LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huur vooruitbetalen met spaargeld

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
michelvos
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2016 15:28

Huur vooruitbetalen met spaargeld

Ongelezen bericht door michelvos »

Hoi,

Ik heb een vraag over huren m.b.v. spaargeld. Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een huurwoning in Utrecht, maar de prijzen liggen daarbij hoger dan mogelijk is met ons inkomen op dit moment. Maar nu hebben we beide genoeg spaargeld om een geruime tijd vooruit te betalen. Is iemand bekend met deze methode?? De huur betalen met spaargeld.

Vaak wordt dit niet gedaan omdat de verhuurder geen zekerheid heeft over het spaargeld (want na een maand kan ik een auto kopen en is spaargeld op). Maar is vooruit betalen een optie?

Graag hoor ik van jullie!

Michel

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Huur vooruitbetalen met spaargeld

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dat lijkt me een prima vraag om aan de verhuurder te stellen. Sommige van ons zullen zeggen: prima, ik zou het accepteren, terwijl anderen het tegenovergestelde zou zeggen. De regels hierover staan niet in steen gebeiteld.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huur vooruitbetalen met spaargeld

Ongelezen bericht door kweenie »

En voor hoelang zou je dan vooruit willen betalen? De verhuurder heeft helemaal geen zekerheid over de huur na die tijd.
De enige zekerheid die hij heeft is dat de huurders een heel sterke huurbescherming hebben en ze dus ook bij wanbetaling ook niet zomaar eruit zijn te krijgen, en dat ze eigenlijk te veel huur moeten betalen voor hun inkomen. Lijkt mij een dodelijke combinatie.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Huur vooruitbetalen met spaargeld

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dit is inderdaad geen goed idee. Spaargeld is er om of een product te kopen waar je lang voor hebt gespaard of om een financiele klap op te vangen als er iets gebeurd in je leven.
Wat als jullie uit elkaar gaan? Wat als een van jullie ontslagen wordt?

Mijn advies is: zoek wat anders dat wel binnen je budget ligt en ontwikkel jezelf zodat je in de toekomst met beter salaris een hogere huur kunt betalen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Huur vooruitbetalen met spaargeld

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Michel, ik heb er zelf ervaring mee. Maar dan met huren middels een bankgarantie. Een aantal maanden huur op een geblokkeerde bankrekening waar de verhuurder op terug kan vallen als er betalingsproblemen ontstaan. Voordeel is dat je niet vooruitbetaalt en het geld van die rekening veilig bij de bank staat als er geen problemen zijn. Het is me goed bevallen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Huur vooruitbetalen met spaargeld

Ongelezen bericht door GJvdZ »

olaf79 schreef:Dit is inderdaad geen goed idee. Spaargeld is er om of een product te kopen waar je lang voor hebt gespaard of om een financiele klap op te vangen als er iets gebeurd in je leven.
Wat als jullie uit elkaar gaan? Wat als een van jullie ontslagen wordt?
Dat maakt op zich natuurlijk niet zo uit. Meestal moet je minstens voor een jaar een woning huren. Als je voortijdig uit elkaar gaat of je werk kwijt raakt zit je er toch aan vast.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Huur vooruitbetalen met spaargeld

Ongelezen bericht door Brahms »

Boven je stand leven is nooit een goed idee, boven je stand huren voor langere tijd zou ik nooit doen.
Maar om een kortere periode te overbruggen is het natuurlijk mogelijk een deel van de huur met spaargeld te betalen.
Maar realiseer je heel goed, geld kan je maar één keer uitgeven.....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huur vooruitbetalen met spaargeld

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan geef je meteen weer een argument aan waarom verhuurders hier niet zo happig op zijn. Zij verhuren liever aan iemand die graag voor lange tijd ergens wil wonen. Als de huur ten opzichte van het inkomen erg hoog is, dan zullen mensen waarschijnlijk op (relatief) korte termijn naar iets goedkopers willen verhuizen.

frans58
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jan 2016 17:32

Re: Huur vooruitbetalen met spaargeld

Ongelezen bericht door frans58 »

Dat zou ik ook wel willen, uitleg via een voorbeeld. Stel mijn huur is E 650/Mnd, dus een sociale huurwoning en mijn spaarsaldo is E 25.000 en alleenwonend. Dit betekend geen huursubsidie. Als ik in de maand December de huur voor het hele komende jaar vooruit betaal, dus E 7800,- is mijn spaarsaldo op 1 januari ( de peildatum voor huursubsidie) gezakt tot E 17200.- dus nu ineens wel huursubsidie. Als ik op deze manier mijn spaarsaldo onder de subsidiegrens kan krijgen vind ik dit een uitstekend idee. Maar waarschijnlijk had U nog niet gedacht aan deze mogelijkheid.

