LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurbevriezing

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Silver5
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 okt 2007 19:22

Huurbevriezing

Ongelezen bericht door Silver5 »

Ik kreeg via Radar een link naar de Woonbond om te kijken of ik recht had op huurbevriezing of zelfs verlaging. Volgens de test bleek ik daar inderdaad recht op te hebben gezien mijn inkomen, en ik heb de voorbeeldbrief dan ook naar de verhuurder gestuurd. Deze reageerde als volgt. Men kan inderdaad in aanmerking komen voor huurbevriezing cq verlaging voor de duur van een jaar maar ze gaan hier niet in mee omdat indien de huurder een inkomsten verhoging zou krijgen, ze wettelijk gezien de huur dan niet mogen verhogen naar het oude niveau?? Nu is dat in mijn persoonlijke situatie zeer onwaarschijnlijk dat ik ineens een inkomensverhoging zou krijgen (ben al 35 jaar 109% afgekeurd) dus ik vraag mij af of ze dit niet per individu moeten bekijken, en daar komt nog bij dat de huurbevriezing zou gelden per jaar dus m.i. ook per jaar opnieuw bekeken wordt?

Mvgr,
Silver5

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurbevriezing

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt recht om een huurbevriezing te vragen, maar uw huisbaas is niet verplicht dat te geven.

Woningbouwverenigingen zijn wel met Aedes overeengekomen dat zij bevriezing en/of verlaging kunnen gaan toepassen.

Ik neem aan dat u huurtoeslag hebt en ook een hoge huur. Als dat het geval is betekent dat dat de aangekondigde huurverhoging per 1 juli niet helemaal gecompenseerd wordt door een hogere huurtoeslag.

Zit uw huur onder een bepaalde grens, dan wordt de verhoging wel helemaal gecompenseerd.

Ik zou nog maar eens een bezwaar indienen tegen de afwijzing.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huurbevriezing

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Grote woningcorporaties bieden deze huurbevriezing automatisch aan, daar hoeven huurders niets voor te doen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurbevriezing

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Drie bekenden van mij, huurders van grote wbv’s hebben het aangevraagd. Daar is nog niet op beslist.

Maar er is zeker niets aangeboden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huurbevriezing

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hm, kennelijk verschilt het dan per wbv. De mijne doet het automatisch: standaard 0% bij huren boven de 607,46 euro. Tenzij je meer dan 42.436 euro verdient.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurbevriezing

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is mooi.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurbevriezing

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar welke redenen kun je dan hebben om huurbevriezing aan te vragen? Ik krijg 1,6% verhoging, zijnde de inflatie voor de kiezen. En ik veronderstel dat de huurtoeslag daar uiteindelijk ook op wordt aangepast.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurbevriezing

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan is uw huurverhoging slechts het inflatiecijfer, niet de “echte” huurverhoging.

Als de huur al boven een bepaalde grens is, wordt de verhoging niet helemaal gecompenseerd door de huurtoeslag.

Ook kan de huur biven de huurtoeslaggrens komen door de verhoging, en van dat stukje wordt helemaal niets gecompenseerd.

Ook kunnen mensen (veel) minder inkomen hebben, waardoor ze huurverlaging kunnen vragen. Bijvoorbeeld onder de huurtoeslagrens, zodat men in aanmerking komt voor die toeslag,

Hier gaat het over.

https://www.woonbond.nl/huurbevriezing-of-huurverlaging

De compensatie door de huurtoeslag.

https://www.woonbond.nl/beleid-belangen ... uurtoeslag

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurbevriezing

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad, ik zie het al. Als mijn huur boven de 607,46 zou zijn, dan zou ik, omdat ik alleen woon, huurbevriezing of huurverlaging kunnen aanvragen. Maar dat is niet het geval. Mijn huur is lager.

Het heeft kennelijk inderdaad te maken met het feit dat je over het bedrag boven die 607,46 geen huurtoeslag kan krijgen, en dan worden de woonlasten in rap tempo gewoon te hoog.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurbevriezing

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, dat begrijpt u verkeerd. Tussen 607 en ca. 720 , krijgt men wel huurtoeslag, maar niet 100% van dat bedrag.

