LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurbaas geeft steeds korte huurcontracten

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Peter465
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 apr 2019 21:40

Huurbaas geeft steeds korte huurcontracten

Ongelezen bericht door Peter465 »

Ik probeer het zo kort mogelijk te houden. Ik heb vorig jaar een huurovereenkomst voor 3 maanden getekend. Nu is die afgelopen en had ik een nieuw contract getekend van weer een x aantal maanden.

Echter zijn er ernstige problemen met de woning. Enkele voorbeelden:
Geen aansluiting licht in de woonkamer, badkamer licht aansluiting kapot, geen mogelijkheid voor vaste aansluitingen van telefoon, internet en tv, voordurend diefstal van post, een terroriserende bewoner (is compleet gek & a/d drugs), de eerste 3 maanden was de wc kapot, een enorm gat in de ruit (ja tijdens de winter ja), etc. Achter de meeste gebrekken kwam ik later pas achter, de huurbaas had mij die nooit verteld terwijl verhuurder wel overduidelijk ervan op de hoogte was en de andere repareerde verhuurder niet of royaal niet binnen de termijn.

De huurbaas wilt eigenlijk niks doen en die problematische bewoner is ook maar ons probleem en de schade die hij veroorzaakt moeten de andere huurders steeds betalen en dat was ook iets wat verzwegen was. De politie zegt dat ik huurverlaging kan eisen i.v.m. woongenot ofzoiets en dat ik een gerechtelijke procedure tegen de huurbaas moet starten zodat verhuurder vervolgens een uithuiszettingsprocedure start tegen die andere bewoner.
Maar ik kan helemaal niks eisen want de vorige huurders had de huurbaas ook gewoon eruit gezet (korte contracten) met als reden: "ja ik ga de boel flink renoveren jullie moeten er per direct uit" en ik trok de dag erna erin en dat was al ongeveer een maand geplanned dus verhuurder was nooit van plan geweest om te renoveren. Ze werden in een minderwaardige woning geplaatst voor dezelfde huurprijs...

Ook werden er o.a. servicekosten in rekening gebracht (die niet van toepassing zijn) met als specifieke doel dat de huursubsidiegrens kon worden overschreden... Dat mag toch niet? Is dat niet fraude?

Kan ik überhaupt iets of zodra ik iets doe, word ik dan ook op straat gezet na die x maanden?
Mag de verhuurder überhaupt herhaaldelijk korte contracten afdwingen?
Ik kan geen andere woning vinden en mijn inschrijftermijn is ook gewoon veelste kort bij de woningcorporaties...

<Edit gemaakt ivm privacy>
Laatst gewijzigd door Peter465 op 29 apr 2019 18:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurbaas geeft steeds korte huurcontracten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is dus een louche huisbaas. U hebt veel problemen, neem eens contact op met de Woonbond, zij kunnen u adviseren wat te doen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurbaas geeft steeds korte huurcontracten

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Peter: je zou kunnen beginnen met de ins en outs van het huren te leren kennen. Met je informatie over de subsidiabele huur ga je al mank. Als de huur onder de huurtoeslaggrens ligt, dan kunnen de servicekosten niet zorgen dat de huur er boven komt, vermits de servicekosten apart zijn gespecificeerd. Dat zou althans wel zo moeten zijn. Dat geldt ook voor verwarmingskosten, die moeten ook apart zijn gespecificeerd.

De enige uitzondering is kamerhuur, dan zijn de kosten doorgaans all-in. Maar dan heb je ook geen zelfstandige woonruimte.

Ik kan je alleen maar adviseren toch naar andere woonruimte om te zien, al is het op kamers, maar dan bij een 'nette' huisjesmelker. Of iets bij een hospita of iets dergelijks. Soms hebben mensen een zolder of een kamer achter de garage (bij drive-in woningen) waar ze niks mee doen, en die ze dan verhuren.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Huurbaas geeft steeds korte huurcontracten

Ongelezen bericht door berndv »

Allereerst de belangrijkste tip, verkassen.
Peter465 schreef:
28 apr 2019 22:25
Ik heb vorig jaar een huurovereenkomst voor 3 maanden getekend. Nu is die afgelopen en had ik een nieuw contract getekend van weer een x aantal maanden.
Dit is niet toegestaan. 1 tijdelijk contract mag, maar bij verlengen dient dit verlengd te worden naar onbepaalde tijd. Zie:
https://www.woonbond.nl/woning-zoeken-r ... act-kamers
Deze info geldt wel voor kamerhuur, ik kan zo niet opmaken of dat hier ook aan de orde is, maar voor zelfstandige woonruimte gelden qua verlenging van tijdelijke contracten dezelfde regels.
Na afloop van de verhuurperiode kan de verhuurder u een nieuw contract aanbieden. Dat mag niet opnieuw een tijdelijk contract zijn, maar wel een contract voor onbepaalde tijd. Ook kan het contract met goedvinden van de verhuurder worden voortgezet. Ook dan is er een contract voor onbepaalde tijd ontstaan. De huurder krijgt daarmee volledige huurbescherming.
https://www.woonbond.nl/woning-zoeken-r ... act-woning
Peter465 schreef:
28 apr 2019 22:25
De politie zegt dat ik huurverlaging kan eisen i.v.m. woongenot ofzoiets en dat ik een gerechtelijke procedure tegen de huurbaas moet starten zodat hij vervolgens een uithuiszettingsprocedure start tegen die andere bewoner.
Dat is inderdaad mogelijk en je staat daar zo te lezen ook zeker voor in je recht. Of dit een resultaat geeft waar je wat mee kunt betwijfel ik wel. Dit soort verhuurders, of vermoedelijk huisjesmelkers, zijn vaak niet heel vatbaar voor dergelijke procedures, die interesseren zich vaak maar voor 1 ding, en dat is voor het binnenhalen van het geld. "Moeilijke huurders" wordt vaak korte metten mee gemaakt, hoeveel je ook in je recht staat, meestal komen ze toch niet in opstand. En als ze dat wel doen, krijg je vaak een opzegging om je oren.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huurbaas geeft steeds korte huurcontracten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Klinkt als een pandjesbaas die dit al langer doet. Zijn er al zaken bij de huurcommissie geweest?