bertha45

Re: Huur vooruitbetalen met spaargeld

Ongelezen bericht door bertha45 »

frans58 schreef:Dat zou ik ook wel willen, uitleg via een voorbeeld. Stel mijn huur is E 650/Mnd, dus een sociale huurwoning en mijn spaarsaldo is E 25.000 en alleenwonend. Dit betekend geen huursubsidie. Als ik in de maand December de huur voor het hele komende jaar vooruit betaal, dus E 7800,- is mijn spaarsaldo op 1 januari ( de peildatum voor huursubsidie) gezakt tot E 17200.- dus nu ineens wel huursubsidie. Als ik op deze manier mijn spaarsaldo onder de subsidiegrens kan krijgen vind ik dit een uitstekend idee. Maar waarschijnlijk had U nog niet gedacht aan deze mogelijkheid.
Klinkt wel aardig maar... de huursubsidie (lees Belastingen) denkt, kijkt toch niet een jaar vooruit maar achteruit? De vraag is dit jaar gesteld, n.m.m. word er dan gekeken naar wat er in 2015 op spaarsaldo stond; ook als men ineens in December er een groot bedrag vanaf word gepeuzeld. Kan het mis hebben, hoor, dan mijn verontschuldigingen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Huur vooruitbetalen met spaargeld

Ongelezen bericht door tijger1 »

Voor huurtoeslag wordt er gekeken naar het saldo op de rekening per 1 januari van HETZELFDE jaar.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Huur vooruitbetalen met spaargeld

Ongelezen bericht door langste adem »

frans58 schreef:Dat zou ik ook wel willen, uitleg via een voorbeeld. Stel mijn huur is E 650/Mnd, dus een sociale huurwoning en mijn spaarsaldo is E 25.000 en alleenwonend. Dit betekend geen huursubsidie. Als ik in de maand December de huur voor het hele komende jaar vooruit betaal, dus E 7800,- is mijn spaarsaldo op 1 januari ( de peildatum voor huursubsidie) gezakt tot E 17200.- dus nu ineens wel huursubsidie. Als ik op deze manier mijn spaarsaldo onder de subsidiegrens kan krijgen vind ik dit een uitstekend idee. Maar waarschijnlijk had U nog niet gedacht aan deze mogelijkheid.
Ik wil je niet op immorele gedachten brengen maar zo simpel is het dus :
Om huursubsidie te krijgen zou je die €7800 ook kunnen opnemen in cash en die dan in een ouwe sok stoppen... Dan verdwijnt het van de radar en zit je ook onder de subsidiegrens. Spaarrente levert toch ook al niks op.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Huur vooruitbetalen met spaargeld

Ongelezen bericht door tijger1 »

Dat had dus helemaal niet zoveel gehoeven. Per 1 januari dit jaar had het dus slecht € 564 minder dan die € 25.000 hoeven zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huur vooruitbetalen met spaargeld

Ongelezen bericht door kweenie »

langste adem schreef: Ik wil je niet op immorele gedachten brengen maar zo simpel is het dus :
Om huursubsidie te krijgen zou je die €7800 ook kunnen opnemen in cash en die dan in een ouwe sok stoppen... Dan verdwijnt het van de radar en zit je ook onder de subsidiegrens. Spaarrente levert toch ook al niks op.
Dan ben je wel illegaal bezig. Je moet je bezit namelijk óók opgeven als dat contant is in plaats van op de bank staat. Door dit geld niet op de geven doe je dus een onjuiste aangifte voor de inkomstenbelasting. (Al is er natuurlijk door de BD in het algemeen niet te controleren hoeveel cash je hebt.)

Maar je kunt je saldo aan kapitaal wel legaal verlagen door bijvoorbeeld verzekeringspremies al vooraf te betalen. Bijvoorbeeld voor de zorgverzekering kan het zoden aan de dijk zetten, als jij en je partner de premie in één keer, voor het eind van het jaar, betalen. Die premie is tussen de 2 en 2½ duizend euro en dat tikt wel aan. Bij andere verzekeringen is de premie meestal veel lager en helpt het dus meestal ook veel minder.

Ander 'sprokkelwerk' is een laag voorschot voor de toeslagen vragen of een voorlopige aanslag die voor jou negatief is. Op die manier krijg je gedurende het jaar minder terug dan waar je recht op hebt en heb je per 1-1 dus ook minder spaargeld dan zou kunnen.

Dit zijn allemaal geen heel spannende zaken, maar als je nét op de grens zit van wel of niet in aanmerking komen voor een regeling, kan het net het verschil maken.

Gesloten