Dus u zou zeker huurbevriezing kunnen aanvragen als u meer huur betaalt dan de kwaliteitsgrens.

https://www.woonbond.nl/beleid-belangen ... tingsgrens

Cijfers staan links.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurbevriezing

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, ik zie het. Alleen is er voor een alleenstaande opnieuw een grens bij die 607 euro. Over het bedrag tussen de 424,44 en 607 krijg je 65% huurtoeslag. Zit je daarboven, en dan gaat het meen ik tot 651, dan krijg je 40% van dat bedrag aan huurtoeslag.

Dat blijkt uit een eerdere link die je gegeven hebt: https://www.woonbond.nl/beleid-belangen ... uurtoeslag

Bij het doen van de check bleek dus dat ik geen huurbevriezing kan aanvragen omdat ik onder de 607 zit:
https://www.woonbond.nl/huurbevriezing-of-huurverlaging

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurbevriezing

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@witte angora

Ik zie het nu. Had het nog niet zo ver aangeklikt, bekenden zitten allemaal tegen de € 720 aan.

@kees2850

Zeker krijgen gepensioneerden ook een huurverhoging voor hun kiezen. Dat staat een wbv vrij te doen. .

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurbevriezing

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kees, u bent abuis.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ng-in-2019

Zou dat waar geweest zijn, dan hadden die drie bekenden van mij geen brief inzake de huurverhoging gehad en hadden ze ook niet om bevriezing hoeven vragen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurbevriezing

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Helemaal juist. Is trouwens voor nog meer categorieën van toepassing. :lol:

Maar de huurverhoging is nog steeds bar en boos.

pietervanbrakel
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2019 14:08

Re: Huurbevriezing

Ongelezen bericht door pietervanbrakel »

vooreerst is er nog geen wet die huurbevriezing rechtvaardigd. dus is de kreet van de woonbond loosalarm.

het probleem van huren kan ik beamen omdat ik en in een bestuur huurvereniging heb gezeten,en in 2013 in bijeenkomsten omtrent de nieuwe volkshuisvesting heb gesproken met ambtenaren van die club.

ik gaf aan met oa commissarissen van woning corporaties dat e.e.a niet uit de verf komt. i.e er zijn en worden nog steeds te weinig sociale huurwoningen gebouwd.

ter zake. De liberalisatiegrens (de grens tussen sociale- en vrije sector huur) is per 1 januari 2019 € 720,42 (nu € 710,68). maar ook daar kunnen corporaties omheen omdat 1e service kosten niet of ten dele bij de huur worden geteld, 2e als men gehandicapt is en al in die woning woonde de grens gewoon wordt opgetrokken! dus 730.740 et cetera.


Voor huishoudens met lagere inkomens (huurtoeslag) zijn er aftoppingsgrenzen. We kijken of het inkomen past bij de huurprijs. deze zien er per 2019 als volgt uit:

De lage aftoppingsgrens: € 607,46 (was € 597,30)
De hoge aftoppingsgrens: € 651,03 (was 640,14)
De aftoppingsgrens voor jongeren <23 jaar: € 424,44 (was € 417,34)

Inkomensgrenzen
De inkomensgrens voor de primaire doelgroep is per 1 januari 2019: € 38.035 (was € 36.798). De inkomensgrens voor de zogeheten middeninkomens stijgt naar € 42.436 (was € 41.056).

Woningcorporaties moeten ook huishoudens met (potentieel) recht op huurtoeslag passend toewijzen. Dit zijn de inkomensgrenzen per 1 januari 2019:
Eenpersoonshuishouden (< AOW): € 22.700
Eenpersoonshuishouden (vanaf AOW): € 22.675
Meerpersoonshuishouden (< AOW): € 30.825
Meerpersoonshuishouden (vanaf AOW): € 30.800


Aftoppingsgrens
De 'aftoppingsgrens' is een begrip uit de huurtoeslag. Als je huurprijs hoger is dan deze grens wordt je huurtoeslag 'afgetopt' ofwel verlaagd. Wat betekent het voor de portemonnee van huurders als hun maandhuur hoger is -of wordt- dan deze grens?

