady1234 »

reggie2 schreef:
09 dec 2019 17:35
Lady1234 schreef:
09 dec 2019 16:51
Maar die twee advocatenbureaus gaan u nog meer kosten. Als er geen service verleend wordt, mogen er ook geen servicekosten berekend worden. Dus kijk eens na wat onder die post valt,




ik denk dat TS gewoon een service kostenpost heeft wat elke wbv heeft, zoiets van een euro of 10 , voor de kleinere dingen.
Maar die kosten moeten wel benoemd zijn. Mogen niet ‘zomaar’ gerekend worden,

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Huur huis opgeleverd vol met gaten en nicotine

Ongelezen bericht door Berteman »

Onder de servicekosten vallen vaak de kosten die worden gemaakt voor de schoonmaak en verlichting van de galerijen en bergingsgangen, het electriciteitsverbruik van liften, soms ook de schoonmaak en onderhoud van achterpaden, een glasverzekering en een bijdrage voor ontstoppen van het riool.

Deze servicekosten moeten altijd gespecificeerd zijn. En jaarlijks moeten worden afgerekend.

Er zijn ook verhuurders die een 'service-abonnement aanbieden. Dan worden kleine reparaties, die voor rekening huurders zijn, door de verhuurder verholpen.

petersch1
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 feb 2018 17:41

Re: Huur huis opgeleverd vol met gaten en nicotine

Ongelezen bericht door petersch1 »

""Dat zou niet kunnen, want u hebt toch geen opname staat getekend? ""

Pasop : als er geen opname staat is gemaakt dan krijgt u bij einde huurcontract echt alles voor de kiezen : dan zult u geheel volgens de regels van verhuurder moeten opleveren ! U heeft niets om op terug te vallen.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huur huis opgeleverd vol met gaten en nicotine

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Integendeel, als er geen opnamestaat is, dan is de staat waarin het verkeerd, van toepassing.

Gesloten