LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huur te hoog voor subsidie in sociale huurwoning

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
jaapdev
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2018 15:30

Huur te hoog voor subsidie in sociale huurwoning

Ongelezen bericht door jaapdev »

Beste forumgenoten,

Mijn naam is Jaap en ik ben een hardwerkende man. Ik woon nu sinds 3 jaar in mijn nieuwe (sociale)-huurwoning, hier heb ik tot vorig jaar geen subsidie voor hoeven ontvangen omdat mijn inkomen voldoende was gelukkig. Nu is het zo dat ik halverwege 2017 in de ziektewet moest vanwege een zere schouder.

In de ziektewet was mijn inkomen dus lager (70% totaal inkomen, ook geen toeslagen) en zou ik in aanmerking moeten komen voor een gedeeltijke huursubsidie.

Nu ben ik er vandaag achter gekomen dat ik hier toch geen recht op heb omdat de totale rekenhuursom hoger is dan 710 euro (namelijk 717,-).
Is dit toegestaan vanuit de woningbouw om mijn huur dus zodanig te verhogen dat het in principe geen sociale huurwoning meer is?

De kale huur is 690 euro, servicekosten schroeven dit op tot het bedrag van 717,50 euro.

Ik heb gebeld met de woningbouw coorporatie en die vond ik niet erg behulpzaam met het beantwoorden van mijn vraag. Sterker nog, mij is verteld door een medewerker dat het aan de belastingdienst ligt waar ze de grens leggen en dat de grens van 710 euro (kale huur) de grens is voor een sociale huurwoning. En dat servicekosten hier niets mee te maken hebben zolang de kale huur onder de 710 blijft, dus zij hoeven geen rekening te houden met de service kosten (12 euro + 12 euro + 5,50, dit zijn de servicekosten).

Ik hoop dat er iemand is die hier kaas van heeft gegeten en mij wat duidelijkheid kan bieden, want de Belastingdienst en de Woningbouwcoorporatie hebben mij die niet kunnen geven.

Met vriendelijke groeten,

Jaap!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huur te hoog voor subsidie in sociale huurwoning

Ongelezen bericht door moederslink »

Servicekosten worden niet meegerekend voor het toekennen van huurtoeslag.
Uw kale huur is dus € 690 en valt onder sociale woningbouw en daarmee is huurtoeslag dus aan te vragen .
Maak maar een proefberekening op de site.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huur te hoog voor subsidie in sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, dit mag. Het kenmerk sociale huurwoning blijft er op zitten, totdat de huurder geen recht meer heeft op huursubsidie. Bij u was dit al zo, dus was het geen sociale huurwoning meer. Verhogen mag als u meer verdient dan bepaalde normen en dat heeft u waarschijnlijk de voorgaande jaren dus gedaan.

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huur te hoog voor subsidie in sociale huurwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

jaapdev schreef: Nu ben ik er vandaag achter gekomen
Hoe ben je daar achter gekomen?

Eerst een link van de belastingdienst waar je alle info kunt vinden die je nodig hebt:
2017: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rden-2017/
2018: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... eslag-2018

Wat de servicekosten betreft: Om te bepalen of je in aanmerking komt voor huurtoeslag moet je uitgaan van de kale huur. Die is dus 690 euro. Aangezien de maximale huur om huurtoeslag te krijgen 710,68 is en je daar onder zit, komt de woning dus in aanmerking voor huurtoeslag.

De servicekosten maken geen deel uit van de kale huur, maar je kunt over (een deel van) de servicekosten ook huurtoeslag krijgen. Dat de huur inclusief servicekosten hoger is dan de huurtoeslaggrens doet niet ter zake.

Eerlijk gezegd denk ik dat er iets anders aan de hand is geweest dat je (nog) geen toeslag hebt gekregen, althans in 2017. Voor de berekening wordt uitgegaan van het gehele inkomen van 2017. Dat mag maximaal 22.200 zijn (in 2017). Je hebt kans dat het jaarinkomen te hoog is geweest, en dan krijg je het hele jaar dus niets.

Wat je kunt doen is, als je je belastingaangifte doet, kijken of je voldoende aftrekposten hebt om onder de 22.200 uit te komen. In dat geval krijg je wél huurtoeslag.

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huur te hoog voor subsidie in sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De servicekosten maken wel degelijk deel uit van de totale huur. Als u dus met de servicekosten, per groep gemaximeerd op €12,00, boven de grens uitkomt, krijgt u geen huurtoeslag.

De enige manier om eventueel nog huurtoeslag te kunnen krijgen, is om huurverlaging aan te vragen van de kale huur, zodat u met de servicekosten niet boven de grens van € 710 uitkomt,

Maak maar simpel een proefberekening en u ziet het vanzelf.

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huur te hoog voor subsidie in sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

moederslink schreef:Servicekosten worden niet meegerekend voor het toekennen van huurtoeslag.
Uw kale huur is dus € 690 en valt onder sociale woningbouw en daarmee is huurtoeslag dus aan te vragen .
Maak maar een proefberekening op de site.
En dan krijg hij dus niets door die te hoge servicekosten.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huur te hoog voor subsidie in sociale huurwoning

Ongelezen bericht door 16again »

Van deze pagina gaat TS niet vrolijk worden:
https://www.woonbond.nl/beleid-belangen ... eslaggrens
Voor huurders met een wisselend inkomen kan het rampzalig zijn als hun huur stijgt tot boven de grens. Verdiende de huurder (net) teveel voor toeslag in het jaar dat de huur boven de grens kwam? Dan is er ook na inkomensdaling géén toeslag meer mogelijk.
Mooie regelgeving, en lekkere verhuurder !

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Huur te hoog voor subsidie in sociale huurwoning

Ongelezen bericht door piet987654 »

Dat de service kosten mee worden gerekend , dat klopt. Echter dat is vaak maar gedeeltelijk. U moet eens opvragen wat uw REKENHUUR is.
Dat is de normale huur plus een GEDEELTE van de service kosten. Deze gegevens kunt U opvragen bij uw verhuurder.
Kijk maar eens op de website van uw verhuurder bij huizen die te huur staan. Daar is de rekenhuur NOOIT de som van beide.

Nuages
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2020 05:13

Re: Huur te hoog voor subsidie in sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Nuages »

Ik heb precies hetzelfde probleem vanwege een verschil van 0,05 cent.

Gesloten