https://www.huurcommissie.nl/over-de-hu ... itspraken/

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurbaas geeft steeds korte huurcontracten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@witte angora

Wat betreft de subsidiabele huur en servicekosten bent u abuis. Zeker kunnen apart gespecificeerde servicekosten ertoe leiden dat je boven de grens voor huurtoeslag uitkomt en je daardoor geen huurtoeslag krijgt, hoewel de netto-huur onder die grens ligt.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurbaas geeft steeds korte huurcontracten

Ongelezen bericht door witte angora »

@Lady, doe mij en anderen een plezier, en lees je nog eens goed in.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurbaas geeft steeds korte huurcontracten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@witte angora

Ik weet niet precies wat u met uw reactie bedoelt, maar als u daarmee bedoelt dat ik het fout hebt, zou ik zeggen maar eens een proefberekening.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurbaas geeft steeds korte huurcontracten

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Lady: Ik bedoel er inderdaad mee dat je het fout hebt.

Zoals je vroeg heb ik een proefberekening gemaakt met een huur van 600 euro en servicekosten van 250 euro, met een inkomen van 19.000 euro. Toch krijg ik netjes 262 euro per maand huurtoeslag.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurbaas geeft steeds korte huurcontracten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dat is ook compleet logisch en volgens de regels. Want elke post aan servicekosten kent een maximum wat subsidiabel is.

Maar als je bijvoorbeeld een huur hebt van € 690 en drie posten aan servicekosten van € 12,00 per post, krijg je geen huurtoeslag meer.

Vooropgesteld dat dat de eerste keer is dat je het aanvraagt.

Als ik uw cijfers gebruik, kom ik op € 300 huurtoeslag.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurbaas geeft steeds korte huurcontracten

Ongelezen bericht door witte angora »

Hee inderdaad, je hebt gelijk. In dat soort situaties krijg je geen huurtoeslag.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurbaas geeft steeds korte huurcontracten

Ongelezen bericht door Lady1234 »


Peter465
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 apr 2019 21:40

Re: Huurbaas geeft steeds korte huurcontracten

Ongelezen bericht door Peter465 »

Bedankt voor alle reacties.
Lady1234 schreef:
29 apr 2019 11:33
@witte angora

Wat betreft de subsidiabele huur en servicekosten bent u abuis.
Als ik het me goed herinner en naar jullie links kijk dan tellen servicekosten maar max. voor 12 euro/rubriek. Ja de servicekosten zijn uitgesplitst op mijn contract en eentje daarvan werd zelfs meer dan eenmaal in rekening gebracht (voor niet bestaande kosten en wat meer dan 12 euro ja) waardoor volgens mij de huursubsidiegrens kan worden overschreden zonder deze kwijt te raken. Dat was ook nog een heel gedoe.

Dat mag niet opnieuw een tijdelijk contract zijn, maar wel een contract voor onbepaalde tijd.
Oh kijk ik twijfelde daar dus over. Ik huur een zelfstandige woonruimte ja. Maar hoe 'corrigeer' ik dit dan of gaat dat niet meer omdat ik al een nieuw kort contract had getekend? Of kan ik het beste naar een jurist gaan?

Bob Schurkjens schreef:
29 apr 2019 11:23
Klinkt als een pandjesbaas die dit al langer doet. Zijn er al zaken bij de huurcommissie geweest?

https://www.huurcommissie.nl/over-de-hu ... itspraken/
Daar heb ik er een gevonden die volgens mij ook van mijn huurbaas is en de huurder was in gelijke gesteld. Of zijn contract erna niet meer is voortgezet weet ik echter niet. Helaas heb ik hem op internet gevonden, de gemeente heeft 'issues' met verhuurder en op andere topics hier op Radar staat hij ook genoemd (en niet in een goed licht)... Ik wil er niet specifiek over ingaan want ik weet niet of mijn verhuurder dit ook leest.



Verhuizen klinkt goed ja maar je moet het maar kunnen. Ik kan het nu niet (ik heb wat beperkingen) maar ben wel aan het kijken naar mogelijkheden want dat zou de beste oplossing zijn.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Huurbaas geeft steeds korte huurcontracten

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Voor de in rekening gebrachte servicekosten moet de verhuurder elk jaar een afrekening sturen, gespecificeerd met de werkelijke kosten die gemaakt zijn en de verdeelsleutel over de verschillende verhuurde eenheden. Vervolgens dient verrekening plaats te vinden van wat er door de huurders teveel of te weinig betaald is ten opzichte van de kosten die de verhuurder daadwerkelijk gemaakt heeft.

De verhuurder mag nog wel 10% administratiekosten rekenen bovenop de gemaakte servicekosten.

Een huurcontract voor bepaalde tijd moet aan hele specifieke voorwaarden voldoen.

Gesloten