Ieder huishouden met recht op huurtoeslag betaalt hoe dan ook een deel van de huurprijs zelf. Het (inkomensafhankelijke) bedrag dat ieder huishouden met toeslag zelf moet betalen heet ´basishuur´. Over het deel van de huurprijs dat tussen de basishuur en de aftoppingsgrens valt is huurtoeslag mogelijk. Over het eerste stukje (tot de kwaliteitskortingsgrens) krijg je 100% toeslag, over het tweede stukje (tot de aftoppingsgrens) 65%. Ligt de huurprijs boven de aftoppingsgrens dan moet je een groot deel van de huurprijs zelf betalen. De aftoppingsgrens wordt ieder jaar door de overheid vastgesteld. In de praktijk zijn er twee verschillende aftoppingsgrenzen:

lage aftoppingsgrens
Deze grens geldt voor 1-persoonshuishoudens en voor 2-persoonshuishoudens tussen 23 en de AOW-gerechtigde leeftijd.

hoge aftoppingsgrens
Deze grens is van toepassing op huishoudens van 3 of meer personen. De grens geldt ook voor 2-persoonshuishoudens, als minstens 1 van de 2 ouder is dan de AOW-gerechtige leeftijd. En voor 2-persoonshuishoudens die vanwege een handicap in een aangepaste woning wonen.

stel je bent 65+ dus de hoge aftoppingsgrens. je woont al lang in de woning . ben begonnen met 600 euro huur .inmiddels opgelopen tot (per 01072019) 720. tot 426 100% huurtoeslag .tussen 426 en 651 65% daarboven tot de 720 ,40% dus lever je bij geen verhoging huurtoeslag in een enkel jaar 235x65% = 82 euro en tussen 651-720=69x40%=42 euro in. samen €124 !! in. dus netto hogere huur.

uiteraard is dit bekeken vanuit de huurder .de woning corporatie zal dan zeggen.u behoudt u huurtoeslag.

mijn oplossing zou zijn om lage inkomens die geen andere (goedkopere) huurwoning kunnen betrekken de volledige huurtoeslag uit te betalen dus de kwaliteits korting grens ad 426 !!

dan is er €124 meer koopkracht .we hebben het hierover aowérs zonder pensioen e.d

Ee Bee
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 okt 2018 15:07

Re: Huurbevriezing

Ongelezen bericht door Ee Bee »

Principiële opmerking t.a.v. de huurbevriezing:

via de 'lumpsum'/huursom-benadering en de regels rond 'Passend toewijzen' voor huurverhoging, heeft men er met de grens van
€ 607,46 de facto voor gekozen om huurverhoging voornamelijk op de schouder van alleenstaanden neer te leggen.

Immers:
- boven die huurgrens vindt men in principe alleen (alleenstaande ouder) gezinnen + momenteel 'oude hoge-huur gevallen' van alleenstaanden (deze laatste groep sterft uit wanneer de nieuwe wetgeving rond 'Passend wonen' van kracht wordt)
- mijn woningcorporatie stelt dat de huur niet verhoogd (‘bevroren’) wordt bij huurders die een huur boven € 607,46 hebben. Punt (dus ongeacht of dit te hoog is in relatie tot het inkomen)

Deze ideologische keuze lees ik niet terug in het Sociaal Huurakkoord. Daar staat 'huurders' maar dat moet dus eerder zijn '(alleenstaande ouder) gezinnen-huurders'.

Jammer, als dat eerlijk verteld was hadden alleenstaanden er tegen kunnen protesteren bij de Woonbond en Aedes.

pietervanbrakel
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2019 14:08

Re: Huurbevriezing

Ongelezen bericht door pietervanbrakel »

in feite is de boosdoener de verhuurders heffing. als deze naar 0 zou gaan hebben de corporaties meer ruimte om huren te bevriezen,te verlagen en/of meer te bouwen.

dat gezegd hebbende. kan ik niets anders concluderen dat er een woud aan regels is die het probleem niet aanpakken. namelijk er zijn te weinig sociale huurwoningen voor de doelgroepen.

vwb klimaat .zijn er voor en naoorlogse huurwoningen waar letterlijk de wind naar binnen waait oa bij vestia en poortaal die door de malservaties van eric staal, mollenkamp resp vestia en rochdale hun woningen door geldgebrek niet goed onderhouden. daar staan cv ketels in met een rendement van 50%! niet aan de eisen destijds en levensgevaarlijk oa ferroli ketels .daar waren in de jaren 60 en 70! al problemen mee waar wij mee werden geconfronteerd als Gascon NV uit Utrecht .

Gesloten